Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-53/07/AO
z 15 stycznia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP3/443-53/07/AO
Data
2008.01.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Zasady ogólne --> Moment powstania obowiązku podatkowego

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
budynek
faktura
gmina
grunt zabudowany
inwestycje
nakłady
obowiązek podatkowy
sprzedaż nieruchomości
towar używany
zaliczka
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
Czy Gmina będzie zobowiązana do wystawienia faktury VAT właścicielowi gruntu - Powiatowi, dokumentującej zwrot części nakładów poczynionych na tą nieruchomość przez Gminę w czasie, gdy hala była przedmiotem współwłasności Gminy i Powiatu mając na uwadze, że strony ustaliły ostateczny okres zwrotu tych nakładów do 31.12.2011 roku i dokonanie zaliczkowych wpłat na poczet tej należności co roku w wysokości nie pokrytej odpłatnością, którą Gmina jest zobowiązana zapłacić na rzecz Powiatu z tytułu korzystania z tych nakładów w okresie rocznym?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 października 2007r. (data wpływu 25 października 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku wystawiania faktur VAT w związku z dostawą hali widowiskowo – sportowej - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 25 października 2007r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawiania faktur VAT w związku z dostawą części hali widowiskowo - sportowej.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


W okresie od 2002 do 2005 roku Gmina i Powiat zrealizowały wspólną inwestycję budowy hali widowiskowo – sportowej w Z. Hala ta stała się przedmiotem współwłasności obu inwestorów, gdyż została zbudowana częściowo na gruntach Powiatu i Gminy. Gmina na wybudowanie hali poniosła część nakładu ze swojego budżetu.

Po zakończeniu inwestycji w dniu 30 października 2006 roku strony ustaliły, że Gmina przeniesie na Powiat własność działek komunalnych na podstawie umowy zamiany. Powiat zobowiązał się do zwrotu nakładów poniesionych przez Gminę na budowę hali do końca 2011 roku.

Rozliczenie z tego tytułu będzie polegało na tym, że Gmina może za odpłatnością - liczoną w okresach rocznych - korzystać z hali.

W roku 2007 Powiat przekaże na rzecz Gminy zaliczkę, na poczet rozliczenia poniesionych nakładów.

Pismem z dnia 16 listopada 2007r. (data wpływu 23 listopada 2007r.) Gmina poinformowała, iż przeniesienie prawa własności działek na których usytuowana jest hala sportowa tj. dz. udziału #189; części w działce gruntu nastąpiła w dniu 14 listopada 2007r. poprzez podpisanie aktu notarialnego przenoszącego prawo własności nieruchomości na rzecz Powiatu.

Dodatkowo pismem z dnia 05 grudnia 2007r. Gmina wskazała, iż w związku z zawartym aktem notarialnym z dnia 14 listopada 2007 roku, nie jest już współwłaścicielem hali widowiskowo – sportowej.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Gmina będzie zobowiązana do wystawienia faktury VAT właścicielowi gruntu - Powiatowi, dokumentującej zwrot części nakładów poczynionych na tą nieruchomość przez Gminę w czasie, gdy hala była przedmiotem współwłasności Gminy i Powiatu mając na uwadze, że strony ustaliły ostateczny okres zwrotu tych nakładów do 31.12.2011 roku i dokonanie zaliczkowych wpłat na poczet tej należności co roku w wysokości nie pokrytej odpłatnością, którą Gmina jest zobowiązana zapłacić na rzecz Powiatu z tytułu korzystania z tych nakładów w okresie rocznym...


Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie musi wystawiać faktur VAT w związku z tym, że czynność dokumentująca zaliczkę otrzymaną na poczet przedmiotowych nakładów jest zwolniona od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, gdyż ostateczne rozliczenie z tego tytułu nastąpi w 2011 roku, w związku z czym nakłady będą zaliczone jako poniesione na towar używany.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu tym podatkiem podlega między innymi odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju. Stosownie zaś do treści art. 7 ust. 1 przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Przez towary należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki, budowle i ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

Z przesłanego w dniu 23 listopada 2007r. pisma uzupełniającego wniosek wynika, iż transakcja, która miała miejsce w dniu 14 listopada 2007r. dotyczyła sprzedaży części nieruchomości zabudowanej budynku hali widowiskowo – sportowej. Ponadto, pismem z dnia 05 grudnia 2007r. Wnioskodawca wskazał, iż Gmina w związku z zawartym aktem notarialnym z dnia 14 listopada 2007r. nie jest już współwłaścicielem hali widowiskowo – sportowej oraz, że w chwili obecnej Powiat jest zobowiązany do zwrotu wydatków poniesionych przez Gminę na budowę przedmiotowej hali zgodnie z zawartymi porozumieniami.

Zgodnie z treścią art. 19 ust. 1 ww. ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Natomiast szczególny moment powstania obowiązku podatkowego w przedmiotowej sprawie określa ust. 1 pkt 10 cytowanego artykułu, który stanowi, iż w przypadku dostawy towarów, której przedmiotem są lokale i budynki, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30 dnia, licząc od dnia wydania (…).

Ponadto, stosownie do treści art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się gruntu.

W myśl art. 106 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Podkreślenia wymaga fakt, iż forma rozliczenia wydatków poniesionych przez Gminę w związku z realizacją inwestycji, nie ma żadnego znaczenia dla celów podatkowych.

Zatem, w przedstawionym przez Wnioskodawcę stanie faktycznym obowiązek podatkowy powstał najpóźniej do dnia 14 grudnia 2007r.

Ponadto, z treści wniosku wynika, iż inwestycja w postaci hali widowiskowo – sportowej realizowana wspólnie przez Wnioskodawcę i Powiat, została zakończona w 2005r. W dniu 30 października 2006r. strony ustaliły, że Gmina przeniesienie na Powiat własność działek komunalnych na podstawie umowy zamiany. Gmina otrzymała zaliczkę za tą nieruchomość w czasie, gdy hala była przedmiotem współwłasności Gminy i Powiatu.

W odniesieniu do powyższego należy wskazać, iż stosownie do postanowień art. 19 ust. 11 ww. ustawy o VAT po stronie sprzedawcy, który przed wydaniem towaru otrzymał część należności, w szczególności przedpłatę powstaje obowiązek podatkowy z chwilą jej otrzymania w tej części. W tej sytuacji sprzedawca ma obowiązek wystawić fakturę dokumentującą otrzymaną przedpłatę, nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymał część należności od nabywcy - § 14 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 95, poz. 798 ze zm.). W myśl postanowień § 14 ust. 4 ww. rozporządzenia jeżeli faktura dokumentująca otrzymaną przedpłatę nie obejmuje całej ceny brutto, sprzedawca po wydaniu towaru wystawia fakturę na zasadach określonych w § 9 i 11-13, z tym że sumę wartości towarów pomniejsza o wartość otrzymanych części należności, a kwotę podatku pomniejsza o sumę kwot podatku wykazanego w fakturach dokumentujących pobranie części należności; taka faktura powinna zawierać również numery faktur wystawionych przed wydaniem towaru.

Wskazać należy, iż w myśl przepisu art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy od towarów i usług zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych (…). Natomiast ust. 2 pkt 1 cytowanego artykułu stanowi, iż przez towary używane, o których mowa w ust. 1 pkt 2 rozumie się budynki i budowle lub ich części – jeżeli od końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów, minęło co najmniej 5 lat.

Reasumując, zbycie przez Gminę udziałów w hali widowiskowo – sportowej w dniu 14 listopada 2007r. nie będzie zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy od podatku od towarów i usług, bowiem w myśl przepisu ust. 2 pkt 1 wymienionego artykułu przedmiotowa hala nie będzie towarem używanym. Wnioskodawca był zobowiązany do wystawienia faktury VAT w przypadku otrzymania od Powiatu zaliczki na poczet poniesionych nakładów na tą nieruchomość w czasie, kiedy była przedmiotem współwłasności Gminy i Powiatu, nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymał część należności od nabywcy. Ostatecznie zobowiązany był do wystawienia faktury VAT z chwilą sprzedaży hali widowiskowo - sportowej, nie później jednak niż w 30. dniu, licząc od dnia wydania towaru, uwzględniając jednocześnie dyspozycję § 9 i 11-13 wyżej cytowanego rozporządzenia.

Analizując przedstawiony we wniosku stan faktyczny, tutejszy organ stwierdza, że przedmiotem transakcji nie jest zwrot nakładów w rozumieniu prawa cywilnego, lecz nakłady inwestycyjne ponoszone na nieruchomość będącą współwłasnością Gminy zwiększające wartość przedmiotu transakcji. Wobec czego odpowiedzi udziela się w oparciu o wskazany stan faktyczny.

Ponadto, należy zaznaczyć, iż zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, wyczerpujący opis stanu faktycznego winien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, jak również z pism uzupełniających stan faktyczny (art. 14h o.p.), nie zaś z załączonych do niego dokumentów, w związku z czym nie były one przedmiotem merytorycznej analizy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie czternastu dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj