Interpretacja Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu
1473/WVO/443/757/166/2006/GW
z 5 stycznia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1473/WVO/443/757/166/2006/GW
Data
2007.01.05



Autor
Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług


Słowa kluczowe
miejsce świadczenia
miejsce świadczenia usług
stawki podatku
transport międzynarodowy


Pytanie podatnika
Jaką stawkę VAT należy zastosować do zleconych Spółce usług transportu morskiego i drogowego?


Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r – Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005r, Nr 8, poz. 60 ze zmianami) po rozpatrzeniu wniosku , z dnia 09.10.2006r data wpływu do tut. urzędu) żądającego udzielenia pisemnej interpretacji przepisów art. 83 ust. 3, ust. 5 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami), Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy podane we wniosku jest prawidłowe w części dot. opodatkowania usługi transportu na terytorium Polski. W pozostałej części jest nieprawidłowe.

UzasadnieniePodany we wniosku stan faktyczny jest następujący: Firma wykonuje usługi transportu morskiego i drogowego za pośrednictwem podwykonawców. Usługi te wykonywane są na zlecenie polskiego podatnika VAT. Zlecenie na wykonanie usług transportu towarów obejmowało transport drogą morską z kraju trzeciego – Chiny do portu w Hamburgu. Tam towar został odprawiony ostatecznie za pośrednictwem przedstawiciela podatkowego, a następnie drogą lądową (transport samochodowy) został sprowadzony do Polski. Zgodnie z art. 28C (D) Szóstej Dyrektywy, towary te zwolnione są w Niemczech z podatku od wartości dodanej, ponieważ transport tych towarów kończy sie w Polsce. Po dokonaniu odprawy celnej ostatecznej i rozliczeniu się z cła zmienia się status towarów, co oznacza, że z punktu widzenia ustawy o VAT mamy do czynienia z towarami wewnątrzwspólnotowymi (art. 11 ust. 1 ustawy o VAT). Zmiana statusu towarów skutkuje koniecznością rozliczenia się z podatku VAT w Polsce tak jak przy nabyciach wewnątrzwspólnotowych.

Pytanie Wnioskodawcy:Jaką stawkę VAT należy zastosować do zleconych Spółce usług transportu morskiego i drogowego?

Stanowisko Wnioskodawcy co do oceny tego stanu faktycznego: Po analizie przepisów Spółka uważa, że dla całej usługi tzn. za transport morski i transport lądowy powinna mieć zastosowanie 22% stawka VAT. Takie podejście wynika z brzmienia §4b Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz z art. 83 ust. 3, ust. 5 pkt 2, w którym mówi się, że dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług transportu międzynarodowego oprócz dokumentów spedytorskich (konosamentu, listu przewozowego) jest dokument poświadczony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów. Zdaniem Spółki nie ulega wątpliwości, że mamy do czynienia z transportem międzynarodowym, pomimo dokonanej w Niemczech odprawy celnej ostatecznej, ponieważ zlecenie wykonania usług transportu obejmowało trasę kraj trzeci – Polska, co spełnia wymogi definicji transportu międzynarodowego zawartego w art. 83 ust. 3 ustawy o VAT. Dokument z odprawy celnej ostatecznej wydawany przez niemiecki urząd celny zawiera wprawdzie informację o kosztach transportu, ale zdaniem Spółki nie jest wystarczający ze względu na zwolnienie z podatku od wartości dodanej tych towarów w Niemczech. Polski importer rozlicza się z podatku VAT w Polsce na zasadach samonaliczenia co oznacza, że Spółka nie ma ustawowo wymaganego dokumentu, z którego jednoznacznie wynika, że wartość usług transportowych została ujęta w podstawie opodatkowania.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym:

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r. (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późniejszymi zmianami), stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego. Przez usługi transportu międzynarodowego zgodnie z art. 83 ust. 3 pkt 1 i 3 w/w ustawy rozumie się:przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów: a) z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,b) z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju, c) z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),d) z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju;oraz usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z w/w usługami. Zgodnie z art. 83 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.) dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług transportu międzynarodowego są w przypadku transportu: 1) towarów przez przewoźnika lub spedytora – list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt. 2 2) towarów importowanych – oprócz dokumentów, o których mowa w pkt. 1, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów Stosownie do art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku świadczenia usług transportowych - miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28; Usługa transportu międzynarodowego opodatkowana jest odpowiednio do odcinka trasy przebiegającego w Polsce. Podatek VAT należy bowiem zapłacić w każdym kolejnym kraju, przez który transport faktycznie przebiega, według zasad obowiązujących w każdym z tych krajów. Dokumentem, z którego jednoznacznie wynika, iż wartość usługi transportowej została wliczona do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów, będzie dokument odprawy ostatecznej towaru. Wykonywana usługa transportu morskiego i drogowego na podstawie zlecenia obejmującego trasę „kraj trzeci (Chiny) - Polska” odpowiada pojęciu transportu międzynarodowego w rozumieniu art. 83 ust. 3 ustawy o VAT. W przedstawionym stanie faktycznym przewoźnik chcąc zastosować stawkę 0% musiałby dysponować dokumentem potwierdzonym przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów. Z uwagi na fakt, iż towary transportowane są na odcinku Chiny – Polska, a towary zostaną odprawione ostatecznie przez urząd celny w Hamburgu, przy zastosowaniu zwolnienia z opodatkowania podatkiem od wartości dodanej na terenie Niemiec, Spółka nie może posiadać dokumentu opisanego w art. 83 ust. 5 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż w związku z nie spełnieniem w/w warunku koniecznego do zastosowania stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0% - do usługi tej należy zastosować stawkę podstawową w wysokości 22% (na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług) przy czym opodatkowaniu przy zastosowaniu tej stawki podlegać będzie ta część usługi, która odbywa się na terytorium Polski, proporcjonalnie do całości trasy, zaś pozostała część usługi nie będzie podlegała opodatkowaniu w Polsce.

Pouczenie1.Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.2.Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu zmiany lub uchylenia 3.Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, wniesione, za pośrednictwem organu wydającego postanowienie, w terminie 7-miu dni, licząc od daty jego doręczenia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej)



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj