Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-29B/07/KL
z 18 grudnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-29B/07/KL
Data
2007.12.18



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
czynności nieopodatkowane podatkiem od towarów i usług
czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług
dotacja z Europejskiego Funduszu Społecznego
fundusz unijny
fundusze europejskie
gmina
jednostka samorządu terytorialnego
komputery
koszt kwalifikowany
odliczenie częściowe
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek naliczony
pomoc bezzwrotna
pomoc zagraniczna
projekt pomocowy
zadania publiczne
zadania statutowe


Istota interpretacji
Czy w odniesieniu do zrealizowanego projektu „Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności województwa” istnieje możliwość odliczenia przez gminę podatku VAT w całości lub części?



Wniosek ORD-IN 849 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 17 września 2007 r. (data wpływu 26 września 2007 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 listopada 2007 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu zrealizowanego projektu pod nazwą „Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności województwa” - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26 września 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


W latach 2005 - 2006 Gmina zrealizowała jeden z projektów pod nazwą „Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności województwa” z udziałem środków unijnych w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, w którym podatek VAT był kosztem kwalifikowanym. Umowę na dofinansowanie podpisano w dniu 25 marca 2005 r. pomiędzy Zarządem Województwa – beneficjentem końcowym, a Gminą – partnerem. W ramach programu zakupiono 4 komputery z pakietem biurowym. Oświadczono, iż projekt nie służył i nie służy sprzedaży opodatkowanej, jako że wskazany sprzęt komputerowy (3 szt. w dziale finansowo-księgowym, 1 szt. u Sekretarza Gminy) stanowi uzupełnienie lub wymianę zużytych komputerów w pomieszczeniach biurowych i wykorzystywany jest do działalności statutowej Gminy – prowadzenie księgowości budżetowej, tworzenie druków różnych dokumentów na potrzeby Urzędu Gminy (na ww. komputerach nie były i nie będą sporządzane odpłatne umowy cywilnoprawne).

Gmina jest podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie: wynajmu lokali użytkowych, świadczenia usług sprzętem gminnym - ciągnikiem, koparką, autokarem dowożącym dzieci (wynajem na wycieczki) oraz sprzedaży nieruchomości.

W latach 2005 - 2006 jednostka odprowadzała do Urzędu Skarbowego podatek należny, nie ujmując w deklaracjach podatkowych żadnych odliczeń podatku VAT.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy w odniesieniu do zrealizowanego projektu „Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności województwa” istnieje możliwość odliczenia przez Gminę podatku VAT w całości lub części...


Zdaniem Wnioskodawcy zrealizowany projekt nie służył i nie służy sprzedaży opodatkowanej, wobec czego Gmina nie ma możliwości odliczenia w deklaracjach podatkowych podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione ww. warunki, a więc odliczenia dokonuje podatnik VAT a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z kolei z treści § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) wynika, że zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywanymi w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Na tle przedstawionych regulacji, mając na względzie, że Gmina – jak wskazano w treści wniosku – jest podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie: wynajmu lokali użytkowych, świadczenia usług sprzętem gminnym, tj. ciągnikiem, koparką, autokarem dowożącym dzieci (wynajem na wycieczki) oraz sprzedaży nieruchomości, w ocenie tut. organu sprzęt komputerowy (4 szt. z pakietem biurowym) znajdujący się w dziale finansowo-księgowym oraz u Sekretarza Gminy będzie, z racji szerokiego zakresu zadań powierzonych tym komórkom organizacyjnym, związany z wykonywaniem czynności zarówno opodatkowanych, jak i zwolnionych z podatku od towarów i usług.

Wobec powyższego, z uwagi na związek przedmiotowych zakupów z czynnościami opodatkowanymi i zwolnionymi, zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przysługuje Gminie prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, jednak wyłącznie w części w jakiej związane są one ze sprzedażą opodatkowaną (o ile nie zachodzą inne wyłączenia wskazane w art. 88 powołanej ustawy).

Ponadto nadmienia się, że szczegółowe regulacje dotyczące zasad odliczania podatku naliczonego związanego zarówno ze sprzedażą opodatkowaną, jak i zwolnioną zawarto w rozdziale 2 działu IX ustawy o podatku od towarów i usług – regulującym kwestie częściowego odliczania podatku oraz korekty podatku naliczonego.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj