Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-1091/12/AP
z 12 grudnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 września 2012 r. (data wpływu 10 września 2012 r.), uzupełnionym w dniu 23 listopada 2012 r. oraz w dniu 11 grudnia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy gruntu zabudowanego - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 10 września 2012 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 23 listopada 2012 r. oraz w dniu 11 grudnia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy gruntu zabudowanego.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Samorządowy zakład budżetowy – Ośrodek Sportu i Rekreacji w M… posiada w trwałym zarządzie grunt zabudowany, między innymi budynkiem hotelu i domkami campingowymi. Ośrodek Sportu i Rekreacji, podobnie jak Miasto M… są podatnikami podatku od towarów i usług. Zakład budżetowy na bieżąco odlicza podatek naliczony, m.in. od inwestycji oraz dokonuje sprzedaży usług na wspomnianym majątku oddanym w trwały zarząd przez Miasto. W latach ubiegłych Ośrodek Sportu i Rekreacji otrzymywał także od Miasta dotacje celowe na inwestycje, m.in. na modernizację domków campingowych. Dotacja ta nie była opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Miasto M… zamierza wygasić trwały zarząd zakładowi budżetowemu w odniesieniu do nieruchomości zabudowanej i przekazać grunt zabudowany, aportem do Spółki ze 100% udziałem: "C." Sp. z o. o. W związku z tym, że przedmiotem aportu mają być grunty zabudowane budynkami i budowlami, Miasto zamierza zastosować zwolnienie od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług. Natomiast art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy nie znajdzie w przedmiotowym przypadku zastosowania, gdyż zasiedlenie gruntu wraz z budynkami nastąpi dopiero z chwilą wniesienia tych nieruchomości aportem. Wcześniej były one przekazane w trwały zarząd, a nie na podstawie czynności opodatkowanej. Właścicielem budowli jest Ośrodek Sportu i Rekreacji w M…. Jednostka ta zamierza przekazać przedmiotowe obiekty na rzecz Miasta, w związku z wygaszeniem trwałego zarządu gruntu zabudowanego.

W uzupełnieniach do wniosku z dnia 23 listopada 2012 r. oraz z dnia 11 grudnia 2012 r. Wnioskodawca poinformował, że nieruchomość będąca przedmiotem trwałego zarządu stanowi własność jednostki samorządu terytorialnego - Miasta M…. Przekazanie nieruchomości w trwały zarząd (działki nr 26/1) nastąpiło na podstawie decyzji Naczelnika Miasta M… z dnia 2 stycznia 1979 r., działki 8,9 - decyzją Zarządu Gospodarki Terenami w M… z dnia 7 sierpnia 1975 r., działki nr 5/1 – na podstawie decyzji Przewodniczącego Zarządu Miasta M… nr …z dnia 10 września 1993 r. natomiast w przypadku działki nr 7 brak jest decyzji o oddaniu w trwały zarząd, jednakże jak wynika z decyzji o ustaleniu opłat z tytułu trwałego zarządu od roku 1986 r. Ośrodek Sportu i Rekreacji obciążany jest opłatami z tego tytułu również za działkę nr 7. Czynność przekazania w trwały zarząd nieruchomości była odpłatna. Ostatnia podwyżka opłaty nastąpiła na podstawie decyzji nr … z dnia …. o ustaleniu opłaty rocznej z tytułu trwałego zarządu działkami nr 7, 8, 9, 5/1, 26/1. W momencie przekazania grunt był niezabudowany. Przekazanie naniesionych przez Ośrodek Sportu i Rekreacji obiektów na rzecz Miasta M…, w związku z wygaszeniem trwałego zarządu, będzie czynnością nieodpłatną. Wygaśnięcie decyzji nastąpi z dniem 31 grudnia 2012 r. Natomiast wniesienie aportem do Spółki "C." Sp. z o.o. nieruchomości nastąpi w styczniu 2013 r. Ponadto Wnioskodawca poinformował, że domki campingowe są trwale z gruntem związane. Przedmiotowe budowle wzniósł Ośrodek Sportu i Rekreacji w M… (po przekazaniu gruntu w trwały zarząd przez Miasto M…).


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy właściwe jest zastosowanie przez Miasto M… zwolnienia od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług, w odniesieniu do czynności przeniesienia nieruchomości zabudowanej do spółki z o.o. "C."?


Zdaniem Wnioskodawcy, w przedmiotowym przypadku przysługuje zwolnienie, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług, w odniesieniu do przeniesienia aportem do Spółki gruntu zabudowanego, ponieważ:


  1. Miastu M… nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w stosunku do tych obiektów,
  2. Miasto nie ponosiło wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Niewielkich ulepszeń dokonywał jedynie zakład budżetowy – Ośrodek Sportu i Rekreacji – jednostka organizacyjna Miasta M….


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast dostawa towarów mieści się w definicji sprzedaży, określonej w art. 2 pkt 22 cyt. ustawy, który stanowi, iż sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Wniesienie aportu rzeczowego do spółki prawa handlowego spełnia definicję dostawy zawartą w art. 7 ust. 1 ustawy, a tym samym uznawane jest za sprzedaż w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy, gdyż czynność ta odbywa się za wynagrodzeniem (wniesienie aportu wiąże się z odpłatnością, istnieje bowiem bezpośredni związek pomiędzy dostawą mającą charakter rzeczowy, a otrzymanym wynagrodzeniem w formie udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym), a jej efektem jest przeniesienie na inny podmiot prawa do rozporządzania wnoszonym towarem jak właściciel.

Zatem, gdy przedmiotem aportu są towary, w rozumieniu powołanego wyżej przepisu i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z odpłatną dostawą, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wyjaśnić należy, iż z odpłatnością za dostawę towarów mamy do czynienia w sytuacji, gdy pomiędzy świadczeniem (dostawą) a zapłatą istnieje adekwatny związek. Odpłatność może przybierać różne formy - nie jest warunkiem to, aby została ustalona lub dokonana w pieniądzu. Odpłatnością jest więc także np. świadczenie zwrotne otrzymane od drugiej strony.

Wniesienie do spółki prawa handlowego aportu niepieniężnego, któremu towarzyszy świadczenie zwrotne otrzymane od drugiej strony - stanowi odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wyznacza nie tylko czynnik przedmiotowy – opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług, ale także czynnik podmiotowy – czynności muszą być wykonywane przez podatnika.

Co do zasady stosownie do art. 41 ust. 1 ww. ustawy, stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Natomiast zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23 %.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.


I tak, stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:


  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.


Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10 pod warunkiem, że:


  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.


Warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b), nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat (ust. 7a ww. artykułu).


Jednocześnie na mocy art. 43 ust. 10 omawianego artykułu, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10 i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:


  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.


Z treści ust. 11 ww. artykułu wynika, że oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:


  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.


W art. 2 pkt 14 ustawy, ustawodawca określił co należy rozumieć pod pojęciem pierwszego zasiedlenia. Zgodnie z tym przepisem, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:


  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej;


Wskazać należy, iż zgodnie z treścią art. 29 ust. 5 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Miasto zamierza przekazać grunt zabudowany budynkiem hotelu i domkami campingowymi, aportem do Spółki ze 100% udziałem: "C." Sp. z o. o. Przedmiotowe obiekty są trwale z gruntem związane. Nieruchomość stanowiąca własność jednostki samorządu terytorialnego (Miasta M…) wcześniej została oddana w trwały zarząd samorządowemu zakładowi budżetowemu – Ośrodkowi Sportu i Rekreacji. Zarówno Wnioskodawca, jak i zakład budżetowy są podatnikami podatku od towarów i usług. W momencie przekazania grunt był niezabudowany. Przedmiotowe obiekty (budynek hotelu i domki campingowe) zostały wzniesione przez Ośrodek Sportu i Rekreacji, który na bieżąco odlicza podatek naliczony, m.in. od inwestycji oraz dokonuje sprzedaży usług na przedmiotowym majątku. Miastu natomiast nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w stosunku do przedmiotowych obiektów. W związku z wygaszeniem trwałego zarządu nastąpi przekazanie naniesionych przez OSiR obiektów na rzecz Miasta. Będzie to czynność nieodpłatna. Natomiast wniesienie aportem do Spółki "C." Sp. z o.o. nieruchomości nastąpi w styczniu 2013 r.

Mając na uwadze brzmienie wskazanych przepisów prawa oraz przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że z jego treści nie wynika, aby doszło do pierwszego zasiedlenia przedmiotowej nieruchomości, tj. do oddania obiektów do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Zatem planowana czynność przeniesienia aportem do spółki z o.o. przedmiotowej nieruchomości zostanie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia, w rozumieniu w art. 2 pkt 14 ustawy, tym samym nie ma podstaw do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Jednakże z uwagi na fakt, iż w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało Miastu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, planowany aport do spółki z o. o. gruntu zabudowanego budynkiem hotelu i domkami campingowymi, korzystać będzie ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a, w związku z art. 29 ust. 5 ustawy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj