Interpretacja Pomorskiego Urzędu Skarbowego
DP/423-0163/06/AK
z 18 stycznia 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DP/423-0163/06/AK
Data
2007.01.18
Autor
Pomorski Urząd Skarbowy
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody
Słowa kluczowe
dochody wolne od podatku
dochód z najmu
przychód
zakład budżetowy
zwolnienia przedmiotowe
Pytanie podatnika
Wątpliwości Zakładu budżetowego budzi, czy w zeznaniu podatkowym za 2006r. i latach następnych Zakład powinien ujmować przychody i koszty ich uzyskania związane z administrowaniem nieruchomościami, a także zarządzaniem nieruchomościami w zakresie obejmującym najem i dzierżawę składników majątkowych Gminy Gdańsk.
POSTANOWIENIE Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku działając na podstawie art.14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz.60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm), w sprawie: przychodów zakładu budżetowego stwierdza, że stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego. UZASADNIENIE Zakład budżetowy jest nieposiadającą osobowości prawnej jednostką organizacyjną Gminy Miasta powołaną uchwałą Rady Miasta w wyniku połączenia byłych PGM-ów. Podstawowym zadaniem Zakładu jest zarządzanie komunalnymi nieruchomościami zabudowanymi i niezabudowanymi w celu zaspokojenia zbiorowych potrzeb mieszkaniowych mieszkańców Gminy. Wątpliwości Zakładu budżetowego budzi, czy w zeznaniu podatkowym za 2006r. i w latach następnych Zakład powinien ujmować przychody i koszty ich uzyskania związane z administrowaniem nieruchomościami, a także zarządzaniem nieruchomościami w zakresie obejmującym najem i dzierżawę składników majątkowych Gminy. Zdaniem Podatnika Zakład nie powinien ujmować w rozliczeniu podatkowym przychodów i kosztów związanych z administrowaniem i zarządzaniem nieruchomościami w zakresie obejmującym najem i dzierżawę składników majątkowych Gminy. Na tle przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku stwierdza, co następuje: Jednostki samorządu terytorialnego prowadzą gospodarkę komunalną na podstawie przepisów ustawy z dnia 20 grudnia 1996r. o gospodarce komunalnej (Dz.U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43 z późn. zm.). Zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 20.12.1996r. gospodarka komunalna obejmuje w szczególności zadania o charakterze użyteczności publicznej, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych. Jednocześnie w art. 2 ustawodawca wskazuje bezpośrednio na podmioty, które mogą prowadzić gospodarkę komunalną. Są to w szczególności zakład budżetowy lub spółka prawa handlowego. Pojęcie zakładu budżetowego oraz zasady tworzenia, likwidacji i gospodarki finansowej zakładów budżetowych są uregulowane w ustawie z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.). Zgodnie z przepisem art. 24 ust. 1 ww. ustawy zakładami budżetowymi są takie jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych, które odpłatnie wykonują wyodrębnione zadania oraz pokrywają koszty swojej działalności z przychodów własnych, z zastrzeżeniem możliwości otrzymania dotacji przedmiotowej, podmiotowej oraz celowej. Przy czym zgodnie z art. 24 ust. 2 ww. ustawy do przychodów własnych zakładu budżetowego nie zalicza się dochodów z najmu i dzierżawy oraz innych umów o podobnym charakterze dotyczących składników majątkowych odpowiednio Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego. Na podstawie delegacji zawartej w art. 28 ww. ustawy o finansach publicznych Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 29.06.2006r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształcaniu w inną formę organizacyjno-prawną (Dz.U. z 2006r. Nr 116, poz. 783), które w dziale IV określa sposób prowadzenia gospodarki finansowej zakładów budżetowych. Zgodnie z § 46 ust. 1 ww. rozporządzenia wpływy z tytułu dochodów z najmu i dzierżawy składników majątkowych Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego oraz innych umów o podobnym charakterze w pobranych kwotach są przekazywane przez zakład budżetowy odpowiednio na dochody budżetu państwa lub na dochody budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 2. Jak stanowi § 46 ust. 2 ww. rozporządzenia przychodami zakładu budżetowego mogą być wpływy związane ze świadczonymi przez zakład budżetowy usługami związanymi z administrowaniem, zarządzaniem nieruchomościami w zakresie obejmującym najem i dzierżawę składników majątkowych odpowiednio Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego oraz innych umów o podobnym charakterze. Na podstawie § 46 ust. 3 ww. rozporządzenia wpływy tytułu świadczonych usług, o których mowa w ust. 2, pomniejszone o koszty ich uzyskania stanowią odpowiednio dochody budżetu państwa lub dochody budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15.02.1992r. przychodem jest również wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych, spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie. Jak stanowi art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 15.02.1992r. za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15.02.1992r. wolne do podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi. Przepis art. 17 ust. 1 pkt 44 dodany został przez art. 1 pkt 18 lit.a) tiret czwarte ustawy z dnia 16.11.2006r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. Nr 217, poz. 1589) zmieniającej ustawę o podatku dochodowym od osób prawnych z dniem 1 stycznia 2007r. Tut. Organ podatkowy zauważa, iż do przychodów podatkowych zalicza się tylko takie przychody, które są należne Podatnikowi. Nie są to zatem przychody jakiekolwiek, lecz tylko te w stosunku, do których Podatnikowi przysługuje uprawnienie do ich otrzymania i które stanowią przysporzenie majątku Podatnika. Jak stwierdził NSA w wyroku z dnia 14.05.1998r., sygn. akt SA/Sz 1305/97 z istoty podatku dochodowego wynika, że jest on ciężarem publicznoprawnym od przyrostu majątkowego (dochodu), a zatem przychodem - jako źródłem dochodu - jest tylko taka wartość, która wchodząc do majątku podatnika może powiększyć jego aktywa. Otrzymanymi pieniędzmi lub wartościami pieniężnymi są, zatem w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 1 omawianej ustawy tylko takie wartości, które powiększają aktywa majątkowe podatnika, a więc takie, którymi może on rozporządzać jak własnymi. Mając na uwadze powyższe w ocenie tut. Organu podatkowego stwierdzić należy, iż co do zasady na podstawie art.24 ust. 2 ustawy o finansach publicznych oraz art. 46 § 1 rozporządzenia w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych (...) wpływy z tytułu dochodów z najmu i dzierżawy składników majątkowych jednostek samorządu terytorialnego nie stanowią przychodów własnych zakładu budżetowego. Jednocześnie tut. Organ podatkowy zauważa, iż art. 46 § 2 ww. rozporządzenia ma charakter względnie obowiązujący (cyt. „przychodami zakładu budżetowego mogą być”), zatem kwestie przychodów związanych z administrowaniem, zarządzaniem nieruchomościami w zakresie obejmującym najem i dzierżawę składników majątkowych jednostek samorządu terytorialnego należy rozpatrywać na tle postanowień umów zawartych przez dany zakład budżetowy oraz statutu, regulaminów itp. jego regulujących jego funkcjonowanie. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.