Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-534/12/BW
z 4 września 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-534/12/BW
Data
2012.09.04



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
dostawa towarów
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU)
stawki podatku


Istota interpretacji
Czy w przedstawionym stanie faktycznym, w stosunku do sprzedaży następujących produktów: gołąbki (PKWiU 10.85.1), pierogi (PKWiU 10.85.1), krokiety (PKWiU 10.85.1), naleśniki PKWiU 10.85.1), galaretka wieprzowa (PKWiU 10.13.15.0), galaretka drobiowa (PKWiU 10.13.15.0), pasztet z kurkami (PKWiU 10.13.15.0) właściwym jest stosowanie 5% stawki podatku VAT zgodnie z art. 41 ust. 2a ustawy o podatku VAT, w związku z pozycją 28 załącznika nr 10 do ustawy?



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 27 maja 2012r. (data wpływu 31 maja 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 sierpnia 2012r. (data wpływu 28 sierpnia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla sprzedaży wymienionych we wniosku produktów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 maja 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla sprzedaży wymienionych we wniosku produktów.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 sierpnia 2012r. (data wpływu 28 sierpnia 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 20 sierpnia 2012r. znak: IBPP2/443-534/12/BW.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna, jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku VAT. Przedmiotem działalności jest handel detaliczny i hurtowy mięsem i wędlinami, zaś w ostatnim okresie poszerzyła działalność o produkcję gastronomiczną, a w szczególności: gołąbki (PKWiU 10.85.1), pierogi (PKWiU 10.85.1), krokiety (PKWiU 10.85.1), naleśniki (PKWiU 10.85.1), galaretka wieprzowa (PKWiU 10.13.15.0), galaretka drobiowa (PKWiU 10.13.15.0), pasztet z kurkami (PKWiU 10.13.15.0). Wnioskodawczyni zwróciła się pisemnie do Urzędu Statystycznego w Łodzi, Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur, celem uzyskania prawidłowej klasyfikacji symbolu PKWiU 2008r do wyżej wymienionych produktów. Otrzymana odpowiedź stanowi załącznik do niniejszego wniosku. Produkty gotowe w postaci wyżej wymienionych artykułów (przygotowane, przyprawione, ugotowane) paczkowane w opakowania foliowe, następnie metkowane są sprzedawane we własnej sieci sklepów detalicznych, jak również do innych odbiorców, zarówno do innych sklepów ale również do restauracji czy innych punktów żywienia zbiorowego. Wnioskodawczyni sama nie prowadzi działalności gastronomicznej, w żadnej innej postaci nie prowadzi działalności polegającej na podawaniu gotowych posiłków do bezpośredniego spożycia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawionym stanie faktycznym, w stosunku do sprzedaży następujących produktów: gołąbki (PKWiU 10.85.1), pierogi (PKWiU 10.85.1), krokiety (PKWiU 10.85.1), naleśniki PKWiU 10.85.1), galaretka wieprzowa (PKWiU 10.13.15.0), galaretka drobiowa (PKWiU 10.13.15.0), pasztet z kurkami (PKWiU 10.13.15.0) właściwym jest stosowanie 5% stawki podatku VAT zgodnie z art. 41 ust. 2a ustawy o podatku VAT, w związku z pozycją 28 załącznika nr 10 do ustawy...

Zdaniem Wnioskodawczyni, w opisanym przypadku mamy do czynienia z dostawą towarów, a nie świadczeniem usług gastronomicznych, zaś opisane towary wymagają bezpośrednio przed konsumpcją dodatkowych czynności takich jak obróbka termiczna (podgrzanie, umieszczenie w kuchence mikrofalowej lub smażenie) właściwym jest zastosowanie 5% stawki podatku VAT zgodnie z art. 41 ust. 2a Ustawy o podatku VAT, w związku z poz. 28 załącznika nr 10 do ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Wstępnie Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach zauważa, iż w ww. piśmie z dnia 22 sierpnia 2012r. Wnioskodawczyni przeredagowała pytanie i własne stanowisko w porównaniu do treści zawartych we wniosku o interpretację indywidualną z dnia 27 maja 2012r. Ponieważ ww. pismo Wnioskodawczyni z dnia 22 sierpnia 2012r. było konsekwencją wezwania tut. organu z dnia 20 sierpnia 2012r. znak: IBPP2/443-534/12/BW do uzupełnienia przedmiotowego wniosku, przyjęto, że pytanie oraz własne stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione w ww. piśmie, są ostateczne i w tej wersji zostały one przywołane powyżej.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 5a ww. ustawy o VAT – towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją statystyczną dotyczącą towarów i usług, która ma zastosowanie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, od dnia 1 stycznia 2011r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl ust. 2 powołanego artykułu, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże na podstawie obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Pod pozycją 24 załącznika nr 3 do ww. ustawy o VAT wymieniono towary o symbolu PKWiU ex 10.1., tj. „Mięso i wyroby z mięsa, zakonserwowane, z wyłączeniem:

  1. tłuszczów technicznych,
  2. produktów ubocznych garbarń,
  3. skór i skorek, niejadalnych,
  4. piór, puchu, pierza i skorek ptaków”,

natomiast w poz. 42 tegoż załącznika, wymieniono towary o symbolu PKWiU ex 10.85.1 „Gotowe posiłki i dania z wyłączeniem produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%”.

Należy w tym miejscu wskazać, iż z treści art. 2 pkt 30 ustawy wynika, że przez zapis „PKWiU ex” rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia, obniżonej stawki podatku lub wyłączenia tylko do wyrobów należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce – nazwa wyrobu. Wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT, zwolnienie bądź wyłączenie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania – konkretnej usługi wymienionej obok symbolu PKWiU.

Ponadto zauważa się, iż w świetle objaśnienia do powołanego wyżej załącznika nr 3 do ustawy, ww. wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy.

Ponadto zgodnie z art. 41 ust. 2a ww. ustawy o VAT, dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.

W poz. 17 załącznika nr 10 do ww. ustawy o VAT, wymienione zaś zostały towary o symbolu PKWiU ex 10.1. „Mięso i wyroby z mięsa, zakonserwowane, z wyłączeniem:

  1. tłuszczów technicznych,
  2. produktów ubocznych garbarń,
  3. skór i skorek, niejadalnych,
  4. piór, puchu, pierza i skorek ptaków,
  5. wełny szarpanej”,

natomiast w poz. 28 tegoż załącznika, wymienione zostały towary o symbolu PKWiU ex 10.85.1 „Gotowe posiłki i dania z wyłączeniem produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%”.

Zwrócić należy w tym miejscu uwagę, iż ustawodawca umieszczając w ww. załączniku nr 3 i nr 10 do ustawy o podatku od towarów i usług, wyroby pod nazwą „gotowe posiłki i dania” (PKWiU ex 10.85.1) przewidział preferencyjną stawkę podatku wyłącznie dla dostawy gotowych (tj. przygotowanych, przyprawionych i ugotowanych) posiłków i dań, zamrożonych lub pakowanych próżniowo lub w puszkach, zwykle pakowanych i etykietowanych z przeznaczeniem na sprzedaż.

Towary takie najczęściej wymagają – bezpośrednio przed dokonaniem konsumpcji – dodatkowych czynności takich jak obróbka termiczna (podgrzanie, umieszczenie w kuchence mikrofalowej lub smażenie), bowiem w formie nieprzetworzonej nie są zdatne do bezpośredniego spożycia. Są one pakowane, często w sposób gwarantujący im długi okres przechowywania, bowiem same w sobie nie nadają się do bezpośredniego spożycia. Kluczem zatem w ocenie czy mamy do czynienia z dostawą towaru czy z wykonaniem usługi, której przedmiotem jest produkt spożywczy, jest wystąpienie dodatkowych czynności (przetworzenia) wykonanych przed sprzedażą oraz dokonanych przed spożyciem przez samego nabywcę.

Jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna, jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku VAT. Przedmiotem działalności jest handel detaliczny i hurtowy mięsem i wędlinami, zaś w ostatnim okresie poszerzyła działalność o produkcję gastronomiczną, a w szczególności: gołąbki (PKWiU 10.85.1), pierogi (PKWiU 10.85.1), krokiety (PKWiU 10.85.1), naleśniki (PKWiU 10.85.1), galaretka wieprzowa (PKWiU 10.13.15.0), galaretka drobiowa (PKWiU 10.13.15.0), pasztet z kurkami (PKWiU 10.13.15.0). Wnioskodawczyni zwróciła się pisemnie do Urzędu Statystycznego w Łodzi, Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur, celem uzyskania prawidłowej klasyfikacji symbolu PKWiU 2008r do wyżej wymienionych produktów. Produkty gotowe w postaci wyżej wymienionych artykułów (przygotowane, przyprawione, ugotowane) paczkowane w opakowania foliowe, następnie metkowane są sprzedawane we własnej sieci sklepów detalicznych, jak również do innych odbiorców, zarówno do innych sklepów ale również do restauracji czy innych punktów żywienia zbiorowego. Wnioskodawczyni sama nie prowadzi działalności gastronomicznej, w żadnej innej postaci nie prowadzi działalności polegającej na podawaniu gotowych posiłków do bezpośredniego spożycia.

Wnioskodawczyni ma wątpliwości czy do sprzedaży ww. produktów ma prawo zastosować stawkę podatku VAT 5%, zgodnie z art. 41 ust. 2a ustawy o VAT, w związku z pozycją 28 załącznika nr 10 do tej ustawy.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis sprawy oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, iż w sytuacji gdy, jak wskazała Wnioskodawczyni, opisane we wniosku produkty: gołąbki, pierogi, krokiety, naleśniki, pierogi mieszczą się w grupowaniu PKWiU ex 10.85.1, natomiast produkty: galaretka wieprzowa, galaretka drobiowa, pasztet z kurkami mieszczą się w grupowaniu PKWiU ex 10.13.15.0, to ich dostawa podlega opodatkowaniu stawką podatku VAT 5%.

W konsekwencji powyższego, stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie zastosowania do sprzedaży wszystkich, opisanych we wniosku wyrobów, stawki podatku VAT 5%, należało uznać za prawidłowe.

Należy jednakże zauważyć, iż w przypadku wymienionych we wniosku produktów, tj.: galaretki wieprzowej, galaretki drobiowej i pasztetu z kurkami, zaklasyfikowanych przez Wnioskodawczynię do grupowania PKWiU 10.13.15.0, podstawę zastosowania stawki podatku VAT 5% stanowi art. 41 ust. 2a ustawy o VAT, w związku z poz. 17 załącznika nr 10 do ustawy, a nie jak wskazała Wnioskodawczyni w związku z poz. 28 tegoż załącznika.

Należy w tym miejscu zauważyć, iż w przedmiotowej interpretacji nie rozstrzygano poprawności zaklasyfikowania opisanych we wniosku produktów do symbolu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, lecz przyjęto wskazany przez Wnioskodawczynię symbol PKWiU, dla wymienionych we wniosku produktów, jako element opisu sprawy.

Należy bowiem w tym miejscu zauważyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług lub Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Tak więc to Wnioskodawczynię obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wyrobu.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. organ pragnie zauważyć, iż przedmiotowa interpretacja rozstrzyga ściśle w zakresie przedstawionego pytania, nie rozstrzyga kwestii, czy w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z dostawą towarów czy ze świadczeniem usług gastronomicznych, bowiem kwestia ta nie była przedmiotem zapytania Wnioskodawczyni.

Ponadto należy wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy – Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawczyni dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego. Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj