Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-1054/12-4/KOM
z 29 listopada 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-1054/12-4/KOM
Data
2012.11.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
stawki podatku
świadczenie usług
usługi medyczne


Istota interpretacji
zwolnienie z opodatkowania usług opiekuna medycznego świadczonych przez NZOZ



Wniosek ORD-IN 444 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 8 października 2012 r. (data wpływu do tut. Organu 17 października 2012 r.), uzupełnione pismem z dnia 5.11.2012 r. (data wpływu 8.11.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania usług opiekuna medycznego świadczonych przez NZOZ - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17.10.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania usług opiekuna medycznego świadczonych przez NZOZ. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5.11.2012 r. (data wpływu 8.11.2012 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 30.10.2012 r. znak IPPP2/443-1054/12-2/KOM (skutecznie doręczone dnia 2.11.2012 r.)

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni jako osoba fizyczna, w oparciu o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej Rzeczpospolitej Polskiej i Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą prowadzi działalność gospodarczą, pod nazwą ….- Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej …. zgodnie z ustawą z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej, w ramach której głównym przedmiotem jest praktyka pielęgniarek i położnych (PKD 86.90.C).

Działalność prowadzi w dwóch punktach w województwie mazowieckim oraz w jednym punkcie w województwie lubelskim, w ramach podpisanych kontraktów z Narodowym Funduszem Zdrowia.Wnioskodawczyni korzysta ze zwolnienia w podatku VAT i za wykonane usługi wystawia co miesiąc rachunki.Wnioskodawczyni zamierza rozszerzyć zakres wykonywanych usług o usługi opiekuna medycznego i opiekuna społecznego.

Zakres kompetencji opiekuna medycznego: świadczenia pielęgnacyjne, opiekuńcze i higieniczne związane z realizacją potrzeb bio-psych-społecznych człowieka chorego, rozpoznanie problemów opiekuńczych osoby chorej i niesamodzielnej, współpraca z pielęgniarką w planowaniu i realizowaniu opieki, pomoc pielęgniarce podczas zabiegów pielęgniarskich, wykonywanie poleceń pielęgniarki i lekarza w zakresie opieki nad osobą chorą i niesamodzielną, pomoc w utrzymaniu ciała w czystości, umiejętność wykonywania zabiegów higienicznych, dokumentowanie ich, utrzymywanie czystości i estetyki łóżka oraz najbliższego otoczenia podopiecznego, pomoc w zaspokajaniu jego potrzeb fizjologicznych, utrzymanie aktywności ruchowej chorego.

Opiekunów medycznych i społecznych Wnioskodawczyni będzie zatrudniać w ramach umów cywilno-prawnych w zależności od potrzeb rynku. Usługi opiekunów będą wykonywane w domu pacjentów (osób starszych) oraz w szpitalach. Zlecenia na usługi będę pozyskiwać zarówno od osób prywatnych (rodzin osób chorych i starszych), jak i ze szpitali, Miejskich lub Gminnych Ośrodków Pomocy Rodzinie.

Za usługi będzie obciążać osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej oraz podmioty lecznicze np. szpitale, jak również MOPR, GOPR z którymi wcześniej zawrze stosowne umowy.

W uzupełnieniu z dnia z dnia 5.11.2012 r. (data wpływu 8.11.2012 r.) Wnioskodawczyni wskazała, że jest podmiotem leczniczym świadczącym usługi w ramach działalności leczniczej, która to działalność polega na świadczeniu usług pielęgniarskich w ramach podpisanego kontraktu (umowy) z Narodowym Funduszem Zdrowia o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej - rodzaj świadczeń: świadczenia pielęgnacyjne i opiekuńcze w ramach opieki długoterminowej - zakres: świadczenia w pielęgniarskiej opiece długoterminowej domowej oraz usługi prywatne.

Usługi wykonywane przez opiekuna medycznego będą służyły profilaktyce i zachowaniu zdrowia poprzez wykonywanie świadczeń zdrowotnych, tj. pielęgnacyjno-opiekuńczych.

Będą to czynności które wynikają z nabytych w trakcie nauki kompetencji, tj.:

  • pomaganie osobie chorej i niesamodzielnej w zaspakajaniu potrzeb związanych z odżywianiem (karmienie lub pomoc w nakarmieniu z uwzględnieniem diety), wydalaniem, utrzymaniem aktywności ruchowej, nauka i pomoc w użytkowaniu przedmiotów ortopedycznych i sprzętu rehabilitacyjnego;
  • pomaganie w zaspokajaniu potrzeb związanych z utrzymaniem higieny ciała w czystości lub wykonywanie zabiegów higienicznych (wykonywanie toalety, w tym przeciwodleżynowej u osoby leżącej), mycie, golenie, ubieranie, zmiana bielizny, utrzymywanie w czystości i estetyce łóżka oraz najbliższego otoczenia osoby chorej i niesamodzielnej - zapobieganie powstawaniu odleżyn i odparzeń poprzez nacieranie, oklepywanie, stosowanie okładów i kompresów, podawanie leków, inhalacje, mierzenie temperatury;
  • współpracowanie z pielęgniarką w zakresie planowania i realizowania planu opieki nad osobą chorą i niesamodzielną, pomaganie pielęgniarce podczas wykonywania zabiegów pielęgniarskich, wykonywanie poleceń pielęgniarki i lekarza dotyczących opieki nad osobą chorą i niesamodzielną, dokumentowanie wykonanych zabiegów higienicznych;
  • pomaganie osobie chorej i niesamodzielnej w adaptacji do warunków życia (po powrocie ze szpitala lub w szpitalu) spowodowanych przewlekłą chorobą lub starością, udzielanie wsparcia emocjonalnego, pomaganie w komunikowaniu się z rodziną, zespołem opiekuńczym i terapeutycznym oraz z innych pacjentami;
  • udzielanie pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowia;
  • postępowanie zgodnie z zasadami etyki.

Opiekun medyczny przygotowany jest do pracy z osobą chorą i niepełnosprawną, u której wszystkie deficyty pielęgnacyjno-opiekuńcze będą wynikały z choroby. Opiekun rozpoznaje potrzeby bio-psycho-społeczne człowieka chorego i realizuje je.

Zawód opiekun medyczny został wpisany do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 czerwca 2007 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (Dz. U. Nr 124, poz. 860), co wskazuje, że jest zawodem medycznym, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654, Nr 149, poz. 887 i Nr 174, poz. 1039).

Działalność Wnioskodawczyni nie podlega pod ustawę o opiece społecznej, nie jest Ona podmiotem wymienionym w art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy o VAT. Natomiast jest podmiotem wymienionym w art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT, tj. „usługi opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub osobami w podeszłym wieku, świadczone w miejscu ich zamieszkania przez podmioty inne niż wymienione w pkt 22, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną”.

Działalność poszerzona o usługi opiekuna medycznego będzie prowadzona w oparciu o ustawę o działalności leczniczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługi opiekuna medycznego będą korzystać ze zwolnienia w podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18, 18a, 19 ustawy o podatku VAT...

Stanowisko podatnika:

Jak wynika z art. 43 ust. 1 pkt 18, 18a i 19 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.) - dalej u.p.t.u., zwalnia się od podatku od towarów i usług usługi w zakresie opieki medycznej, które służą profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze.

Ustawodawca nie zastrzega, iż zwolnienie ma zastosowanie wyłącznie do publicznych zakładów opieki zdrowotnej, zatem mogą z niego korzystać na takich samych zasadach zakłady (podmioty lecznicze) publiczne, jak i niepubliczne.

Wskazane w pytaniu usługi służą zachowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia. Są ponadto wykonywane przez zakład opieki zdrowotnej. Wszelkie więc przesłanki określone w art. 43 ust. 1 pkt 18, 18a i 19 u.p.t.u. są tutaj spełnione. Zastosowanie więc zwolnienia od VAT jest w tej sytuacji zasadne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług – w myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stawka podatku – zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług – wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku. Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze.

Natomiast w myśl art. 43 ust.1 pkt 18a ustawy usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, świadczone na rzecz podmiotów leczniczych na terenie ich przedsiębiorstw, w których wykonywana jest działalność lecznicza.

Stosownie do art. 43 ust. 17 powołanej ustawy zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Ponadto, w myśl art. 43 ust. 17a ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Należy zauważyć, że powyższe zwolnienie odnosi się do usług w zakresie opieki medycznej oraz dostawy towarów i usług ściśle z tymi usługami związanych wykonywanych w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze (pkt 18) oraz świadczonych na rzecz podmiotów leczniczych na terenie ich przedsiębiorstw, w których wykonywana jest działalność lecznicza (pkt 18a). Należy również podkreślić, iż treść cytowanych wyżej przepisów w sposób jednoznaczny wskazuje, że świadczenie usługi podstawowej objętej zwolnieniem (tj. usługi w zakresie opieki medycznej) łącznie z usługami związanymi i niezbędnymi do świadczenia usługi podstawowej, musi zostać dokonane przez jeden podmiot, czyli podmiot świadczący usługę podstawową.

Wskazać w tym miejscu należy, iż powyższy przepis art. 43 ust. 1 pkt 18 stanowi implementację do polskiego porządku prawnego art. 132 ust. 1 lit. b) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347), zgodnie z którym zwolnieniu od podatku przez państwa członkowskie podlega opieka szpitalna i medyczna oraz ściśle z nimi związane czynności podejmowane przez podmioty prawa publicznego lub, na warunkach socjalnych porównywalnych do stosowanych w odniesieniu do instytucji prawa publicznego, przez szpitale, ośrodki medyczne i diagnostyczne oraz inne odpowiednio uznane placówki o podobnym charakterze.

W przeciwieństwie do stanu prawnego obowiązującego do dnia 31 grudnia 2010 r., zgodnie z którym wyznaczenie zakresu zwolnienia określonej usługi z opodatkowania podatkiem od towarów i usług następowało poprzez zidentyfikowanie usługi (czynności) w klasyfikacji statystycznej (PKWiU), w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. zwolnienie określone w powyższych przepisach ma charakter przedmiotowo-podmiotowy, co oznacza, że zwolnieniu od podatku podlega określony rodzaj usług wykonywanych przez ściśle zdefiniowany krąg podmiotów, wykonujących te usługi. Od 1 stycznia 2011 r. przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych, określając ich zakres z wykorzystaniem treści przepisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE.

Zgodnie zaś z ugruntowanym stanowiskiem Trybunału Sprawiedliwości UE, zwolnienia zawarte w art. 132 Dyrektywy 2006/112/WE Rady stanowią autonomiczne pojęcie prawa wspólnotowego i mają na celu unikniecie rozbieżności w stosowaniu systemu VAT w poszczególnych państwach członkowskich. Oznacza to, że zakres przedmiotowy tych zwolnień powinien być taki sam we wszystkich krajach członkowskich, zatem przy jego definiowaniu nie jest zasadne odwoływanie się wyłącznie do ustawodawstwa krajowego, ponieważ takie działania mogłyby prowadzić do rozbieżności w stosowaniu zwolnień w poszczególnych państwach UE.

Ponadto, jak wskazuje Trybunał, pojęcia dotyczące zwolnień należy interpretować w sposób ścisły, ponieważ zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika.

Z orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE jednoznacznie wynika, że zwolnieniu od podatku nie powinny podlegać takie usługi, których celem nie jest ochrona zdrowia. W wyroku w sprawie L.u.P. GmbH (C-106/05) Trybunał stwierdził: „(...) pojęcie „opieki medycznej” oraz „świadczeń opieki medycznej” (...) odnosi się do świadczeń, które służą diagnozie, opiece oraz, w miarę możliwości leczeniu chorób lub zaburzeń zdrowia”. Innymi słowy, aby podlegać zwolnieniu świadczenie powinno mieć cel terapeutyczny. Tym samym liczy się nie charakter, ale cel usługi.

Zdefiniowanie w art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług zakresu zwolnienia poprzez zawężenie go wyłącznie do usług opieki medycznej służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, odpowiada, co do zasady, używanym przez Trybunał określeniom „postawienie diagnozy, udzielenie pomocy medycznej oraz, w zakresie, w jakim jest to możliwe, leczenie chorób lub zaburzeń zdrowotnych”. Podkreślenia wymaga, iż orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości UE wskazuje, że ze zwolnienia mogą korzystać również usługi medyczne realizowane w celach profilaktycznych (wyrok w sprawie Unterpertinger, C-212/01). Zgodnie z orzeczeniem w tej sprawie „celu terapeutycznego nie należy określać w sposób szczególnie wąski, świadczenie profilaktycznych usług medycznych może być również zwolnione od podatku nawet, jeśli okaże się że osoby, które są poddane badaniom lub innym zabiegom medycznym o charakterze profilaktycznym nie cierpią na żadną chorobę lub anomalię zdrowotną.”

Z opisu sprawy wynika, że niepubliczny zakład opieki zdrowotnej, którego założycielem jest Wnioskodawczyni, w ramach świadczeń zdrowotnych (działalności leczniczej) świadczy usługi pielęgniarskie w ramach podpisanego kontraktu (umowy) z Narodowym Funduszem Zdrowia, polegające na świadczeniu usług pielęgnacyjnych i opiekuńczych w ramach opieki długoterminowej domowej. Wkrótce planuje świadczyć także usługi opiekuna medycznego, które będą służyły profilaktyce i zachowaniu zdrowia poprzez wykonywanie świadczeń zdrowotnych, tj. pielęgnacyjno-opiekuńczych w stosunku do osób starszych i chorych.

Powyższe czynności będą wykonywane przez odpowiednio wyszkolony personel (opiekunów medycznych) zatrudniany przez Wnioskodawczynię na podstawie umów cywilnoprawnych. Czynności w zakresie opieki nad osobami chorymi i niepełnosprawnymi będą wykonywane przez NZOZ, na mocy umów zawartych z innymi Zakładami Opieki Zdrowotnej (szpitalami).

Rozpatrując kwestię ewentualnego zwolnienia przedmiotowej usługi opiekuna medycznego należy więc w pierwszej kolejności dokonać oceny, czy powyższe usługi można zakwalifikować jako „opiekę medyczną” służącą profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia.

Z powołanych przepisów jednoznacznie wynika, iż dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT istotny jest cel wykonywanych świadczeń. Ze zwolnienia generalnie korzystają tylko te czynności, które mają charakter diagnostyczny lub terapeutyczny (leczniczy). Jeśli świadczenie nie będzie służyć profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, to wówczas nie będzie objęte zwolnieniem podatkowym.

Precyzując czynności, których celem jest profilaktyka, zachowanie, ratowanie, przywracanie lub poprawa zdrowia, pojęcia te należy interpretować z zastosowaniem wykładni językowej. „Profilaktyka” to wszelkie działania i środki stosowane w celu zapobiegania czemuś niepożądanemu, likwidowanie przyczyn niekorzystnych zjawisk; to działania i środki stosowane w celu zapobiegania chorobom. „Zachowywanie” rozumiane jest jako dochowanie czegoś w stanie niezmienionym, nienaruszonym lub niezniszczonym mimo upływu czasu lub niesprzyjających okoliczności, utrzymywanie. Interpretując słowo „ratowanie”, należy odwołać się do słów „ratować” i „ratownictwo”. Ratować to starać się ocalić, zachować coś, natomiast ratownictwo jest rozumiane jako ogół środków i metod ratowania życia ludzkiego i niesienia pomocy w warunkach zagrożenia. Słowo „przywracać” oznacza doprowadzić coś do poprzedniego stanu, wprowadzić coś na nowo, odtworzyć coś w pierwotnej postaci, wznowić odnowić, sprawić, że ktoś się znajdzie w takiej sytuacji, w takim stanie, w jakim był poprzednio. Poprawa to zmiana stanu czegoś na lepsze, poprawienie czegoś, poprawianie się, polepszanie. Zatem dokonując ustalenia, czy dana usługa podlega zwolnieniu od podatku VAT, należy ustalić, czy będzie spełniała wyżej określone warunki.

Wnioskodawczyni wskazała, że wśród czynności, które będzie wykonywał opiekun medyczny wyróżnić można m.in.

  • pomaganie osobie chorej i niesamodzielnej w zaspakajaniu potrzeb związanych z odżywianiem (karmienie lub pomoc w nakarmieniu z uwzględnieniem diety), wydalaniem, utrzymaniem aktywności ruchowej, nauka i pomoc w użytkowaniu przedmiotów ortopedycznych i sprzętu rehabilitacyjnego;
  • pomaganie w zaspokajaniu potrzeb związanych z utrzymaniem higieny ciała w czystości lub wykonywanie zabiegów higienicznych (wykonywanie toalety, w tym przeciwodleżynowej u osoby leżącej), mycie, golenie, ubieranie, zmiana bielizny, utrzymywanie w czystości i estetyce łóżka oraz najbliższego otoczenia osoby chorej i niesamodzielnej - zapobieganie powstawaniu odleżyn i odparzeń poprzez nacieranie, oklepywanie, stosowanie okładów i kompresów, podawanie leków, inhalacje, mierzenie temperatury;
  • współpracowanie z pielęgniarką w zakresie planowania i realizowania planu opieki nad osobą chorą i niesamodzielną, pomaganie pielęgniarce podczas wykonywania zabiegów pielęgniarskich, wykonywanie poleceń pielęgniarki i lekarza dotyczących opieki nad osobą chorą i niesamodzielną, dokumentowanie wykonanych zabiegów higienicznych;
  • pomaganie osobie chorej i niesamodzielnej w adaptacji do warunków życia (po powrocie ze szpitala lub w szpitalu) spowodowanych przewlekłą chorobą lub starością, udzielanie wsparcia emocjonalnego, pomaganie w komunikowaniu się z rodziną, zespołem opiekuńczym i terapeutycznym oraz z innych pacjentami;
  • udzielanie pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowia;
  • postępowanie zgodnie z zasadami etyki.

Biorąc pod uwagę opis czynności wykonywanych przez opiekuna medycznego zawarty we wniosku stwierdzić należy, iż świadczone przez ww. wykwalifikowany personel w zakresie wykonywania świadczeń zdrowotnych w stosunku do osób chorych i niepełnosprawnych będą niewątpliwie służyły profilaktyce, zachowaniu i poprawie zdrowia poprzez rozpoznawanie potrzeb biologicznych, psychologicznych i społecznych człowieka starszego, u którego wszystkie zaburzenia i deficyty pielęgnacyjno-opiekuńcze wynikają bezpośrednio z choroby. Opiekun medyczny rozpoznaje te potrzeby i stara się je realizować.

Analizując dalej przepis art. 43 ust.1 pkt 18 należy zauważyć, że oprócz przedmiotu usługi istotny jest również status podmiotu świadczącego daną usługę. Ze zwolnienia korzystają usługi służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze, inne podmioty świadczące te usługi na rzecz podmiotów leczniczych na terenie ich przedsiębiorstw, w których wykonywana jest działalność lecznicza, bądź przez określonych przedstawicieli zawodów medycznych. Obejmuje zatem tylko świadczenia medyczne wykonywane w określonym celu przez określone podmioty (osoby).

W myśl art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2011 r. Nr 112, poz. 654 ze zm.) podmiotami leczniczymi są:

  1. przedsiębiorcy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 i Nr 239, poz. 1593 oraz z 2011 r. Nr 85, poz. 459 i Nr 106, poz. 622) we wszelkich formach przewidzianych dla wykonywania działalności gospodarczej, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej,
  2. samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej,
  3. jednostki budżetowe, w tym państwowe jednostki budżetowe tworzone i nadzorowane przez Ministra Obrony Narodowej, ministra właściwego do spraw wewnętrznych, Ministra Sprawiedliwości lub Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, posiadające w strukturze organizacyjnej ambulatorium, ambulatorium z izbą chorych lub lekarza podstawowej opieki zdrowotnej,
  4. instytuty badawcze, o których mowa w art. 3 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. Nr 96, poz. 618),
  5. fundacje i stowarzyszenia, których celem statutowym jest wykonywanie zadań w zakresie ochrony zdrowia i których statut dopuszcza prowadzenie działalności leczniczej,
  6. kościoły, kościelne osoby prawne lub związki wyznaniowe

- w zakresie, w jakim wykonują działalność leczniczą.

Natomiast zgodnie z art. 3 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy działalność lecznicza polega na udzielaniu świadczeń zdrowotnych. Może również polegać na:

  1. promocji zdrowia lub
  2. realizacji zadań dydaktycznych i badawczych w powiązaniu z udzielaniem świadczeń zdrowotnych i promocją zdrowia, w tym wdrażaniem nowych technologii medycznych oraz metod leczenia.

Z wniosku wynika, że NZOZ założony przez Wnioskodawczynię jest podmiotem leczniczym świadczącym usługi w ramach działalności leczniczej prowadzonej na podstawie kontraktu (umowy) podpisanej z NFZ w zakresie udzielania świadczeń opieki zdrowotnej długoterminowej domowej pielęgnacyjnej i opiekuńczej wykonywanej przez pielęgniarki. NZOZ jest wpisany do rejestru wojewody, w którym ujęte są podmioty wykonujące działalność leczniczą, pod numerem księgi rejestrowej…... Działalność poszerzona w przyszłości o usługi opiekuna medycznego jest prowadzona w oparciu o ustawę o działalności leczniczej.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że usługi opiekuna medycznego (opisane w zdarzeniu przyszłym wniosku) spełniają przesłanki zawarte w art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia. Jak wskazała Wnioskodawczyni, ww. czynności będą świadczone przez podmiot leczniczy (NZOZ utworzony przez Wnioskodawczynię), wykonywane będą w ramach działalności leczniczej i będą niewątpliwie służyły profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia osób chorych i niepełnosprawnych.

Reasumując, utworzony przez Wnioskodawczynię NZOZ będzie mógł skorzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 18 i 18a ustawy, w zakresie usług opiekuna medycznego, do kompetencji którego należeć będzie opieka nad osobami chorymi i niepełnosprawnymi, u których wszystkie deficyty pielęgnacyjno-opiekuńcze wynikają z choroby, wykonywanymi w szpitalach, z którymi Wnioskodawczyni podpisze stosowne umowy.

Stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie pytania nr 1 należy uznać za prawidłowe.

Z uwagi na fakt, że usługi opiekuna medycznego korzystać będą ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 18 i 18a ustawy, to rozpatrywanie zwolnienia podatkowego wynikającego z art. 43 ust.1 pkt 19 ustawy stało się bezprzedmiotowe.

Tut. Organ informuje, że w zakresie zwolnienia z opodatkowania usług świadczonych przez opiekuna społecznego świadczonych przez NZOZ (Pytanie nr 2), zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj