Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-637/12/EJ
z 11 września 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-637/12/EJ
Data
2012.09.11



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
bilety
faktura VAT
kultura
odliczenia
prawo do odliczenia
rachunki
teatr
usługi rehabilitacyjne
wynagrodzenia


Istota interpretacji
brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu polegającego na świadczeniu usług rehabilitacji funkcjonalnej, ruchowej



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 czerwca 2012r. (data wpływu 21 czerwca 2012r.) uzupełnionym pismem z dnia 24 lipca 2012r. (data wpływu 31 lipca 2012r.) oraz z dnia 7 września 2012r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w ramach realizacji projektu pn. „…”- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 czerwca 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w ramach realizacji projektu pn. „…”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 lipca 2012r. (data wpływu 31 lipca 2012r.) oraz pismem z dnia 7 września 2012r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą realizowała projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej PO KL w zakresie usług szkoleniowo-rehabilitacyjnych dla osób niepełnosprawnych. Koszt realizacji projektu w całości pokryty był ze środków publicznych (85% ze środków europejskich, 15% dotacja celowa z budżetu krajowego), nie było wkładu własnego. Uczestnictwo w projekcie dla uczestników było w całości bezpłatne. W trakcie realizacji projektu ze środków otrzymanych Wnioskodawca pokrywał za uczestników projektu koszty takie jak: bilety do kina/teatru, poczęstunek na zajęciach dla uczestników projektu, druk ankiet ewulacyjnych dla uczestników projektu, wynagrodzenie członków komisji rekrutacyjnej za rekrutację uczestników projektu. Dla potwierdzenia poniesionych wydatków na realizacje projektu Wnioskodawca posiada otrzymane faktury VAT.

W piśmie z dnia 24 lipca 2012r. Wnioskodawca wskazał dodatkowo, że tytuł realizowanego projektu brzmi „…”. Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym zarejestrowanym, składającym deklaracje VAT-7K. Projekt polegał na świadczeniu na rzecz beneficjentów (osób niepełnosprawnych nieaktywnych zawodowo zamieszkujących woj. śląskie) usług rehabilitacji funkcjonalnej, rehabilitacji ruchowej, zajęć komputerowych i zajęć funkcjonowania na rynku pracy. W ramach zajęć rehabilitacji funkcjonalnej uczestnicy projektu wyjeżdżali do kina, teatru, restauracji – nie ponosili żadnych kosztów, koszty w całości pokryte były ze środków otrzymanych przez Wnioskodawcę na realizację projektu ze środków UE PO KL. Podczas zajęć uczestnicy mieli zagwarantowany bezpłatny poczęstunek. Uczestnictwo w projekcie dla uczestników było w całości bezpłatne nie wystąpiła wiec sprzedaż opodatkowana. Efekty projektu nie generowały sprzedaży opodatkowanej.

W piśmie z dnia 7 września 2012r. Wnioskodawca wskazał, że członkowie komisji rekrutacyjnej nie byli pracownikami Kancelarii. Były to osoby zatrudnione dla potrzeb realizacji projektu na podstawie umowy zlecenia. Dwie osoby (członkowie komisji) to osoby prowadzące działalność gospodarczą – wiec rozliczenie nastąpiło na podstawie wystawionej przez nich faktury VAT ze stawką VAT 23%. Podatniczka nie dokonała odliczenia tego podatku (stanowił więc koszt kwalifikowalny projektu) bowiem nie wystąpiła sprzedaż opodatkowana, tj. efekty projektu nie generowały sprzedaży opodatkowanej. Trzecia osoba – członek komisji, to osoba nie prowadząca działalności gospodarczej – rozliczenie więc nastąpiło na podstawie wystawionego rachunku do umowy zlecenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT z otrzymanych faktur VAT dokumentujących poniesione wydatki na realizację projektu takie jak: bilety do kina/teatru, poczęstunek na zajęciach dla uczestników projektu, druk ankiet ewulacyjnych dla uczestników projektu, wynagrodzenie członków komisji rekrutacyjnej za rekrutację uczestników projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w otrzymanych fakturach VAT związanego z ww. kosztami. Z treści ustawy o podatku od towarów i usług art. 5 wynika, iż świadczenie usług podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie i pomiędzy świadczącym usługę i ich odbiorcą istnieje jawny lub dorozumiany stosunek prawny, w ramach którego spełniane są świadczenia wzajemne. W świetle przepisów VAT czynności wykonywane przez podatnika w ramach realizowanego projektu nie spełniają przesłanek pozwalających uznać je za świadczenie usługi i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Natomiast obniżenie kwoty podatku przysługuje wyłącznie w sytuacji kiedy zostaną spełnione warunki: odliczenia dokonuje podatnik VAT, towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunek ten nie został spełniony.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycje te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter niewątpliwy. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca zrealizował projekt pn. „…” w zakresie usług szkoleniowo-rehabilitacyjnych dla osób niepełnosprawnych. Projekt polegał na świadczeniu na rzecz beneficjentów usług rehabilitacji funkcjonalnej, rehabilitacji ruchowej, zajęć komputerowych i zajęć funkcjonowania na rynku pracy. Uczestnictwo w projekcie dla uczestników było w całości bezpłatne, efekty projektu nie generowały sprzedaży opodatkowanej.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ponadto, jak wynika z cytowanego na wstępie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a dokumentem, stanowiącym podstawę dokonania odliczenia podatku jest faktura VAT dokumentująca nabycie towarów i usług. Zatem nie ma możliwości odliczenia podatku VAT wynikającego z dokumentów innych niż wymienione przez ustawodawcę w przepisach o podatku od towarów i usług czyli np. z rachunku do umowy zlecenia, o którym Wnioskodawca wspomina.

Należy zauważyć, iż rachunek jest jak najbardziej dokumentem potwierdzającym dokonanie przez Wnioskodawcę nabycia towarów i usług, jednakże w żadnej mierze nie stanowi podstawy do dokonania odliczenia podatku VAT nawet gdyby pojawiła się sytuacji, że podatek ten został w nim wykazany.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz opis stanu faktycznego stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie została spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ poniesione wydatki w ramach realizacji projektu nie służyły wykonywaniu przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych, generujących podatek należny.

Zatem Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z otrzymanych faktur dokumentujących poniesione w ramach realizacji ww. projektu wydatki.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj