Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-504/12/AZ
z 21 sierpnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-504/12/AZ
Data
2012.08.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury dotyczące drobnych przedsiębiorstw --> Drobni przedsiębiorcy


Słowa kluczowe
usługi medyczne
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
możliwość skorzystania ze zwolnienia podmiotowego przy świadczeniu usług rzeczoznawcy majątkowego oraz biegłego



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 maja 2012r. (data wpływu 21 maja 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 lipca 2012r. (data wpływu 23 lipca 2012r.) oraz pismem, które wpłynęło do tut. organu dnia 30 lipca 2012r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia podmiotowego przy świadczeniu usług rzeczoznawcy majątkowego oraz biegłego - jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 21 maja 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia podmiotowego przy świadczeniu usług rzeczoznawcy majątkowego oraz biegłego. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 lipca 2012r. (data wpływu 23 lipca 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP3/443-504/12/AZ z dnia 28 czerwca 2012r. oraz pismem, które wpłynęło do tut. organu dnia 30 lipca 2012r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest rzeczoznawcą majątkowym. W dniu 9 maja 2012r. złożył wniosek o wpis do centralnej ewidencji i informacji o działalności gospodarczej – data rozpoczęcia działalności – 1 czerwca 2012r.

Działalność podstawowa – PKD – 6831.Z, pozostałe PKD – 68.10.Z, 68.20.Z, 68.32.Z (wszystkie związane z nieruchomościami). Podstawowym rodzajem działalności wykonywanej przez Wnioskodawcę będzie wykonywanie operatów szacunkowych dla osób fizycznych, osób prawnych. Wnioskodawca chciałby także wykonywać opinie dla sądów, jako biegły sądowy.

W piśmie z dnia 19 lipca 2012r. Wnioskodawca wyjaśnił, że podstawą materialno - prawną rzeczoznawcy majątkowego jest głównie:

  • ustawa o gospodarce nieruchomościami z dnia 21 sierpnia 1997r. (tekst jednolity: Dz. U. z 2010r. Nr 102, poz. 651 ze zm.);
  • rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 21 września 2004r. w sprawie wyceny nieruchomości i sporządzania operatu szacunkowego (Dz. U. Nr 27, poz. 2109 ze zm.)Według. rozporządzenia w sprawie wyceny nieruchomości i sporządzania operatu szacunkowego:

W operacie szacunkowym przedstawia się sposób dokonania wyceny nieruchomości, w tym § 56:

  1. określenie przedmiotu i zakresu wyceny;
  2. określenie celu wyceny;
  3. podstawę formalną wyceny nieruchomości oraz źródła danych o nieruchomości;
  4. ustalenie dat istotnych dla określenia wartości nieruchomości;
  5. opis stanu nieruchomości;
  6. wskazanie przeznaczenia wycenianej nieruchomości;
  7. analizę i charakterystykę rynku nieruchomości w zakresie dotyczącym celu i sposobu wyceny;
  8. wskazanie rodzaju określanej wartości, wyboru podejścia, metody i techniki szacowania
  9. przedstawienie obliczeń wartości nieruchomości oraz wyniku wyceny wraz z uzasadnieniem.

Kwotę wartości nieruchomości wyraża się w pełnych złotych. Kwotę wartości nieruchomości można wyrazić w zaokrągleniu do tysięcy złotych, jeżeli nie zniekształca to wyniku wyceny.

W operacie szacunkowym zamieszcza się także stosowne klauzule wskazujące na szczególne okoliczności dotyczące wyceny nieruchomości. Do operatu szacunkowego dołącza się istotne dokumenty wykorzystane przy jego sporządzaniu.

Według. ustawy o gospodarce nieruchomościami: rzeczoznawca majątkowy sporządza na piśmie opinię o wartości nieruchomości w formie operatu szacunkowego, (art. 156 ustawy o gospodarce nieruchomościami).

Art. 178 ustawy o gospodarce nieruchomościami mówi:

1. Rzeczoznawstwo majątkowe jest działalnością zawodową wykonywaną przez rzeczoznawców na zasadach określonych w niniejszej ustawie.

2. Rzeczoznawcą majątkowym jest osoba fizyczna posiadająca uprawnienia zawodowe w zakresie szacowania nieruchomości, nadane w trybie przepisów rozdziału 4 niniejszego działu.

3. Rzeczoznawca majątkowy dokonuje określania wartości nieruchomości, a także maszyn i urządzeń trwale związanych z nieruchomością.

3a. Rzeczoznawca majątkowy maże sporządzać opracowania i ekspertyzy, niestanowiące operatu szacunkowego, dotyczące:

  1. rynku nieruchomości oraz doradztwa w zakresie tego rynku;
  2. efektywności inwestowania w nieruchomości i ich rozwoju;
  3. skutków finansowych uchwalania lub zmiany planów miejscowych;
  4. oznaczania przedmiotu odrębnej własności lokali;
  5. bankowo-hipotecznej wartości nieruchomości;
  6. kreślenia wartości nieruchomości na potrzeby indywidualnego inwestora;
  7. wyceny nieruchomości zaliczanych do inwestycji w rozumieniu przepisów o rachunkowości;
  8. wyceny nieruchomości jako środków trwałych jednostek w rozumieniu ustawy o rachunkowości.

Zatem operaty szacunkowe są opinią o wartości nieruchomości, są także jednym z dowodów mających istotne znaczenie w postępowaniu np. sądowym, skarbowym itd.

Wnioskodawca wskazał, że prowadząc swoją działalność jako rzeczoznawca majątkowy lub biegły sądowy nie ma zamiaru udzielać porad, wskazywać sposoby postępowania w jakiejś sprawie, udzielać fachowych zaleceń, zwłaszcza ekonomicznych, nie ma zamiaru świadczyć usługi doradztwa inne niż doradztwo rolnicze związane z uprawą roślin

Wnioskodawca zaznaczył również, że w swojej działalności nie zamierza sporządzać opracowań i ekspertyz, niestanowiących operatu szacunkowego, dotyczących:

  1. rynku nieruchomości oraz doradztwa w zakresie tego rynku
  2. efektywności inwestowania w nieruchomości i ich rozwoju;
  3. skutków finansowych uchwalania lub zmiany planów miejscowych.

Wnioskodawca stwierdził, że nie przewiduje, aby wartość sprzedaży w proporcji do okresu prowadzonej działalności w roku 2012 przekroczyła kwotę 150 000 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytania (ostatecznie doprecyzowane w pismach z dnia 19 lipca 2012r. oraz pismem, które wpłynęło do tut. organu w dniu 30 lipca 2012r.):

  1. Czy prowadząc działalność gospodarczą polegającą na wykonywaniu operatów szacunkowych jako rzeczoznawca majątkowy Wnioskodawca może skorzystać ze zwolnienia podatku VAT, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT...
  2. Czy wykonując operat jako biegły dla Urzędu Skarbowego Wnioskodawca może skorzystać ze zwolnienia podatku VAT, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT...
  3. Czy wykonując opinię jako biegły sądowy Wnioskodawca może skorzystać ze zwolnienia podatku VAT, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT...

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie doprecyzowane w pismach z dnia 19 lipca 2012r. oraz pismem, które wpłynęło do tut. organu w dniu 30 lipca 2012r. ):

Ad. 1 Przy obrotach nieprzekraczających w proporcji rocznej 150 000 zł, Wnioskodawca może skorzystać ze zwolnienia podmiotowego, ponieważ nie będzie świadczyć usług doradczych.

Ad. 2 Przy obrotach nieprzekraczających w proporcji rocznej 150 000 zł, Wnioskodawca może skorzystać ze zwolnienia podmiotowego, ponieważ operaty sporządzane dla Urzędów są jedynie informacją o wartości nieruchomości.

Ad. 3 Przy obrotach nieprzekraczających w proporcji rocznej 150 000 zł, Wnioskodawca może skorzystać ze zwolnienia podmiotowego, ponieważ opinie sporządzane dla Sądów są jedynie informacją o wartości nieruchomości, a nie informacją doradczą dla Sądu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy – w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r. – zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Natomiast podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy, jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Stosownie zaś do art. 113 ust. 13 ustawy o VAT, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, świadczenia usług, dla których zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 podatnikiem jest ich usługobiorca oraz podatników:

1. dokonujących dostaw:

  1. wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali,
  2. towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, z wyjątkiem energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0) i wyrobów tytoniowych w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym
  3. nowych środków transportu,
  4. terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę;

2. świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie;

3. nieposiadających siedziby lub miejsca zamieszkania na terytorium kraju.

Minister Finansów w § 27 rozporządzenia z dnia 28 marca 2011r. (Dz. U. Nr 68, poz. 360) w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, określił listę towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku, określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, stanowiącą załącznik do rozporządzenia.

Pod pozycją 12 tego załącznika wskazano, że wyłączenie ze zwolnienia od podatku dotyczy „doradztwa, z wyłączeniem doradztwa rolniczego związanego z uprawą roślin i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego”.

Ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy nie definiują pojęcia „doradztwa”, jak również pojęcia „rzeczoznawstwa”.

Zgodnie z Małym Słownikiem Języka Polskiego PWN, Warszawa 1994 „doradzać” znaczy udzielić porady, podać, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie. Doradztwo jest zatem udzieleniem fachowych zaleceń, porad, zwłaszcza ekonomicznych. „Rzeczoznawca” natomiast to specjalista powoływany do wydawania orzeczenia czy opinii w sprawach spornych wchodzących w zakres jego kwalifikacji zawodowych; biegły; ekspert.

Zauważyć więc należy, że doradcą jest ten, kto udziela porad, doradza. Biegły w postępowaniu sądowym natomiast nie doradza sądowi, nie bierze udziału w procesie orzekania, gdyż ten w całości należy do władzy sądowniczej (sądu). Biegły udostępnia tylko posiadaną przez siebie wiedzę fachową w postaci sporządzenia na zlecenie sądu określonej opinii. Podobnie rzeczoznawca majątkowy sporządza jedynie opinie o wartości nieruchomości.

Jeżeli zatem usługi świadczone przez biegłego lub rzeczoznawcę nie stanowią doradztwa lecz tworzą jeden z dowodów mających istotne znaczenie w postępowaniu, należy uznać, że rzeczoznawca lub biegły może korzystać ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, Wnioskodawca jest rzeczoznawcą majątkowym. Data rozpoczęcia działalności – 1 czerwca 2012r..

Podstawowym rodzajem działalności wykonywanej przez Wnioskodawcę będzie wykonywanie operatów szacunkowych dla osób fizycznych, osób prawnych. Wnioskodawca chciałby także wykonywać opinie dla sądów, jako biegły sądowy. Wnioskodawca wyjaśnił, że operaty szacunkowe są opinią o wartości nieruchomości, są także jednym z dowodów mających istotne znaczenie w postępowaniu np. sądowym, skarbowym itd.

Wnioskodawca wskazał, że prowadząc swoją działalność jako rzeczoznawca majątkowy lub biegły sądowy nie ma zamiaru udzielać porad, wskazywać sposobów postępowania w jakiejś sprawie, udzielać fachowych zaleceń, zwłaszcza ekonomicznych, nie ma zamiaru świadczyć usług doradztwa innych niż doradztwo rolnicze związane z uprawą roślin.

Wnioskodawca nie przewiduje, aby wartość sprzedaży w proporcji do okresu prowadzonej działalności w roku 2012 przekroczyła kwotę 150 000 zł.

Mając na uwadze opisane zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny stwierdzić należy, iż w sytuacji świadczenia usług polegających na wykonywaniu operatów szacunkowych jako rzeczoznawca majątkowy lub biegły oraz opinii jako biegły, nie obejmujących usług w zakresie doradztwa, Wnioskodawca będzie mógł skorzystać ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy, bowiem przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty 150 000 zł.

Zaznaczenia wymaga, iż nie ma znaczenia na czyją rzecz będą świadczone usługi polegające na sporządzaniu operatów szacunkowych, a także nie ma znaczenia czy Wnioskodawca będzie wykonywał operaty jako rzeczoznawca majątkowy czy też jako biegły. Istotnym jest, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi, nie stanowią doradztwa lecz tworzą jeden z dowodów mających istotne znaczenie w postępowaniu (sądowym, podatkowym, skarbowym itp.)

Wskazać należy, iż zgodnie z art. 113 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę.(…).

Zatem Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy do momentu, gdy wartość sprzedaży opodatkowanej przekroczy w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej kwotę określoną w art. 113 ust. 1 ustawy (w 2012 r. - 150.000 zł).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r. poz. 70). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj