Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/2/415-585/12/CJS
z 17 lipca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/2/415-585/12/CJS
Data
2012.07.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
grunty
lokal mieszkalny
sprzedaż
ulga meldunkowa


Istota interpretacji
Czy przychód uzyskany ze sprzedaży komórki przynależnej do spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego korzysta z ulgi meldunkowej?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pani stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 kwietnia 2012 r. (data wpływu do tut. Biura 18 kwietnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania na podstawie tzw. ulgi meldunkowej przychodu uzyskanego ze sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego wraz z przynależną komórką:

  • w części przypadającej na lokal mieszkalny - jest prawidłowe
  • w części przypadającej na przynależną do lokalu mieszkalnego komórkę – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 kwietnia 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania na podstawie tzw. ulgi meldunkowej przychodu uzyskanego ze sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego wraz z przynależną komórką.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni wraz z mężem na podstawie aktu notarialnego zakupiła w dniu 15 maja 2007 r. spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego o łącznej powierzchni 34,27 m2, składającego się z 1 pokoju, przedpokoju, łazienki i kuchni oraz przynależnej do niego komórki. W akcie notarialnym dotyczącym zakupu mieszkania cena obejmowała łącznie mieszkanie wraz z przynależną komórką. Wartość komórki nie została określona odrębnie ani też metraż komórki. Ponadto brak jest odrębnej własności na przedmiotową komórkę.

W przedmiotowym mieszkaniu wnioskodawczyni wraz z mężem byli zameldowani przez prawie 4 lata, w okresie od września 2007 r. do maja 2011 r.

Przedmiotowe mieszkanie zostało sprzedane przez wnioskodawczynię i męża w dniu 10 maja 2011 r.

Ponadto wnioskodawczyni wraz z mężem złożyła w dniu 23 maja 2011 r. oświadczenie do Naczelnika Urzędu Skarbowego o spełnieniu warunków do zwolnienia przychodu uzyskanego ze sprzedaży mieszkania na podstawie tzw. ulgi meldunkowej. Do dnia dzisiejszego ze strony Urzędu Skarbowego nie nadeszła odpowiedź w sprawie uznania bądź nie uznania ulgi.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy w związku z przedstawionym faktem wnioskodawczyni i jej mężowi przysługuje zwolnienie z opodatkowania przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości wraz z przynależną komórką na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, na podstawie tzw. ulgi meldunkowej...
  2. Czy wnioskodawczyni wraz z mężem prawidłowo postąpiła nie opodatkowując części przypadającej na komórkę w zeznaniu rocznym PIT za 2011 ...

Zdaniem wnioskodawczyni, spełniła ona jak i jej mąż łącznie 2 warunki do uzyskania ulgi meldunkowej ze zbycia lokalu. Mianowicie okres zameldowania na pobyt stały wynosił ponad 12 miesięcy oraz terminowo małżonkowie złożyli oświadczenie o spełnieniu warunków do zwolnienia – w terminie do 14 dni od zbycia nieruchomości. Jednakże do dnia dzisiejszego nie otrzymali żadnego potwierdzenia na złożone oświadczenie.

Nadto zdaniem wnioskodawczyni ulga ta rozszerza się również na przychód uzyskany ze zbycia komórki, gdyż w akcie notarialnym mieszkanie jak i komórka widnieją łącznie w umowie, na podstawie której zostało nabyte przedmiotowe prawo własności. Również ujęto jedną cenę zakupu przedmiotowego mieszkania wraz z przynależną komórką. Brak jest dodatkowej opłaty za samą komórkę, jak i nie ma wyszczególnionego metrażu komórki. Na podstawie informacji kierownika działu członkowskiego Spółdzielni Mieszkaniowej nie można traktować komórki lokatorskiej jako odrębnej własności. W myśl ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych komórki, czy też piwnice stanowią część składową lokalu mieszkalnego i należą do kategorii pomieszczeń przynależnych. Pomieszczenia te są integralnym elementem przydziału mieszkania i nierozerwalnie z nim związane. Osoba, która posiada własnościowe prawo do lokalu może sprzedać tylko swoje prawo (łącznie lokal z pomieszczeniem przynależnym). Nie ma możliwości ani uprawnień do dokonywania jakichkolwiek podziałów, w tym przypadku sprzedania części swojego prawa czyli sprzedania samej komórki. W przypadku przedmiotowego mieszkania wnioskodawczyni posiadała spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego wraz z prawem do korzystania z komórki, która stanowiła integralną część mieszkania. Nie ma tu mowy o wyodrębnionej własności do komórki, zatem wnioskodawczyni i jej mąż nie mogliby sprzedać samego lokalu bez komórki. Nie można też mówić o wartości materialnej samej komórki, gdyż taka wartość nie jest ustalona, z racji jak powyżej.

Reasumując, zdaniem wnioskodawczyni - nie będzie na niej spoczywał obowiązek opodatkowania dochodu uzyskanego ze sprzedaży lokalu mieszkalnego w części przypadającej na komórkę jako pomieszczenie przynależne do tego lokalu.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam co następuje.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) podlegającym opodatkowaniu źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości (w tym lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną własność),
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

–jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

W świetle powyższego, każda czynność prawna, której przedmiotem jest odpłatne zbycie nieruchomości lub praw wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy stanowi źródło przychodów w rozumieniu tego przepisu, jeżeli zostanie dokonana w określonym czasie tj. przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie i nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że wnioskodawczyni w dniu 15 maja 2007 r. zakupiła spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego wraz z przynależną do niego komórką, które w dniu 10 maja 2011 r. sprzedała.

Dokonując zatem oceny skutków podatkowych sprzedaży przedmiotowego spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego wraz z przynależną do niego komórką należy stosować przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r. Zgodnie bowiem z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 06 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316 z późn. zm.) do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 01 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r., stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.

I tak w myśl art. 30e ust. 1 i 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w ww. brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r., od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Podstawą obliczenia podatku zgodnie z art. 30e ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Zgodnie z art. 19 ust. 1 ww. ustawy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej.

Pojęcie kosztów odpłatnego zbycia (sprzedaży) nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie, należy zatem stosować językowe rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszty sprzedaży nieruchomości lub praw majątkowych uważa się wszystkie wydatki poniesione przez sprzedającego, które są konieczne, aby transakcja sprzedaży mogła dojść do skutku (wszystkie niezbędne wydatki bezpośrednio związane z tą czynnością). Do wydatków takich można zaliczyć przykładowo koszty wyceny lokalu mieszkalnego przez rzeczoznawcę majątkowego, prowizje pośredników w sprzedaży lokalu mieszkalnego, koszty ogłoszeń w prasie związanych z zamiarem sprzedaży lokalu mieszkalnego, wydatki związane ze sporządzeniem przez notariusza umowy cywilnoprawnej, koszty i opłaty sądowe, koszt uzyskania wypisu z ksiąg wieczystych itp. Pomiędzy tymi wydatkami a dokonanym odpłatnym zbyciem musi istnieć związek przyczynowo – skutkowy.

Stosownie do art. 22 ust. 6c ww. ustawy koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.

Wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6c ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e ww. ustawy).

Jak wynika z powyższych przepisów, podstawą obliczenia podatku jest dochód, stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19 ustawy (tj. wartością wyrażoną w cenie określonej w umowie sprzedaży, pomniejszoną o koszty odpłatnego zbycia), a kosztami uzyskania przychodu ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tak obliczony dochód będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł stosownie do art. 30e ust. 5 ww. ustawy. Jak wynika z art. 30e ust. 4 ustawy podatek jest płatny w terminie złożenia zeznania, o którym mowa w art. 45, za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie. Podatek ten należy wykazać w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) za rok podatkowy, w którym nastąpiło zbycie nieruchomości lub praw (PIT-36).

Jednakże, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r., wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia:

  1. budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku,
  2. lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu,
  3. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie,
  4. prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie

-jeżeli podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu wymienionym w lit. a)-d) na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia, z zastrzeżeniem ust. 21 i 22.

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy nie określa daty, od której należy liczyć okres zameldowania, nie uzależnia zameldowania, a tym samym prawa do zwolnienia, od posiadania tytułu własności do budynku lub lokalu, lecz stanowi, że istotny jest fakt zameldowania podatnika na pobyt stały w zbywanym lokalu czy też budynku przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy. Oznacza to zatem, że każdy roczny okres zameldowania na pobyt stały uprawnia do zwolnienia.

Zwolnienie wymienione w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma zastosowanie do przychodów podatnika, który w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa majątkowego, złoży oświadczenie, że spełnia warunki do zwolnienia, w urzędzie skarbowym, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika – art. 21 ust. 21 ww. ustawy.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 3 ww. ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw, podatnicy, do których mają zastosowanie ust. 1 lub ust. 2, tj. podatnicy, którzy zbywają nieruchomości lub prawa nabyte w okresie od 01 stycznia 2007 r. do 31 grudnia 2008 r., oświadczenie, o którym mowa w art. 21 ust. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r., składają w terminie złożenia zeznania, o którym mowa w art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym. W przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, 14-dniowy termin określony w art. 21 ust. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r., nie ma zastosowania.

Wobec powyższego, zwolnienie o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uzależnione jest od spełnienia łącznie dwóch warunków:

  • okresu zameldowania na pobyt stały nie krótszego niż dwunastomiesięczny przed datą zbycia,
  • terminowego złożenia oświadczenia o spełnieniu warunków do zwolnienia; w przypadku uzyskania tego rodzaju przychodu w 2011 r. najpóźniej do 30 kwietnia 2012 r.

Z treści wniosku wynika, że wnioskodawczyni w przedmiotowym lokalu była zameldowana od września 2007 r. do maja 2011 r. co oznacza, że jeśli zameldowanie to miało charakter zameldowania na pobyt stały, to został spełniony wymagany przepisami warunek 12 miesięcznego okresu zameldowania na pobyt stały w przedmiotowym lokalu. Tak więc przychód uzyskany ze sprzedaży lokalu mieszkalnego będzie mógł korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy, bowiem jak wynika z wniosku wnioskodawczyni dopełniła warunku jakim jest złożenie oświadczenia o spełnieniu warunków do zwolnienia.

W przedmiotowej sprawie z powyższego zwolnienia nie będzie natomiast mógł korzystać przychód ze zbycia przypadający na przynależną do tego lokalu mieszkalnego komórkę.

Istotnie ma rację wnioskodawczyni, że do spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego przynależy komórka a więc sprzedaż tego lokalu mieszkalnego będzie dokonana jako jedna całość jednakże ten fakt wcale nie przesądza o konieczności zastosowania zwolnienia podatkowego na podstawie tzw. ulgi meldunkowej do całego przychodu uzyskanego ze sprzedaży.

Z literalnego brzmienia przepisu art. 21 ust 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ulga obejmuje jedynie przychód ze sprzedaży budynku mieszkalnego, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej. Przepis ten nie obejmuje zatem swoją dyspozycją przynależnej do lokalu mieszkalnego komórki. Skoro więc ustawodawca w sposób jednoznaczny zdecydował, że zwolnieniu, po spełnieniu określonych warunków, podlega przychód ze sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, to tym samym wykluczył jakąkolwiek możliwość zwolnienia wykraczającego poza ten zakres. Zatem jeżeli przedmiotem sprzedaży jest spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego wraz z przynależną do tego lokalu komórką, w takiej sytuacji zwolnieniu podlega wyłącznie przychód ze sprzedaży przypadający na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego.

Ustawodawca konstruując przesłanki uprawniające do skorzystania z ulgi meldunkowej wyrażonej w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie użył w ww. przepisie sformułowania „spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego wraz z pomieszczeniami przynależnymi”, a posłużył się katalogiem rzeczy i praw (posiadającym walor katalogu zamkniętego), których sprzedaż objęta jest przedmiotowym zwolnieniem. Gdyby zamiarem ustawodawcy było zwolnienie przychodu ze zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego wraz z pomieszczeniami przynależnymi, to dałby temu wyraz w treści przepisu. Brak takiego zapisu zabrania stosowania wykładni rozszerzającej. Dlatego też w przedmiotowej sprawie przychód ze sprzedaży przypadający na przynależną do spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu komórkę nie będzie podlegał zwolnieniu na podstawie tzw. ulgi meldunkowej. Oznacza to, że przychód ze sprzedaży przypadający na przedmiotową komórkę podlegać będzie opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym na zasadach określonych w art. 30e ustawy.

Zgodnie z konstrukcją i systematyką ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wszelkie ulgi i zwolnienia podatkowe stanowią wyjątek od generalnej zasady powszechności opodatkowania wyrażonej w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Ulga meldunkowa podobnie jak wszystkie ulgi i zwolnienia jest wyjątkiem od zasady powszechności opodatkowania wynikającej z art. 84 Konstytucji RP stanowiącej, że każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków, określonych w ustawie. Oznacza to, że wszelkie odstępstwa od tej zasady, muszą bezwzględnie wynikać z przepisów prawa i być interpretowane ściśle z jego literą. Skoro ustawodawca nie objął dyspozycją art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy komórki przynależnej do spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu, to brak jest jakichkolwiek podstaw prawnych do wywodzenia, że ulga ta może się na tę komórkę rozciągać. W szczególności o braku opodatkowania nie przesądza fakt, że strony umowy nie podały metrażu komórki ani jej ceny. Skoro taka informacja nie znalazła się w umowie, to wartość komórki na podstawie art. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych powinna określić wnioskodawczyni sama.

Podsumowując, w przedmiotowej sprawie przychód jaki wnioskodawczyni uzyskała ze sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego będzie mógł korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (ulga meldunkowa), natomiast przychód uzyskany ze sprzedaży przypadający na przynależną do lokalu mieszkalnego komórkę nie będzie korzystał ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a skoro tak, to będzie podlegał opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym na zasadach określonych w art. 30e ww. ustawy.

Tym samym biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan faktyczny w kontekście zapytania ujętego we wniosku, stwierdzić należy, że wnioskodawczyni nie postąpiła prawidłowo, bowiem składając oświadczenie o spełnieniu warunków do zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy wykazała, że cały przychód jaki uzyskała z tytułu sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego wraz z przynależną do niego komórką podlega ww. zwolnieniu - co biorąc pod uwagę powyższe rozważania jest bezzasadne. Wyjaśnić również należy, że naczelnik urzędu skarbowego, do którego wpływa oświadczenie podatnika o spełnieniu warunków do skorzystania z ulgi meldunkowej nie jest obowiązany do udzielania pisemnych odpowiedzi w sprawie uznania lub nie praw do ulgi meldunkowej. Weryfikacji uprawnień do zwolnienia dokonuje dopiero w toku czynności sprawdzających lub kontrolnych.

Wobec powyższego tut. Organ nie mógł uznać stanowiska wnioskodawczyni w całości za prawidłowe.

Do wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej dołączono kserokopię dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest obowiązany ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawczynię i jej stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj