Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/RPP1/443-335/07/DUM
z 11 września 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/RPP1/443-335/07/DUM
Data
2007.09.11



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
marketing
promocja
przekazanie nieodpłatne
reklama
świadczenia na rzecz pracowników


Pytanie podatnika
Spółka stoi na stanowisku, iż przedstawione przez nią czynności przekazania przedmiotów nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Według Spółki również przeznaczenie kwiatów i artykułów dekoracyjnych na potrzeby aranżacji biura nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) w związku z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2006 r., Nr 217, poz. 1590), Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług w indywidualnej sprawie podatnika, przedstawionej we wniosku z dnia 27.06.2007 r. (z datą wpływu do tut. Urzędu w dniu 29.08.2007 r.), w części dotyczącej przedmiotów i prezentów przekazywanych klientom i kontrahentom Spółki, jak również zużycia artykułów spożywczych przeznaczonych na cele osobiste pracowników Spółki

p o s t a n a w i a

uznać stanowisko Spółki za nieprawidłowe

U Z A S A D N I E N I E

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka w celu zwiększania poziomu sprzedaży podejmuje różnorodne działania o charakterze marketingowym, promocyjnym, w tym działania reklamowe. W związku z tymi działaniami Spółka przekazuje różnorodne przedmioty na rzecz swoich kontrahentów, potencjalnych kontrahentów i pracowników. Przekazywane przedmioty Spółka dzieli na kilka kategorii:

  1. przedmioty takie, jak m.in. pendrive’y, pasy monterskie, plecaki, smycze do kluczy czy telefonów komórkowych, parasole, kalendarze, długopisy, polary, kurtki, kombinezony robocze, ręczniki, portfele, zegarki. W niektórych przypadkach logo firmy znajduje się na przekazywanych przedmiotach wraz z nazwą grupy towarowej. Przedmioty te są przekazywane w związku z czynnościami podejmowanymi w ramach prowadzonej przez Spółkę działalności przy okazji targów, szkoleń, spotkań handlowych a także Świąt Bożego Narodzenia czy Wielkanocnych.
  2. przedmioty przekazywane w ramach działań reklamowych Spółki – gazetki oraz ulotki reklamowe zawierające ofertę handlową Spółki, a także informacje dotyczące Spółki i jej dostawców; ponadto Spółka przekazuje swoim klientom i odbiorcom plandeki samochodowe, kalendarze i inne gadżety reklamowe opatrzone logo Spółki i jej dostawców; do tej grupy towarów Spółka zalicza również nagrody wydawane klientom Spółki w ramach programów lojalnościowych polegających na gromadzeniu punktów w związku z dokonywanymi przez klientów zakupami towarów znajdujących się w ofercie Spółki.
  3. banery, flagi, stojaki do prezentacji produktów Spółki, modele zastosowania produktów Spółki z umieszczonym na nich logo Spółki. Przedmioty te są przekazywane nieodpłatnie odbiorcom Spółki w celu ich wyeksponowania w miejscach sprzedaży materiałów budowlanych, a także w trakcie targów materiałów budowlanych, na których wystawiane są towary znajdujące się w ofercie Spółki.
  4. kwiaty doniczkowe, kompozycje kwiatowe i bukiety, artykuły dekoracyjne służące aranżacji przestrzeni biurowej, w tym sezonowej (np. choinka) stanowiące wystrój biur pracowników, recepcji, sekretariatów i sali konferencyjnej.
  5. prezenty (alkohol, słodycze, kwiaty, perfumy, torby) na rzecz dostawców oraz gości Spółki i innych osób. Przedmioty te są przekazywane z okazji wizyt w siedzibie Spółki, świąt, zawarcia kontraktu.
  6. artykuły spożywcze z przeznaczeniem na poczęstunek dla pracowników w trakcie pracy, jak również dla gości Spółki i jej kontrahentów, w trakcie spotkań oraz innych okazji, których charakter uzasadnia zorganizowanie przez Spółkę takiego poczęstunku, w szczególności szkoleń.

W odniesieniu do wyżej przedstawionego stanu faktycznego, Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości swojego stanowiska.

Spółka stoi na stanowisku, iż przedstawione przez nią czynności przekazania przedmiotów nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Według Spółki również przeznaczenie kwiatów i artykułów dekoracyjnych na potrzeby aranżacji biura nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie po zapoznaniu się z przedstawionymi okolicznościami, uznając stanowisko Spółki za nieprawidłowe, informuje co następuje:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Co do zasady zatem dostawa towarów podlega opodatkowaniu jedynie w przypadku, gdy jest dostawą odpłatną. Od wymienionej reguły ustawodawca przewidział wyjątki, o których mowa w art. 7 ust. 2 ustawy, stanowiącym, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2)wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

  • jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Natomiast w myśl art. 7 ust. 3 w/w ustawy nie uznaje się za dostawę przekazania drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, próbek i prezentów o małej wartości.

Zgodnie z treścią art. 7 ust. 4, przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

1)o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;

2)których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia lub jednostkowy koszt wytworzenia przekazanego towaru nie przekracza 5 zł.

Przekazanie towarów bez wynagrodzenia, z mocy przepisu art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, uznawane jest za dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 – podlega zatem opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionego stanu faktycznego Spółki wynika, że Spółka nieodpłatnie przekazuje swoim klientom i kontrahentom przedmioty, takie jak: gadżety reklamowe (kurtki, bluzy, pendrive’y, ręczniki), plandeki samochodowe, nagrody dla klientów przekazywane w ramach programu lojalnościowego, flagi itp.

Zdaniem Spółki opisany stan faktyczny jednoznacznie wskazuje, że przekazywane przez Spółkę przedmioty przeznaczone są na cele związane z prowadzonym przez nią przedsiębiorstwem. Spółka stoi na stanowisku, że nieodpłatne przekazanie towarów na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem nie podlega VAT.

W uznaniu Naczelnika tutejszego Urzędu, przy wykładni przedmiotowych przepisów ustawy należy wziąć pod uwagę zasadę racjonalności ustawodawcy oraz interpretować przepis art. 7 ust. 2 w zestawieniu z art. 7 ust. 3 ustawy. W przypadku więc przekazania towarów (nie będących drukowanymi materiałami reklamowymi i informacyjnymi, prezentami o małej wartości i próbkami) na cele związane bądź niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa - traktować je należy jako czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jeżeli podatnik miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego związanego z tymi czynnościami.

Ponadto podkreślić należy, iż unormowania art. 7 ust. 2 i 3 ustawy, nawiązują do treści art. 5(6) VI Dyrektywy Rady Wspólnot Europejskich w sprawie harmonizacji przepisów państw członkowskich dotyczących podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/EEC), wedle którego zastosowanie przez podatnika towarów stanowiących część aktywów jego przedsiębiorstwa do celów prywatnych jego lub jego pracowników, lub też pozbycie się ich nieodpłatnie albo, bardziej ogólnie, użycie ich do celów innych niż prowadzona przez niego działalność, jeśli podatek od wartości dodanej od powyższych towarów lub ich części składowych podlegały w całości lub w części odliczeniu, będzie traktowane jako dostawa odpłatna. Jednakże jako takie nie jest traktowane przekazanie próbek towarów lub towarów stanowiących prezenty o małej wartości do celów działalności podatnika.

Z regulacji unijnej wynika zatem, iż za dostawę towarów uważa się zarówno nieodpłatne zbycie towarów do celów innych niż prowadzona działalności gospodarcza, jak i do celów tej działalności. Potwierdzeniem takiej wykładni art. 7 ust. 2 ustawy, jest także stanowisko zaprezentowane w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z 23.11.2005r., sygn. akt I SA/Bd 473/05. Skład orzekający stwierdził, iż sformułowanie zawarte w art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług ograniczyło zakres przedmiotowy czynności, które podlegają opodatkowaniu, do przekazania na cele inne niż związane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem, z pominięciem nieodpłatnych przekazań towarów na cele związane z przedsiębiorstwem. Dopiero wnioskowanie z ust. 3 art. 7 ustawy pozwala na interpretację zgodną z art. 5(6) Szóstej Dyrektywy.

Wobec tego art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług trzeba rozumieć w ten sposób, że nieodpłatne przekazania towarów podlegają opodatkowaniu, jeśli przy nabyciu tychże towarów przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia całości lub części podatku naliczonego.

Reasumując stwierdzić należy, że jeżeli Podatnik przekazuje nieodpłatnie towary swoim kontrahentom w celach związanych z prowadzonym przedsiębiorstwem (które nie będą spełniały definicji prezentów o małej wartości, drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych oraz próbek, o których mowa w art. 7 ust. 3 ustawy) - przekazanie to podlega opodatkowaniu jako odpłatna dostawa towarów, pod warunkiem, że Podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub części, w związku z nabyciem powyższych towarów.

Odrębną grupę stanowią materiały typu POS (banery, stojaki itp.), których przekazanie – co do zasady - podlega opodatkowaniu, chyba, że wraz z fizycznym wydaniem towaru nie dochodzi do przeniesienia prawa do rozporządzania jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT). W treści wniosku Spółka nie informuje o istnieniu umów pomiędzy kontrahentami zawierających podobne zastrzeżenia. Na podstawie zaprezentowanego przez Spółkę opisu stanu faktycznego Naczelnik tut. Urzędu nie ma możliwości potwierdzenia, że w tym przypadku nie dochodzi do przekazania towarów podlegającego opodatkowaniu.

Ponadto Spółka przekazuje swoim klientom i kontrahentom prezenty nie oznaczone logo Spółki takie jak alkohol, słodycze, karnety uprawniające do wstępu na basen lub do klubu fitness, kwiaty, perfumy, torby. Spółka nie określiła jakiej wartości są w/w przedmioty ani nie wskazała, czy prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości osób obdarowanych w/w prezentami.

Zdaniem Spółki przekazanie prezentów nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako przekazanie przedmiotów, przy nabyciu których nie przysługiwało Spółce prawo do odliczenia podatku naliczonego (alkohol, słodycze) lub jako przekazanie na cele związane z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem w stosunku do takich przedmiotów i rzeczy jak: kwiaty, perfumy, torby.

Stwierdzić należy, w myśl powołanych powyżej przepisów prawa, iż jeżeli Spółka nie prowadzi ewidencji pozwalającej na ustalenie tożsamości osób obdarowanych a przekazywane przez Spółkę prezenty przekraczają jednostkową cenę 5 zł, to spełniają przesłankę powołanego powyżej przepisu art. 7 ust. 2 pkt. 2 ustawy o VAT, a w związku z tym podlegają opodatkowaniu.

Ponadto stwierdzić należy, iż obowiązek opodatkowania przekazania towarów na cele związane z przedsiębiorstwem wynika również z zakresu przysługującego podatnikowi prawa do odliczenia podatku naliczonego. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Jedną z bezspornych zasad podatku od towarów i usług jest istnienie bezpośredniego związku podatku naliczonego podlegającego odliczeniu z wykonywaniem czynności opodatkowanych. W sytuacji, gdy nabyte towary są bezpośrednio wykorzystane do wykonania czynności polegającej na ich nieodpłatnym przekazaniu, która to czynność jest opodatkowana, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje na zasadach ogólnych (zgodnie z art. 86 ust. 1, o ile żaden przepis szczególny nie pozbawia podatnika prawa do odliczenia). Ograniczenie zawarte w art. 88 ust. 1 pkt 2, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego, nie znajduje zastosowania z uwagi na art. 88 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT. Zgodnie z jego treścią, przepis ust. 1 pkt 2 nie dotyczy wydatków związanych z dostawą towarów oraz świadczeniem usług w przypadkach określonych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, jeżeli czynności te zostały opodatkowanie.

Reasumując, w opisanym stanie faktycznym, przekazanie prezentów (o ile nie zachodzą przesłanki określone przepisami art. 7 ust. 3 i 4 ustawy o VAT)) rodzi obowiązek opodatkowania podatkiem od towarów i usług właściwą stawką podatku, natomiast prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje Spółce na zasadach ogólnych.

Z przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego wynika, że przygotowuje ona na swój koszt drobny poczęstunek dla pracowników w trakcie pracy. Zdaniem Spółki poczęstunek taki wpływa na dobre samopoczucie pracowników w trakcie pracy i pośrednio wpływa na większą ich efektywność. Zdaniem Naczelnika tut. Urzędu spożywanie posiłków przez pracowników, co do zasady, jest zużyciem na cele osobiste i niezwiązane z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem. W związku z powyższym, na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, podlega ono opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w części dotyczącej gazetek reklamowych, ulotek, kwiatów i artykułów dekoracyjnych oraz zużycia artykułów spożywczych na potrzeby reprezentacji i reklamy w podatku od towarów i usług, zostanie udzielona odrębnym postanowieniem.

Biorąc powyższe pod uwagę Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego postanowił jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego zawartego we wniosku oraz w oparciu o stan prawny obowiązujący w dniu jej udzielenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj