Interpretacja Trzeciego Urzędu Skarbowego w Gdańsku
DF/415-260/07/FW
z 20 czerwca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DF/415-260/07/FW
Data
2007.06.20



Autor
Trzeci Urząd Skarbowy w Gdańsku


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników


Słowa kluczowe
dofinansowanie wypoczynku
emeryci
fundusz świadczeń socjalnych
renciści
świadczenie pieniężne
zapomoga pieniężna


Pytanie podatnika
Jak należy opodatkować świadczenia socjalne wypłacane przez Wojskowe Biuro Emerytalne emerytom i rencistom wojskowym?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego w Gdańsku działając na podstawie art. 14a § 1 § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa / jednolity tekst z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm. / po rozpatrzeniu zapytania zawartego we wniosku nr 561 z dnia 18.04. 2007r. Biura / data wpł. do tut. organu podatkowego dnia 23.04.2007r. / o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych świadczeń socjalnych wypłacanych emerytom i rencistom wojskowym

stwierdzam, że:

stanowisko przedstawione w wyżej wymienionym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Biuro wypłaca na podstawie art. 27 ustawy z dnia 10 grudnia 1993r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin /Dz. U. z 2004r. Nr 8, poz. 66 z późn. zm./ emerytom i rencistom wojskowym oraz członkom rodzin pozostającym po zmarłych żołnierzach świadczenia socjalne, których rodzaje, kryterium dochodu uprawniającego do korzystania z funduszu socjalnego, tryb i warunki przyznawania, dokumenty stanowiące podstawę do przyznania świadczenia oraz sposób przekazywania przyznanych świadczeń osobom pobierającym wojskowe zaopatrzenie emerytalne określa rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 20 października 2005r. w sprawie funduszu socjalnego dla emerytów i rencistów wojskowych / Dz. U. Nr 216, poz. 1829/.

Płatnik od świadczeń socjalnych, wypłacanych emerytom i rencistom wojskowym /za wyjątkiem członków rodzin pozostałych po zmarłych żołnierzach i emerytach/, pobiera zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% należności zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 27 ust. 1 i ust. 3 w/cyt. ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin – osobom pobierającym emeryturę, rentę inwalidzką lub rentę rodzinną przysługuje prawo do świadczeń socjalnych.

Organem właściwym w sprawach tworzenia funduszu socjalnego oraz przyznawania świadczeń socjalnych jest wojskowy organ emerytalny.

Na podstawie przepisów § 5 i § 6 w/cyt. rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 20 października 2005 roku świadczeniobiorca, tj. osoba pobierająca emeryturę wojskową, wojskową rentę inwalidzką albo wojskową rentę rodzinną, może korzystać z następujących świadczeń socjalnych: zapomogi pieniężnej, dopłaty do kosztów leczenia, zwrotu całkowitego lub częściowego kosztów opieki paliatywno – hospicyjnej sprawowanej w domu chorego, dopłaty do kosztów wypoczynku w wojskowych domach / zespołach / wypoczynkowych – zakładach budżetowych, dopłaty do kosztów zorganizowanego wypoczynku krajowego.

Świadczenia socjalne przyznaje wojskowy organ emerytalny, który wypłaca świadczeniobiorcy świadczenia pieniężne z zaopatrzenia emerytalnego, na wniosek świadczeniobiorcy lub organizacji społecznej albo z urzędu na podstawie danych zawartych w aktach emerytalnych.

Mimo, iż świadczenia socjalne przyznaje i wypłaca Biuro, który to organ nie jest w sensie ścisłym byłym zakładem pracy, to niewątpliwie istnieje związek otrzymanego świadczenia z faktem, iż emeryt lub rencista był uprzednio żołnierzem zawodowym, a więc otrzymanie świadczenia nastąpiło w związku z łączącym go uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym.

Zgodnie z treścią art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych / Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm /, od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów z tytułu świadczeń otrzymanych przez emerytów lub rencistów w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunkiem pracy, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 26 i 38 cyt. ustawy – pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% należności.

Równocześnie zgodnie z przepisami art. 21 ust. 1 pkt 38 w/w ustawy wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych są świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń otrzymywane przez emerytów i rencistów w związku z łączącym ich poprzednio z zakładami pracy stosunkiem służbowym (...) oraz od związków zawodowych – do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280zł.

W związku z tym, iż ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia ekwiwalentu, rzeczy ani świadczenia rzeczowego, należy odwołać się do znaczenia tych pojęć w języku potocznym lub definicji stosowanych w innych dziedzinach prawa.

Przez ekwiwalent należy rozumieć rzecz równą innej wartości, odpowiednik, równoważnik.

Z powyższej definicji wynika, że świadczenia pieniężne wypłacone rencistom czy emerytom będą korzystać ze zwolnienia, gdy z odrębnych regulacji wynika prawo do uzyskania przez te osoby świadczenia rzeczowego, a wypłacane pieniądze stanowią jego ekwiwalent, czyli zostają wypłacone w zamian wykonania świadczenia rzeczowego będącego jego równowartością.

Rzeczami z kolei są tylko przedmioty materialne, zatem ze zwolnienia korzystają jedynie świadczenia o charakterze rzeczowym np. bilety do kina, teatru, muzeum, karnety na basen czy siłownię, paczki świąteczne.

Cytowany powyżej przepis art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma zatem zastosowanie wyłącznie do tych ekwiwalentów pieniężnych, które spełniają łącznie trzy warunki, tj.: przysługują w zamian świadczeń rzeczowych, ich beneficjentami są emeryci lub renciści, a ponadto prawo do tego świadczenia wynika z uprzednio łączącego emeryta lub rencistę z zakładem pracy stosunku służbowego.

Stąd też, w opisanym stanie faktycznym, skoro dofinansowanie lub refundacja kosztów leczenia, wypoczynku /wczasów/, opieki paliatywno-hospicyjnej nie jest świadczeniem rzeczowym, gdyż otrzymujący to świadczenie nie otrzymuje świadczenia o charakterze materialnym, a dokonywane są w kwotach pieniężnych i nie stanowią równoważnika świadczenia rzeczowego, w związku z tym na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 4 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, będą podlegały opodatkowaniu zryczałtowanym 10% podatkiem dochodowym.

Natomiast otrzymane na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych /Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm./ zapomogi wolne są od podatku dochodowego w przypadku indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, długotrwałej choroby lub śmierci - do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280zł., z zastrzeżeniem pkt 40 i 79 w/cyt. ustawy.

W związku z powyższym, przepisy w/cyt. ustawy precyzują, iż ze zwolnienia od podatku dochodowego korzysta tylko zapomoga wypłacona w związku z zaistnieniem określonych sytuacji, tj.:

  • indywidualnego zdarzenia losowego, przez które należy rozumieć wszelkie zdarzenia, które są nieprzewidywalne, niemożliwe do uniknięcia nawet przy zachowaniu należytej staranności, jak np.: nieszczęśliwe wypadki powodujące uszczerbek na zdrowiu, kradzieże, włamania, itp.;
  • klęski żywiołowej, czyli zdarzenia spowodowanego niszczycielskim działaniem sił przyrody, takie jak: powodzie, huragany, ulewne deszcze, uderzenia piorunów, gradobicia, itp.;
  • długotrwałej choroby, czyli schorzenia, które z medycznego punktu widzenia określane jest jako choroba przewlekła , nieuleczalna, wrodzona;
  • śmierci.

Natomiast jeżeli zapomoga zostanie przyznana na skutek innych zdarzeń /np. trudnej sytuacji materialnej/, wówczas zgodnie z przepisami

art. 30 ust. 1 pkt 4 w/cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Biuro jako płatnik jest obowiązane pobrać zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu świadczeń otrzymanych przez emerytów lub rencistów, w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym (...) w wysokości 10% należności i odprowadzić go do urzędu skarbowego w sposób określony w przepisach art. 41 ust. 4 i art. 42 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto na mocy przepisów art. 21 ust. 1 pkt 78 w/w ustawy, wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych będą dopłaty do: wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo – sanatoryjnych, rehabilitacyjno - szkoleniowych i leczniczo – opiekuńczych oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu - dzieci i młodzieży do lat 18:

  1. z funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra- niezależnie od ich wysokości,
  2. z innych źródeł - do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 760zł.

Zgodnie z art. 42 ust. 1 i 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych płatnicy, o których mowa w art. 41 przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki / podatek / - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru / PIT-8AR/.

W związku z powyższym, wypłaty świadczeń socjalnych dokonywane przez płatnika emerytom i rencistom wojskowym, o ile nie będą korzystały ze zwolnienia z podatku na podstawie wyżej przytoczonych przepisów - podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym 10 % podatkiem dochodowym na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 4 w/cyt. ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj