Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-18/08/BW
z 8 kwietnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-18/08/BW
Data
2008.04.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku


Słowa kluczowe
dokumenty celne
import (przywóz)
odliczenie podatku od towarów i usług
zgłoszenie celne


Istota interpretacji
Czy wszystkie należności celne wynikające z dokumentu celnego stanowią podatek VAT naliczony do odliczenia?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki cywilnej, przedstawione we wniosku z dnia 4 stycznia 2008r. (data wpływu 8 stycznia 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 stycznia 2008r. (data wpływu 28 marca 2008r.) oraz pismem z dnia 28 marca 2008r. (data wpływu 31 marca 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czy wszystkie należności celne wynikające z dokumentu celnego stanowią podatek VAT naliczony do odliczenia - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 stycznia 2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czy wszystkie należności celne wynikające z dokumentu celnego stanowią podatek VAT naliczony do odliczenia.Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 stycznia 2008r. (data wpływu 28 marca 2008r.) oraz pismem z dnia 28 marca 2008r. (data wpływu 31 marca 2008r.), będącymi odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 17 marca 2008r., znak: IBPP2/443-18/09/BW.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka sprowadza z Chin towar handlowy, następnie sprzedaje go w kraju wystawiając fakturę i naliczając 22% VAT.
Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług podatek naliczony stanowi w przypadku importu – suma kwot podatku wynikającego z dokumentu celnego.
Dokumentem celnym jest SAD wystawiony przez Izbę Celną. Na dokumencie SAD w poz. 47 „Obliczenie opłat” wypisane są kwoty opłat (podatków)
Typ AOO stawka 4,9% np. kwota 2.574,00
Typ BOO stawka 22% np. kwota 12.378,00
14.952,00 suma
Spółka stwierdziła, iż dla niej sumą podatków wynikających z dokumentu celnego jest kwota (z typów AOO i BOO), tj. 14.952 – co stanowi całość do odliczenia od podatku VAT.
Podsumowując Spółka wskazała, iż wszystkie należności celne wynikające z dokumentu celnego stanowią podatek VAT naliczony do odliczenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy postępowanie Spółki jest prawidłowe (tj. czy wszystkie należności celne wynikające z dokumentu celnego stanowią podatek VAT naliczony do odliczenia)...

Zdaniem Wnioskodawcy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego. Na dokumencie celnym suma podatków to cło i VAT, które stanowią kwotę podatku do odliczenia jako VAT naliczony.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 1 i 2, są obowiązani do obliczenia i wykazania w zgłoszeniu celnym kwoty podatku, z uwzględnieniem obowiązujących stawek.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 1 i 2 tej ustawy podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne:

  • na których ciąży obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości, albo zastosowano preferencyjną, obniżoną lub zerową stawkę celną;
  • uprawnione do korzystania z procedury celnej obejmującej uszlachetnianie czynne, odprawę czasową, przetwarzanie pod kontrolą celną, w tym również osoby, na które, zgodnie z odrębnymi przepisami, zostały przeniesione prawa i obowiązki związane z tymi procedurami.

Stosownie do art. 29 ust. 13 ustawy o VAT podstawą opodatkowania w imporcie towarów jest wartość celna powiększona o należne cło. Jeżeli przedmiotem importu są towary opodatkowane podatkiem akcyzowym, podstawą opodatkowania jest wartość celna powiększona o należne cło i podatek akcyzowy (…).

Natomiast w myśl przepisu art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 i pkt 2 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego, zgodnie z ust. 1 pkt 1 tego artykułu, stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

– z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Natomiast w przypadku importu kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego (art. 86 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy).Z przywołanego wyżej przepisu art. 33 ustawy o VAT wynika, że w przypadku importu, podatnicy wymienieni w tym przepisie winni obliczyć i wykazać w zgłoszeniu celnym kwoty podatku, z uwzględnieniem obowiązujących stawek. Podstawę wyliczenia tego podatku stanowi, zgodnie z przywołanym wyżej art. 29 ust. 13 ustawy o VAT, wartość celna powiększona o należne cło.Tak obliczony podatek należny, może przekształcić się u nich w podatek naliczony, o którym mowa w ww. art. 86 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT.Skoro zatem uiszczone w związku z importem towarów cło stanowi element podstawy do wyliczenia należnego podatku z tego tytułu, a w konsekwencji także podatku naliczonego, to nie może być ono jednocześnie samym podatkiem do odliczenia.

Należy zauważyć, iż zgodnie z art. 6 ww. ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa podatkiem jest publicznoprawne, nieodpłatne, przymusowe oraz bezzwrotne świadczenie pieniężne na rzecz Skarbu Państwa, województwa, powiatu lub gminy, wynikające z ustawy podatkowej.Jednym z ww. podatków jest podatek od towarów i usług. Podstawą prawną wymiaru tego podatku jest ww. ustawa o podatku od towarów i usług oraz akty wykonawcze wydane na podstawie delegacji ustawowej wynikającej z tej ustawy.Natomiast cło jest opłatą nakładaną przez państwo na towary przywożone z zagranicy lub wywożone za granicę i jest obliczane oraz pobierane na podstawie taryfy celnej stanowiącej urzędowy wykaz towarów lub grup towarów podlegających ocleniu i właściwych im stawek celnych.A zatem podatek od towarów i usług oraz cło stanowią odrębne kategorie należności płaconych na rzecz Skarbu Państwa, których ustalenie i pobór regulowane jest odrębnymi przepisami.

Powyższe potwierdza również sposób wykazywania tych należności na dokumentach celnych. Zgodnie bowiem z § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004r. w sprawie szczegółowych wymogów, jakie powinno spełniać zgłoszenie celne (Dz. U. Nr 94, poz. 902 ze zm.) sposób wykonania formularzy dokumentu SAD określa art. 215 Rozporządzenia Wykonawczego oraz załącznik nr 1 do rozporządzenia. Natomiast w myśl § 5 ww. rozporządzenia Dokument SAD wypełnia się i stosuje zgodnie z załącznikiem nr 37 i nr 38 do Rozporządzenia Wykonawczego w brzmieniu określonym w załączniku IV do rozporządzenia Komisji (WE) nr 2286/2003. Rozporządzenie Wykonawcze, o którym mowa w przywołanych wyżej przepisach to rozporządzenie Komisji (EWG) nr 2454/93 z dnia 2 lipca 1993r. ustanawiające przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. U. UE. L. Nr 253, poz. 1 ze zm.).

W załączniku nr 38 do ww. rozporządzenie Komisji (EWG) nr 2454/93 wskazano, iż w polu 47 – „obliczanie opłat” dokumentu SAD w kolumnie pierwszej – „rodzaj opłat” należy zastosować następujące kody:

  • cła od produktów przemysłowych - A00,
  • podatek VAT – B00.

Odliczeniu na podstawie przepisu art. 86 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT podlegać zatem może tylko i wyłącznie podatek obliczony na podstawie przepisów tej ustawy a więc podatek obliczony wcześniej na podstawie art. 33 ust. 1 ustawy o VAT jako podatek należny, wykazany dokumencie SAD i oznaczony kodem – B00, a nie cło obliczone w oparciu o przepisy celne.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy uznające, iż suma cła i VAT stanowi kwotę podatku do odliczenia jako podatek VAT naliczony należało uznać za nieprawidłowe.

Należy w tym miejscu wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy – Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj