Interpretacja Trzeciego Urzędu Skarbowego w Gdańsku
DF/415-1/07/KP
z 17 maja 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DF/415-1/07/KP
Data
2007.05.17



Autor
Trzeci Urząd Skarbowy w Gdańsku


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy


Słowa kluczowe
karta podatkowa
rękodzieło
twórczość artystyczna
twórczość ludowa


Pytanie podatnika
Czy na podstawie pisma Krajowej Komisji Artystycznej i Etnograficznej w Warszawie kwalifikujące wyroby nożownicze do rękodzieła, może zarejestrować działalność w zakresie wytwórczości artystycznej rękodzielniczej i opodatkować swoje wyroby zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 roku Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz. U. z 2005 roku Nr 8 poz. 60 z późn. zmianami) po rozpatrzeniu wniosku Pana XYZ z dnia 05.02.2007r., złożonego w tut. Organie 20.02.2007r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania działalności gospodarczej w zakresie wytwórczości artystycznej rękodzielniczej w formie karty podatkowej,

stwierdzam, że stanowisko przedstawione w ww. wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Wnioskodawca zamierza rozpocząć działalność w zakresie wytwarzania w sposób rękodzielniczy wyrobów nożowniczych oraz ich sprzedaży i opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej na zasadach i warunkach określonych w części XII tabeli „Usługi osób fizycznych, o których mowa w art. 23 ust. 1a ustawy”, stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy z dnia 20.11.1998 roku o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późniejszymi zmianami), w której w poz. 5 zostały wymienione usługi w zakresie wytwórczości ludowej i artystycznej.

Zdaniem Wnioskodawcy w piśmie Fundacji "C" w Warszawie Nr ... z dnia 15.02.2007r. Krajowa Komisja Artystyczna i Etnograficzna w Warszawie stwierdziła, że przedstawione na Komisji w dniu 14.02.2007r. wyroby Wnioskodawcy - noże - wykonywane są rękodzielniczo i prezentują wysoki poziom artystyczny, wymagający dużych umiejętności manualnych. Jednocześnie w piśmie poinformowano, że noże nie zostały umieszczone w załączniku do ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zmianami), w związku z tym Komisja nie może wydać atestu.

Wobec powyższego podatnik postawił pytanie, czy na podstawie pisma Krajowej Komisji Artystycznej i Etnograficznej w Warszawie kwalifikującego wyroby - noże - do rękodzieła artystycznego, może zarejestrować działalność gospodarczą w zakresie wytwórczości artystycznej rękodzielniczej i opodatkować swoje wyroby – noże – zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej ?

Podatnik stoi na stanowisku, iż w piśmie Fundacji "C” w Warszawie Krajowa Komisja Artystyczna i Etnograficzna w Warszawie jednoznacznie oceniła i zaliczyła, a zatem zakwalifikowała wyroby do grupy noży artystycznych wytwarzanych w sposób rękodzielniczy, przez co zostały spełnione przesłanki do korzystania z możliwości rozliczania się z podatku dochodowego w formie karty podatkowej.

Zasadnicze znaczenie dla opodatkowania osób fizycznych w formie karty podatkowej ma art.23 ustawy z dnia 20 listopada 1998r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.). Norma ta precyzuje zakres podmiotowy omawianej formy opodatkowania przy zastosowaniu kryterium przedmiotowego. Mając na uwadze zakres pytania Wnioskodawcy praktyczne znaczenie ma ust.1 pkt 1) powołanego wyżej art.23. Przepis ten stanowi, iż zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność usługową lub wytwórczo – usługową, określoną w części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy, zwanej dalej "tabelą", w zakresie wymienionym w załączniku nr 4 do ustawy - przy zatrudnieniu nie przekraczającym stanu określonego w tabeli.

Z dniem 1 stycznia 2003r. art. 1 pkt 17 lit. b) ustawy z dnia 27 lipca 2002r. o zmianie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. nr 141 poz.1183) dodano ust.1a do w/w art.23. Zgodnie z tym przepisem, zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą opłacać także - na zasadach i warunkach określonych w części XII tabeli - osoby fizyczne, w tym rolnicy równocześnie prowadzący gospodarstwo rolne. Wskazana część XII zatytułowana została „Usługi osób fizycznych, o których mowa w art. 23 ust. 1a ustawy” i w poz.5 określa stawki opodatkowania dla „Usług w zakresie wytwórczości ludowej i artystycznej”. Z treści pkt 4 objaśnień do tej części tabeli wynika, że wytwórczością ludową i artystyczną jest działalność polegająca na wytwarzaniu wyłącznie w sposób rękodzielniczy, przy zastosowaniu obróbki maszynowej jedynie do wstępnej obróbki surowca, wyrobów zakwalifikowanych przez komisje etnograficzno – artystyczne Stowarzyszenia Twórców Ludowych, Fundacji „Cepelia” - Polska Sztuka i Rękodzieło oraz Fundacji Ochrony i Rozwoju Twórczości Ludowej, których wykaz stanowi załącznik nr 1 do ustawy. W załączniku nr 1 do omawianej ustawy zatytułowanym „Wykaz Wyrobów Rękodzieła Ludowego i Artystycznego (atestowanych przez Komisje Artystyczne i Etnograficzne)” w części I - „Wyroby rękodzieła ludowego i artystycznego z metalu” pod poz.1 wyszczególnione zostały wyroby nożownicze sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 28.61.1 ex.

Wskazane wyżej przepisy prawa, a w szczególności art.23 ust.1a ustawy z dnia 20 listopada 1998r. stanowią, że wyrób artykułów nożowniczych znalazł się w katalogu czynności faktycznych, których wykonywanie może podlegać opodatkowaniu w formie karty podatkowej. Zgodnie z pkt 4 objaśnień do części XII zał. nr 3 do w/w ustawy wytwórczością ludową i artystyczną jest działalność polegająca na wytwarzaniu wyłącznie w sposób rękodzielniczy, przy zastosowaniu obróbki maszynowej jedynie do wstępnej obróbki surowca, wyrobów zakwalifikowanych przez komisje etnograficzno – artystyczne Stowarzyszenia Twórców Ludowych, Fundacji „Cepelia” - Polska Sztuka i Rękodzieło oraz Fundacji Ochrony i Rozwoju Twórczości Ludowej. Ustawodawca nie sprecyzował w polskim systemie prawa zasad oraz procedur, na podstawie których w/w podmioty dokonują kwalifikacji określonych przedmiotów do wyrobów rękodzieła ludowego i artystycznego dla potrzeb zryczałtowanych form opodatkowania przychodów osób fizycznych. Podatnik wystąpił do Krajowej Komisji Artystycznej i Etnograficznej w Warszawie działającej przy Fundacji „Cepelia” w Warszawie z wnioskiem o wydanie atestu. Komisja ta w piśmie nr ... z dnia 15 lutego 2007r. oraz nr ... z dnia 15 maja 2007r. oceniła noże zaprezentowane jej przez Wnioskodawcę jako wyroby rękodzielnicze, prezentujące wysoki poziom artystyczny oraz jednoznacznie zaliczyła do grupy wyrobów rękodzieła ludowego i artystycznego. Tym samym dokonano kwalifikacji wyrobów zaprezentowanych Krajowej Komisji Artystycznej i Etnograficznej przez Podatnika.

Prawodawca w zał. nr 1 do ustawy z dnia 20 listopada 1998r. zawarł wykaz wyrobów zaliczanych do wytwórczości ludowej i artystycznej (atestowanych przez komisje artystyczne i etnograficzne). W poz.1 wymienione zostały „wyroby nożownicze” o symbolu PKWiU 28.61.1 ex. W piśmie z 15 lutego 2007r. odmówiono Wnioskodawcy wydania atestu z uwagi na niewymienienie noży w załączniku nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54 poz.535 z późn. zm.). Tytuł w/w załącznika nr 1 nie daje podstaw prawnych do żądania od podatników atestów na wykonywane wyroby rękodzielnicze. Wskazuje on jedynie, że posiadanie takowego atestu w oparciu o uregulowania obowiązujące w zakresie podatku od towarów i usług zwalnia podatników z konieczności dokonywania dodatkowej kwalifikacji swoich wyrobów, w myśl pkt 4 objaśnień do części XII tabeli zał. nr 3. Wykładnia językowa słowa „atestowanych” prowadzi do wniosku, że określone produkty mogą podlegać stosownym procesom, ale nie stanowi warunku sine qua non przyznania określonego uprawnienia. Zwłaszcza, że bezsprzeczny pozostaje także fakt, że ustawodawca nie sprecyzował trybu dokonania atestacji wyrobów rękodzieła ludowego i artystycznego oraz jej udokumentowania w zakresie zryczałtowanych form opodatkowania przychodów osób fizycznych. Brak atestu wynika więc z braku podstawy prawnej do jego wydania. Ewentualne wątpliwości pojawiające się na skutek powstałej luki systemowej nie mogą pozbawiać podatnika przyznanego mu ustawą uprawnienia. W przedmiotowej sprawie dotyczy to skorzystania z uproszczonej formy opodatkowania kartą podatkową. Podstawową zasadą dotyczącą interpretacji przepisów prawa jest domniemanie racjonalności ustawodawcy. Odrzucenie tego założenia doprowadziłoby do odrzucenia systemu prawa jako sytemu powszechnie obowiązujących norm regulujących stosunki społeczne w Rzeczypospolitej Polskiej. Jeżeli zamiarem prawodawcy byłoby pozbawienie wytwórców wyrobów nożowniczych będących rękodziełem artystycznym i ludowym możliwości opodatkowania w formie karty podatkowej nie zostałyby one wymienione w poz.1 załącznika nr 1 do ustawy z dnia 20 listopada 1998r. Ponadto, gdyby do skorzystania z możliwości opodatkowania w formie karty podatkowej wymagane były stosowne atesty tenże racjonalny ustawodawca sprecyzowałby tryb i zasady ich uzyskiwania.

Zatem w opisanym stanie faktycznym i prawnym należy uznać, iż Wnioskodawca może skorzystać z opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej wykonywania wyrobów wytwórczości ludowej i artystycznej - na zasadach i warunkach określonych w części XII tabeli „Usługi osób fizycznych, o których mowa w art. 23 ust. 1a ustawy”.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj