Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-25/07/ZG
z 22 listopada 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP3/443-25/07/ZG
Data
2007.11.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz --> Producenci paliw silnikowych i olejów opałowych


Słowa kluczowe
biokomponenty
produkcja
skład podatkowy
zawieszenie poboru akcyzy


Istota interpretacji
Mieszanie oleju napędowego z biokomponentem stanowiącym samoistne paliwo z uprzednio zapłaconą akcyzą stanowi produkcję paliw i musi odbywać się w składzie podatkowym.



Wniosek ORD-IN 868 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t. j. z 2005 roku Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 sierpnia 2007 roku (data wpływu 18.09.2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w związku z mieszaniem paliw silnikowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 września 2007 roku został złożony wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w jej indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w związku z mieszaniem paliw silnikowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka zamierza w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, sprzedawać biokomponenty stanowiące samoistne paliwo (tzw. paliwo B100), które spełnia wymagania jakościowe określone w przepisach odrębnych. Paliwo będzie sprzedawane na stacjach paliwowych poza procedurą zwieszenia poboru akcyzy. Nabywcą i odbiorcą paliw będą „wybrane floty”, o których mowa w ustawie dnia 25 sierpnia 2006 roku o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw.

Ze względu na uwarunkowania fizyko-chemiczne oraz ze względu na oczekiwania nabywcy, nabyte i wydawane z dystrybutora na stacji paliwo B100 zostanie wymieszane, przed wlaniem do standardowego zbiornika pojazdu samochodowego, z olejem napędowym nabytym (i wydanym z dystrybutora) na tej samej stacji paliwowej. Po wymieszaniu nabytych (i wydanych z dystrybutorów) na tej samej stacji paliwowej paliw uzyskana w opisany sposób mieszanka zostanie wlana do zbiornika pojazdu samochodowego.

Spółka wezwana o sprecyzowanie wskazanego powyżej zdarzenia przyszłego stwierdziła, iż:

  • biokomponenty stanowiące samoistne paliwo, które będzie sprzedawane przez Spółkę na stacjach paliwowych będzie korzystać ze zwolnienia od akcyzy na podstawie § 12 ust 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego,
  • mieszanina powstała przez dodanie do biokomponentów oleju napędowego może być klasyfikowana (wg PKWiU) inaczej niż biokomponent stanowiący samoistne paliwo,
  • sprzedawany uprzednio biokomponent stanowiący samoistne paliwo zostanie wymieszany z olejem napędowym wg proporcji określonej przez nabywcę – zarówno biokomponent jak i olej napędowy został sprzedany przez spółkę, nabywca więc rozporządza wyrobami w sposób dowolny


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy opisane zdarzenie przyszłe czynności polegających na wymieszaniu paliwa B100 z olejem napędowym (paliwa nabyte na tej samej stacji paliwowej poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy) stanowią produkcję w rozumieniu przepisów akcyzowych, która wymaga uzyskania statusu składu podatkowego...


Zdaniem wnioskodawcy opisane w zdarzeniu przyszłym czynności polegające na wymieszaniu paliwa B100 z olejem napędowym (w sytuacji gdy paliwa te zostały nabyte na tej samej stacji paliwowej – poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy) nie stanowią produkcji w rozumieniu przepisów ustawy o podatku akcyzowym ponieważ:

  • sprzedaż na stacji paliwowej realizowana jest poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy – opisywane wyroby posiadają status opodatkowanych podatkiem akcyzowym,
  • opisane czynności nie prowadzą do wytworzenia paliwa, które będzie następnie oferowane na sprzedaż lub w jakikolwiek inny sposób wprowadzane do obrotu,
  • opisane czynności nie stanowią produkcji w rozumieniu przepisów regulujących obrót i produkcje paliw, a w szczególności nie stanowią produkcji w rozumieniu prawa energetycznego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 roku o podatku akcyzowym (Dz. U. 29 poz. 257 ze zm.) producentem paliw silnikowych w rozumieniu ustawy jest również podmiot, który wytwarza w drodze mieszania lub przeklasyfikowania komponentów paliwowych, a także który dokonuje rozlewu gazu płynnego. Zatem za produkcję paliw silnikowych należy rozumieć wytwarzanie w drodze mieszania lub przeklasyfikowania komponentów paliwowych.

Podatnik w opisie zdarzenia przyszłego stwierdził, iż nabyte i wydawane z dystrybutora na stacji samoistne paliwo zostanie wymieszane z olejem napędowym przed wlaniem do zbiornika pojazdu samochodowego na skutek czego może zmienić się klasyfikacja wyrobu.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż działalność polegająca na mieszaniu biokomponentów stanowiących samoistne paliwo z olejem napędowym jest produkcją paliw w rozumieniu art. 63 ustawy o podatku akcyzowym.

Należy zwrócić uwagę, iż produkcja paliw jako wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, zgodnie z art. 30 ust 2 ustawy o podatku akcyzowym może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym.

Ponadto Spółka precyzując opis zdarzenia przyszłego wskazała, iż biokomponent stanowiący samoistne paliwo będący przedmiotem mieszania będzie korzystał ze zwolnienia od akcyzy, o którym mowa w § 12 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 roku w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (tekst jednolity z 2006 roku Dz. U. 72 poz. 500 ze zm.).

Wymieszanie biopaliwa z olejem napędowym spowoduje wyprodukowanie oleju napędowego z udziałem biokomponentów opodatkowanego wyższą stawką, wobec czego obciążenie podatkiem akcyzowym mieszaniny będzie wyższe niż biokomponentu stanowiącego samoistne paliwo.

Zgodnie z brzmieniem § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 roku w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz. U. 89 poz. 849 ze zm.), nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy w przypadku produkcji lub przetwarzania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, od których została zapłacona akcyza, jeżeli kwota należnej akcyzy jest równa lub niższa od kwoty uprzednio zapłaconej akcyzy.

Zatem w przypadku mieszania biokomponentu stanowiącego samoistne paliwo z olejem napędowym obciążenie akcyzą mieszaniny będzie wyższe od obciążenia biokomponentu stanowiącego samoistne paliwo, wobec czego taka produkcja nie może zostać wyłączona ze stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy i musi odbywać się w składzie podatkowym.

Ponadto nie można się zgodzić ze stanowiskiem Spółki, iż sprzedaż biopaliwa stanowiącego samoistne paliwo zwolnionego na mocy § 12 ust. 1 pkt 3 ww. rozporządzenia realizowana jest poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, gdyż posiada ono status opodatkowanego podatkiem akcyzowym.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym, pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (paliw silnikowych) jest zawieszony, jeżeli wyroby są zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub dostarczane nabywcom upoważnionym do nabycia zwolnionego od akcyzy wyrobu.

Reasumując należy stwierdzić, iż mieszanie paliw silnikowych opisane przez Spółkę we wniosku jest produkcją w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym i może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj