Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP3/443-34/07-2/TK
z 26 lutego 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP3/443-34/07-2/TK
Data
2008.02.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Zwolnienia --> Zwolnienia wyrobów alkoholowych i energi elektrycznej wytwarzanej ze źródeł odnawialnych


Słowa kluczowe
akcyza
alkohol
wyroby akcyzowe zharmonizowane
zwolnienie z podatku akcyzowego


Istota interpretacji
1. Czy ww. wyroby są zwolnione z podatku akcyzowego na podstawie § 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 października 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 196, poz. 1416)?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko firmy D. P. Sp. z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 23 listopada 2007 r. (data wpływu 26 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od podatku – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26 listopada 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od podatku.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka zamierza rozpocząć produkcję wyrobów z grupy rozcieńczalników i rozpuszczalników organicznych pozostałych (wg PKWiU 24.30.22-29).

I. X-1, w skład którego wchodzą trzy składniki: (...)

W wyniku produkcji otrzymywany jest wyrób o składzie: (...)

II. X-2, w skład którego wchodzą trzy składniki: (...)

W wyniku produkcji otrzymywany jest wyrób o składzie: (...)

III. X-3, w skład którego wchodzą trzy składniki: (...)

W wyniku produkcji otrzymywany jest wyrób o składzie: (...)

IV. X-4, w skład którego wchodzą trzy składniki: (...)

W wyniku produkcji otrzymywany jest wyrób o składzie: (...)


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy ww. wyroby są zwolnione z podatku akcyzowego na podstawie § 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 października 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 196, poz. 1416)...

Zdaniem Wnioskodawcy wyroby o nazwach handlowych „X” mogą być zwolnione z podatku akcyzowego na podstawie ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 października 2007 r., gdyż spełniają wszystkie określone wymagania, tj. są rozcieńczalnikami z grupy PKWiU 24.30.22-79 i posiadają w swym składzie (...) w odpowiednich ilościach. Wnioskodawca sklasyfikował wyroby „X” do grupy PKWiU 24.30.22-79 na podstawie ich właściwości fizykochemicznych. Wynika to z podstawowych praw chemii roztworów, bowiem dodatek substancji aktywnych (tj. (...) lub (...) do (...) powoduje, że w sposób istotny zmienia się fizykochemiczny charakter takiej mieszaniny. Identyczny współczynnik lotności par alkoholu etylowego i ww. substancji aktywnych czyni taką mieszaninę praktycznie niemożliwą do rozdzielenia. Charakter chemiczny preparatów „X” w stosunku do (...) zmieniony został dodatkowo poprzez dodatek (...) - substancję wysoce toksyczną. Stąd opinia Wnioskodawcy, że wyroby „X” nie mieszczą się w grupach PKWiU 15.92.11 ani PKWiU 15.92.12. Wyroby te bowiem nie mogą być w żaden sposób sklasyfikowane jako PKWiU 15.92.11 czyli (...) nieskażony ze względu na obecność wymaganego prawem skażalnika oraz dodatkowo substancji toksycznej - (...), co czyni ww. wyroby niezdatne do spożycia przez ludzi. Wyroby „X” nie mogą również być sklasyfikowane jako PKWiU 15.92.12 – alkohol etylowy o dowolnej mocy, gdyż jak opisano wyżej, ze względu na obecność substancji aktywnych zmieniają się w sposób istotny właściwości mieszaniny co czyni ją niepodobną pod względem chemicznym i fizycznym do alkoholu etylowego skażonego.

Stąd Wnioskodawca zaklasyfikował mieszaniny substancji określonych handlowymi „X” jako rozcieńczalniki organiczne złożone (PKWiU 24.30.22-79).

W grupie 24 w PKWiU występują bowiem chemikalia i wyroby chemiczne. I choć w uwagach do klasyfikacji wyłączony z tej grupy został alkohol etylowy to wyłączenie to obejmuje w opinii Wnioskodawcy jedynie alkohol etylowy występujący jako czysta substancja chemiczna, bo jako taki etanol sklasyfikowany został w grupie 15. W grupie 24 natomiast mieszczą się wyroby będące mieszaniną substancji zawierających etanol, np.:

  • środki skażające PKWiU 24.20.14-90,
  • kosmetyki i wyroby perfumeryjne PKWiU 24.52,
  • olejki eteryczne PKWiU 24.63,
  • środki zapobiegające zamarzaniu PKWiU 24.66.33-50.00,
  • biopaliwa PKWiU 24.66.48,
  • rozpuszczalniki i rozcieńczalniki złożone organiczne pozostałe PKWiU 24.30.22-79.

Oznacza to, że wyroby o nazwie „X” mieszczą się w grupowaniu PKWiU 24.30.20-79 i na tej podstawie są zwolnione z podatku akcyzowego, bo spełniają pozostałe warunki określone w § 1 rozporządzania Ministra Finansów z dnia 10 października 2007 r.


W związku z powyższym w świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie bowiem z art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2004 r. Nr 29, poz. 257 ze zm.), wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi są paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe określone w załączniku Nr 2 do ww. ustawy. Pod pozycją 28 tego załącznika zostały ujęte wyroby akcyzowe zaklasyfikowane wg symbolu PKWiU ex 24.30.22-79 – rozpuszczalniki i rozcieńczalniki złożone organiczne pozostałe, zawierające w swym składzie alkohol etylowy i kodu CN ex 3814 00 90 - organiczne złożone rozpuszczalniki i rozcieńczalniki, gdzie indziej nie wymienione ani nie włączone; gotowe zmywacze farb i lakierów - pozostałe, zawierające w swym składzie alkohol etylowy.

W przedstawionym przez Wnioskodawcę zdarzeniu przyszłym zastosowanie będą miały przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (j.t. Dz. U. z 2006 r. Nr 72, poz. 500 ze zm.). W myśl § 18 ust. 1 pkt 2a zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy używany do produkcji rozpuszczalników i rozcieńczalników złożonych organicznych pozostałych, zawierających w swym składzie alkohol etylowy, oznaczonych symbolem PKWiU ex 24.30.22-79 i kodem CN ex 3814 00 90, środków zapobiegających zamarzaniu i pozostałych płynów usuwających oblodzenie, zawierających w swym składzie alkohol etylowy, oznaczonych symbolem PKWiU ex 24.66.33-50 i kodem CN ex 3820 00 00 oraz produktów ułatwiających rozpalanie ognia, zawierających w swym składzie alkohol etylowy, bez względu na symbol PKWiU i kod CN i skażony:

  1. środkami dopuszczonymi do skażania na podstawie rozporządzenia Komisji nr 3199/93/WE albo
  2. ketonem etylowo-metylowym w ilości nie mniejszej niż 3 dm3 na 100 dm3 100% alkoholu etylowego, albo alkoholem izopropylowym (2-propanol) w ilości nie mniejszej niż 10 dm3 na 100 dm3 100% alkoholu etylowego, do którego po skażeniu dodano, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 2 marca 2001 r. o wyrobie alkoholu etylowego oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych i rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego (Dz. U. Nr 65, poz. 598, z późn. zm.):

  3. - octan etylu w ilości nie mniejszej niż 5 dm3 na 100 dm3 100% alkoholu etylowego albo
    - benzoesan denatonium ("Bitrex") w ilości nie mniejszej niż 1 gram na 100 dm3 100% alkoholu etylowego.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż skorzystanie przez Wnioskodawcę ze zwolnienia alkoholu etylowego zużywanego do produkcji rozpuszczalnikow i rozcieńczalników zawierających w swym składzie alkohol etylowy o symbolu PKWiU 24.30.22-79 wymaga jego skażenia w sposób wskazany w § 18 ust. 1 pkt 2a lit. a albo lit. b rozporządzenia.

Ponadto należy zaznaczyć, że na podstawie art. 3 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.) do celów poboru akcyzy i obowiązku oznaczania wyrobów znakami akcyzy na terytorium kraju stosuje się klasyfikację wyrobów akcyzowych w układzie odpowiadającym Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), z kolei do celów poboru akcyzy i obowiązku oznaczania znakami akcyzy w imporcie oraz w dostawie i nabyciu wewnątrzwspólnotowym stosuje się klasyfikację wyrobów akcyzowych w układzie odpowiadającym Scalonej Nomenklaturze (CN).

Zgodnie z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania wyrobów akcyzowych.

Biorąc pod uwagę przytoczoną regulację, organ podatkowy jako niewłaściwy rzeczowo nie dokonywał klasyfikacji wyrobów, które mają być produkowane przez Wnioskodawcę, przyjmując klasyfikację podaną przez Podatnika.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj