Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-93/07/IK
z 6 grudnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-93/07/IK
Data
2007.12.06



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
banderola
koszt
obrót
podstawa opodatkowania
zwrot kosztów


Istota interpretacji
Przenoszenie kosztów wytworzenia banderol na usługobiorcę



Wniosek ORD-IN 774 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej P przedstawione we wniosku z dnia 12 września 2007 r. (data wpływu 18 września 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie obciążenia Spółki Dystrybucyjnej kwotą kosztów wytworzenia znaków akcyzy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 września 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie obciążenia Spółki Dystrybucyjnej kwotą kosztów wytworzenia znaków akcyzy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka jest podatnikiem podatku akcyzowego i posiada zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego, w którym produkuje wyroby tytoniowe (akcyzowe). Wyroby tytoniowe są wytwarzane z materiałów zakupionych przez Spółkę oraz dystrybuowane do hurtowników na terenie Polski. Spółka produkuje też, na zlecenie wyroby, które są wysłane za granicę.W przyszłości Spółka będzie produkować wyroby tytoniowe z materiałów powierzonych przez inną spółkę (Podmiot Zarządzający). Podmiot Zarządzający będzie zbierał zamówienia na wyprodukowanie wyrobów tytoniowych od innych spółek zajmujących się dystrybucją wyrobów tytoniowych, w tym na rynku polskim („Spółka Dystrybucyjna”) oraz na rynkach zagranicznych.
Jednocześnie Podmiot Zarządzający będzie współpracował z wieloma fabrykami należącymi do grupy P. Skutkiem tego produkcja dla jednego rynku np. Polski może być realizowana przez wiele fabryk w zależności od wolnych mocy produkcyjnych. W przypadku funkcjonowania tego modelu dla produkcji wyrobów tytoniowych istotnym elementem jest system banderolowania wyrobów.
W celu uniknięcia przez Podmiot Zarządzający kosztów związanych z obsługą odmiennych systemów banderolowania Podmiot Zarządzający zawrze umowy ze spółkami dystrybucyjnymi, w których stroną odpowiedzialną za administrację lokalnymi systemami banderolowania, łącznie ze wszelkimi kosztami związanymi ze stosowaniem znaków akcyzy przejmą spółki dystrybucyjne.

W Polsce podmiotem uprawnionym do zakupu znaków akcyzy jest producent tych wyrobów. Oznacza to konieczność zakupu banderoli przez Wnioskodawcę, gdy produkt końcowy przeznaczony jest na rynek polski. Wnioskodawca na mocy przepisów ustawy o podatku akcyzowym, nie jest uprawniona do zbycia znaków akcyzy w jakikolwiek sposób. Jednak, po nałożeniu banderol na wyrób gotowy, na podstawie umowy między Spółką dystrybucyjna a Podmiotem Zarządzającym Wnioskodawca obciąży bezpośrednio Spółkę Dystrybucyjną kosztem wytworzenia (zakupu) banderoli.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy obciążenie Spółki Dystrybucyjnej kwota kosztów wytworzenia znaków akcyzy, już po nałożeniu banderoli na produkt, podlega zwolnieniu z podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy kwota obciążenia spółki dystrybucyjnej kosztami wytworzenia znaków akcyzy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wynika to z faktu, że nie ma w ustawie przepisu, który zwalniałby taka transakcję z podatku, w tym art. 43 ust.1 pkt 4 ustawy. W przepisie tym określono, że zwolnieniu podlega dostawa za cenę równą wartości nominalnej znaczków pocztowych, znaków skarbowych i innych znaków tego typu. Znaki akcyzy nie posiadają swojej wartości nominalnej stąd nie stosuje się do nich zwolnienia od podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą i jest podatnikiem podatku od towarów i usług.
Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie produkcji wyrobów tytoniowych. Zgodnie z art. 95 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.) podatkowe znaki akcyzy otrzymują producenci, importerzy, podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego, przedstawiciele podatkowi, podmioty dokonujące pakowania, rozlania, rozważenia wyrobów akcyzowych w opakowania jednostkowe oraz przepakowania, ponownego rozlania lub rozważenia wyrobów akcyzowych w inne opakowania jednostkowe. Natomiast zgodnie z art. 96 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy przed wydaniem decyzji w sprawie wydania albo sprzedaży znaków akcyzy podmiot obowiązany do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, który złożył wniosek o wydanie podatkowych znaków akcyzy – wpłaca kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy oraz kwotę na pokrycie kosztów wytworzenia znaków akcyzy.

Wysokość kwot wpłacanych na pokrycie kosztów wytworzenia podatkowych znaków akcyzy określa załącznik nr 9 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2004 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz. U. Nr 80, poz. 742 ze zm.).
Koszty poniesione przez Wnioskodawcę w związku zakupem banderol, są niezbędnym elementem należytego wykonania usługi i zwiększają wartość świadczonych usług.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.Natomiast w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 8 ust. 1. przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
Z cytowanych wyżej przepisów wynika, iż czynności które podlegają opodatkowaniu - tj. dostawa towarów oraz świadczenie usług - muszą mieć charakter odpłatny. Odpłatność oznacza w tym przypadku wykonanie ich za wynagrodzeniem.
W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność, a także odszkodowanie, nagroda. Podkreślić należy, że nie każda płatność, jaką otrzymuje dostawca czy też świadcze-niodawca, może być uznana za wynagrodzenie za usługę. W konsekwencji niektóre kwoty otrzymywane przez wykonującego usługę czy też dostarczającego towary nie będą wynagrodzeniem, zapłatą za usługę. Stąd też niektóre świadczenia, mimo że łączy się z nimi transfer środków pieniężnych czy też innych korzyści materialnych, nie będą uznane za odpłatne.

Przede wszystkim wskazać należy, że pomiędzy otrzymaną zapłatą a wykonanym świadczeniem (dostawą towarów czy też usługą) powinien istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia. Kwoty przekazane przez świadczeniobiorcę jedynie przy okazji dostawy towarów czy też świadczenia usług, które nie są należne za świadczenie i w związku z jego wykonaniem nie są zapłatą, nie mogą przesądzać o odpłatności danej umowy. Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Na podstawie przepisu art. 2 pkt 22 cyt. wyżej ustawy ilekroć w ustawie jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Obrotem są zatem kwoty należne z tytułu tych czynności opodatkowanych, które wykonywane są przez podatnika.
W związku z powyższym wynagrodzeniem za świadczone usługi jest również zwrot kosztów poniesionych w związku z wykonaniem świadczenia. Zatem obciążenie Spółki Dystrybucyjnej kwotą kosztów wytworzenia znaków akcyzy stanowi obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ww. ustawy.Zasadę tą podkreślają przepisy art. 73 i 78 VI Dyrektywy 2006/42/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, zgodnie z którymi podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługobiorca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenia usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia. Do podstawy opodatkowania wlicza się:

  • podatki, cła, opłaty i inne należności, z wyjątkiem samego VAT,
  • koszty dodatkowe, takie jak koszty prowizji, opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

W myśl art. 41 ust. 1 ww. ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust.2-12, art. 83. art. 19 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, iż ustawodawca jako regułę określił sytuację, w ramach której stawka podatku wynosi 22%. Jeżeli zatem w stosunku do danego rodzaju usług nie została wyraźnie określona w przepisach szczególnych, stawka niższa niż podstawowa, to usługa ta podlega opodatkowaniu 22% stawką podatku, tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj