Interpretacja Urzędu Skarbowego w Malborku
DFII/415–66/06/JK
z 9 lutego 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DFII/415–66/06/JK
Data
2007.02.09
Autor
Urząd Skarbowy w Malborku
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
kontrahent zagraniczny
koszt
usługi telekomunikacyjne
Pytanie podatnika
Czy wydatek poniesiony na korzystanie z usług telekomunikacyjnych w komunikatorze internetowym świadczonych przez firmę zagraniczną z Luxemburga może
POSTANOWIENIE Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku wspólników Spółki Jawnej z dnia 20 listopada 2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków z tytułu korzystania z usług telekomunikacyjnych w komunikatorze internetowym świadczonych przez firmę zagraniczną z Luxemburga. stwierdzam, że: stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego UZASADNIENIE W dniu 20 listopada 2006 r. został złożony w tutejszym Urzędzie Skarbowym wniosek o wydanie pisemnej informacji w zakresie i sposobie stosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym, w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków z tytułu korzystania z usług telekomunikacyjnych w komunikatorze internetowym. Ze stanu faktycznego przedstawionego w piśmie wynika, że firma korzysta z usług telekomunikacyjnych w komunikatorze internetowym świadczonych przez firmę zagraniczną z Luxemburga. Po dokonaniu zapłaty za ww. usługę została wystawiona faktura w wersji elektronicznej w której doliczony jest podatek od towarów i usług w wysokości 15 %, bez żadnego podpisu i z niepełnymi danymi firmy Wnioskodawców (brak adresu i numeru NIP). Zdaniem Wnioskodawców „ ...jest to import usług, rachunek za tę usługę należy więc potraktować jako wartość netto, do której doliczymy i odliczymy podatek VAT, czyli należy wystawić tzw. fakturę wewnętrzną a jako koszt uzyskania przychodów należy przyjąć wartość netto z naszej faktury wewnętrznej. ...” W związku z powyższym pytanie skierowane do organu podatkowego brzmi: Czy wydatek poniesiony na korzystanie z usług telekomunikacyjnych w komunikatorze internetowym świadczonych przez firmę zagraniczną z Luxemburga może stanowić koszt uzyskania przychodów ? Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny, w oparciu o obowiązujące przepisy prawa, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Malborku stwierdza co następuje: Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) - kosztami uzyskania przychodu z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Użyty przez ustawodawcę, w powołanym wyżej przepisie zwrot „w celu osiągnięcia przychodów” oznacza, iż aby określony wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodów, to pomiędzy tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowo – skutkowy. Generalnie można przyjąć, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów. Konstrukcja kosztów uzyskania przychodów oparta jest zatem na swoistej klauzuli generalnej, zgodnie z którą podatnik ma możliwość odliczania dla celów podatkowych wszelkich kosztów, pod tym jednak warunkiem, że wykaże ich bezpośredni związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Jak wynika z wyjaśnień Wspólników, usługi telekomunikacyjne w komunikatorze internetowym używane są do rozmów z kontrahentami zagranicznymi (głównie niemieckimi), ponieważ rozmowy te są tańsze od krajowych usług telekomunikacyjnych. Biorąc powyższe wyjaśnienia Wnioskodawców, rozmowy z kontrahentem zagranicznym przy zastosowaniu komunikatora internetowego, przy wykazaniu związku przyczynowo – skutkowego, stanowią koszt uzyskania przychodów. Jednocześnie Naczelnik Urzędu Skarbowego w Malborku informuje, że w sprawie zakwalifikowania dla potrzeb podatku od towarów i usług, usług telekomunikacyjnych w komunikatorze internetowym świadczonych przez firmę zagraniczną z Luxemburaga zostanie wydane odrębne postanowienie. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.