Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB3/423-16/08/JS
z 26 marca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPB3/423-16/08/JS
Data
2008.03.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody


Słowa kluczowe
dochody wolne od podatku
specjalna strefa ekonomiczna
złom


Istota interpretacji
Kwalifikacji przychodów uzyskanego z tytułu sprzedaży złomu powstałego w wyniku prowadzonej wyłącznie na terenie specjalnej strefy ekonomicznej działalności produkcyjnej.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 27 grudnia 2007 r. (data wpływu do tut. BKIP 31 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kwalifikacji przychodu uzyskanego z tytułu sprzedaży złomu powstałego w wyniku prowadzonej wyłącznie na terenie specjalnej strefy ekonomicznej działalności produkcyjnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 grudnia 2007 r. wpłynął do tut. BKIP ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kwalifikacji przychodu uzyskanego z tytułu sprzedaży złomu powstałego w wyniku prowadzonej wyłącznie na terenie specjalnej strefy ekonomicznej działalności produkcyjnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka prowadzi działalność gospodarczą na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (dalej: strefa) na podstawie zezwolenia nr 27 z 2 czerwca 1998 r (dalej: zezwolenie strefowe nr 27). Jest to działalność gospodarcza obejmująca działalność produkcyjną handlową i usługową, w zakresie wyrobów i usług wytworzonych na terenie strefy określonych w sekcji D w podsekcji DM dziale 34.30.20-70.90, według polskiej klasyfikacji wyrobów i usług.

Działalność Spółki polegająca na produkcji przewodów i końcówek przewodów do układów wspomagania kierownicy oraz przewodów i końcówek przewodów do układów klimatyzacji różnych typów samochodów mieści się w powyżej wskazanym grupowaniu 34.30.20-70.90 "części i akcesoria do pojazdów samochodowych gdzie indziej nie wymienione - pozostałe". Klasyfikacja ta została również potwierdzona pismem (zał. nr 1) Urzędu Statystycznego w Łodzi z 10 kwietnia 2003 r.

W toku procesu wytwarzania produktów określonych w zezwoleniu strefowym nr 27, powstają także odpady poprodukcyjne w tym złom. Jako tego rodzaju odpady klasyfikowane są w szczególności:

  1. elementy materiałów, które nie mogą zostać wykorzystane w produkcji, ponieważ nie spełniają norm jakościowych,
  2. skrawki materiałów powstałe w toku procesu produkcji ora
  3. części metalowe gotowych produktów, które uległy zniszczeniu albo nie odpowiadają normom jakościowym lub bezpieczeństwa.

Powstały w ten sposób złom poprodukcyjny jest następnie sprzedawany podmiotom trzecim. Sprzedaż złomu poprodukcyjnego nie została wymieniona w zezwoleniu strefowym nr 27.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Spółka występuje o potwierdzenie swojego stanowiska zgodnie z którym prowadzona działalność w zakresie sprzedaży odpadów poprodukcyjnych w tym złomu ( powstałych w wymienionych powyżej przypadkach) nie jest działalnością gospodarczą wskazaną w zezwoleniu strefowym nr.27. A w konsekwencji przychody ze sprzedaży złomu powstającego w toku produkcji w wymienionych przykładowo przypadkach podobnie jak i koszty jego uzyskania powinny zostać rozpatrywane jako działalność opodatkowana podatkiem dochodowym od osób prawnych ( dalej pdop ).

Zdaniem Spółki, podejście organów podatkowych, sądów administracyjnych, a także Ministerstwa Finansów, zgodne jest ze stanowiskiem Spółki wyrażonym w niniejszej kwestii. Tym niemniej dla zapewnienia pewności prawnej co do przyjętej metody rozliczeniowej w tym obszarze swojej działalności, Spółka występuje z wnioskiem o jego potwierdzenie.

Niniejsza informacja stanowić będzie również potwierdzenie, ze dla celów objęcia zakresem zwolnienia podatkowego, działalności Spółki w zakresie sprzedaży odpadów poprodukcyjnych, w tym złomu, zasadne będzie ubieganie się przez Spółkę o zmianę treści zezwolenia strefowego nr 27 w trybie art. 19 ust. 4 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych (dalej: ustawa o sse) i odpowiednie rozszerzenie zakresu działalności objętej zwolnieniem podatkowym.

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o pdop, wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia (dalej: zezwolenie), o którym mowa w art 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych (dalej: ustawa o sse). Stosownie do art 12 w związku z art. 16 ust. 1 ustawy o sse, zwolnienie obejmuje wyłącznie dochody uzyskane z tych rodzajów działalności gospodarczej, które zostały wymienione w zezwoleniu. Dodatkowo powyższe zwolnienie, zgodnie z art. 17 ust. 4 ustawy o pdop, przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności prowadzonej na terenie strefy.

Z powyższych unormowań wynika, ze zwolnieniu od pdop podlega tylko dochód z działalności gospodarczej, prowadzonej na terenie strefy w zakresie przedmiotowym, określonym w zezwoleniu. A contrario, jeżeli dany rodzaj działalności gospodarczej nie jest wymieniony w zezwoleniu, a także jeżeli działalność nie jest działalnością pomocniczą niezbędną do realizacji zakresu działalności gospodarczej wymienionej w zezwoleniu, to dochód z takiej działalności nie podlega zwolnieniu od pdop. Powyższe zdanie Spółki podzielił m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Olsztynie w decyzji (zał. Nr 2) z 29 stycznia 2007 r.

Spółka uważa, że sprzedaż złomu poprodukcyjnego nie stanowi w jej przypadku działalności pomocniczej zgodnie bowiem z definicją, zawartą w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 696/93 z dnia 15 marca 1993 r. (Dz. U. UE L.93.76. 1 ze zm.), działalność pomocnicza w ramach danej jednostki prowadzona jest w celu umożliwienia lub ułatwienia produkcji określonych towarów i usług przez daną jednostkę na rzecz stron trzecich produkty działalności pomocniczej nie są jako takie dostarczane stronom trzecimW związku z powyższym za działalność pomocniczą uznaje się, stosownie do m.in. Postanowienia (zał nr 3) Naczelnika Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego z 5 września 2007 r oraz przywołanej powyżej decyzji Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie, działalność, która łącznie spełnia poniższe warunki:

  • służy tylko jednostce, do której się odnosi; innymi słowy wytworzone towary lub usługi nie mogą być sprzedawane w obrocie,
  • porównywalna działalność na podobną skalę realizowana jest w podobnych jednostkach produkcyjnych,
  • wytwarza usługi lub, wyjątkowo, dobra nietrwałe, które nie wchodzą w skład produktu końcowego jednostki (np. drobne narzędzia lub rusztowania),
  • wpływa na koszty bieżące samej jednostki, tzn. nie powoduje tworzenia środków trwałych brutto.

Biorąc pod uwagę, iż zgodnie z przedstawionym powyżej stanem faktycznym, Spółka sprzedaje odpady poprodukcyjne w tym złom podmiotom trzecim, a tym samym nie spełnia pierwszego z w/w warunków, tego rodzaju działalność nie stanowi dla niego działalności pomocniczej.

W konsekwencji powyższego tego rodzaju działalność, która jedynie pośrednio związana jest z działalnością gospodarczą prowadzoną na terenie strefy i nie została wyszczególniona w zezwoleniu, nie stanowi źródła przychodu strefowego Spółki i nie korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o pdop.

Powyższe stanowisko potwierdzone zostało również przez organy podatkowe we wcześniejszych postanowieniach w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego, mających zdaniem Spółki istotny wpływ na kształtowania się praktyki w temacie podatkowej, kwalifikacji sprzedaży złomu poprodukcyjnego przez podmiot prowadzący działalność na terenie strefy. Spółka pragnie zaznaczyć, że organy podatkowe wypowiadały się zarówno w stosunku do kosztów jak i przychodów realizowanych na sprzedaży odpadów poprodukcyjnych.

Odnośnie przychodów Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w postanowieniu (zał. Nr 4) z 27 marca 2006 r. uznał, iż działalność w zakresie sprzedaży złomu, jako pośrednio związana z działalnością gospodarczą prowadzoną na terenie strefy, nie wyszczególniona w zezwoleniu otrzymanym przez Spółkę, nie podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych.

Zaznaczyć należy, ze tożsame z powyższym zdanie wyraził ten sam Urząd juz w postanowieniu (zał. nr 5) z 31 maja 2005r., dotyczącym kwalifikacji dochodów podmiotu działającego na terenie strefy, który oprócz działalności określonej wprost w zezwoleniu, uzyskuje także przychody ze sprzedaży odpadów poprodukcyjnych. Podobnie Naczelnik Urzędu Skarbowego w Słupsku w postanowieniu (zał. nr 6) z 7 października 2005r. wyraził zdanie, że zgodnie z § 5 ust. 1 Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie ustanowienia słupskiej specjalnej strefy ekonomicznej (...), dochód z działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu jest wolny od podatku dochodowego w okresie 10 lat od dnia rozpoczęcia przez podmiot gospodarczy działalności gospodarczej na terenie strefy, z zastrzeżeniem ust 2-5. Powyższy przepis oznacza, że zwolnieniu z podatku dochodowego podlega wyłącznie dochód z działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu i prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Zatem, jeżeli dany rodzaj działalności nie jest wymieniony w zezwoleniu, a także jeżeli działalność nie jest działalnością pomocniczą niezbędną do realizacji zakresu działalności gospodarczej wymienionej w zezwoleniu, to dochód z takiej działalności nie podlega zwolnieniu z podatku dochodowego.

W kwestii kosztów alokowanych do przychodów uzyskanych z tytułu sprzedaży odpadów poprodukcyjnych, wypowiedział się z kolei m.in. Naczelnik Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Skarbowego w postanowieniu (zał. nr 7) z 14 maja 2007 r wydanym na wniosek podmiotu prowadzącego działalność na terenie strefy i uzyskującego dodatkowe dochody z tytułu sprzedaży odpadów blachy powstałych w procesie produkcyjnym. Urząd ten stwierdził, iż z przedstawionego stanu faktycznego wynika, ze złom stanowią odpady powstałe w tok produkcji puszek z zakupionej w tym celu blachy. Zatem wydatek poniesiony na zakup blachy odpowiadający ilości powstałych odpadów produkcyjnych (złomu) stanowi koszt uzyskania przychodu ze sprzedaży tego złomu, gdyż wiąże się w sposób bezpośredni z przychodem z tego tytułu.

Spółka pragnie także podkreślić, iż stanowisko organów podatkowych zawarte w wyżej przywołanych postanowieniach i decyzjach, zostało także potwierdzone przez Ministerstwo Finansów departament podatków dochodowych w artykule zawartym w nr 3/07 Biuletynu Skarbowego Ministerstwa Finansów (zał. Nr 8) Ministerstwo Finansów uznało, ze zwolnienie od podatku przysługuje wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z prowadzonej na terenie strefy działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu. Jeśli dany rodzaj (przedmiot) działalności gospodarczej nie jest wymieniony w zezwoleniu, to dochód z takiej działalności nie podlega zwolnieniu, przy ocenie przedmiotu zwolnienia nie ma podstaw do przyjęcia podziału działalności gospodarczej na podstawową (działalność produkcyjna wymieniona w zezwoleniu) i pomocniczą (gospodarka odpadami nie wymieniona w zezwoleniu), na podstawie którego zostałaby dokonana rozszerzającainterpretacja zakresu zwolnienia, w wyniku przyjęcia stanowiska, iż dochody z działalności związane ze sprzedażą odpadów - jako z działalności pomocniczej produkcji - podlegałyby zwolnieniu. Pomimo iż gospodarka odpadami nie jest wymieniona w zezwoleniu (..), z wykładni gramatycznej, którą należy stosować przy ocenie zakresu zwolnień podatkowych, trzeba uwzględnić, iż wolny od podatku dochodowego od osób prawnych jest wyłącznie dochód uzyskany z działalności gospodarczej. W zakresie określonym w zezwoleniu, prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, jeżeli zatem działalność związana z gospodarką odpadami nie jest wymieniona w zezwoleniu, dochody uzyskane ze sprzedaży odpadów lub innej formy ich zagospodarowania nie podlegają zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 updop.

Dodatkowo na poparcie swojego stanowiska w kwestii podatkowej kwalifikacji kosztów i przychodów uzyskiwanych ze sprzedaży odpadów poprodukcyjnych, Spółka pragnie przedstawić zdanie zawarte w jednym z ostatnich wyroków Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z 29 listopada 2007r. WSA w Gliwicach (sygn. I SA/GL 614/07) w szczególności uznał, że przesłanką korzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust.1 pkt 34 ustawy o pdop jest to aby dochód uzyskiwany był na terenie strefy wyłącznie w zakresie przedmiotowym określonym w zezwoleniu na działalność na terenie strefy. Dochody pochodzące z działalności innej niż ta która wskazana jest w zezwoleniu (w tym sprzedaż odpadów poprodukcyjnych) podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Zdaniem Spółki przedstawione powyżej stanowiska organów podatkowych, Ministerstwa Finansów, a ostatnio także Sądu Administracyjnego w sposób jednolity wskazują, że zarówno przychody, jak i koszty związane ze sprzedażą poprodukcyjnego złomu należy rozpoznawać jako działalność pozastrefową tj. podlegająca opodatkowaniu pdop.

W związku z powyższym Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości przedstawionego powyżej stanowiska.

Dodatkowo Spółka pragnie również wskazać, iż zgodnie z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z 8 maja 2007 r (sygn. I SA/RZ 254/07). Przepisy rozporządzenia regulujące szczegółowe kwestie związane z korzystaniem ze zwolnienia z pdop (w tym kalkulacji limitu pomocy publicznej) stanowią normy prawa podatkowego, do których zastosowanie winny mieć przepisy art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Załączniki:

  1. Pismo Urzędu Statystycznego w Łodzi z 10 kwietnia 2003 r., sygn. 0ISK-5672/KW- 154/24-3054/03
  2. Decyzja Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie z 29 stycznia 2007 r., sygn. PBD/4218- 005-9/06
  3. Postanowienie Naczelnika Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego z 5 września 2007r., sygn. RO/423-40/07
  4. Postanowienie Naczelnika Pomorskiego Urzędu Skarbowego z 27 marca 2006 r., sygn. DP/PD/423-0182/3/05/AP
  5. Postanowienie Naczelnika Pomorskiego Urzędu Skarbowego z 31 maja 2005 r., sygn. DP/P1/423-0038/3/05/AP
  6. Postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Słupsku z7października 2005 r., sygn. PII/423-13/05
  7. Postanowienie Naczelnika Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Skarbowego z 14 maja 2007r., sygn. US.PD/423-10/ER/07
  8. Artykuł zawarty w nr 3/07 Biuletynu Skarbowego Ministerstwa Finansów

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj