Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Górna
I-415/66/07
z 6 lipca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
I-415/66/07
Data
2007.07.06



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Górna


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
apteka
działalność gospodarcza
koszty uzyskania przychodów
nagroda rzeczowa
premia
sprzedaż premiowa
wydatek


Pytanie podatnika
Czy wydatki na prezenty dla pacjentów w związku z ich udziałem w sprzedaży premiowanej można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów ?


Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź - Górna, działając na podstawie przepisów art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm. w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 czerwca 2007 r.) w związku art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590) - uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione przez Pana we wniosku z dnia 31 maja 2007 r. (data wpływu 14 czerwca 2007 r.), w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Pana indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Zgodnie z art. 14a § 1 cytowanej ustawy - Ordynacja podatkowa „stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.”

Interpretacja, o której mowa powyżej następuje w drodze postanowienia i dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

W dniu 14 czerwca 2007 r. wpłynął do tutejszego organu podatkowego wniosek Pana o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w sprawie możliwości zaliczenia wydatków na prezenty dla pacjentów do kosztów uzyskania przychodów.

Opisany przez Pana stan faktyczny przedstawia się następująco:

Jest Pan komandytariuszem firmy „X” Sp. z o.o. sp. komandytowa, która zajmuje sie sprzedażą leków. Przy zakupach leków pacjenci otrzymują drobne prezenty. Prezent można otrzymać jeżeli zrealizuje się zakup leków powyżej kwoty określonej w Regulaminie.

Do wniosku załączył Pan kopię „Regulaminu sprzedaży premiowanej”, z którego wynika, że w sprzedaży premiowanej o nazwie „Konkurs zbieraj punkty wybieraj nagrody” może wziąć udział każda osoba fizyczna, która dokonała zakupu w aptece. Z chwilą przystąpienia do udziału w sprzedaży premiowanej pacjent (uczestnik) otrzymuje kartę sympatyka apteki opatrzoną indywidualnym aptecznym numerem identyfikacyjnym, którą okazuje dokonując zakupów. W zależności od wartości zakupu uczestnik otrzymuje określoną ilość punktów. Zasady przeliczania wartości zakupu na punkty są zawarte w Regulaminie. Zgromadzone na karcie punkty uprawniają do otrzymania nagrody, której rodzaj jest uzależniony od ilości zebranych punktów, nie mogą być natomiast wymieniane na ekwiwalent pieniężny.

Na tle powyższego stanu faktycznego zwraca się Pan z prośbą o interpretację czy wydatki na prezenty dla pacjentów można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu.

Pana zdaniem wydatki na zakupy prezentów dla pacjentów stanowią koszt uzyskania przychodu zgodnie z art. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wskazuje Pan, że wydanie dla pacjenta prezentu jest premią za zakupione w aptece leki. Wydawane prezenty mają na celu zachęcenie klientów do jak największych zakupów. Są elementem, który uatrakcyjnia ofertę handlową i przekłada się bezpośrednio na zwiększenie przychodów firmy. Zatem Pana zdaniem wydatki ponoszone na zakupy prezentów dla pacjentów nie mogą być kwalifikowane jako wydatki na reprezentację, a swoje stanowisko popiera Pan rozumieniem pojęcia reprezentacji przedstawionym w piśmie Ministerstwa Finansów z dnia 17 lipca 1995 i w orzeczeniu NSA z 7 września 1999 r.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź – Górna, po sprawdzeniu, że zostały spełnione warunki określone w art. 14a § 1 i § 2 cytowanej ustawy Ordynacja podatkowa, udziela poniższej informacji:

Zgodnie z przepisami art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) „kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.(...)".

Z postanowień powyższej regulacji prawnej wynika, że o zakwalifikowaniu wydatku do kosztów uzyskania przychodu decyduje łączne spełnienie następujących przesłanek:

1. wydatek nie jest wymieniony w zamkniętym katalogu wydatków, których nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, zawartym w przepisach art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

2. wydatek został poniesiony w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

Stosownie do przepisów art. 23 ust. 1 pkt 23 wyżej wymienionej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za koszty uzyskania przychodów nie uważa się kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Ze względu na brak zdefiniowania pojęcia „reprezentacji” w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych zasadne jest odwołanie się do znaczenia nadanego w języku ogólnym. Według Nowego Słownika Języka Polskiego (PWN, Warszawa, 2003) „reprezentacja” to „okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związana ze stanowiskiem, pozycją społeczną”. W odniesieniu do działalności gospodarczej reprezentacja jest rozumiana jako występowanie w imieniu firmy, wiążące się z okazałością, w celu wywołania dobrego wrażenia, jako kształtowanie i utrwalanie korzystnego wizerunku firmy, poprzez np. jej wystrój, kontakty oficjalne i handlowe z innymi podmiotami gospodarczymi, sposób podejmowania kontrahentów, wręczanie upominków.

Na tle przedstawionej powyżej wykładni językowej pojęcia „reprezentacji” wydawane nagrody za uczestnictwo w sprzedaży premiowanej nie stanowią kosztów reprezentacji. Wobec powyższego możliwość zaliczenia wydatków na zakup nagród do kosztów uzyskania przychodu należy ocenić w oparciu o związek tych wydatków z przychodami z danego źródła przychodów. Wydawane prezenty (nagrody), jak Pan wskazał, stanowią premię za zakupione leki. Możliwość uzyskania nagrody motywuje klienta do dokonania zakupu. Nagrody uatrakcyjniają zatem sprzedaż, stanowią zachętę do dokonywania zakupów o wyższej wartości bądź do systematycznego dokonywania zakupów w danej aptece.
Można zatem uznać, że celem poniesienia wydatków na nagrody dla klientów jest zwiększenie przychodów firmy. W świetle cytowanych wyżej przepisów art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym wydatki te będą stanowić koszty uzyskania przychodów.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj