Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-342/07-6/ES
z 21 lutego 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB2/415-342/07-6/ES
Data
2008.02.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
finansowanie
fundusz strukturalny
Komisja Europejska
konkursy
międzynarodowy projekt badawczy
obowiązek podatkowy
opodatkowanie
partnerstwo
płatnik
podwykonawstwo
pomoc bezzwrotna
pomoc zagraniczna
pracodawca
projekt
projekt badawczy
strony
środki pomocowe
warunki zwolnienia
współuczestnictwo
wynagrodzenia
zwolnienia przedmiotowe
źródła przychodu


Istota interpretacji
Przychody z tytułu wynagrodzenia za pracę w projekcie międzynarodowy badawczym dotyczącym rozwijania wielojęzyczności w Europie, współfinansowany przez Komisję Europejską (źródłem finansowania projektu nie były fundusze strukturalne a fundusze z zamówienia zleconego przez Komisję Europejską w ramach konkursu. Projekt przedstawiony przez Uniwersytet w Liege w Belgii został wybrany w ramach tego konkursu. Rektor Uniwersytetu w Liege zawarł z kolei umowy z pozostałymi rektorami uniwersytetów jako partnerzy. W związku z powyższym Uniwersytet im. A. Mickiewicza nie był podwykonawcą lecz partnerem=współrealizatorem, natomiast formalnie stroną w umowie był Uniwersytet w Liege), w kontekście zwolnienia przedmiotowego w świetle przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) i lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani E. M. przedstawione we wniosku z dnia 21 listopada 2007 r. (data wpływu 21 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 21 listopada 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni jako pracownik naukowy zatrudniony w X uczestniczy (wraz z 4 innymi pracownikami X, w tym kierownikiem projektu ze strony polskiej) w międzynarodowym projekcie badawczym S. A., w którym udział biorą 4 inne kraje europejskie, a którego koordynatorem głównym jest Uniwersytet w Y (Belgia). Ponadto nadmienia, iż jest to 2-letni (01.10.2005 r. - 30.09.2007 r.) projekt badawczy dotyczący rozwijania wielojęzyczności w Europie, współfinansowany przez Komisję Europejską. Dodaje, iż źródłem finansowania projektu nie były fundusze strukturalne a fundusze z zamówienia zleconego przez Komisję Europejską w ramach konkursu. Projekt przedstawiony przez Uniwersytet w Y w Belgii został wybrany w ramach tego konkursu. Rektor Uniwersytetu w Y zawarł z kolei umowy z pozostałymi rektorami uniwersytetów jako partnerzy. W związku z powyższym Uniwersytet im. X nie był podwykonawcą lecz partnerem (współrealizatorem), natomiast formalnie stroną w umowie był Uniwersytet w Y.

Mając na względzie powyższe - Wnioskodawczyni uzyskuje przychody z tytułu wynagrodzenia za pracę w ww. projekcie międzynarodowym.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy przychody z tytułu wynagrodzenia za pracę w projekcie międzynarodowym korzystają ze zwolnienia przedmiotowego w trybie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawczyni jest możliwe zwolnienie z podatku od dochodów z pracy w projekcie międzynarodowym w trybie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku od osób fizycznych.

Uważa, że przemawiają za tym następujące przesłanki:

  • Bezpośrednim wykonawcą projektu i beneficjentem subwencji Komisji Europejskiej jest Uniwersytet w Y, a uczestnictwo X opiera się na umowie zawartej przez Rektora Uniwersytetu w Y z Rektorem X, nr umowy XXX (w załączeniu), na zasadzie partnerstwa w realizacji celów projektu. Projekt (a także udział X) jest uwidoczniony na stronie internetowej UE pod właściwym adresem. Projekt nie podlega krajowej (polskiej) Agencji S. w W., właśnie ze względu na inny tryb funkcjonowania, należy bowiem do rodziny Z, w ramach tzw. ZZZ;
  • Subwencja Komisji Europejskiej (w wysokości 75% ogólnych kosztów projektu) została przekazana Uniwersytetowi w Y, który z kolei część tych środków przekazał na działania badawcze zespołu badaczy z X. Środki te zostały ulokowane na osobnym subkoncie X. Podlegają one ścisłemu rozliczeniu w stosunku do Uniwersytetu w Y i są wydatkowane m.in. właśnie na wynagrodzenia za pracę w projekcie. Źródłem finansowania projektu nie były fundusze strukturalne a fundusze z zamówienia zleconego przez Komisję Europejską w ramach konkursu. Projekt przedstawiony przez Uniwersytet w Y w Belgii został wybrany w ramach tego konkursu;
  • Prace te wykonywane są w oparciu o osobne umowy zlecenia zawierane przez X z osobami pracującymi w ww. projekcie, a uzyskiwane w ten sposób wynagrodzenie jest pokrywane w całości z funduszy przekazanych przez Uniwersytet w Y. Dokumentacja potwierdzająca taką procedurę jest gromadzona i przechowywana w X;
  • Prace te obejmują wyłącznie działania bezpośrednio realizujące cel projektu (przeprowadzenie i analiza badań), czynności pomocnicze są zlecane poza X, zaś koordynacją i kierownictwem projektu zajmuje się ekipa koordynująca z Uniwersytetu w Y.


Wnioskodawczyni podsumowując pochodzenie środków — subwencja Komisji Europejskiej, ich charakter - bezzwrotna pomoc na cele projektu badawczego, jak i charakter działań członków zespołu badaczy z X — bezpośrednio realizujących merytoryczny cel projektu — wyraża pogląd, iż w niniejszej sprawie spełnione są łącznie wymogi powołanego wcześniej przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i jednocześnie przytacza jego treść: „46) dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy,"

W ocenie Wnioskodawczyni nie zachodzą też przesłanki negatywne co do zwolnienia z podatku od wynagrodzeń z ww. tytułu, jakie były przywoływane w dotychczas wydanych, ogólnie znanych decyzjach i regulacjach, a mianowicie:

  • przypadek wyłączenia dochodów osób, które nie realizują bezpośrednio cele projektów, a w szczególności osób wykonujących prace pomocnicze (te są zlecane poza X), o którym mówi list Ministra Finansów do urzędów skarbowych z 27 czerwca 2003 r.,
  • przypadek przekazania środków pomocowych i zadań innemu podmiotowi: X realizuje bowiem współpracę z Uniwersytetem w Y w ramach ww. projektu na zasadzie partnerstwa, o którym mówi wspomniany wyżej list Ministra Finansów z 27 czerwca 2003 r., gdzie zaznacza się co następuje: „Jednakże zarówno dochody pracowników, uzyskiwane na podstawie umowy o pracę, jak i podatników bezpośrednio realizujących cel programu w ramach innej umowy zawartej z osobą prawną (na przykład umowy zlecenia), która "pierwsza" otrzymała bezzwrotną, pomoc zwolnioną na podstawie ww., przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pod warunkiem, że osoby te realizują cel programu",
  • przypadek wyłączenia dochodów osób, których praca polega na wykonywaniu „typowych funkcji kierowniczych, koordynacyjnych i nadzorczych, które co prawda są niezbędne w procesie realizacji projektu, ale nie stanowią bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego" (funkcje te są bowiem w naszym przypadku zastrzeżone dla koordynatora projektu, czyli Uniwersytetu w Y), o którym mówi decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego Izby Skarbowej w Katowicach,
  • przypadek opodatkowania dochodów jako „pochodzących ze środków pomocowych finansowanych z funduszy strukturalnych oraz współfinansujących środków krajowych", o którym mówi pismo Ministra Finansów z dnia 30.08.2006 — bowiem dochody za prace w ww. projekcie nie pochodzą z funduszy strukturalnych, nie są one finansowane ze środków pożyczonych przez budżet państwa na prefinansowanie programów i projektów pomocowych, lecz są wyłącznie pokrywane ze środków przekazanych X, za pośrednictwem Uniwersytetu w Y, z subwencji Komisji Europejskiej.


Jak dotychczas, od kwot wynagrodzenia za pracę w ww. projekcie X potrąca mi (i pozostałym 4 osobom pracującym w ww. projekcie) podatek od osób fizycznych na ogólnych zasadach. Ze względu na wyżej wymienione okoliczności, uważam, ze dochody te mogłyby korzystać ze zwolnienia przedmiotowego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52 a i 52 c oraz dochodów, od których na podstawie Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają więc wszelkie dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy, bądź od których Minister Finansów zaniechał poboru podatku, w drodze rozporządzenia.

Natomiast zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) – b) ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.


Powyższy przepis określa przedmiotowo-podmiotowe przesłanki zastosowania zwolnienia podatkowego. Analiza przytoczonego przepisu pozwala na wyodrębnienie koniecznych przesłanek warunkujących możliwość zwolnienia z podatku dochodowego.

Brak spełnienia już choćby jednej z nich uniemożliwia skorzystanie przez osobę fizyczną ze zwolnienia podatkowego. Ponadto, aby uznać otrzymane przez podatnika wynagrodzenie za wolne od podatku dochodowego, winno ono pochodzić z rachunku beneficjenta (bezpośredniego wykonawcy), na którym ulokowane są wyłącznie środki pomocowe, a zatem musi ono pochodzić wprost ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, a nie z jakichkolwiek środków będących w dyspozycji pracodawcy.

Tym samym skorzystanie ze zwolnienia warunkuje zarówno pochodzenie dochodów z określonych źródeł jak i bezpośrednie realizowanie celu programu finansowanego z tych źródeł. Omawiane zwolnienie adresowane jest zatem jedynie do podatników bezpośrednio realizujących cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Z przedstawionego przez Wnioskodawczynię stanu faktycznego wynika, iż środki otrzymane z Komisji Europejskiej (źródłem finansowania projektu nie były fundusze strukturalne) finansują koszt projektu realizowanego przez Uniwersytet X na podstawie umów partnerskich zawartych między Rektorami Uczelni realizujących projekt międzynarodowy. Zatem należy uznać, iż w przedmiotowej sprawie „beneficjentem” środków z bezzwrotnej pomocy płynących z Komisji Europejskiej jest Uniwersytet X w X, który dla Wnioskodawczyni pełni funkcję płatnika.

Wnioskodawczyni nie jest podmiotem bezpośrednio realizującym cel programu finansowego z bezzwrotnej pomocy.

W związku z niespełnieniem przesłanki o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychód z tytułu wynagrodzenia za pracę w realizacji ww. projektu nie korzysta ze zwolnienia podatkowego.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż w niniejszej sprawie nie zostały spełnione warunki o których mowa w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 wyżej cytowanej ustawy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj