Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-680/12/MM
z 12 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB2/415-680/12/MM
Data
2012.10.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Dochody małżonków


Słowa kluczowe
dochód
dzieci i młodzież
dzieci i młodzież
odliczenia od podatku
ulga prorodzinna
zeznanie podatkowe


Istota interpretacji
Czy Wnioskodawca mógł skorzystać z odliczenia w ramach tzw. ulgi prorodzinnej, a jeżeli nie, to czy będzie musiał skorygować złożone zeznanie i zwrócić uzyskaną nadpłatę podatku dochodowego powstałą na skutek dokonania ww. odliczenia?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 10 lipca 2012 r. (data wpływu 16 lipca 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 września 2012 r. (wpływ do tutejszego organu dnia 21 września 2012 r.), pismem z dnia 20 września 2012 r. (wpływ do tutejszego organu dnia 24 września 2012 r.) oraz pismem z dnia 5 października 2012 r. (wpływ do tutejszego organu dnia 8 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie prawa do ulgi prorodzinnej jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lipca 2012 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 19 września 2012 r. (wpływ do tutejszego organu dnia 21 września 2012 r.), pismem z dnia 20 września 2012 r. (wpływ do tutejszego organu dnia 24 września 2012 r.) oraz pismem z dnia 5 października 2012 r. (wpływ do tutejszego organu dnia 8 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie prawa do ulgi prorodzinnej.

We wniosku tym oraz w pismach uzupełniających przedstawiono następujący stan faktyczny:

W zeznaniu za rok 2011 Wnioskodawca skorzystał z odliczeń w ramach tzw. ulgi prorodzinnej. Jedna z córek Wnioskodawcy osiągnęła w roku 2011 dochód w wysokości 2.750 zł pracując na umowę zlecenie. Ponadto w dniu 25 kwietnia 2012 r. otrzymała informację PIT-11 z innej firmy na kwotę 3.252 zł. Jednakże Wnioskodawca nie zgadzając się z danymi wskazanymi w ww. informacji (córka pracowała bowiem w tej firmie w okresie od 1 września do 31 grudnia 2010 r. na umowę zlecenia) zwrócił się do tej firmy z zapytaniem, dlaczego rozliczenie to przyszło tak późno... W 2011 r. córka nie uzyskała bowiem informacji o uzyskanych w tej firmie dochodach. Po upływie miesiąca, tj. dnia 23 maja 2012 r. córka otrzymała korektę informacji PIT-11, w której wykazano przychód z umowy zlecenia w kwocie 1.104 zł oraz dochód w kwocie 883 zł 30 gr. Dochody wykazane w tej informacji córka faktycznie otrzymała w styczniu 2011 r.

Po analizie treści wniosku z dnia 10 lipca 2012 r. oraz pisma uzupełniającego z dnia 19 września 2012 r. i 20 września 2012 r., mając na względzie zakres kompetencji przyznanej tutejszemu organowi i treść przepisu art. 14b Ordynacji podatkowej przyjęto, iż intencją Wnioskodawcy było uzyskanie odpowiedzi na pytanie:

Czy w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca mógł skorzystać z odliczenia w ramach tzw. ulgi prorodzinnej, a jeżeli nie, to czy będzie musiał skorygować złożone zeznanie i zwrócić uzyskaną nadpłatę podatku dochodowego powstałą na skutek dokonania ww. odliczenia...

Zdaniem Wnioskodawcy, ulga Mu przysługuje, gdyż spełnia wymogi dla tej ulgi przewidziane, tj. córka nie ma ukończonych 25 lat i jest studentką, a jej dochód w 2011 r. nie przekroczył 3.089 zł, co zostało wykazane w informacji PIT-11 za 2011 r., drugą natomiast informację (z tytułu umowy zlecenia wykonywanej przez córkę w 2010 r.) otrzymała po dniu, w którym Wnioskodawca złożył zeznanie podatkowe i otrzymał nadpłatę podatku w związku z odliczeniem ww. ulgi

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 27f ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361) od podatku dochodowego obliczonego zgodnie z art. 27, pomniejszonego o kwotę składki, o której mowa w art. 27b, podatnik ma prawo odliczyć kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2 na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego w roku podatkowym:

  1. wykonywał władzę rodzicielską;
  2. pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało;
  3. sprawował opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą.


Na podstawie art. 27f ust. 2 ww. ustawy odliczeniu podlega kwota stanowiąca 1/6 kwoty zmniejszającej podatek określonej w pierwszym przedziale skali, o której mowa w art. 27 ust. 1, za każdy miesiąc kalendarzowy, w którym podatnik wykonywał władzę, pełnił funkcję albo sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1.

Art. 27f ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż odliczenie dotyczy łącznie obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim. Kwotę tę mogą odliczyć od podatku w częściach równych lub w dowolnej proporcji przez nich ustalonej.

Na podstawie art. 27f ust. 5 ww. ustawy odliczenia dokonuje się w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1, podając liczbę dzieci i ich numery PESEL, a w przypadku braku tych numerów - imiona, nazwiska oraz daty urodzenia dzieci. Na żądanie organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej, podatnik jest obowiązany przedstawić zaświadczenia, oświadczenia oraz inne dowody niezbędne do ustalenia prawa do odliczenia, w szczególności:

  1. odpis aktu urodzenia dziecka,
  2. zaświadczenie sądu rodzinnego o ustaleniu opiekuna prawnego dziecka,
  3. odpis orzeczenia sądu o ustaleniu rodziny zastępczej lub umowę zawartą między rodziną zastępczą a starostą,
  4. zaświadczenie o uczęszczaniu pełnoletniego dziecka do szkoły.


Art. 27f ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi zaś, że przepisy ust. 1-5 stosuje się odpowiednio do podatników utrzymujących pełnoletnie dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4 pkt 2 i 3, w związku z wykonywaniem przez tych podatników ciążącego na nich obowiązku alimentacyjnego oraz w związku ze sprawowaniem funkcji rodziny zastępczej.

Do osób o których mowa w art. 6 ust. 4 pkt 2 i 3 ww. ustawy zalicza się dzieci:

  • bez względu na ich wiek, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,
  • do ukończenia 25 roku życia uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, przepisach o szkolnictwie wyższym lub w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie, jeżeli w roku podatkowym nie uzyskały dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b w łącznej wysokości przekraczającej kwotę stanowiącą iloraz kwoty zmniejszającej podatek oraz stawki podatku, określonych w pierwszym przedziale skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, z wyjątkiem renty rodzinnej.


Mając na uwadze ww. przepisy stwierdzić należy, że aby móc skorzystać z ulgi, o której mowa w art. 27f ww. ustawy należy m.in. utrzymywać w roku podatkowym dzieci własne lub przysposobione do ukończenia 25 roku życia, uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, przepisach o szkolnictwie wyższym lub w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie, które w roku podatkowym nie uzyskały dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b w łącznej wysokości przekraczającej kwotę stanowiącą iloraz kwoty zmniejszającej podatek oraz stawki podatku, określonych w pierwszym przedziale skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, z wyjątkiem renty rodzinnej.

W 2011 r. wysokość ww. dochodu wynosiła 3.089 zł, co wynika z wyliczenia ilorazu kwoty zmniejszającej podatek, tj. kwoty 556 zł 02 gr oraz stawki podatku, określonej w pierwszym przedziale skali podatkowej, tj. 18%.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w zeznaniu za rok 2011 Wnioskodawca skorzystał z odliczeń w ramach tzw. ulgi prorodzinnej. Jedna z córek Wnioskodawcy osiągnęła w roku 2011 dochód w wysokości 2.750 zł pracując na umowę zlecenie. Ponadto w dniu 25 kwietnia 2012 r. otrzymała informację PIT-11 z innej firmy na kwotę 3.252 zł. Jednakże Wnioskodawca nie zgadzając się z danymi wskazanymi w ww. informacji (córka pracowała bowiem w tej firmie w okresie od 1 września do 31 grudnia 2010 r. na umowę zlecenia) zwrócił się do tej firmy z zapytaniem, dlaczego rozliczenie to przyszło tak późno... W 2011 r. córka nie uzyskała bowiem informacji o uzyskanych w tej firmie dochodach. Po upływie miesiąca, tj. dnia 23 maja 2012 r. córka otrzymała korektę informacji PIT-11, w której wykazano przychód z umowy zlecenia w kwocie 1.104 zł oraz dochód w kwocie 883 zł 30 gr. Dochody wykazane w tej informacji córka faktycznie otrzymała w styczniu 2011 r.

Jak wynika z zacytowanych wyżej przepisów ustawodawca jednoznacznie wskazał jako warunek skorzystania z przedmiotowej ulgi limit dochodu uzyskanego w roku podatkowym przez pełnoletnie uczące się (studiujące dziecko).

Stosownie zaś do treści art. 9 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

W przedmiotowej sprawie istotny jest zatem rok, w którym dochód został przez córkę uzyskany, nie zaś rok w którym córka faktycznie pracę wykonywała.

W sytuacji zatem, gdy córka Wnioskodawcy w roku 2011 r. uzyskała dochód w łącznej kwocie 3.633 zł 30 gr., tj. przekraczający określony przez ustawodawcę limit w wysokości 3.089 zł stwierdzić należy, że nie została spełniona jedna z przesłanek warunkujących prawo do omawiane ulgi, a tym samym Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do dokonania odliczenia od podatku na podstawie art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wyjaśnić przy tym należy, że dla zastosowania przedmiotowej ulgi nie jest istotny fakt, że córka otrzymała informację o dochodach uzyskanych w 2011 r. za pracę wykonywaną w 2010 r. dopiero dnia 25 kwietnia 2012 r. oraz, że przed tym dniem Wnioskodawca złożył zeznanie podatkowe i otrzymał zwrot wykazanej nadpłaty podatku dochodowego.

Z uwagi, iż w zeznaniu podatkowym za 2011 r. Wnioskodawca niesłusznie dokonał odliczenia z tytułu ulgi prorodzinnej - stosownie do art. 81 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa powinien złożyć korektę ww. zeznania oraz zwrócić niesłusznie uzyskaną nadpłatę podatku wraz odsetkami.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj