Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-820/12-2/JK
z 23 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-820/12-2/JK
Data
2012.10.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
nagrody
prawo do odliczenia
programy lojalnościowe
świadczenie nieodpłatne
świadczenie usług
wycieczka


Istota interpretacji
Opodatkowanie przekazania wycieczek zwycięzcom programu promocyjnego oraz prawa do odliczenia podatku związanego z nabyciem wycieczek



Wniosek ORD-IN 285 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 01.08.2012 r. (data wpływu 13.08.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekazania wycieczek zwycięzcom programu promocyjnego oraz prawa do odliczenia podatku związanego z nabyciem wycieczek - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13.08.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekazania wycieczek zwycięzcom programu promocyjnego oraz prawa do odliczenia podatku związanego z nabyciem wycieczek.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji farb i lakierów. W celu intensyfikacji swojej sprzedaży Wnioskodawca zawarł z agencją reklamową (Agencja) jedną generalną umowę na podstawie której Agencja przygotowuje dla Wnioskodawcy różnego rodzaju programy marketingowe mające na celu zwiększenie sprzedaży jego produktów oraz poprawę ich wizerunku na rynku. W przypadku poszczególnych programów Agencja jest odpowiedzialna za:

  • opracowania szczegółowej koncepcji Programów;
  • zaprojektowania oraz przeniesienia na Wnioskodawcę majątkowych praw autorskich do projektów oraz wersji ostatecznych materiałów promocyjnych jak również do wyprodukowania materiałów promocyjnych;
  • przeprowadzenia i przejęcia odpowiedzialności za wszelkie formalności prawne niezbędne do realizacji Programów, w tym w szczególności zawarcie niezbędnych do realizacji Programów umów;
  • przygotowania Programów i dokonania wszelkich czynności związanych z ich organizacją tj. w szczególności objęcia funkcji organizatora poszczególnych Programów i przyrzekającego nagrody, sporządzenia regulaminów, przetwarzania danych sprzedażowych, wyłonienia laureatów;
  • w przypadku zaistnienia takiej potrzeby zakupu nagród (w tym nagród rzeczowych) na potrzeby poszczególnych Programów, a następnie wydania tych nagród uczestnikom Programów;
  • dokonania wszelkich czynności związanych z zakończeniem poszczególnych Programów, w szczególności monitorowania i rozpatrywania w uzgodnieniu z Wnioskodawcą reklamacji zgłoszonych przez uczestników Programów;
  • przygotowania, wdrożenia i bieżącej obsługi systemu informatyczno — komunikacyjnego do obsługi Programów ich uczestników (w tym bazę danych osobowych uczestników, obejmującą wszelkie niezbędne informacje o aktywności danego uczestnika w Programie, stronę internetową Programu, system sms).

Obecnie w ramach jednego z takich programów prowadzonych na zlecenie Wnioskodawcy przez Agencję, w celu optymalizacji kosztów, Wnioskodawca nabędzie od agencji turystycznej usługi turystyczne w postaci wycieczek i przekaże je zwycięzcom programu Przedmiotem nagrody będzie prawo do konkretnej, zorganizowanej usługi turystycznej polegającej na wyjeździe do m.in. Meksyku, Hiszpanii czy Węgier.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Wnioskodawca przekazując wycieczki zwycięzcom programu ma obowiązek naliczenia podatku VAT należnego zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług...
  2. Czy Wnioskodawca przy zakupie wycieczek, które mają zostać przekazane jako nagroda w programie promocyjnym ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy, przekazanie w ramach programu promocyjnego wycieczki jest całkowicie neutralne dla rozliczeń w zakresie podatku VAT. W szczególności przekazanie wycieczki nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. W związku z tym, Wnioskodawca nie musi naliczać VAT należnego z tego tytułu. Stosownie do art. 8 ust. 2 Ustawy VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, (...), oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika. Zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji gdy nieodpłatnie świadczona usługa ma związek z prowadzeniem przedsiębiorstwa to nie będzie ona opodatkowana VAT. Odnosząc się więc do kryterium związku z prowadzonym przedsiębiorstwem Wnioskodawca stoi na stanowisku, że chodzi tu przede wszystkim o niekonsumpcyjny charakter świadczonej nieodpłatnie usługi. Nawiązując do stanu faktycznego Wnioskodawca zwraca uwagę, że program promocyjny jest organizowany celem zwiększenia jej sprzedaży (sprzedaży opodatkowanej VAT). Zgodnie z Regulaminem nie mogą w niej wziąć udziału pracownicy Wnioskodawcy, a także inne podmioty współpracujące przy organizacji i przeprowadzeniu programu promocyjnego (pracownicy Agencji), jak również członkowie ich rodzin. Tak szeroki krąg osób wyłączonych od udziału ma zapewnić zdaniem Wnioskodawcy ponad wszelką wątpliwość, że wycieczka nie jest przekazywana na cele osobiste Wnioskodawcy lub jej pracowników, współpracowników etc. Jest ona adresowana do podmiotów zewnętrznych Uczestników, którzy kupują lub zamawiają produkty Wnioskodawcy, a zatem przyczyniają się wprost do zwiększenia sprzedaży Wnioskodawcy. Dlatego też Wnioskodawca uważa, że nieodpłatne świadczenie usługi turystycznej (wycieczki) na rzecz Uczestników, którzy spełnią określone w regulaminie kryteria, stanowi nieodpłatne świadczenie usług na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, a tym samym pozostające poza zakresem opodatkowania VAT. Reasumując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że skoro we wskazanym stanie faktycznym występuje związek pomiędzy świadczoną nieodpłatnie usługą (wycieczka) a prowadzonym przez nią przedsiębiorstwem (w szczególności dokonywaniem opodatkowanej sprzedaży Produktów), to czynność ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, Wnioskodawca ma możliwość obniżenia podatku należnego o naliczony przy nabyciu wycieczek stanowiących nagrody w programie promocyjnym, jako że podatek ten jest związany ze sprzedażą opodatkowaną Wnioskodawcy.

Wnioskodawca zauważa, że tożsame stanowisko prezentowało Ministerstwo Finansów w swoich interpretacjach m.in. nr IPPP2/443-637/10-2/IG, IPPP1-443-131/10-2/IGo, ITPP1/443-497c/09/BS.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że świadczenie usług, co do zasady podlega opodatkowaniu VAT, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte w przypadku świadczenia usług w art. 8 ust. 2 ustawy.

Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów,
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Zatem analizując treść art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy zauważyć należy, że dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy niniejszego przepisu istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują.

Podkreślić należy, iż na podstawie art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega nieodpłatne świadczenie usług (inne niż wskazane w pkt 1) na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika, bez względu na to czy podatnikowi przysługiwało, czy też nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku.

Zatem aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, musi ono służyć celom innym niż działalność gospodarcza podatnika. Za usługi niezwiązane z działalnością gospodarczą należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji farb i lakierów. W celu intensyfikacji swojej sprzedaży Wnioskodawca zawarł z agencją reklamową (Agencja) jedną generalną umowę na podstawie której Agencja przygotowuje dla Wnioskodawcy różnego rodzaju programy marketingowe mające na celu zwiększenie sprzedaży jego produktów oraz poprawę ich wizerunku na rynku.

Obecnie w ramach jednego z takich programów prowadzonych na zlecenie Wnioskodawcy przez Agencję, w celu optymalizacji kosztów, Wnioskodawca nabędzie od agencji turystycznej usługi turystyczne w postaci wycieczek i przekaże je zwycięzcom programu. Przedmiotem nagrody będzie prawo do konkretnej, zorganizowanej usługi turystycznej polegającej na wyjeździe do m.in. Meksyku, Hiszpanii czy Węgier.

Z powyższego wynika, iż nieodpłatne świadczenie przez Wnioskodawcę usługi polegającej na przekazaniu praw do uczestnictwa w wycieczce klientom swojej firmy służy celom prowadzonej działalności gospodarczej, bowiem program marketingowy w ramach którego Wnioskodawca przekazuje klientom prawa do uczestnictwa w wycieczce ma na celu zwiększenie sprzedaży jego produktów oraz poprawę ich wizerunku na rynku.

Zatem uznać należy, że usługi te są wykonywane na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej i ich świadczenie na rzecz klientów nie jest zrównane z odpłatnym świadczeniem usług na podstawie art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy.

Tym samym należy stwierdzić, iż nieodpłatne przekazanie przez Wnioskodawcę praw do uczestnictwa w wycieczce klientom swojej firmy w ramach programu marketingowego, jest czynnością niepodlegającą opodatkowaniu.

Odnosząc się natomiast do kwestii prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem przedmiotowych wycieczek wskazać należy, iż stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Powyższy przepis stanowi, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika (wykonywaną przez podatnika działalnością opodatkowaną). Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter pośredni lub bezpośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży – towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio więc wiąże się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa; mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo – skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić, gdy zakup towarów i usług nie przyczynią się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotów.

Mając powyższe na względzie, stwierdzić należy, że Wnioskodawca może dokonać obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie przedmiotowych wycieczek, na zasadach przewidzianych w art. 86 ust. 1 ustawy, z uwagi na fakt, że mają one pośredni związek z działalnością Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj