Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-265/07-2/ES
z 25 stycznia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB2/415-265/07-2/ES
Data
2008.01.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Zwrot niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym


Słowa kluczowe
budowa budynków
faktura
materiały budowlane
pozwolenie na budowę
wniosek
wydatek
zwrot podatku od towarów i usług
zwrot różnicy podatku


Istota interpretacji
Zwrot części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z budową nowego domu (wykorzystanych do budowy domu dopiero w 2009 r.) w świetle ustawy z dnia 29 sierpnia 2005r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana K. P. przedstawione we wniosku z dnia 22.10.2007 r. (data wpływu 26.10.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym w zakresie prawa do uzyskania zwrotu poniesionych wydatków - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26.10.2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym w zakresie prawa do uzyskania zwrotu poniesionych wydatków.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca w latach 2004 - 2005 skorzystał z odliczeń wydatków na remonty i modernizację budynku mieszkalnego w kwocie przysługującego odliczenia 1 743,41 zł. Informuje również, że wraz z żoną jest właścicielem działki budowlanej z ważnym pozwoleniem na budowę domu jednorodzinnego-wolnostojącego. Ponadto nadmienia, iż pragnie zrealizować budowę nowego domu w latach 2007 - 2009.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy, jeżeli do końca 2007 r. Wnioskodawca zakupi materiały budowlane na cały zakres robót związanych z budową nowego domu, w wymaganym ustawą terminie złoży wniosek do właściwego urzędu skarbowego zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 2005r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, to będzie mógł ubiegać się o zwrot części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych określonych w Obwieszczeniu Ministra Transportu i Budownictwa ws. wykazu materiałów budowlanych, które do 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 1 maja 2004 r. są opodatkowane podatkiem VAT, mimo że część z zakupionych materiałów będzie wykorzystanych do budowy domu dopiero w 2009 r...

Zdaniem Wnioskodawcy, ustawa z dnia 29 sierpnia 2005r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 177, poz. 1468) mówi o wydatkach poniesionych, nie wskazując czasu wykorzystania zakupionych materiałów. Określa natomiast terminy, w których należy dokonać zakupu materiałów i terminy składania odpowiednich wniosków, aby można było ubiegać się o zwrot, o którym mowa w art. 3 ust. 1.


Zainteresowany uważa, że jeżeli:

  1. do 31 grudnia 2007 r. zakupi materiały budowlane ujęte w załączniku do Obwieszczenia Ministra Transportu i Budownictwa ws. wykazu materiałów budowlanych, które do 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 1 maja 2004 r. są opodatkowane podatkiem VAT;
  2. w terminie do 30 czerwca 2008 r. złoży kompletny wniosek we właściwym urzędzie skarbowym;
  3. spełni pozostałe warunki wynikające z ustawy;

- to będzie mógł ubiegać się o zwrot części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych związanych z budową domu jednorodzinnego do kwoty przysługującego limitu niezależnie od czasu ich wykorzystania na przedmiotowej budowie.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zasady zwrotu osobom fizycznym części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych przez te osoby w związku z budową i remontem budynku mieszkalnego lub jego części reguluje ustawa z dnia 29 sierpnia 2005 roku o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. z 2005 r., Nr 177, poz. 1468 ze zm.).

W myśl art. 3 ust. 1 ww. ustawy, osoba fizyczna ma prawo do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z:

  1. budową budynku mieszkalnego;
  2. nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstał lokal mieszkalny spełniający wymagania określone w odrębnych przepisach;
  3. remontem budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego.


Przez budynek mieszkalny w rozumieniu przepisów art. 2 pkt. 1 ww. ustawy, uważa się budynek lub jego część, służące zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, oraz związane z nim urządzenia techniczne zapewniające możliwość użytkowania tego budynku lub jego części zgodnie z ich przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków.

Przepisy art. 3 ust. 2 ww. ustawy stanowią, iż osoba fizyczna ma prawo do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych poniesionych i udokumentowanych fakturami wystawionymi od dnia 1 maja 2004 r.

Zwrot, o którym mowa powyżej, dotyczy wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 1 maja 2004 r. są opodatkowane podatkiem VAT ze stawka podstawową tj. 22%. Natomiast prawo do zwrotu przysługuje, pod warunkiem że osoba fizyczna lub jej małżonek nie dokonywali czynności, o których mowa w art. 3 ust. 1, jako podatnicy podatku od towarów i usług, w celu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem (art. 4 ust. 1 wyżej cyt. ustawy).

Jednocześnie tut. organ informuje, iż z dniem 01.01.2008 r. zmieniony został art. 5 ust. 3 ww. ustawy. Zmiana została wprowadzona art. 2 ust. 3 lit. a ustawy z dnia 19 września 2007 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382).

Zgodnie z nowym brzmieniem ww. przepisu, wniosek może być składany nie częściej niż raz w roku.

Zatem bez znaczenia pozostaje wskazywany przez Wnioskodawcę warunek złożenia wniosku w terminie do 30 czerwca 2008 r.

Wniosek, o którym mowa w ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 2005 roku o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, może być złożony raz w roku (art. 5 ust. 3).

Wniosek, powinien zawierać co najmniej:

  1. imię i nazwisko, numer NIP albo numer PESEL;
  2. wskazanie właściwego urzędu skarbowego, do którego kierowany jest wniosek;
  3. rodzaj poniesionych wydatków, zgodnie z art. 3 ust. 1;
  4. rok rozpoczęcia inwestycji;
  5. wykaz faktur oraz wartość poniesionych wydatków na cele, o których mowa w art. 3 ust. 1;
  6. kwotę zwrotu, obliczoną zgodnie z art. 3 ust. 5-7;
  7. oświadczenie o zakresie przeprowadzonego remontu, jeżeli roboty te nie wymagają pozwolenia na budowę;
  8. wskazanie sposobu wypłaty kwoty zwrotu; jeżeli wypłata ma nastąpić na rachunek bankowy - wskazanie numeru rachunku osoby fizycznej składającej wniosek, a w przypadku wspólnego wniosku małżonków - numeru rachunku obojga lub jednego z nich, na który ma być dokonany zwrot;
  9. podpis osoby fizycznej ubiegającej się o zwrot wydatków, a w przypadku małżonków - podpisy obojga małżonków bez względu na sposób złożenia wniosku: wspólnie z małżonkiem albo odrębnie przez każdego z małżonków.


Do wniosku należy załączyć kopię:

  1. pozwolenia na budowę albo w przypadku remontu - dokumentu potwierdzającego tytuł prawny osoby fizycznej do budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego;
  2. faktur dokumentujących poniesione wydatki.


W odniesieniu do kwestii ubiegania się o zwrot VAT-u dotyczącego części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych do końca 2007 r., ale związanych z całym zakresem robót budowlanych inwestycji mieszkaniowej (np. niektóre z nich wykorzystywane dopiero w 2009 r.), należy stwierdzić, że w tym zakresie w świetle ustawy o zwrot VAT-u - brak zastrzeżeń.

Zatem Wnioskodawca ma prawo ubiegać się o zwrot VAT-u tytułem zakupionych materiałów budowlanych na cały zakres robót związanych z budową nowego domu, jeszcze przed wykorzystaniem ich do budowy.


W świetle przedstawionego stanu faktycznego oraz przytoczonych przepisów stwierdzić należy, iż Wnioskodawcy przysługuje zwrot części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z budową budynku jednorodzinnego-wolnostojącego. Co więcej Wnioskodawca nie jest zobowiązany do składania wniosku w terminie do 30 czerwca 2008 r.

Tut. organ informuje również, iż przepis art. 3 ust. 6a. ustawy o zwrocie VAT stanowi o limitach kwot tego zwrotu dotyczących okresów pięcioletnich liczonych od daty złożenia pierwszego wniosku.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj