Interpretacja Urzędu Skarbowego Warszawa-Ursynów
1438/DF2/415-73a/289/07/AZ
z 21 września 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1438/DF2/415-73a/289/07/AZ
Data
2007.09.21



Autor
Urząd Skarbowy Warszawa-Ursynów


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
przychód podlegający opodatkowaniu
spółka komandytowo-akcyjna
wkłady niepieniężne


Pytanie podatnika
Czy wniesienie do spółki komandytowo – akcyjnej wkładu niepieniężnego w postaci aktywów, w tym papierów wartościowych, stanowić będzie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych ?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216 i art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 26.06.2007r. (data wpływu do tut. organu podatkowego 29.06.2007r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania art. 10 ust. 1 pkt 7 w związku z art. 17 ust. 1 pkt 9 oraz art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w indywidualnej sprawie - Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Ursynów postanawia uznać stanowisko Wnioskodawcy wyrażone we wniosku – za prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29.06.2007r. wpłynął do tut. organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, w kwestii ustalenia, czy wniesienie przez Wnioskodawcę do spółki komandytowo – akcyjnej wkładu niepieniężnego w postaci aktywów, w tym papierów wartościowych, stanowić będzie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca posiada pewne aktywa, w tym papiery wartościowe, które nabył w przeszłości za określoną cenę. Obecnie Strona zamierza objąć akcje w spółce komandytowo – akcyjnej w zamian za wkład niepieniężny w postaci posiadanych aktywów. Ze względu na upływ czasu pomiędzy momentem nabycia przez Wnioskodawcę aktywów, a ich wniesieniem do spółki, wartość tych aktywów uległa zmianie. W momencie wniesienia aktywów do powyższej spółki wartość składników zostanie ustalona na podstawie wyceny tj. aktualnej ceny rynkowej, a ich wartość wskazana będzie w statucie spółki. Jednocześnie Strona zaznacza, że niektóre z wniesionych aktywów mogą zostać w przyszłości zbyte przez spółkę w toku prowadzonej przez nią działalności.

W oparciu o przedstawiony stan faktyczny, Wnioskodawca zwrócił się z zapytaniem, czy wniesienie do spółki komandytowo – akcyjnej wkładu niepieniężnego w postaci aktywów, w tym papierów wartościowych, stanowić będzie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych ?

Zdaniem Strony, wniesienie wkładu niepieniężnego do spółki komandytowo – akcyjnej nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca wyraża stanowisko, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdują zastosowania uregulowania prawne zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 9 oraz art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W ocenie Strony, treść art. 17 ust. 1 pkt 9 w/w ustawy jednoznacznie wskazuje, że przepis ten dotyczy jedynie udziałów i akcji w spółkach kapitałowych oraz wkładów w spółdzielniach, co w konsekwencji oznacza, że nie można go odnieść do spółek nieposiadających osobowości prawnej, a tym samym do spółki komandytowo – akcyjnej. Zdaniem Wnioskodawcy, wniesienie powyższego wkładu niepieniężnego nie spełnia także dyspozycji zawartej w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż nie wiąże się z otrzymaniem lub postawieniem do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniędzy i wartości pieniężnych oraz wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Ursynów dokonując oceny stanu faktycznego i stanowiska Wnioskodawcy przedstawionego we wniosku w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego, stwierdza co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14 poz. 176 z późn. zm.) - opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Rodzaje źródeł przychodów zawarte zostały w art. 10 ust. 1 ww. ustawy. W punkcie 7 tego artykułu jako źródło przychodu wymieniono kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a) - c), natomiast w pkt 9 – inne źródła. W myśl art. 17 ust. 1 pkt 9 powołanej ustawy, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się nominalną wartość udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny.

Stosownie do zapisu art. 17 ust. 1a w/w ustawy, przychód określony w ust. 1 pkt 9 powstaje w dniu :

1) zarejestrowania spółki albo

2) wpisu do rejestru podwyższenia kapitału zakładowego spółki, albo

3) wydania dokumentów akcji, jeżeli objęcie akcji jest związane z warunkowym podwyższeniem kapitału zakładowego.

Z kolei art. 20 ust. 1 powołanej ustawy stanowi, iż za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Z powołanych powyżej uregulowań prawnych wynika, iż wniesienie przez Wnioskodawcę do spółki komandytowo – akcyjnej wkładu niepieniężnego w postaci aktywów w zamian za objęcie akcji - nie mieści się w katalogu źródeł przychodów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Powyższe wynika z faktu, iż w/w przepis ma wyłącznie zastosowanie do udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną albo wkładów w spółdzielni obejmowanych w zamian za wkład niepieniężny. Podkreślić należy, iż katalog przychodów zaliczanych do przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty, o czym świadczy użycie w przepisie art. 20 ust. 1 powołanej ustawy sformułowania „w szczególności”. Konsekwencją otwartości katalogu przychodów z innych źródeł jest to, że można do niego zaliczyć wszelkie przychody, które nie pochodzą ze źródeł określonych w art. 10 ust. 1 pkt 1 – 8 w/w ustawy, a jednocześnie stanowią przychód w rozumieniu tej ustawy. Ponadto, zauważyć także należy, że przepisy prawa podatkowego nie określają w sposób szczególny tj. na użytek „innych źródeł” pojęcia przychodu. W związku z powyższym zastosowanie znaleźć musi definicja ogólna zawarta w art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji oznacza to, że obowiązek podatkowy dla źródła przychodów z innych źródeł powstaje z chwilą faktycznego otrzymania lub postawienia do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniędzy i wartości pieniężnych oraz wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Powyższe wskazuje jednoznacznie, iż opisana we wniosku sytuacja dotycząca wniesienia przez Wnioskodawcę do spółki komandytowo – akcyjnej wkładu niepieniężnego w postaci aktywów w zamian za objęcie akcji - nie spełnia dyspozycji art. 11 ust. 1 w/w ustawy, tak więc nie skutkuje powstaniem przychodu, o którym mowa w art. 20 ust. 1 powołanej ustawy tj. z innych źródeł.

A zatem stanowisko Wnioskodawcy wyrażone we wniosku jest prawidłowe.Powyższa interpretacja odnosi się jedynie do stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego na dzień złożenia wniosku.Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, powyższa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika, inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj