Interpretacja Trzeciego Urzędu Skarbowego w Lublinie
D-1/415-861/06
z 27 lutego 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
D-1/415-861/06
Data
2007.02.27



Autor
Trzeci Urząd Skarbowy w Lublinie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych


Słowa kluczowe
dotacja
dotacja z Europejskiego Funduszu Społecznego
Europejski Fundusz Społeczny
pomoc finansowa
środki pomocowe


Pytanie podatnika
1.Czy wsparcie pomostowe jest zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych a wydatki finansowane z tych przychodów nie będą zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.
2.Czy pomoc w postaci dotacji inwestycyjnej nie rodzi żadnych skutków podatkowych w postaci jej opodatkowania a odpisy amortyzacyjne od tej części wartości inwestycji, która została zrefundowana, nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów.


W dniu 04 grudnia 2006 roku złożył Pan wniosek w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącego opodatkowania środków pozyskanych na podstawowe wsparcie pomostowe oraz opodatkowania jednorazowej dotacji inwestycyjnej na rozwój działalności współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego z udziałem krajowych środków publicznych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 zawarł Pan jako „Mikroprzedsiębiorca” z Fundacją Rozwoju Lubelszczyzny jako „Beneficjentem” następujące umowy:umowa Nr ........z dnia 31.07.2006 r. o udzielanie jednorazowej dotacji inwestycyjnej w ramach Priorytetu 2 ZPORR – Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach, Działania 2.5 Promocja przedsiębiorczości,umowa Nr ........z dnia 02.05.2006 r. o udzielenie podstawowego wsparcia pomostowego w ramach Priorytetu 2 ZPORR – Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach, Działania 2.5 Promocja przedsiębiorczości.

Zgodnie z podpisanymi umowami rolę Instytucji Wdrażającej Działanie 2.5 Promocja przedsiębiorczości ZPORR w województwie lubelskim pełni Lubelska Fundacja Rozwoju – Agencja Rozwoju Regionalnego.

Jednorazowa dotacja inwestycyjna na rozwój działalności jest wypłacana Mikroprzedsiębiorcy przez Beneficjenta w formie zaliczki (80% wysokości dotacji) oraz płatności końcowej w formie refundacji poniesionych wydatków. Natomiast podstawowe wsparcie pomostowe wypłacane jest przez Beneficjenta w ratach.

Pana zdaniem otrzymane wsparcie pomostowe jest zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych a wydatki finansowane z tych przychodów nie będą zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, zaś pomoc w postaci dotacji inwestycyjnej nie rodzi żadnych skutków podatkowych w postaci jej opodatkowania a odpisy amortyzacyjne od tej części wartości inwestycji, która została zrefundowana, nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów.

Ustosunkowując się do przedstawionego stanu faktycznego zauważam, że o ewentualnym zwolnieniu od podatku dochodowego otrzymanego podstawowego wsparcia pomostowego jak i jednorazowej dotacji inwestycyjnej może stanowić art. 21 ust. 1 pkt 46, pkt 47b, pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z treścią w/w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych ( tekst jednolity Dz. U. z 2000 roku Nr 14, poz. 176 z późn. zm. ) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy orazb) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Oznacza to, że w przypadku podatku dochodowego od osób fizycznych zwolnienie dotyczy dochodów uzyskanych przez podmioty które:
-otrzymały bezzwrotne środki pomocowe bezpośrednio od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych lub,
-są beneficjentami pomocy – którzy otrzymali w/w środki za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielenia środków bezzwrotnej pomocy.

Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 roku, ustanawiając przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE): Nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001 roku ustanawiając szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 dotyczące zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielonej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 roku o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 ( Dz. U. Nr 116, poz. 1206 ).

Z powyższych przepisów wynika, że pomoc jaką otrzymał Pan jako Mikroprzedsiębiorca pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. W związku z tym nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast w myśl art. 21 ust. 1 pkt 47b w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z art. 14 ustawy z dnia 12 listopada 2003 roku o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz innych ustaw ( Dz. U z 2003 r. Nr 202, poz. 1956 z późn. zm. ) w brzmieniu nadanym przez art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 listopada 2004 roku o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw ( Dz. U. z 2004 r. Nr 263, poz. 2619 z późn zm ) z mocą obowiązującą do dnia 31.12.2006 r. wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Pojęcie dotacji z budżetu państwa ściśle precyzuje art. 106 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 roku o finansach publicznych ( Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm. ), obowiązującej od dnia 1 stycznia 2006 roku.

Dotacjami są podlegające szczególnym zasadom rozliczenia, wydatki budżetu państwa przeznaczone na:
1) finansowanie lub dofinansowanie:
a) zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami,
b) ustawowo określonych zadań, w tym zadań z zakresu mecenatu państwa nad kulturą, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego,
c) bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego,
d) zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym oraz podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 oraz z 2004 r. Nr 64, poz. 593, Nr 116, poz. 1203 i Nr 210, poz. 2135), zwanym dalej "organizacjami pozarządowymi",
e) kosztów realizacji inwestycji
- zwane dalej "dotacjami celowymi";
2) dofinansowanie działalności bieżącej ustawowo wskazanego podmiotu, zwane dalej "dotacjami podmiotowymi";
3) dopłaty do określonych rodzajów wyrobów lub usług, kalkulowanych według stawek jednostkowych, zwane dalej "dotacjami przedmiotowymi";
4) dopłaty do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnej ustawie;
5) pierwsze wyposażenie w środki obrotowe nowo tworzonych zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych.

Otrzymywane środki pomocowe współfinansowane z budżetu nie mogą być więc uznane za pomoc pochodzącą z dotacji o których mowa w w/w art. 106 ust. 2 pkt 1. A zatem otrzymywana pomoc przez Mikroprzedsiębiorcę również na podstawie tego przepisu nie jest wolna od podatku dochodowego, ponieważ zwolnieniu podlegają tylko dotacje w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.

Instytucja Wdrażająca (beneficjent końcowy) realizująca działanie udziela pomocy ostatecznym beneficjentom, którymi są osoby fizyczne i prawne, instytucje lub grupy społeczne bezpośrednio korzystające z wdrażanej pomocy.

Złożona struktura organizacyjna i proceduralna udzielania pomocy pociąga za sobą również skomplikowany system przepływów finansowych, przy czym środki finansowe są prefinansowane z budżetu państwa. W tej sytuacji nie można twierdzić, że środki otrzymane przez beneficjentów ostatecznych pochodzą ze środków bezzwrotnej pomocy. Udzielana pomoc jest finansowana w części ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych UE, a w części z krajowych środków budżetowych.

W przedmiotowym stanie faktycznym nie znajduje zastosowania również zwolnienie zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 114 w/w ustawy o podatku dochodowym.

Przepis ten w brzmieniu „wolne od podatku dochodowego są: wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów”, nie odnosi się do udzielonych dotacji, subwencji i dopłat. Do takiego wniosku prowadzi treść art. 21 ust. 1 pkt 47d w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w którym ustawodawca wyraźnie wymienia dotacje, subwencje i dopłaty obok innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, zwalniając je od opodatkowania.

Oznacza to, że otrzymane przez Pana środki pochodzące z Europejskiego Funduszu Społecznego nie podlegają przedmiotowemu zwolnieniu z podatku dochodowego. Nie mają bowiem w takim przypadku zastosowania zarówno postanowienia art. 21 ust. 1 pkt 46 i 47b i 114 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na podstawie istniejących przepisów można stwierdzić, iż u podatników prowadzących działalność gospodarczą, będących beneficjentami ostatecznymi pomocy pochodzącej z funduszy strukturalnych współfinansowanej krajowymi środkami publicznymi, pomoc ta będzie neutralna podatkowo, bowiem wydatkowane środki pomocowe, jako koszty podatkowe, zrównoważą przychody z otrzymanej pomocy (art. 22 ust. 1 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

W myśl art. 9 ust. 1 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, i 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W przypadku pomocy otrzymanej przez przedsiębiorcę na inwestycje, wydatki poniesione na przedsięwzięcia objęte współfinansowaniem w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 nie są kosztami uzyskania przychodów zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. b i c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji, otrzymane środki pomocowe, jako zwrot wydatków na zakup bądź wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, nie zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów, nie będą przychodami stosowanie do art. 14 ust. 3 pkt 3a ustawy. Natomiast odpisy amortyzacyjne od części wartości inwestycji, która została zrefundowana nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów w myśl art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stanowisko tut. Organu podatkowego zgodne jest z opublikowaną w Dzienniku Urzędowym Ministerstwa Finansów (Nr 12/2006 r., poz.90 ) urzędową interpretacją Nr DD6-8213-8/06/Dz/412 Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2006 roku w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych i fizycznych dochodów pochodzących ze środków pomocowych finansowanych z funduszy strukturalnych oraz współfinansujących środków krajowych, mającą zapewnić jednolite stosowanie prawa podatkowego przez organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej.

Biorąc powyższe pod uwagę postanawiam jak w sentencji.

Ponadto informuję, iż w myśl art. 14a § 2 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa powyższa interpretacja dotyczy przedstawionego przez Pana stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia. Interpretacja zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast organ podatkowy i organ kontroli skarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj