Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-114/12-4/WM
z 14 maja 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB2/415-114/12-4/WM
Data
2012.05.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności wykonywanej osobiście


Słowa kluczowe
działalność wykonywana osobiście
obowiązek płatnika
ryczałty
wynagrodzenia


Istota interpretacji
Czy biorąc pod uwagę fakt, że byłby to jednorazowy przychód dla tych osób, jako płatnik, mogłaby zastosować w tym przypadku art. 30 ust. 1 pkt 5a ww. ustawy?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 stycznia 2012 r. (data wpływu 30 stycznia 2012 r.), uzupełnionym pismem (data wpływu 2 maja 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika, podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie powstania przychodu podatkowego oraz podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i dokumentowania wpłat dokonywanych przez członków Izby z tytułu prenumeraty czasopisma.

Z uwagi na fakt, że przedmiotowy wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 oraz art. 14f Ordynacji podatkowej, pismem z dnia 17 kwietnia 2012 r. nr ILPB3/423-31/12-2/MM, ILPP2/443-115/12-2/MN, ILPB2/415-114/12-2/WM, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Izbę (...) do uzupełnienia – w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania – braków formalnych wniosku.

Jednocześnie poinformowano, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ a jego uzupełnieniem przez Izbę nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano w dniu 17 kwietnia 2012 r. (skuteczne doręczenie nastąpiło w dniu 20 kwietnia 2012 r.), zaś w dniu 2 maja 2012 r. Izba (...) uzupełniła ww. wniosek (data nadania w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego – 27 kwietnia 2012 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Izba (...) jest jednostką organizacyjną samorządu zawodowego inżynierów budownictwa, powstałą na mocy ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o samorządach zawodowych architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów, zrzeszającą osoby posiadające uprawnienia budowlane do wykonywania samodzielnych funkcji w budownictwie.

Działalność i zadania Izby poza ww. ustawą normuje: Statut Izby (...) uchwalony przez Krajowy Zjazd Izby, Zasady Gospodarki Finansowej Izb (...) , Regulaminy funkcjonowania organów izby oraz inne regulaminy i uchwały.

Nałożone na Izbę zadania są wykonywane poprzez Jej organy, którymi są:

  • Okręgowy zjazd izby,
  • Okręgowa rada izby,
  • Okręgowa komisja rewizyjna,
  • Okręgowa komisja kwalifikacyjna,
  • Okręgowy sąd dyscyplinarny,
  • Okręgowy rzecznik odpowiedzialności zawodowej.

Członkowie organów wybierani są spośród członków Izby na kadencję czteroletnią podczas Zjazdu Sprawozdawczo-Wyborczego.

Zgodnie z art. 44 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o samorządach zawodowych (…) członkowie organów Izby pełnią swoje funkcje społecznie, chyba że Zjazd Krajowej Izby, w drodze uchwały, postanowi inaczej.

Poszczególne organy, poza zjazdem Izby, wykonują powierzone im zadania podczas posiedzeń. Obowiązujące zasady wynagradzania członków organów są zawarte w „Zasadach gospodarki finansowej”, które co roku zatwierdza Krajowy Zjazd. Zgodnie z nimi członkowie organów izb oraz komisji powoływanych przez organy izby nieotrzymujący ryczałtów w danej izbie mogą otrzymywać ekwiwalent za udział w każdym posiedzeniu do 120 zł brutto. Wypłacane wynagrodzenia są zakwalifikowane do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 5 ustawy z dnia 26 lipca 1991 o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wysokość miesięcznego wynagrodzenia jest uzależniona od liczby posiedzeń, w których dana osoba brała udział. Ponadto nie ma żadnych uregulowań w zakresie ilości posiedzeń, jakie mogą się odbywać w miesiącu. W tej sytuacji zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, pobiera zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Raz w roku odbywa się Okręgowy Zjazd. W poprzednich latach delegaci nie otrzymywali wynagrodzenia za udział w obradach Okręgowego Zjazdu. W bieżącym roku Okręgowa Rada zamierza podjąć decyzję o wypłaceniu ekwiwalentu delegatom w wysokości 120 zł.

Zgodnie z ustawą z dnia 15 grudnia 2000 r. o samorządach zawodowych architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów (Dz. U. z 2001 Nr 5, poz. 42 z późn. zm.) jednym z zadań jest współdziałanie w doskonaleniu kwalifikacji zawodowych inżynierów budownictwa. Jednym z działań będącym realizacją tego zadania jest prenumerata czasopism branżowych dla członków. W chwili obecnej zapewnia członkom dostęp do czterech kolejnych numerów danego czasopisma. Chcąc skłonić członków do pogłębiania wiedzy technicznej, Izba prowadzi rozmowy z wydawcami czasopism branżowych w zakresie uzyskania dla nich preferencyjnych warunków prenumeraty pozostałych numerów danego czasopisma. Część z wydawnictw uzależniła obniżenie ceny prenumeraty pozostałych numerów czasopisma od jednorazowej zapłaty wniesionej przez X. Oznacza to, że członkowie wpłacaliby określoną kwotę za wybrane czasopisma na konto Izby, a Izba byłaby zamawiającym i dokonującym zapłaty.

Statut oraz Zasady Gospodarki Finansowej Izb (...), określając przychody, nie zawiera innych wpłat od członków, poza wpłatami składek.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy biorąc pod uwagę fakt, że byłby to jednorazowy przychód dla tych osób, jako płatnik, mogłaby zastosować w tym przypadku art. 30 ust. 1 pkt 5a ww. ustawy...
  2. Czy środki wpłacane przez członków Izby w celu przekazania ich do wydawnictwa należy traktować jako przychód zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych... A jeśli tak, to czy jest to przychód z działalności statutowej, czy należy go traktować jako przychód z działalności gospodarczej, podlegający podatkowi VAT...
  3. Czy do środków wpłaconych przez członków do Izby na zakup czasopism dla członków istnieje obowiązek wystawiania faktur zaliczkowych VAT...

Tut. Organ informuje, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 1 w kwestii dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika, natomiast w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od towarów i usług wydane zostały odrębne rozstrzygnięcia.

Zdaniem Wnioskodawcy – w odniesieniu do pytania nr 1 – w przypadku wypłaty ekwiwalentu, w wysokości nieprzekraczającej 200 zł, delegatom biorącym udział w Okręgowym Zjeździe, można zastosować opodatkowanie zryczałtowane, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z przepisu art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy wynika, iż źródłem przychodu jest działalność wykonywana osobiście.

W myśl art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się:

  1. (uchylony);
  2. przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych;
  3. przychody z działalności duchownych, osiągane z innego tytułu niż umowa o pracę;
  4. przychody z działalności polskich arbitrów uczestniczących w procesach arbitrażowych z partnerami zagranicznymi;
  5. przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7;
  6. przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9;
  7. przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych;
  8. przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:
    1. osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
    2. właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością
  9. – z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9;
  10. przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej – z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

W świetle powyższych przepisów, stwierdzić należy, iż przychody otrzymywane przez delegatów z tytułu udziału w obradach Okręgowego Zjazdu stanowią źródło przychodu, o którym mowa w cytowanym wyżej art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dokonana wyżej kwalifikacja powoduje, iż na osobach fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, osobach prawnych i jej jednostkach organizacyjnych oraz jednostkach organizacyjnych niemających osobowości prawnej, jako płatnikach dokonujących wypłat z powyższego tytułu ciąży obowiązek określony w art. 41 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl bowiem art. 41 ust. 1 cytowanej ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Stosownie do treści art. 41 ust. 1a ww. ustawy, zaliczkę od dochodów, o których mowa w ust. 1, obliczoną w sposób określony w tym przepisie zmniejsza się o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w art. 27b, pobranej ze środków podatnika przez płatnika, o którym mowa w ust. 1.

Jednakże na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu, o którym mowa w art. 13 pkt 2 i 5-9, jeżeli kwota należności określona w umowie zawartej z osobą niebędącą pracownikiem płatnika nie przekracza 200 zł – w wysokości 18% przychodu.

Analiza normy wyrażonej w ww. przepisie sprowadza się do wniosku, że opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym ma miejsce gdy spełnione są następujące przesłanki:

  • umowa zawarta jest z osobą niebędącą pracownikiem płatnika,
  • kwota należności z tytułu umowy nie przekracza 200 zł oraz
  • wysokość należności wynika z umowy.

Przepis art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych może mieć zastosowanie do dochodów z tytułów określonych w art. 13 pkt 2 i 5-9 cytowanej ustawy po spełnieniu wskazanych wyżej warunków.

Zauważyć należy, iż powołany powyżej przepis obejmuje również dochody delegatów Zjazdu.

W myśl art. 30 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

Zgodnie z art. 30 ust. 8 cytowanej ustawy, (przychodów), o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27.

Z kolei w myśl art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Stosownie do treści art. 42 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku, gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Przepis art. 42 ust. 1a cytowanej ustawy, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że raz w roku odbywa się Okręgowy Zjazd. W bieżącym roku Okręgowa Rada zamierza podjąć decyzję o wypłaceniu ekwiwalentu delegatom w wysokości 120 zł.

W związku z powyższym, stwierdza się, że ponieważ wynagrodzenie wypłacane przez Wnioskodawcę delegatom Okręgowego Zjazdu, niebędącym Jego pracownikami, za pełnienie ww. funkcji, w kwocie nieprzekraczającej 200 zł, określone będzie w drodze decyzji, spełnione zostaną przesłanki do opodatkowania ww. wynagrodzenia zryczałtowanym podatkiem dochodowym określonym w art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji, Wnioskodawca jako płatnik wynagrodzenia powinien pobrać od wypłacanych należności na podstawie tej decyzji podatek zryczałtowany w wysokości 18%, bez uwzględniania kosztów uzyskania przychodów.

Reasumując, stwierdzić należy, iż wypłaty wynagrodzeń delegatów z tytułu udziału w obradach Okręgowego Zjazdu podlegają opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem stanowisko Wnioskodawcy, w przedmiocie obowiązków płatnika, jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj