Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/ROP1/423-255/07/KM
z 30 sierpnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/ROP1/423-255/07/KM
Data
2007.08.30



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody


Słowa kluczowe
dotacja
przychód
zwolnienie


Pytanie podatnika
Zdaniem Spółki dofinansowanie przyznane decyzją Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego jest jej przychodem tyle, że wolnym od podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie Spółka zauważa, że sfinansowanych w ten sposób wydatków nie będzie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 4, art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz.60 ze zm.) w związku z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 217 poz. 1590) po rozpatrzeniu wniosku Spółki w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie

postanawia

uznać stanowisko Spółki za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Zgodnie ze stanem faktycznym przedstawionym we wniosku Spółka wykonuje jako jednostka współpracująca zadania badawcze na podstawie umowy z dnia 28.02.2007r. zawartej z uczelnią wyższą występującej w umowie jako koordynator projektu. Zadanie te finansowane są za pośrednictwem koordynatora projektu, z budżetu państwa. Powyższa umowa została zawarta w oparciu o umowę z dnia 20.04.2007r. o wykonanie zamawianego projektu badawczego, zawartą pomiędzy Ministrem Nauki i Szkolnictwa Wyższego a koordynatorem projektu. Zawarcie umowy zostało poprzedzone decyzją Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 30.01.2007r. określającą jednostkę kierującą realizacją projektu badawczego zamawianego oraz zatwierdzającą realizację projektu i przyznającą środki na jego prowadzenie.

Zgodnie z w/w umowami przy współrealizacji zadań będzie brało udział kilka jednostek na zasadzie współwykonawców (nie na zasadzie usług obcych). Każdej jednostce przysługują majątkowe prawa autorskie do uzyskanych w wyniku przeprowadzonych badań wyników. Ponadto, każda jednostka posiada odrębny i nie podporządkowany innej jednostce kosztorys oraz harmonogramy prac.

Zdaniem Spółki w/w dofinansowanie jest jej przychodem tyle, że wolnym od podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie Spółka zauważa, że sfinansowanych w ten sposób wydatków nie będzie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

Po zapoznaniu się ze stanem faktycznym przedstawionym we wniosku, Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie wyjaśnia, co następuje:

Zasady finansowania nauki m.in. ze środków pochodzących z budżetu państwa określone zostały w ustawie z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 238, poz. 2390).

Udzielanie dotacji z budżetu państwa uregulowane zostało przepisami ustawy o finansach publicznych z dnia 30 czerwca 2005r. (Dz. U. Nr 249, poz. 2104). Zgodnie z art. 106 ust. 2 pkt 1) lit b w/w ustawy, dotacjami są, podlegające szczególnym zasadom rozliczania, wydatki z budżetu państwa przeznaczone na finansowanie i dofinansowanie ustawowo określonych zadań, w tym zadań z zakresu mecenatu państwa nad kulturą, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego (...) zwane dalej dotacjami celowymi.

Zgodnie z art. 12 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14 są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

W związku z powyższym z chwilą faktycznego otrzymania, dotacja stanowi dla Spółki przychód, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Biorąc pod uwagę stan faktyczny przedstawiony we wniosku należy stwierdzić, że Spółka jako jednostka realizująca zadanie badawcze, na realizację których Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego przyznał fundusze, w rezultacie otrzymuje środki, o których mowa w artykule 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Dofinansowanie otrzymywane od Ministerstwa Edukacji i Nauki na realizację projektu jest dotacją otrzymaną z budżetu państwa. Dotacje te korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47. Przepis ten stanowi, iż wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach. Dla zakresu tego zwolnienia nie jest więc istotny rodzaj dotacji, ich charakter i to czy są określane jako dotacje podmiotowe, przedmiotowe czy też celowe. Również nie ma znaczenia sposób wykorzystania tych dotacji. Ważne jest natomiast źródło ich pochodzenia, którym musi być budżet państwa lub jednostki samorządu terytorialnego.

Z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych koreluje inny przepis w/w ustawy – art. 16 ust. 1 pkt 58. Zgodnie z jego treścią nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47 i 48.

Reasumując należy stwierdzić, iż dla celów podatkowych, jak wynika z w/w przepisów, otrzymana dotacja stanowi przychód zwolniony z podatku a jednocześnie wydatki związane z realizacją projektu nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

W związku z powyższym Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego postanawia jak na wstępie.

Przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę w złożonym wniosku oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zdarzenia. Zgodnie z art. 14b § 1-2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tutejszego organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 i art. 239 w związku z art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj