Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IP-PB3-423-233/07-2/KB
z 5 grudnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IP-PB3-423-233/07-2/KB
Data
2007.12.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
badania techniczne
dochód
działalność gospodarcza
działalność statutowa
organizacje
samorząd gospodarczy
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy dochód uzyskiwany z działalności statutowej, jak i z działalności gospodarczej przeznaczony na działalność statutową zgodnie z art. 17 ust.1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawych?



Wniosek ORD-IN 186 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Izby przedstawione we wniosku z dnia 20.09.2007r. (data wpływu 27.09.2007r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie przedmiotowego zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych - jestnieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 września 2007r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dochodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej i statutowej.

W przedmiotowym wniosku został przestawiony następujący stan faktyczny.

Izba działa zgodnie ze Statutem uchwalonym przez Walne Zgromadzenie oraz zgodnie z ustawą z 30 maja 1989r. o izbach gospodarczych (Dz. U. Nr 35, poz. 195 z późn. zm.). Izba jest organizacją samorządu gospodarczego zrzeszającą na zasadzie dobrowolności polskie podmioty prowadzące działalność gospodarczą w zakresie przeprowadzania badań technicznych pojazdów i może m.in. reprezentować interesy zrzeszonych w niej członków w kraju i za granicą, udzielać pomocy i doradztwa zrzeszonym w niej podmiotom oraz tworzyć warunki sprzyjające ich rozwojowi.

Izba realizuje określone w Statucie cele i zadania poprzez:

  1. pracę organów Izby,
  2. współpracę z organami państwowymi, krajowymi i międzynarodowymi organizacjami społeczno-gospodarczymi,
  3. prowadzenie działalności informacyjnej, szkoleniowej, doradczej i promocyjnej.


Członkiem Izby możny być każdy polski podmiot prowadzący działalność gospodarczą w zakresie przeprowadzania badań technicznych pojazdów.

Członkowie Izby mają prawo:

  1. wybierać i być wybieranym do organów Izby,
  2. uczestniczyć we wszystkich formach działalności Izby,
  3. zgłaszać wnioski dotyczące działalności Izby
  4. korzystać ze świadczeń Izby


Członkowie Izby obowiązani są przestrzegać postanowień Statutu oraz regulaminów i uchwał organów samorządowych Izby, współdziałać w realizacji celów statutowych Izby, regularnie płacić składki członkowskie, brać czynny udział w pracach Izby.

Określono również sposób ustalania składek i ich wpłat. I tak, członkowie Izby zobowiązani są do:

  1. wniesienia jednorazowej opłaty za wpis w wysokości 200 (dwieście) złotych,
  2. wnoszenia kwartalnej składki członkowskiej w wysokości 100 (stu) złotych,
  3. wnoszenia kwartal
  1. 700 (siedemset) złotych do SKP do 3,5 DMC,
  2. 770 (siedemset siedemdziesiąt) złotych do SKP powyżej 3,5t DMC,
  3. 850 (osiemset pięćdziesiąt) złotych od okręgowych SKP.


Zgodnie ze Statutem Izby źródłami majątku Izby są:

  1. wpisowe,
  2. składki członkowskie,
  3. dochody z własnej działalności gospodarczej oraz dochody z majątku Izby
  4. subwencje, spadki, darowizny i zapisy od innych osób fizycznych i prawnych.


Statut Izby stanowi, że Izba może prowadzić działalność gospodarczą w następujących dziedzinach:

  1. doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej zarządzania
  2. badanie i analizy techniczne
  3. pozostała działalność wydawnicza
  4. obsługa detaliczna części i akcesoriów do pojazdów mechanicznych
  5. działalność pozostałych agencji transportowych
  6. działalność pomocnicza związana z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno-rentownymi
  7. wynajem samochodów osobowych
  8. przetwarzanie danych
  9. działalność związana z bazami danych
  10. badanie rynku i opinii publicznej
  11. zarządzanie i kierowanie w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej
  12. reklama
  13. działalność związana z organizacją targów i wystaw
  14. pozostała działalność komercyjna, gdzie indziej niesklasyfikowana
  15. działalność organizacji komercyjnych pracodawców
  16. działalność organizacji profesjonalnych
  17. działalność pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej niesklasyfikowana
  18. działalność agencji informacyjnych


Ponadto Izba w ramach działalności gospodarczej może prowadzić odpłatne usługi edukacyjne, których odbiorcami może być każdy niezależnie od przynależności do Izby.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dochód uzyskiwany z działalności statutowej, jak i z działalności gospodarczej przeznaczony na działalność statutową zgodnie z art. 17 ust.1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawych...

Zdaniem wnioskodawcy dochód przeznaczony na działalność statutową zgodnie z art. 17 ust.1 pkt. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych będzie podlegał zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 30 maja 1989r. o izbach gospodarczych (Dz. U. Nr 35, poz. 195 ze zm.) izby gospodarcze są organizacjami samorządu terytorialnego, reprezentującymi interesy gospodarcze zrzeszonych w niej podmiotów w zakresie ich działalności wytwórczej, handlowej, budowlanej lub usługowej, w szczególności wobec organów państwowych. Stosownie do art. 5 ust. 2 w/wym ustawy izba gospodarcza może:

  1. przyczyniać się do tworzenia warunków rozwoju życia gospodarczego oraz wspierać inicjatywy gospodarcze członków,
  2. popierać, we współpracy z właściwymi organami oświatowymi, rozwój kształcenia zawodowego, wspierać naukę zawodu w zakładach pracy oraz doskonalenie zawodowe pracowników,
  3. delegować swoich przedstawicieli, na zaproszenie organów państwowych, do uczestnictwa w pracach instytucji doradczo-opiniodawczych w sprawach działalności wytwórczej, handlowej, budowlanej i usługowej,
  4. organizować i stwarzać warunki do rozstrzygania sporów w drodze postępowania polubownego i pojednawczego oraz uczestniczyć na odrębnie określonych zasadach w postępowaniu sądowym w związku działalnością gospodarczą jej członków,
  5. wydawać opinie o istniejących zwyczajach dotyczących działalności gospodarczej,
  6. informować o funkcjonowaniu przedsiębiorców oraz wyrażać opinie o stanie rozwoju gospodarczego na obszarze działania izby.


W myśl art. 17 ust.1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) wolne pod podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest:

- działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów,

- kulturalna,

- w zakresie kultury fizycznej i sportu,

- ochrony środowiska,

- wspierania inicjatyw społecznych oraz na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzeniu wsi w wodę,

- dobroczynności,

- ochrony zdrowia i pomocy społecznej,

- rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów,

- kultu religijnego.

Ze zwolnienia nie mogą korzystać, bez względu na cele ich działalności, podatnicy wymienieni art. 17 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych:

  1. przedsiębiorstwa państwowe, spółdzielnie i spółki,
  2. przedsiębiorstwa komunalne mające osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze,
  3. zakłady budżetowe i inne jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, będące podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.


Wśród wyżej wymienionych podmiotów brak jest izb gospodarczych, w związku z powyższym ustawodawca nie wyłączył tego kręgu podmiotów z możliwości skorzystania z warunkowego zwolnienia z opodatkowania dochodów spełniających warunki przewidziane w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zwolnienie warunkowe przewidziane w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dotyczy tej części uzyskanych dochodów, która jest przeznaczona na cele wymienione w tym przepisie. Aby skorzystać z omawianego zwolnienia podatnik musi spełnić dwa warunki, tj.:

  1. jego statut winien określać, że celem statutowym tej działalności - niekoniecznie wyłącznym- jest co najmniej jeden z celów wymienionych w tym przepisie,
  2. uzyskane dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele tej preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej.


Tak więc, warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest ustalenie, czy cele przewidziane w statucie Izby mieszczą się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie. Określenie celów statutowych pod kątem uprawnień podatkowych musi być precyzyjne, jasne i niebudzące wątpliwości, gdyż ograny podatkowe nie są uprawnione do dokonywania wykładni zapisów statutu. Ponadto należy mieć na uwadze, iż przepisy dotyczące zwolnień podatkowych są odstępstwem od reguły powszechności i równości opodatkowania, dlatego powinny być interpretowane ściśle, zgodnie z wykładnią językową.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż cele określone w statucie Izby nie są tożsame z celami określonymi w katalogu zwolnień przewidzianych w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Nie można bowiem przyporządkować celów i zadań statutowych, które realizuje Izba do którejkolwiek ze sfer działalności określonych w omawianym przepisie, zatem nie można celów tych zakwalifikować do katalogu działalności uprawniających Izbę do zastosowania przedmiotowego zwolnienia z opodatkowania uzyskiwanych dochodów. Tym samym stanowisko Izby, zgodnie z którym dochody uzyskiwane z działalności statutowej, jak i z działalności gospodarczej przeznaczone na działalność statutową zgodnie z art. 17 ust.1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawych, jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1-go Maja 10,09-402 Płock



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj