Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-129/07/DK
z 17 stycznia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB3/423-129/07/DK
Data
2008.01.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych


Słowa kluczowe
armator
obowiązek podatkowy
oświadczenie o wyborze formy opodatkowania
pobór podatku
podatek tonażowy
rozporządzenie
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
statek


Istota interpretacji
Czy Spółka może korzystać z opodatkowania podatkiem tonażowym w roku 2007 i latach kolejnych?



Wniosek ORD-IN 788 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 25 września 2007 roku (data wpływu 29 października 2007 roku) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku tonażowego w zakresie możliwości korzystania przez Spółkę z opodatkowania podatkiem tonażowym – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 29 października 2007 roku został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku tonażowego w zakresie możliwości korzystania przez Spółkę z opodatkowania podatkiem tonażowym.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Ustawa z dnia 24 sierpnia 2006 roku o podatku tonażowym weszła w życie z dniem 1 stycznia 2007 roku. Ustawodawca w art. 13 ww. ustawy, zobowiązał ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej do określenia w drodze rozporządzenia wzoru zeznania o wysokości podatku tonażowego należnego za dany rok podatkowy oraz oświadczenia o wyborze formy opodatkowania podatkiem tonażowym. Do dnia dzisiejszego rozporządzenie nie zostało wydane. Spółka prowadzi działalność polegającą na transporcie morskim statkami morskimi o pojemności netto od 721 do 950. Obecnie jednostka posiada pięć statków o polskiej przynależności. Spółka posiada ważny dokument zgodności oraz prowadzi ewidencję środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.


W dniu 9 stycznia 2007 roku Spółka złożyła we właściwym urzędzie skarbowym oświadczenie następującej treści:

„Niniejszym oświadczamy, że spełniamy wymogi określone przez ustawę z dnia 24 sierpnia 2006 roku o podatku tonażowym, w związku z powyższym wybieramy jako formę opodatkowania dochodów na rok 2007 podatek tonażowy zgodnie z powyższą ustawą”. Ponadto we wskazanym oświadczeniu uwzględniono:


  • dane identyfikacyjne armatora – podano wszystkie dane i złożono kopię dokumentu zgodności;
  • okres opodatkowania – od 1 stycznia 2007 r. do 31 grudnia 2007 r. i kolejne lata;
  • informacje o statkach – podano nazwę statku, numer IMO, status – własność, tonaż netto;
  • podstawę opodatkowania – wyliczono podatek w Euro za rok 2007.


Przedmiotowe oświadczenie złożono z adnotacją, że oświadczenie według ustalonego wzoru Spółka złoży po opublikowaniu rozporządzenia. Za każdy miesiąc roku podatkowego 2007 Spółka przesyła do Urzędu Skarbowego wyliczenie podatku tonażowego i dokonuje wpłat podatku w terminie do 20 dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni. W roku 2007 Spółka w związku wyborem podatku tonażowego nie opłaca podatku dochodowego od osób prawnych.


W związku z powyższym, zadano następujące pytanie.


Czy Spółka może korzystać z opodatkowania podatkiem tonażowym w roku 2007 i latach kolejnych...


Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka jest armatorem morskim w rozumieniu art. 2 ustawy o podatku tonażowym, posiada ważny dokument zgodności. W terminie określonym w art. 9 złożyła w urzędzie skarbowym właściwym z tytułu podatku dochodowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania podatkiem tonażowym. Z uwagi na nieokreślenie przez ministra gospodarki morskiej wzoru oświadczenia o wyborze formy opodatkowania podatkiem tonażowym Spółka złożyła oświadczenie, w którym zawarła wszystkie informacje określone w art. 9 ust. 4 wskazanej ustawy.

Z uwagi na fakt, że ustawa jest aktem wyższego rzędu niż rozporządzenie, brak rozporządzenia nie może uniemożliwiać stosowania przepisów ustawy. Ponadto niewywiązanie się przez ministra z wymogów ustawy nie może ograniczać prawa do jej stosowania.

W związku z powyższym Wnioskodawca stoi na stanowisku, że ma prawo korzystać z opodatkowania podatkiem tonażowym w roku 2007 i latach następnych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym (Dz. U. Nr 183, poz. 1353) wybór opodatkowania podatkiem tonażowym następuje przez złożenie przez armatora oświadczenia, według ustalonego wzoru, o wyborze takiego opodatkowania, zwanego dalej "oświadczeniem".

Stosownie do brzmienia art. 9 ust. 3 powołanej ustawy, oświadczenie składa się do dnia 20 stycznia pierwszego roku podatkowego okresu opodatkowania, a jeżeli armator rozpoczyna wykonywanie działalności, o której mowa w art. 3 ust. 1 i 2, w trakcie roku podatkowego – do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności.

Natomiast zgodnie z treścią art. 9 ust. 4 ww. ustawy, w oświadczeniu zamieszcza się dane identyfikujące armatora, w szczególności nazwę lub imię i nazwisko, adres i numer identyfikacji podatkowej, wraz z informacją o posiadanym Dokumencie Zgodności, dane dotyczące okresu opodatkowania, prowadzonej działalności przez armatora oraz informacje o statkach eksploatowanych przez niego w żegludze międzynarodowej – według stanu na dzień złożenia oświadczenia, takie jak: nazwa statku, numer identyfikacyjny Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO), status statku u armatora, tonaż netto statku.

Powyższe przepisy precyzyjnie określają termin złożenia oświadczenia oraz szczegółowo wymieniają elementy, które powinny się znaleźć w takim oświadczeniu. W konsekwencji brak rozporządzenia ustalającego wzór oświadczenia nie stanowi przeszkody w korzystaniu z opodatkowania podatkiem tonażowym w 2007 roku.

Biorąc pod uwagę powyższe należy wskazać, iż o ile Spółka prowadzi działalność określoną w art. 3 ust. 1 i 2 ustawy o podatku tonażowym, złożyła oświadczenie o wyborze formy opodatkowania w ustawowym terminie oraz zamieściła wszystkie dane, które powinny znaleźć się w oświadczeniu, może korzystać z opodatkowania przedmiotowym podatkiem w roku 2007 i latach następnych.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia przedmiotowego stanu faktycznego.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej, powoduje iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 ustawy – Ordynacja podatkowa).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu; ul. Św. Jakuba 20; 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj