Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-586/07/KM
z 22 stycznia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-586/07/KM
Data
2008.01.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
faktura VAT
gmina
jednostka samorządu terytorialnego
nieruchomości
Numer Identyfikacji Podatkowej
powiat
zamiana


Istota interpretacji
Czy w sytuacji posiadania wspólnego numeru NIP, a w konsekwencji wspólnego sporządzania deklaracji VAT-7 transakcja zamiany nieruchomości, w następstwie której nastąpi przeniesienie prawa do rozporządzania zamiennymi nieruchomościami jak właściciel, podlega ustawie o podatku od towarów i usług ?



Wniosek ORD-IN 815 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Jednostki przedstawione we wniosku z dnia 30 października 2007 r. (data wpływu 5 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności zamiany nieruchomości gruntowych - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 5 listopada 2007 roku został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności zamiany nieruchomości gruntowych.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Miasto E. posiada status Miasta na prawach powiatu, tym samym realizuje zarówno zadania gminy, jak i zlecone zadania powiatu za pośrednictwem Urzędu, którego przedstawicielem i zarządcą w terenie jest Prezydent E. Jednostka samorządu terytorialnego jako osoba prawna nie jest samodzielnym podatnikiem podatku VAT i nie posiada własnego numeru NIP. Nie posiada także struktur organizacyjnych. Podobnie Skarb Państwa jako osoba prawna w obrocie gospodarczym występuje jedynie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej – Urzędu. Każda czynność z zakresu prawa cywilnego i administracyjnego jest wykonywana w imieniu jednostki samorządu terytorialnego przez swoje organy wykonawcze, te zaś obsługiwane są przez odpowiednie urzędy. Urząd w E. jest zarejestrowany jako „płatnik podatku VAT” i posiada wspólny dla gminy, urzędu oraz skarbu państwa numer NIP i sporządza tym samym jedno wspólne rozliczenie deklaracyjne VAT-7.

Gmina jest w posiadaniu nieruchomości gruntowej, którą zamierza zamienić na działkę, będącą własnością Skarbu Państwa. Organem reprezentującym Skarb Państwa jest starosta, wykonujący zadanie z zakresu administracji rządowej, a organem reprezentującym jednostki samorządu terytorialnego jest ich organ wykonawczy – Prezydent Miasta E. W celu realizacji powyższego zamiaru Rada Miejska podjęła uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie ze Skarbem Państwa umowy zamiany powyższych nieruchomości gruntowych. Z uwagi na to, iż prawowitym właścicielem działki jest Skarb Państwa wystąpiono do wojewody o wyrażenie zgody na dokonanie zamiany działek, którą otrzymano. Prezydent Miasta E. - jako organ gminy oraz Prezydent Miasta E. - jako przedstawiciel Skarbu Państwa będzie występować jako strony umowy cywilnoprawnej.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w sytuacji posiadania wspólnego numeru NIP, a w konsekwencji wspólnego sporządzania deklaracji VAT-7 transakcja zamiany nieruchomości, w następstwie której nastąpi przeniesienie prawa do rozporządzania zamiennymi nieruchomościami jak właściciel, podlega ustawie o podatku od towarów i usług ...


Zdaniem Wnioskodawcy na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług nie występuje obowiązek dotyczący fakturowania przedmiotowej czynności zamiany. Jako dokument zamiany sporządzony winien być tylko akt notarialny wskazujący jako strony Skarb Państwa oraz Gminę Miasto E.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Dostawa towarów w świetle art. 7 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, to przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Przez towar natomiast ustawa o podatku od towarów i usług rozumie – art. 2 pkt 6 – rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Przytoczona ustawa o podatku od towarów i usług, nie definiuje istoty umowy zamiany, reguluje ją natomiast Kodeks cywilny. Zgodnie z art. 603 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.) przez umowę zamiany każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy. Do zamiany stosuje się odpowiednio przepisy o sprzedaży (art. 604 K.c.).

Natomiast przepis art. 15 ust. 1 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy).

Miasto na prawach powiatu, w rozumieniu art. 92 ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) jest gminą wykonującą zadania powiatu na zasadach określonych w tej ustawie, a więc jednostką samorządu terytorialnego, czyli innym, niż organ władzy publicznej uczestnikiem sektora finansów publicznych i dlatego nie może skorzystać z wyłączenia określonego w art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług. Posiada jednak osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Organ stanowiący w mieście na prawach powiatu nosi nazwę rady miejskiej, organem wykonawczym jest prezydent miasta, natomiast aparatem pomocniczym prezydenta miasta na prawach powiatu jest urząd miejski.

Skarb Państwa jest osobą prawną, która z definicji nie posiada organów. Ich rolę spełniają państwowe lub samorządowe jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, które w stosunkach cywilnoprawnych działają w ramach swoich zadań w imieniu i na rzecz Skarbu Państwa (statio fisci). Nazwą tą określa się również organy jednostek organizacyjnych, które dokonują czynności za Skarb Państwa.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami z dnia 21 sierpnia 1997 r. (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.) z zastrzeżeniem wyjątków wynikających z przepisów tej ustawy oraz odrębnych ustaw organem reprezentującym Skarb Państwa w sprawach gospodarowania nieruchomościami jest starosta, a w tym przypadku prezydent miasta na prawach powiatu, wykonujący zadanie z zakresu administracji rządowej, a organami reprezentującymi jednostki samorządu terytorialnego są ich organy wykonawcze.

W myśl dyspozycji § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) jednostki samorządu terytorialnego zwolnione są od podatku od towarów i usług, w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywanych w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego jednoznacznie wynika, że stronami transakcji zamiany przedmiotowych nieruchomości gruntowych będą Gmina Miasta E. oraz Skarb Państwa. Umowa zobowiązująca do przeniesienia własności nieruchomości zostanie zawarta w formie aktu notarialnego, natomiast przez umowę zamiany – w świetle wskazanego art. 603 kc. - każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy.

Zamiana skutkować będzie nabyciem nieruchomości na prawach właściciela nieruchomości dla obu stron transakcji zamiany.

Zatem dokonanie zamiany nieruchomości, dla której konieczne jest zawarcie umowy cywilnoprawnej, następstwem której jest przeniesienie prawa do rozporządzania zamienianymi nieruchomościami jak właściciel, podlega co do zasady opodatkowaniu podatkiem na zasadach ogólnych na podstawie art. 5 ust. 1 w związku z wypełnieniem definicji dostawy towarów zawartej w art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów usług, którą to czynność należy udokumentować, zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, fakturą VAT.

Bez wpływu na ocenę zdarzenia pozostać musi fakt posiadania przez Gminę, Urząd Miejski oraz Skarb Państwa wspólnego posiadania numeru NIP, ponieważ zawarte we wniosku zapytanie nie dotyczyło prawidłowości nadania numeru identyfikacji podatkowej tym jednostkom.


Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj