Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/VUR1/443-44/2/07/RB
z 28 czerwca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/VUR1/443-44/2/07/RB
Data
2007.06.28



Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Odliczenie częściowe podatku

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Wyłączenia


Słowa kluczowe
bilans
oddział
struktura sprzedaży
współczynnik


Pytanie podatnika
„Czy podział przez wydzielenie i przeniesienie do nowej spółki jednostki stanowiącej zakład samodzielnie sporządzający bilans nie będzie miał wpływu na współczynnik sprzedaży opodatkowanej do sprzedaży ogółem, o którym mowa w art. 90 ustawy o VAT?”


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 26 marca 2007r. (wpływ do tut. Urzędu 02.04.2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego „Czy podział przez wydzielenie i przeniesienie do nowej spółki jednostki stanowiącej zakład samodzielnie sporządzający bilans nie będzie miał wpływu na współczynnik sprzedaży opodatkowanej do sprzedaży ogółem, o którym mowa w art. 90 ustawy o VAT?”, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

postanawia:

uznać stanowisko Strony za prawidłowe.

U z a s a d n i e n i e

Z przedstawionego we wniosku przez Stronę stanu faktycznego wynika, iż do lipca 2004r. Wnioskodawca prowadził działalność gospodarczą w dwóch zasadniczych obszarach, tj. zajmował się działalnością przesyłową jako Operator Systemu Przesyłowego (OSP) oraz działalnością w zakresie obrotu energią. W związku z wymogami prawa Unii Europejskiej nakazującymi wyodrębnienie ze struktur wnioskodawcy działalności przesyłowej, utworzył on odrębny podmiot (dalej zwany: Operatorem), zajmujący się działalnością przesyłową, którego jedynym akcjonariuszem jest obecnie Skarb Państwa. Podmiot ten uzyskał koncesję na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie przesyłu energii. Jednocześnie posiadany przez Wnioskodawcę majątek niezbędny do prowadzenia tej działalności został udostępniony Operatorowi do używania na podstawie umowy dzierżawy. W efekcie powyższych zmian, Wnioskodawca nie prowadzi obecnie działalności w zakresie przesyłu energii elektrycznej – działalność ta została w całości wydzielona do odrębnego podmiotu (Operatora). Strona jest jedynie właścicielem majątku, potrzebnego do realizacji zadań operatora systemu przesyłowego. Wydzielony majątek stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w znaczeniu art. 4a ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W związku z opracowaniem przez Ministerstwo Gospordarki dokumentu „program dla elektroenergetyki” Wnioskodawca stanął przed koniecznością podjęcia dalszych działań restrukturyzacjnych. Jednym z celów opracowanego programu jest realizacja wymogów wynikających z przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997r. Prawo energetyczne, w szczególności art. 9k, zgodnie z którym Operator Systemu Przesyłowego działa w formie spółki, której jedynym akcjonariuszem jest Skarb Państwa. Z punktu widzenia Wnioskodawcy realizacja tego programu wymaga trwałego wyposażenia Operatora w majątek służący do prowadzenia działalności w zakresie przesyłu energii elektrycznej – zgodnie z planami właścicielskimi cel ten zostanie osiągnięty poprzez wydzielenie ze Spółki majątku służącego do prowadzenia działalności przesyłowej na rzecz Operatora w trybie art. 529 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 września 2000r. Kodeks Spółek Handlowych. Wydzielnie to ma nastąpić do końca roku 2007r. Przedmiotem wydzielenia na rzecz Operatora ma być majątek służący obecnie tej spółce do wykonywania działalności przesyłowej, na który składają się m.in. funkcjonująca sieć przesyłowa wraz z wartościami niematerialnymi i prawnymi. Wraz z majątkiem przesyłowym na rzecz Operatora zostaną przeniesione prawa i obowiązki związane z tym majątkiem, w tym wszelkie kontrakty z nim związane. W związku z planem dokonania podziału, Wnioskodawca podejmie uchwałę o powołaniu zakładu samodzielnie sporządzającego bilans z majątku związanego z działalnością operatora systemu przesyłowego stanowiącego zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Jednocześnie, zobowiązuje się do zmodyfikowania regulaminu wewnętrznego i organizacyjnego Spółki i potwierdzi w ten sposób dokonane zmiany organizacyjne tj. wskaże, że zakład - operator systemu przesyłowego - jest jednostką samodzielnie sporządzającą bilans. W związku z powyższym zostanie zmodyfikowany system finansowo-księgowy. Operator będzie sporządzać miesięczne sprawozdania obejmujące rachunek zysków i strat oraz bilans. Z kolei miesięczne sprawozdania finansowe Spółki będą zawierać informacje, że zostały one przygotowane na podstawie sprawozdań finansowych wyodrębnionej jednostki (zakładu samodzielnie sporządzającego bilans). Ponadto Operator uzyska odrębny numer statystyczny REGON i będzie posiadał także odrębny rachunek bankowy.

Zdaniem Spółki, ze względu na fakt, że przenoszony majątek stanowił będzie zakład samodzielnie sporządzający bilans w znaczeniu art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, dokonanie podziału będzie neutralne z punktu widzenia podatku VAT, tj. w szczególności nie wpłynie na tzw. współczynnik VAT, o którym mowa w art. 90 ust. 4 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału) samodzielnie sporządzającego bilans. u art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Na podstawie art. 90 ust. 4 w/w ustawy proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. W myśl art. 91 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku zbycia przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału), o których mowa w art. 6 pkt 1, korekta określona w ust. 1-8 jest dokonywana odpowiednio przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zakładu (oddziału).

Mając na uwadze powyższe oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny Naczelnik tut. Urzędu stoi na stanowisku, iż w sytuacji, gdy w chwili przenoszenia wydzielony majątek stanowił będzie zakład samodzielnie sporządzający bilans w rozumieniu w/cyt. art. 6 pkt 1 ustawy o VAT (podlegał będzie wyłączeniu od VAT) to właściwym do rozliczania współczynnika sprzedaży opodatkowanej do sprzedaży ogółem jest jednostka otrzymująca przedmiotowy majątek jako następca prawny (tzw. prawo sukcesji). W związku z powyższym dokonanie podziału przez przeniesienie majątku stanowiącego zakład samodzielnie sporządzający bilans nie będzie rodziło dla Strony obowiązku VAT i nie wpłynie na tzw. współczynnik VAT, o którym mowa w cyt. powyżej art. 90 ust. 4 ustawy o podatku od towarów..

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj