Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IP-PP2-443-516/07-02/KCH
z 11 stycznia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IP-PP2-443-516/07-02/KCH
Data
2008.01.11



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe --> Okresy przejściowe


Słowa kluczowe
budynek mieszkalny
budynek usługowy
podatek od towarów i usług
roboty budowlano-montażowe
stawki podatku


Istota interpretacji
W przypadku prac związanych z realizacją inwestycji w zakresie budowy budynku mieszkalno-biurowo-usługowego, należy dla zastosowania właściwej stawki podatku VAT wydzielić tę część która związana jest z budownictwem mieszkaniowym. Dopuszczalną metodą określenia proporcji w jakiej części roboty budowlano-montażowe związane są z budownictwem mieszkaniowym i pozostałym może być np. metoda procentowego określenia udziału powierzchni mieszkalnej w całkowitej powierzchni obiektu, i zastosowanie obliczonego ten sposób wskaźnika do rozliczenia wykonywanych robót. Rozdziału tego należy dokonać na podstawie dokumentacji projektowej oraz kosztorysowej.



Wniosek ORD-IN 515 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 26 października (data wpływu 29 października 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miernika prawidłowego ustalania i rozliczania robót budowlano-montażowych związanych z budową budynku mieszkalno-biurowo-usługowego i możliwości zastosowania 7% stawki podatku od towarów i usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 października 2007r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miernika prawidłowego ustalania i rozliczania robót budowlano-montażowych związanych z budową budynku mieszkalno-biurowo-usługowego i możliwości zastosowania 7% stawki podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej rozpoczął budowę budynku mieszkalno-biurowo-usługowego o kubaturze 50.444m2 (część naziemna 39.759m2), garaże 10685m3 i powierzchni użytkowej 11.441m2 obejmującej:

  • 25 mieszkań o powierzchni całkowitej 2.406m2
  • części biurowej o powierzchni użytkowej 5.239m2
  • części usługowej o powierzchni użytkowej 766m2
  • części podziemnej (garaże) o powierzchni użytkowej 3.030m2


Po zakończeniu inwestycji strona planuje sprzedaż mieszkań i części usługowej wraz z przynależnymi garażami oraz wynajem części biurowej wraz z garażami. Każdy z budynków spełniać będzie tylko podstawową funkcję – w biurowcu nie będzie części mieszkalnej, w budynku mieszkalnym nie przewiduje się lokali usługowych ani biurowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaki miernik należy przyjąć do prawidłowego ustalania i rozliczania robót budowlano-montażowych związanych z budową budynku mieszkalno-biurowo-usługowego i możliwości zastosowania 7% stawki podatku od towarów i usług do tej części robót...

Zdaniem wnioskodawcy właściwe będzie przyjęcie metody procentowego udziału powierzchni budynku mieszkalnego w całkowitej powierzchni użytkowej obiektów. Podziału takiego należy dokonać w oparciu o dokumentację projektowo-kosztorysową.

Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą do dnia 31 grudnia 2007r. stosuje się stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.

Przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu rozumie się:

  1. sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,
  2. urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,
  3. urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne

- jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego (art. 146 ust. 3 ww. ustawy z dnia 11 marca 2004r.).

Z powyższej analizy przepisów ustawy o podatku od towarów i usług jednoznacznie wynika, iż zastosowanie 7% stawki podatku może mieć tylko zastosowywanie w odniesieniu do robót związanych z budownictwem mieszkaniowym. Zatem w przypadku prac związanych z realizacją inwestycji w zakresie budowy budynku mieszkalno-biurowo-usługowego, należy dla zastosowania właściwej stawki podatku VAT wydzielić tę część która związana jest z budownictwem mieszkaniowym. Dopuszczalną metodą określenia proporcji w jakiej części roboty budowlano-montażowe związane są z budownictwem mieszkaniowym i pozostałym może być np. metoda procentowego określenia udziału powierzchni mieszkalnej w całkowitej powierzchni obiektu, i zastosowanie obliczonego ten sposób wskaźnika do rozliczenia wykonywanych robót. Rozdziału tego należy dokonać na podstawie dokumentacji projektowej oraz kosztorysowej.

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że przedmiotowa inwestycja polega na budowie obiektu mieszkalno-biurowo-usługowego. W związku z tym, dla zastosowania właściwej stawki podatku VAT należy wydzielić tę część robót, która związana jest z budownictwem mieszkaniowym i opodatkować 7% stawką podatku VAT, zaś do pozostałej części inwestycji zastosować stawkę 22%.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu, do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj