Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-430/12/LG
z 19 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-430/12/LG
Data
2012.10.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
działalność rolnicza
rolnik ryczałtowy
tytoń
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
Zwolnienie z podatku VAT sprzedaży liści tytoniu dokonywanej przez rolnika ryczałtowego



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6 sierpnia 2012r. (data wpływu 9 sierpnia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia przez rolnika ryczałtowego przy sprzedaży liści tytoniu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 sierpnia 2012r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia przez rolnika ryczałtowego przy sprzedaży liści tytoniu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest rolnikiem ryczałtowym dokonującym dostawy produktów rolnych z własnej działalności rolniczej i korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. l pkt 3 ustawy o VAT (Wnioskodawca nie zamierza rezygnować z tego zwolnienia). W swoim gospodarstwie rolnym (o pow. Ok. 20 ha - w tym ok. 9 ha gruntów własnych, pozostałe na podstawie dzierżawy) Wnioskodawca uprawia m.in. zboże, kukurydzę, warzywa oraz tytoń. W zakresie uprawy tytoniu Wnioskodawca ma zawartą umowę kontraktacji i dostarcza surowiec tytoniowy zatwierdzonemu pierwszemu przetwórcy (od sprzedanego tytoniu Wnioskodawca nie płacił akcyzy). Obecnie Wnioskodawca zamierza sprzedawać surowiec tytoniowy (nieprzetworzone liście tytoniu) także innym odbiorcom krajowym (osobom fizycznym i przedsiębiorcom), w tym z wykorzystaniem handlu elektronicznego (sprzedaż za pośrednictwem internetu).

Przedmiotem sprzedaży byłyby nieprzetworzone liście tytoniu pochodzące wyłącznie z upraw z gospodarstwa rolnego Wnioskodawcy. Wnioskodawca uprawia tytoń m.in. odmiany Virginia, Burley, Tennessee czy Millenium. Wnioskodawca zamierza sprzedawać zainteresowanym nabywcom nieprzetworzone całe liście surowego tytoniu (niepodsuszane), a także nieprzetworzone całe suszone na liście tytoniu o wilgotności 15%-25%. Sprzedaż liści tytoniu (surowych lub suszonych i nawilżonych do wskazanej wilgotności) obejmowałaby bale o wadze ok. 5-30 kg, lub mniejsze ilości według zamówień zainteresowanych odbiorców. Wnioskodawca w swoim gospodarstwie posiada suszarnię liści tytoniu z paleniskiem na drewno (podczas suszenia liście tytoniu nabierają zapachu dymu drzewnego, którego nie da się usunąć bez obróbki przemysłowej).

Surowe liście tytoniu sprzedawane byłyby w całości w stanie nieprzetworzonym (niepocięte lub pokruszone, nieodżyłowane, nieodparowane i nieprzefermentowane). Także suszone liście tytoniu sprzedawane byłyby w całości, w stanie nieprzetworzonym, nawilżone (wodą) do wilgotności 15% - 25% pozwalającej na ich transport i sprasowanie do celów transportu w bale. Liście tytoniu przed ich sprasowaniem w bale nie podlegają żadnej obróbce polegającej na cięciu, dzieleniu, skręcaniu, są nieprzefermentowane, nie są także odżyłowane, nie są poddawane jakiejkolwiek obróbce chemicznej, ani parowaniu glikolem. Zarówno surowe liście, jak i suszone do wilgotności 15%-25% są tak sprasowane, że nie nadają się do palenia bez przetwarzania przemysłowego.

Surowe liście tytoniu oraz suszone liście tytoniu nawilżone następnie do wilgotności 15%-25% byłyby towarem nieprzetworzonym, ponieważ podczas tej czynności nie zmieniają one swojego kształtu, a czynność nawilżania jest niezbędna, aby możliwy był ich transport i sprasowanie w tym celu w bale. W takiej postaci ponadto liście tytoniu podatne są na grzyby i pleśń. Przeznaczone do sprzedaży liście (surowe i nawilżone do wilgotności 15% - 25 % nie stanowią i nie będą też stanowić odpadów tytoniowych, gdyż te (pozostałości liści z procesu suszenia, tj. pyły i połamane fragmenty liści) są przez Wnioskodawcę utylizowane jako nawóz do gleby.

Wnioskodawca jako rolnik ryczałtowy nie jest czynnym podatnikiem VAT, a liście tytoniu mieszczą się w kategorii tytoniu nieprzetworzonego, dla którego właściwe jest grupowanie PKWiU 01.15.10. Z kolei według klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej, tytoń nieprzetworzony ma kod CN 2401, w ramach którego tytoń nieodżyłowany oznaczony jest kodem CN 2401 10, tytoń suszony ogniowo-rurowo ma kod CN 2401 10 85, a tytoń pozostały kod CN 2401 10 95.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż przez Wnioskodawcę będącego rolnikiem ryczałtowym, liści tytoniu pochodzących wyłącznie z upraw z własnego gospodarstwa rolnego (nieprzetworzonych, całych liści tytoniu, surowych lub nawilżonych do wilgotności 15%-25%) odbiorcom detalicznym lub hurtowym (przedsiębiorcom), w sposób opisany we wniosku, korzystać będzie ze zwolnienia od podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. l pkt 3 ustawy o VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż przez wnioskodawcę będącego rolnikiem ryczałtowym, liści tytoniu pochodzących wyłącznie z upraw z własnego gospodarstwa rolnego (nieprzetworzonych, całych liści tytoniu, surowych lub nawilżonych do wilgotności 15%-25%) odbiorcom detalicznym lub hurtowym (przedsiębiorcom), w sposób opisany we wniosku, korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie z art. 43 ust. l pkt 3 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 43 ust.1 pkt 3 ustawy o VAT zwalnia się od podatku VAT dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego. Działalność rolnicza - zgodnie z art. 2 pkt 15 ustawy o VAT, obejmuje m.in. produkcję roślinną (do takiej należy uprawa tytoniu). Z kolei zgodnie z art. 2 pkt 20 ustawy o VAT przez produkty rolne rozumie się towary wymienione w załączniku nr 2 do ustawy o VAT oraz towary wytworzone z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym. Z kolei rolnik ryczałtowy to - zgodnie z art. 2 pkt 19 ustawy o VAT - podatnik, który dokonuje dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej.

Ponieważ Wnioskodawca zamierza sprzedawać nieprzetworzone liście tytoniu pochodzące z własnych upraw, jest w świetle ustawy o VAT rolnikiem ryczałtowym (status ten straciłby dopiero gdyby był zobowiązany do prowadzenia ksiąg rachunkowych, czyli gdyby jego przychody netto z działalności rolniczej za poprzedni rok przekroczyły równowartość w PLN kwoty 1.200.000 euro). Liście tytoniu są produktem rolnym, mieszczącym się w poz. 1 załącznika nr 2 do ustawy o VAT.

Według PKWiU surowiec tytoniowy (nieprzetworzony tytoń) mieści się w grupowaniu 01.1. „Rośliny inne niż wieloletnie” 1 oznaczony jest symbolem PKWiU 01.15.10 tytoń nieprzetworzony. Grupowanie PKWiU, do którego należy tytoń nieprzetworzony zostało ujęte w załączniku nr 2 ustawy o VAT (poz.1: ex 01.1 Rośliny inne niż wieloletnie, z wyłączeniem bawełny i odziarnionych produktów roślinnych dla przemysłu włókienniczego PKWiU ex 01.16.1; orzeszków ziemnych w łupinach PKWiU 01.11.82.0 oraz orzeszków ziemnych łuskanych PKWiU ex 01.16.1), obejmującym wykaz towarów i usług, od których dostawy i świadczenia przysługuje zryczałtowany zwrot podatku VAT. W konsekwencji liście tytoniu, należące do kategorii tytoń nieprzetworzony zostały ujęte pod poz. 1 załącznika nr 2 do ustawy o VAT I zgodnie z art. 2 pkt 20 ustawy o VAT są produktem rolnym.

Uwzględniając powyższe, sprzedaż przez Wnioskodawcę będącego rolnikiem ryczałtowym nieprzetworzonych liści tytoniu z własnych upraw, w formie opisanej we wniosku (surowych lub podsuszanych do wilgotności 15%-25 %, nieodżyłowanych, niepociętych, niepokruszonych), spełnia warunki dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywanej przez rolnika ryczałtowego i jest objęta zwolnieniem z podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. l pkt 3 ustawy o VAT.

Dopiero gdyby Wnioskodawca zrezygnował ze zwolnienia z art. 43 ust. l pkt 3 ustawy o VAT (zgodnie z art. 43 ust. 3 ustawy o VAT), sprzedaż przez niego nieprzetworzonych liści tytoniowych nie stanowiłaby sprzedaży produktów rolnych i objęta byłaby 8 % stawką VAT (art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, zgodnie z którym dla towarów wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy o VAT aktualnie stawka VAT wynosi 8 %).

Ponieważ Wnioskodawca nie zamierza rezygnować ze zwolnienia dla dostawy produktów rolnych z własnej działalności rolniczej i jest rolnikiem ryczałtowym, sprzedaż przez Wnioskodawcę nieprzetworzonych liści tytoniu (w formie opisanej we wniosku) będzie zwolniona z VAT, a gdy nabywcą będzie podatnik VAT, sprzedaż dokumentowana będzie fakturą VAT RR (art. 116 ustawy o VAT), a Wnioskodawcy będzie przysługiwać zryczałtowany zwrot podatku VAT w wysokości 7 % (art. 115 w zw. z art. 146a pkt 3 ustawy o VAT).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Ponadto informuje się, iż w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia przez rolnika ryczałtowego przy sprzedaży liści tytoniu.

Natomiast w zakresie podatku akcyzowego (pytanie 3 wniosku ORD-IN) oraz podatku dochodowego od osób fizycznych (pytanie nr 1) zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj