Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/RPP1/443-187/07/PAWA
z 26 lipca 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/RPP1/443-187/07/PAWA
Data
2007.07.26
Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania
Słowa kluczowe
bilety
kasa
kasa rejestrująca
paragony
zwrot
Pytanie podatnika
Pytanie podatnika dotyczy przyjmowania zwrotów sprzedanych uprzednio biletów bez potwierdzenia w fiormie paragonu fiskalego (wystawionego przez Spółkę w momencie dokonania sprzedaży)
POSTANOWIENIE Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w związku z wnioskiem z dnia 25.04.2007r. (data wpływu do tutejszego organu 04.05.2007r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, p o s t a n a w i a uznać stanowisko Podatnika za prawidłowe UZASADNIENIE Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka jest spółką kapitału zagranicznego. Jako zarejestrowany podatnik VAT Spółka prowadzi ewidencjonowana sprzedaż biletów na imprezy kulturalne i sportowe poprzez następujace kanały dystrybucji: sprzedaż gotówkowa w siedzibie firmy, własne strony internetowe WWW, siec partnerskich punktów sprzedaży oraz partnerskie potrale internetowe związane odpowiednią umową. Sprzedaż poprzez własne strony internetowe oraz sprzedaż gotówkowa w siedzibie Spółki ewidencjonowana jest na kasie fiskalnej Spółki oraz jednocześnie w raportach sprzedaży elektronicznego systemu dystrybucji biletów. Na swojej stronie internetowej Spółka zamieściła informację, że "zwroty biletów możliwe są wyłącznie za zwrotem oryginalnego biletu z paragonem fiskalnym" wraz z informacją, że organizatorzy przyjmują zwroty biletów wyłącznie w przypadku odwołania imprezy w ciągu 14 dni od pierwotnej daty imprezy lub kiedy program, data i miejksce imprezy znacznie odbiega od uprzednich ustaleń. Spółka dotychczas dokonywała zwroto w biletów wyłącznie za okazaniem przez klienta paragonu z kasy fiskalnej Spółki. Zwracane paragony są rejestrowane komputerowo w siedzibie spółki i na tej podstawie sporządzany jest miesięczny Protokół Zwrotów Biletów. Na podstawie miesięcznego Protokołu Zwortów Biletów zmniejszana jest miesięczna wartość sprzedaży biletów oraz podatek VAT. W odniesieniu do powyższego stanu faktycznego Spóka wnosi o potwierdzenie swojego stanowiska, a mianowicie iż może przyjmować zwroty na podstawie biletu, bez przedstawienia paragonu z kasy fiskalnej, ponieważ przepisy podatkowe nie zakazują przyjęcia zwrotów czy reklamacji bez dowodów takich jak paragon nabywcy. Spółka powołując się na art. 180 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa uważa, że jako dowód należy dopuścić wszytsko co moze sie przyczynić do wyjaśnienia sprawy a nie jest sprzeczne z prawem, chociaż zwrot paragonu stanowiłby najbardziej wiarygodną podstawę do dokonania korekty obrotu zarejestrowanego pzrez kasę i korekty podatku VAT. natomiast w sytuacji, gdy organizator odwołał imprezę, Spółka uważa, że dowodem zwrotu będzie bilet z paragonem fiskalnym oraz oświadczenie organizatora o odwołaniu imprezy, a w sytuacji, gdy klient zrezygnuje z powodów osobistych Spółka uważa, że dowodem zwrotu będzie bilet z paragonem fiskalnym oraz oświadczenie klienta o rezygnacji. Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, po zapoznaniu się z przedstawionymi okolicznościami, uznając stanowisko Spółki za prawidłowe, informuje co następuje: Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535, ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m. in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Natomiast, stosownie do art. 29 ust 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę nalezną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.Zgodnie z art. 29 ust 4 ustawy o VAT obrót zmniejsza się o kwoty udokumnetowanych, prawnie dopuszczonych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, upustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienaleznych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych dotacji, subwencji i innych dopłat o poodbnym charakterze, a atkże kwot wynikających z dokonanych korekt faktur. Z powyższych przepisów wynika, iz możliwość pomniejszenia obrotu między innymi o kwoty odpowiadające wartości zwróconych towarów i uznnych reklamacji może nastąpić pod warunkiem, że zwrot towaru i reklamacja co do zasady są prawnie dopuszczalne i zostały udokumentowane. Zatem obowiązkliem podatników podatku VAT jest odpowiednie udokumentowanie zwrotu wartości towaru. Na podstawie art. 111 ust 1 ustawy o VAT podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Natomiast w przypadku, gdy sprzedaż była zarejestrowana jedynie w kasie fiskalnej, a tym samym udokumentowana paragonem fiskalnym, stosownych korek można dokonać jedynie poprzez zapisyu dokonywane w specjalnie dla tego celu prowadzonym rejestrze korekt. Zasady prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy pomocy kas rejestrujących określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002r., w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz.U. nr 108 poz. 948 ze zm). Na podsrawie par. 5 ust 1 pkt 1 powyższego rozporządzenia - podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących, z zastrzeżeniem ust. 2, są obowiązani do dokonywania rejestracji każdej sprzedaży przy zastosowaniu kasy i dokonywania wydruku z każdej sprzedaży paragonu fiskalnego lub faktury VAT oraz do wydawania oryguinału wydrukowanego dokumentu nabywcy. Przepisy podatkowe nie zakazują przyjęcia zwrotów czy reklamacji bez dowodów takich jak paragon nabywcy. Zgodnie bowiem z art. 180 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa jako dowód należy dopuścić wszytsko co moze sie przyczynić do wyjaśnienia sprawy a nie jest sprzeczne z prawem. Zwrot paragonu stanowi najbardziej wiarygodna podstawę dla podatnika do dokonania korekty obrotu zarejestrowanego przez kasę i zamieszczenia zapisu w ewidencji korekt sprzedaży dokonanej z użyciem kasy rejestrującej. Zgodnie z art. 112 ustawy o VAT podatnicy są obowiązani przechowywac ewidencje prowadzone dla celów rozliczenia podatku oraz wszelkie dokumenty zwiazane z tym rozliczeniem do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. W związku z powyższym podatnik ma obowiązek przechowywać wszystkie dokumenty jakie są związane z rozliczeniem podatku VAT. W odniesieniu do stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, Spółka w celu udokumentowania przyjęcia zwrotu w przypadku odwołania imprezy przez Organizatora poze posłuzyć się w przypadku braku paragonu fiskalnego oryginałem biletu, protokołem o zwrocie biletu podpisanym przez klienta oraz oryginałem oswiadczenia organizatora o odwołaniu imprezy. Natomiast w sytuacji gdy kl;ient rezygnuje z powodów osobistych własciwym udokumentowaniem zwrotu w przypadku braku oryginału paragonu będzie oryginał biletu oraz protokół o zwrocie biletu podpisany przez klienta. W związku z powyższym stwierdzić należy, że podstawą do pomniejszenia obrotu bez watpienia może być zwrot oryginału paragonu fiskalnego wystawionego dla nabywcy na potwierdzenie sprzedaży. Natomiast udokumentowanie dokonanego przez klienta zwrotu w inny sposób niż okazanie paragonu fiskalnego jako dowodu potwierdzxającego zawartą wcześniej transakcję, np poprzez okazanie zwrotu oryginału biletu wraz ze sporządzonym protokołem podpisanym przze klienta. jak ma to miejsce w sytuacji opisanej w stanie faktycznym Spółki, nie koliduje z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem wskazany przez Spółkę sposób wykazania zwrotu nalezy uznac za wystarczający w celu pomniejszenia obrotu wynikającego z zapisów kasy rejestrujacej. W związku z powyższym Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie postanawia jak w sentencji. Niniejsza interpretacja dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego zawartego we wniosku, z zastrzeżeniami wynikającymi z art. 14a, art. 14b, art. 14c Ordynacji podatkowej. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.