Interpretacja Urzędu Skarbowego w Strzyżowie
US.II.423/12/2007
z 7 września 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.II.423/12/2007
Data
2007.09.07
Autor
Urząd Skarbowy w Strzyżowie
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
logo
napoje
reklama
reprezentacja
żywność
Pytanie podatnika
Dot. zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu wydatków na zakup gadżetów reklamowych z logo firmy oraz kawy, herbaty, ciastek i soków na potrzeby sekretariatu do przyjmowania gości, interesantów.
Tożsamy z
142620, 148544, 154938, 145923
Rozbieżny z
152197, 154355
Działając na podstawie :
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Strzyżowie w odpowiedzi na wniosek znak NF/301/26/2007 z dnia 22.06.2007r. uzupełnionym na wezwanie organu podatkowego znak US.II. 423/12/2007 z dnia 28.06.2007r., pismem znak NF/301/27/2007 w dniu 03.07.2007r. oraz pismem znak NF/301/27/2007 w dniu 09.07.2007r., w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych stwierdza, że przedstawione przez Spółdzielnię we wniosku stanowisko w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych jest:
Zgodnie z art. 14a §1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Pismem z dnia 22.06.2007r. Spółdzielnia wystąpiła o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W ww. piśmie wnioskodawca zwrócił się o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz potwierdzenia stanowiska odnośnie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu wydatków na zakup gadżetów reklamowych z logo firmy oraz kawy, herbaty, ciastek i soków na potrzeby sekretariatu do przyjmowania gości, interesantów. Podatnik w swym piśmie przedstawia następujący stan faktyczny: Spółdzielnia ponosi wydatki na zakup gadżetów reklamowych (długopisy, kalendarze, koszulki, bluzy polarowe z logo firmy), którymi następnie obdarowywani są kontrahenci. Służy to zachęceniu ich do zakupu wyrobów, przywiązaniu do marki (logo), co ma spowodować zwiększenie sprzedaży. Przedmioty te to nie ekskluzywne upominki, którymi podatnik obdarowuje wybranych kontrahentów, lecz proste, masowo rozdawane gadżety. Spółdzielnia ponosi także wydatki na zakup kawy, herbaty, ciastek i soków, którymi następnie częstuje swoich gości i interesantów. Ww. wydatki Spółdzielnia w całości zalicza do kosztów uzyskania przychodu. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Strzyżowie po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego wyjaśnia, że zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Oznacza to, że kosztem uzyskania przychodów są wszystkie poniesione wydatki po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, o ile pozostają w związku z przychodami. Od 1.01.2007 roku w związku ze zmianą brzmienia przepisu art. 16 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy koszty i wydatki na reprezentacje, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych zostały w całości wyłączone z kosztów uzyskania przychodów. Natomiast wydatki poniesione na reklamę, w tym również na reklamę niepubliczną skierowaną do zamkniętego kręgu odbiorców, w pełnej wysokości podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodu. Reprezentacja zgodnie z definicją słownikową to okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia związana ze stanowiskiem lub pozycją społeczną. Natomiast reklama jest to działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zawarcia umowy, nabywania towarów, korzystania z oferowanych usług. Prowadzona może być poprzez rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwaleniu kogoś i zalecaniu czegoś. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółdzielnia przekazuje swoim klientom gadżety reklamowe tj. długopisy, kalendarze, koszulki, bluzy polarowe z logo firmy. Oznakowanie tych gadżetów z widocznym logo Spółdzielni przesądza o tym, iż mają charakter reklamowy i wydatki poniesione na ich zakup mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Strzyżowie po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego stwierdza, że stanowisko podatnika w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych wyrażone w pierwszej części pytania, dotyczące zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu, wydatków na zakup gadżetów reklamowych z logo podatnika jest prawidłowe. Podatnik w drugiej części pytania pisze, że ponosi także wydatki na zakup kawy, herbaty, ciastek i soków, którymi następnie częstuje swoich gości i interesantów, a wydatki te w całości zalicza do kosztów uzyskania przychodu. Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych nie zalicza się do kosztów uzyskania przychodu. Przez reprezentację należy rozumieć także działania, które polegają na kontaktach oficjalnych i handlowych z innymi podmiotami gospodarczymi. Reprezentacja jest to kreowanie pozytywnego wizerunku firmy. Ma ona na celu stworzyć oczekiwany wizerunek firmy, ułatwić zawarcie umowy. Tak więc wydatki podatnika na zakup kawy, herbaty, ciastek, soków, którymi częstowani są goście i kontrahenci to wydatki, które mieszczą się w katalogu wydatków na reprezentacje. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Strzyżowie po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego stwierdza, że stanowisko podatnika w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych wyrażone w drugiej części pytania, dotyczące zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu, wydatków na zakup żywności i napojów, którymi częstuje gości i kontrahentów jest nieprawidłowe. Biorąc pod uwagę stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz przytoczone przepisy stwierdzono jak w sentencji postanowienia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.