Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB1/415-40/07/AB
z 29 października 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPB1/415-40/07/AB
Data
2007.10.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Wpłacanie zaliczek przez podatników


Słowa kluczowe
obowiązek podatkowy
ogłoszenie upadłości
syndycy
zaliczka uproszczona


Istota interpretacji
Obowiązki podatkowe ciążące na Syndyku upadłej osoby fizycznej w tym w zakresie obowiązku uiszczania zaliczek uproszczonych przez Syndyka zarządzającego masą upadłości – osoby fizycznej, prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą.



Wniosek ORD-IN 978 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112 poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana Ch. - Syndyka Masy Upadłości, przedstawione we wniosku z dnia 25 lipca 2007r. (data wpływu do tut. Biura – 2 sierpnia 2007r.), uzupełnionym w dniu 11 września 2007r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków podatkowych ciążących na Syndyku Upadłej osoby fizycznej w tym obowiązku uiszczania zaliczek uproszczonych przez Syndyka zarządzającego masą upadłości – osoby fizycznej, prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 sierpnia 2007r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków podatkowych ciążących na Syndyku Upadłej osoby fizycznej w tym obowiązku uiszczania zaliczek uproszczonych przez Syndyka zarządzającego masą upadłości – osoby fizycznej, prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych. Dlatego też pismem z dnia 28 sierpnia 2007r. wnioskodawcę wezwano do uzupełnienie tego wniosku. W dniu 11 września 2007 r. wpłynęło do tut. Biura uzupełnienie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Osoba fizyczna prowadząca pozarolniczą działalność gospodarczą, w latach ubiegłych dokonała wyboru uproszczonej formy wpłacania zaliczek na poczet podatku dochodowego od osób fizycznych. Do dnia 20 lutego 2007 r. nie złożyła oświadczenia w przedmiocie zmiany sposobu opodatkowania. W maju 2007 r. została ogłoszona upadłość osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą. Majątek upadłego został przejęty przez Syndyka, który nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej, a jedynie podejmuje czynności zmierzające do likwidacji majątku osoby fizycznej postawionej w stan upadłości, poprzez sprzedaż jego składników.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy na Syndyku upadłej osoby fizycznej ciążą jakiekolwiek obowiązki podatkowe, w tym obowiązek wpłaty zaliczek uproszczonych w podatku dochodowym, jeżeli nie prowadzi on żadnej działalności gospodarczej ...
  2. Czy sytuacja Syndyka zmieni się w przypadku złożenia przez osobę fizyczną oświadczenia w przedmiocie zmiany sposobu opodatkowania w przyszłym roku...

Zdaniem wnioskodawcy bez względu na sposób opodatkowania osoby fizycznej, wszelkie obowiązki podatkowe, w tym obowiązek wpłaty zaliczek ciąży na osobie Upadłej, a nie na Syndyku, który nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej i w związku z tym nie jest obowiązany do wykonywania obowiązków podatkowych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z kolei zgodnie z art. 9a ust. 1 w/w ustawy, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. Natomiast w myśl art. 9a ust. 2 tejże ustawy, podatnicy z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż podatnik wybrał opodatkowanie na tzw. zasadach ogólnych, tj. według skali określonej w art. 27 w/w ustawy.Stosownie do art. 44 ust. 1 pkt 1 w/w ustawy, podatnicy osiągający dochody:

  1. z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14,
  2. z najmu lub dzierżawy

są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy według zasad określonych w ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 3f-3h.Z kolei w myśl art. 44 ust. 6b tejże ustawy, podatnicy, o których mowa w ust. 1 pkt 1, mogą wpłacać zaliczki miesięczne w danym roku podatkowym w uproszczonej formie w wysokości 1/12 kwoty obliczonej, z zastrzeżeniem ust. 6h i 6i, przy zastosowaniu skali podatkowej obowiązującej w danym roku podatkowym określonej w art. 27 ust. 1, od dochodu z pozarolniczej działalności gospodarczej wykazanego w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty), o którym mowa w art. 45 ust. 1, lub w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej, opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30c, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 2, złożonym:

  1. w roku podatkowym poprzedzającym dany rok podatkowy albo
  2. w roku podatkowym poprzedzającym dany rok podatkowy o dwa lata - jeżeli w zeznaniu, o którym mowa w pkt 1, podatnicy nie wykazali dochodu z pozarolniczej działalności gospodarczej albo wykazali dochód w wysokości nieprzekraczającej 2.790 zł; jeżeli również w tym zeznaniu podatnicy nie wykazali dochodu z pozarolniczej działalności gospodarczej albo wykazali dochód z tego źródła w wysokości nieprzekraczającej 2.79zł, nie są możliwe wpłaty zaliczek w uproszczonej formie.

Zgodnie z art. 44 ust.6c. w/w ustawy podatnicy, którzy wybrali uproszczoną formę wpłacania zaliczek, są obowiązani:

  1. do dnia 20 lutego roku podatkowego, w którym po raz pierwszy wybrali uproszczoną formę wpłacania zaliczek, zawiadomić w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o wyborze tej formy,
  2. stosować uproszczona formę wpłacania zaliczek przez cały rok podatkowy,
  3. wpłacać zaliczki w terminach określonych w ust. 6,
  4. dokonać rozliczenia podatku za rok podatkowy zgodnie z art. 45.

Zawiadomienie o którym mowa w ust. 6c pkt 1, dotyczy również lat następnych, chyba że podatnik, w terminie do dnia 20 lutego roku podatkowego, zawiadomi w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z uproszczonej formy wpłacania zaliczek (art. 44 ust.6d ww. ustawy).

Powołane wyżej przepisy określają obowiązki podatników osiągających dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej w sytuacji wybrania przez nich możliwości obliczania i wpłacania zaliczek miesięcznych w uproszczonej formie.Z cytowanego wyżej przepisu art. 44 ust. 6c pkt 2 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że podatnicy którzy wybrali uproszczoną formę wpłacania zaliczek nie mogą w ciągu roku zrezygnować z wybranego sposobu wpłacania zaliczek.Zgodnie z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym, osoba fizyczna prowadząca pozarolniczą działalność gospodarczą, która wybrała możliwość wpłacania zaliczek w uproszczonej formie została postawiona w stan upadłości.

Zgodnie art. 160 ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. Prawo upadłościowe i naprawcze (Dz. U. Nr 60, poz. 535 ze zm. – określanej w dalszej części skrótem p.u.n.) w sprawach dotyczących masy upadłości syndyk dokonuje czynności na rachunek upadłego lecz w imieniu własnym. W myśl art. 173 p.u.n. – syndyk niezwłocznie obejmuje majątek upadłego, zarządza nim, zabezpiecza go przed zniszczeniem, uszkodzeniem lub zabraniem go przez osoby postronne oraz przystępuje do jego likwidacji.

W świetle cytowanych przepisów, upadły z mocy prawa traci zarząd oraz możliwość korzystania i rozporządzania majątkiem należącym do niego, jednakże ta okoliczność nie pozbawia upadłego statusu podatnika, do którego to stosuje się prawa i obowiązki wynikające z przepisów obowiązujących ustaw podatkowych.

We wszelkich postępowaniach, stroną w znaczeniu materialnym pozostaje upadły – to on jest podmiotem praw i obowiązków, natomiast syndykowi przysługuje legitymacja formalna do występowania w tych postępowaniach; jest on stroną w znaczeniu formalnym. W zakresie prawnopodatkowym działanie syndyka należy potraktować jako działanie przez pełnomocnika z wszystkimi prawnymi tego stanu rzeczy konsekwencjami. W świetle powyższego syndyk masy upadłości jest osobą odpowiedzialną w czasie trwania postępowania upadłościowego za realizację wszystkich obowiązków podatnika i płatnika przez upadłego.

Syndyk sprawujący zarząd nad majątkiem upadłego, w celu jego likwidacji poprzez sprzedaż, dokonuje szeregu czynności prawnych i faktycznych, które powodują powstanie określonych zobowiązań. Zobowiązania takie, powstałe w trakcie trwania upadłości stanowią wydatki niezbędne do osiągnięcia celu postępowania ( art. 230 ust. 1 u.p.n.). Stosownie do art. 230 ust. 3 pkt 4 u.p.n. do wydatków postępowania upadłościowego obejmującego likwidację majątku upadłego należą m.in. podatki i inne daniny publiczne należne za okres po ogłoszeniu upadłości.

W przedmiotowej sprawie podatnik postawiony w stan upadłości wybrał uproszczoną formę wpłacania zaliczek na podatek dochodowy i w terminie do dnia 20 lutego bieżącego roku podatkowego nie zawiadomił w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tej formy wpłacania zaliczek.W świetle powyższego, Syndyk działając w zastępstwie podatnika jest zobowiązany do wykonania jego obowiązków podatkowych, w tym przypadku do wpłacania zaliczek w uproszczonej formie przez cały rok podatkowy – zgodnie z cytowanym wyżej art. 44 ust.6c. pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.Z uwagi na fakt, że w czasie trwania postępowania upadłościowego Syndyk działa za upadłego, czyli jest odpowiedzialny za realizację obowiązków upadłego i w tym też zakresie za upadłego wykonuje jego obowiązki podatkowe, podatnik postawiony w stan upadłości nie może złożyć oświadczenia o rezygnacji z uproszczonej formy wpłacania zaliczek miesięcznych. Prawo to przysługuje Syndykowi, który zgodnie z cytowanym wyżej art. 44 ust. 6d w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w terminie do dnia 20 lutego roku podatkowego, może zawiadomić w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z uproszczonej formy wpłacania zaliczek.

W świetle powołanych przepisów i w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego stanowisko wnioskodawcy, że wszelkie obowiązki podatkowe, w tym obowiązek wpłaty zaliczek ciąży na osobie fizycznej postawionej w stan upadłości jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj