Interpretacja Urzędu Celnego I w Warszawie
441000-PAI-9100I-7/07/248/EU
z 17 kwietnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
441000-PAI-9100I-7/07/248/EU
Data
2007.04.17



Autor
Urząd Celny I w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Zwolnienia


Słowa kluczowe
akcyza
kosmetyk
nabycie wewnątrzwspólnotowe
tworzywa sztuczne
zwolnienie z podatku akcyzowego


Pytanie podatnika
Zasady zwolnienia z akcyzy na podstawie § 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. (Dz. U. Nr 72, poz. 500 z późn. zm.) produktów oznaczonych symbolami: CN 2710 11 25, CN 2710 11 21, CN 2710 19 41, CN 2710 19 25, CN 2902 19 80, wykorzystywanych jako dodatki kosmetyczne oraz w przetwórstwie tworzyw sztucznych.


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 216 § 1 i art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w związku z wnioskiem XXXX. (zwanej dalej Spółką) złożonym w piśmie z dnia 01.02.2007r. (data wpływu do Urzędu – 01.02.2007r.), uzupełnionym pismami z dnia 01.02.2007r. (data wpływu do Urzędu – 02.02.2007r.) oraz z dnia 27.03.2007r.

postanawiam

udzielając interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, stosownie do art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, uznać przedstawione przez Spółkę stanowisko w zakresie korzystania ze zwolnienia z akcyzy, o którym mowa w § 11 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego

za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 01.02.2007r. do Naczelnika Urzędu Celnego I w Warszawie wpłynął wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w którym Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny:

Spółka jako dystrybutor surowców chemicznych zamierza dokonywać wewnątrzwspólnotowych nabyć następujących produktów:

Codibutylene – CN 2710 11 25

Cyclopentane – CN 2902 19 80

Diisobutylene – CN 2710 11 25

Isoamylene – CN 2710 11 25

Isododecane – CN 2710 11 21

Isoeicosane – CN 2710 19 41

Isohexadecane – CN 2710 19 25

Isooctane 100 – CN 2710 11 25

Tetraisobutane 90 – CN 2710 19 25

Triisobutylene – CN 2710 11 25

Produkty zostaną następnie odsprzedane firmom z branży kosmetycznej, gdzie zostaną wykorzystane jako emolienty, czyli dodatki kosmetyczne zmiękczające i uelastyczniające skórę oraz do firm z branży przetwórstwa tworzyw sztucznych, gdzie zostaną wykorzystane jako rozpuszczalniki przy syntezie polichlorku winylu (PCV).

Ww. towary Spółka chciałaby odsprzedawać swoim klientom z zastosowaniem zwolnienia od podatku akcyzowego.

Spółka informuje, że w sprawach, których dotyczy niniejszy wniosek nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym.

Pytanie Podatnika:

Czy jako uprawniony nabywca, o którym mowa w § 11 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, Spółka może skorzystać ze zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym zarówno przy nabyciu wewnątrzwspólnotowyn jak i przy sprzedaży ww. towarów, zakładając że klienci Spółki złożą oświadczenie stwierdzające, że nabywane towary zostaną zużyte na własne potrzeby do celów wymienionych wyżej?

Stanowisko podatnika:

Zdaniem Spółki jest ona uprawnionym nabywcą, ponieważ nabyte wewnątrzwspólnotowo towary odsprzeda podmiotom, które wykorzystają je do celów innych niż napędowe, opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw. Na zamówieniach zakupu Spółka od klientów będzie wymagać oświadczenia o przeznaczeniu nabywanych towarów, Zatem Spółka będzie spełniała wymogi przewidziane w § 11 ust. 2 pkt 2 ww. rozporządzenia Ministra Finansów. Ponieważ § 11 jest doprecyzowaniem art. 24 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym Spółkę będzie tym samym obejmowało zwolnienie od akcyzy w zakresie wyżej wymienionych towarów. Ponieważ zwolnienie to ma charakter ogólny, to można je stosować zarówno przy zakupie w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego jak i sprzedaży towarów

Naczelnik Urzędu Celnego I w Warszawie udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego wyjaśnia:

Stosownie do art. 62 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) do paliw silnikowych i olejów opałowych w rozumieniu ustawy zalicza się:

· wyroby wymienione w poz. 1-12 załącznika nr 2 do ustawy,

· pozostałe wyroby przeznaczone do użycia oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU i kod CN,

· olejami opałowymi są również inne wyroby, z wyjątkiem węgla, koksu, torfu i innych porównywalnych z nimi węglowodorów stałych oraz gazu ziemnego, służące do celów opałowych; ciężkimi olejami opałowymi są oleje opałowe, w których zawartość siarki przekracza 3%

Wskazane przez Spółkę oligomery (za wyjątkiem Cyclopentanu) klasyfikowane są do kodu CN 2710 i wymienione zostały jako wyroby akcyzowe zharmonizowane w poz. 4 załącznika nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym. Natomiast Cyclopentane klasyfikowany do kodu CN 2902 19 80 mimo, iż nie został wymieniony w załączniku nr 2 do ustawy, wypełnia znamiona definicji zawartej w art. 62 ust. 1 pkt 2.

Ponadto zgodnie z art. 3 Dyrektywy Rady 92/12/EWG z dnia 25 lutego 1992r. w sprawie ogólnych warunków dotyczących wyrobów objętych podatkiem akcyzowym, ich przechowywania, przepływu oraz kontrolowania ww. dyrektywa na poziomie wspólnotowym, ma zastosowanie do następujących wyrobów:

– olejów mineralnych,

– alkoholu i napojów alkoholowych,

– wyrobów tytoniowych.

Obowiązująca od dnia 1 maja 2004r. dyrektywa Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowego systemu opodatkowania wyrobów energetycznych oraz energii elektrycznej w art. 2 za wyroby energetyczne uznaje m.in. następujące produkty:

– objęte kodami CN 2701, 2702 i 2704 do 2715,

– objęte kodami CN 2901 i 2902.

Tak więc Cyclopentane klasyfikowany do kodu CN 2902 mieści się w kategorii wyrobów akcyzowych i jest to jedyny produkt ze wskazanych przez Spółkę, do którego zastosowanie będą miały przepisy art. 24 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym i § 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2006r. Nr 72, poz. 500 z późn. zm.).

Stosownie do art. 24 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym zwalnia się od akcyzy dodatki lub domieszki do paliw silnikowych oraz towary przeznaczone do użycia jako paliwa silnikowe inne niż paliwa silnikowe lub oleje opałowe wymienione w poz. 5 załącznika nr 1 do ustawy, w przypadku, gdy są zużywane do innych celów niż napędowe, opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

W myśl § 11 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego zwolnienie przysługuje podmiotowi (w tym wypadku Spółce) dokonującemu sprzedaży wyrobów ze składu podatkowego na terytorium kraju z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, uprawnionemu nabywcy, tj. podmiotowi, który wykorzystuje wyroby do innych celów niż napędowe, opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych i złoży oświadczenie stwierdzające, że nabywane wyroby zostaną zużyte na własne potrzeby lub podmiotowi, który dokonuje odsprzedaży tych wyrobów ww. podmiotom.

W przedstawionym stanie faktycznym Spółka zamierza dokonywać sprzedaży Cyclopentane podmiotom zużywającym produkt w procesach produkcyjnych na cele uprawniające do zwolnienia.

Tak więc w celu korzystania ze zwolnienia w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego ww. wyrobu musi on zostać wprowadzony do składu podatkowego na terenie kraju. Jeżeli w państwie nabycia nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy to stosownie do § 2b ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz. U. Nr 89, poz. 849 z późn. zm.) w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego takich wyrobów, do których stosuje się na terytorium kraju stawkę podatku akcyzowego inną niż stawka 0, ich przemieszczenie na terytorium kraju i wprowadzenie do składu podatkowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy odbywa się z zastosowaniem dokumentów handlowych. Wobec powyższego Spółka może na podstawie dokumentów handlowych dokonać nabycia wewnątrzwspólnotowego przedmiotowych wyrobów i przemieścić je na terytorium kraju do składu podatkowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Jeżeli Spółka nie posiada składu podatkowego może nabyć wewnątrzwspólnotowo powyższe wyroby w procedurze zawieszenia poboru akcyzy korzystając ze składu podatkowego innego podmiotu na podstawie umów prawa cywilnego.

Jeśli chodzi o wskazane we wniosku Spółki wyroby oznaczone kodami CN 2710 11 21 i 2710 11 25 mieszczące się w grupie benzyn specjalnych, warunki zwolnienia tych wyrobów od akcyzy określone są w § 16 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego. W myśl ust. 1 powołanego przepisu zwalnia się od akcyzy benzyny specjalne oznaczone ww. kodami CN w przypadku, gdy są zużywane do celów innych niż napędowe, opałowe, do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych. Stosownie do ust. 5 ww. paragrafu, zwolnienie to ma zastosowanie do nabycia wewnątrzwspólnotowego jeżeli:

· podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego złoży właściwemu naczelnikowi urzędu celnego oświadczenie, że wyroby o których mowa w ust. 1, będą przeznaczone do innych celów niż napędowe, opałowe do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych;

· podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego posiada zaświadczenie, o którym mowa w art. 27 ust. 3 ustawy, wydane przez właściwego naczelnika urzędu celnego, potwierdzające zamówienie na odbiór benzyn specjalnych, z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; właściwy naczelnik urzędu celnego potwierdza zamówienie po przedstawieniu przez podmiot zaświadczeń właściwych organów podatkowych o niezaleganiu z płatnością podatku od towarów i usług oraz akcyzy;

· nabycie wyrobów, o których mowa w ust. 1, nastąpi z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy, oraz na warunkach określonych w przepisach dotyczących procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania;

· podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego prowadzi ewidencję pozwalającą na określenie ilości i sposobu wykorzystania zwolnionych wyrobów akcyzowych;

· nabywca złoży oświadczenie, że nabywane wyroby nie będą przeznaczone do celów napędowych, opałowych, do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych;

· podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego przekaże do właściwego naczelnika urzędu celnego, w terminie do dnia 25 miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, miesięczne zestawienia otrzymanych oświadczeń; oświadczenia zawierające informację, o której mowa w ust. 8, będą dostępne u podatnika w celu kontroli;

· podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego posiada status prowadzącego skład podatkowy lub korzysta ze składu podatkowego innego podmiotu na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze.

W związku z powyższym zwolnienie od podatku akcyzowego wyrobów oznaczonych kodami CN 2710 11 21 i 2710 11 25 będzie przysługiwało Spółce jako nabywcy wewnątrzwspólnotowemu po spełnieniu ww. wymogów, tj. po otrzymaniu zaświadczenia potwierdzającego zamówienie na odbiór towarów z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy oraz po złożeniu właściwemu naczelnikowi urzędu celnego oświadczenia, że towary będą przeznaczone do innych celów niż napędowe, opałowe do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych. Oświadczenie składane przez Spółkę stosownie do § 16 ust. 7 powinno zawierać co najmniej:

– nazwę oraz adres podmiotu składającego oświadczenie oraz jego NIP;

– ilość zakupionego w innym państwie członkowskim wyrobu oraz jego symbol PKWiU i kod CN;

– wskazanie celu, na który zostanie przeznaczony wyrób nabyty w innym państwie członkowskim,

– datę i miejsce sporządzenia oświadczenia oraz podpis osoby składającej oświadczenie.

Ponadto Spółka jest zobowiązana do prowadzenia ewidencji pozwalającej na określenie ilości i sposobu wykorzystania zwolnionych wyrobów akcyzowych oraz posiadać status prowadzącego skład podatkowy lub korzystać z usług składu podatkowego innego podmiotu na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze.

Oświadczenia uzyskiwane przez Spółkę od nabywców, o których mowa w § 16 ust. 5 pkt 5 stosownie do § 16 ust. 8 powinny zawierać co najmniej:

– w przypadku osób fizycznych - imię i nazwisko nabywcy oraz jego PESEL i NIP, a w pozostałych przypadkach - nazwę i siedzibę podmiotu oraz jego NIP;

– określenie miejsca zużycia wyrobów;

– określenie ilości nabywanych wyrobów;

– określenie celu, do którego zostaną wykorzystane;

– datę i miejsce sporządzenia oświadczenia oraz podpis osoby składającej oświadczenie.

Na Spółce ciąży także obowiązek przekazywania do właściwego naczelnika urzędu celnego, w terminie do dnia 25 miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, miesięcznych zestawień oświadczeń otrzymanych od podmiotów, które zakupiły od Spółki przedmiotowe towary.

Stosownie do § 2a rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, miesięczne zestawienie oświadczeń, powinno zawierać:

– nazwę oraz adres siedziby lub miejsca zamieszkania podmiotu składającego oświadczenie;

– ilość i rodzaj oraz przeznaczenie wyrobów, których dotyczy oświadczenie;

– datę złożenia oświadczenia;

– nazwę oraz adres siedziby lub miejsca zamieszkania podmiotu składającego zestawienie;

– datę sporządzenia zestawienia oraz podpis osoby składającej zestawienie.

W przypadku wskazanych przez Spółkę towarów o kodzie CN 2710 19 25 – nafty pozostałe, zwolnienie od akcyzy zostało określone w § 16a rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego. Stosownie do tego paragrafu zwalnia się od akcyzy naftę oznaczoną symbolem PKWiU 23.20.14-00.90 i kodem CN 2710 19 25, w przypadku gdy jest przeznaczona do celów oświetleniowych, kosmetycznych lub jako zmywacz antykorozyjny. Stosownie do § 16a ust. 2 rozporzadzenia zwolnienie ma zastosowanie po spełnieniu wymogów § 16 ust. 2-8, tj. w przypadku Spółki analogicznie jak dla benzyn specjalnych.

Ponadto Spółka wymieniła we wniosku towar o nazwie Isoeicosane o kodzie CN 2710 19 41. Towar ten nie podlega zwolnieniu od podatku akcyzowego do celów wskazanych przez Spółkę w stanie faktycznym. Możliwe jest zastosowanie zwolnienia przedmiotowego towaru w przypadku przeznaczenia go na cele, o których mowa w § 13 ust. 1 pkt 6rozporządzenia w sprawie zwolnień, tj. w przypadku sprzedaży olejów napędowych oznaczonych symbolem PKWiU 23.20.15 oraz kodami CN 2710 19 41, 2710 19 45, 2710 19 49, wykorzystywanych na cele olejów elektroizolacyjnych - transformatorowych oraz olejów procesowych – technologicznych.

Reasumując, możliwe jest zastosowanie zwolnienia od podatku akcyzowego po spełnieniu ww. wymagań w stosunku do następujących towarów wskazanych we wniosku Spółki:

– Cyclopentane – CN 2902 19 80, zwolnienie przewidziane w § 11 rozporządzenia,

– Codibutylene, Diisobutylene, Isoamylene, Triisobutylene, Isooctane 100 – CN 2710 11 25, Isododecane – CN 2710 11 21, zwolnienie przewidziane w § 16 rozporządzenia,

– Isohexadecane, Tetraisobutane 90 – CN 2710 19 25, zwolnienie przewidziane w § 16a rozporządzenia,

– Isoeicosane – CN 2710 19 41, brak możliwości zwolnienia na cele wskazane przez Spółkę we wniosku.

Biorąc powyższe pod uwagę należy uznać przedstawione przez Spółkę stanowisko za nieprawidłowe.

Powyższej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz o stan prawny wynikający z przepisów podatkowych obowiązujących w dniu jej datowania. Odpowiedź jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez Stronę rzeczywistego stanu faktycznego sprawy.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj