Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/VUR1/443-65/07/RT
z 22 sierpnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/VUR1/443-65/07/RT
Data
2007.08.22



Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Zasady ogólne --> Moment powstania obowiązku podatkowego

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
cel reprezentacji i reklamy
logo
moment powstania obowiązku podatkowego
podstawa opodatkowania
przekazanie nieodpłatne


Pytanie podatnika
Czy z tytułu nieodpłatnego przekazania kontrahentom gadżetów opatrzonych logo firmy, powstaje obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług, jeśli tak to jaki jest momentu powstania obowiązku podatkowego od w/w czynności, podstawa opodatkowania oraz wysokości opodatkowania podatkiem od towarów i usług.


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku Spółki z dnia 28 maja 2007r. o udzielenie pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego, tj. odnośnie potwierdzenia stanowiska w sprawie powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług z tytułu nieodpłatnego przekazania kontrahentom gadżetów opatrzonych logo firmy, momentu powstania obowiązku podatkowego od w/w czynności, podstawy oraz wysokości opodatkowania podatkiem od towarów i usług, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

postanawia

uznać stanowisko Strony za prawidłowe w w/w zakresie.

Uzasadnienie

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka dokonała zakupu koszulek opatrzonych logo P. Koszulki są wręczane nieodpłatnie obecnym i potencjalnym kontrahentom spółki P. Sp. z o.o. Spółka planuje zakup innych gadżetów opatrzonych w logo firmy, tj. długopisów, kubków, polarów, itp. w celu wręczania ich nieodpłatnie obecnym i potencjalnym kontrahentom Spółki. Wartość wręczanych kontrahentom przedmiotów przekracza 5 PLN, a nie przekracza kwoty, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000r. Nr 14, poz. 176, z późn.zm.), tj. kwoty 100 PLN. Spółka nie prowadzi ewidencji osób, którym wręczane są gadżety z logo firmy.

Spółka, przedstawiając swoje stanowisko jest zdania, że w przedmiotowym stanie faktycznym powstanie obowiązek opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego przekazywania kontrahentom gadżetów opatrzonych w logo firmy. Z uwagi na to, iż Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, wynikającego z faktur zakupu koszulek oraz innych gadżetów opatrzonych logo firmy, a w wyniku nieodpłatnego przekazania gadżetów kontrahentom następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, powstanie obowiązek opodatkowania podatkiem VAT czynności nieodpłatnego przekazania gadżetów opatrzonych iogo firmy. Obowiązek podatkowy powstanie co do zasady powstanie z chwilą przekazania gadżetów, które powinno być udokumentowane fakturą wewnętrzną wystawioną przez Spółkę. Podstawą opodatkowania będzie cena nabycia koszulek oraz innych gadżetów z logo firmy, tj. kwota naieżna sprzedającemu, bez podlegającego odliczeniu podatku od towarów i usług, powiększona o koszty bezpośrednio związane z zakupem, tj. przykładowo koszty nadruku logo.

Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.) opodatkowaniu podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie natomiast z regulacją art. 7 ust. 2 w/w ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust.1 pkt 1 rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników,w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielnii ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członkówstowarzyszenia,

2) wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Zgodnie natomiast z art. 7 ust.- 3, ust, 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.W myśl art. 7 ust. 4 w/w ustawy przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

1) o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. Nr 14, poz. 176 ze zm.), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;

2) których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia lub jednostkowy koszt wytworzenia przekazanego towaru nie przekracza 5 zł.

Powyższe oznacza, iż nieodpłatne przekazywanie przez Spółkę towarów nie spełniających przesłanek wynikających z art. 7 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi dostawę towarów i podlega opodatkowaniu VAT. Jednocześnie nieodpłatne przekazywanie przez Spółkę drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych oraz drobnych upominków nie stanowi dostawy towarów, w związku z czym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Ponadto należy podkreślić, że wykładni przepisów art. 7 ust. 2 należy dokonywać w związku z art. 7 ust. 3, co oznacza, że w przypadku przekazania towarów (nie będących drukowanymi materiałami reklamowymi i informacyjnymi, prezentami o małej wartości i próbkami) na 06 le związane bądź niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, traktować je należy jako czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jeżeli podatnik miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego związanego z tymi czynnościami.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że wydawane gadżety opatrzone iogo firmy:

- nie są drukowanym materiałem reklamowym i informacyjnym,

- nie są prezentami o małej wartości zdefiniowanymi w art. 7 ust. 4 ustawy,

- nie stanowią próbek.

Zatem, w świetle powyższego Naczelnik Urzędu stoi na stanowisku, iż w przedmiotowym stanie faktycznym, w wyniku nieodpłatnego przekazania gadżetów kontrahentom, dochodzi do dostawy towarów podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zgodnie z 19 ust. 1 obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1. Należy zatem uznać, że obowiązek podatkowy z tytułu nieodpłatnego przekazania gadżetów powstanie z chwilą przekazania gadżetów kontrahentom.

Dodatkowo należy wskazać na art. 106 ust. 7 ustawy, zgodnie z którym w przypadku, m.in. czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 wystawiane są faktury wewnętrzne. Ustawodawca ponadto w dalszej części tego przepisu dopuszcza możliwość wystawienia jednej faktury za dany okres rozliczeniowy.Podstawa opodatkowania została zdefiniowana w dziale VI ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 29 ust. 1 podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, rozumiany jako kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Zgodnie z art. 29 ust. 10, w przypadku dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2, podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów, a gdy cena nabycia nie istnieje, koszt wytworzenia określony w momencie dostawy tych towarów.

Zdaniem tutejszego organu podatkowego, podstawą opodatkowania w przedmiotowym stanie faktycznym będzie cena nabycia koszulek oraz innych gadżetów z logo firmy, tj. kwota należna sprzedającemu pomniejszona o kwotę należnego podatku. W przypadku gdy Spółka poniosła dodatkowe koszty związane z nadaniem przedmiotowym towarom odpowiedniego charakteru, o te koszty należy powiększyć podstawę opodatkowania. Spółka dokonując dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2 ma obowiązek zastosować stawkę podatku właściwą dla towarów będących przedmiotem dostawy, stosując w tym zakresie odpowiednie przepisy działu VIII ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.

Pouczenie

Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Strony i jest wiążąca dla organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14 b § 1 i 2 ustawy - Ordynacja podatkowa).

Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 2 pkt 1 ustawy -Ordynacja podatkowa).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj