Interpretacja Izby Celnej w Gdyni
320000-PA-9110-I-6/07/EK
z 18 czerwca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
320000-PA-9110-I-6/07/EK
Data
2007.06.18



Autor
Izba Celna w Gdyni


Temat
Podatek akcyzowy


Słowa kluczowe
biopaliwo
zwolnienie z poboru akcyzy


Pytanie podatnika
Czy możliwe jest zastosowanie zwolnienia z akcyzy w przypadku produkcji biopaliwa poprzez blendowanie spełniające wymagania jakościowe oleju napędowego (PKWiU 23.20.15 lub 23.20.16) i biokomponentu w postaci estrów metylowych wyższych kwasów tłuszczowych (PKWiU 24.66.48-90.10).


DECYZJA

Zgodnie z art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi są paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe określone w załączniku nr 2 do ustawy. Zgodnie z art. 62 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, do paliw silnikowych i olejów opałowych w rozumieniu ustawy zalicza się wyroby wymienione w poz. 1-12 załącznika nr 2 do ustawy oraz pozostałe wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU i kod CN. W myśl tego przepisu do paliw silnikowych i olejów opałowych, poza wyrobami wymienionymi w poz. 1-12 załącznika nr 2 do ustawy, zalicza się również pozostałe wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU i kod CN. Należy zatem przyjąć, że w zależności od przeznaczenia biokomponentu - estru metylowego wyższych kwasów tłuszczowych (na cele napędowe lub opałowe albo cele inne niż napędowe lub opałowe) różny jest ich status z punktu widzenia przepisów akcyzowych.

Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego określił szczegółowy zakres zwolnień od akcyzy oraz warunki i tryb ich stosowania. Zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 2 lit. b powyższego rozporządzenia zwalnia się od akcyzy olej napędowy - w wysokości 1,00 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tego oleju napędowego, z tym że zwolnienie nie może być wyższe niż należna kwota akcyzy z tytułu sprzedaży tych paliw.

Odnosząc się do kwestii podstawy obliczenia podatku dla celów zwolnienia w przypadku produkcji biopaliwa poprzez blendowanie spełniającego wymagania jakościowe oleju napędowego (PKWiU 23.20.15 lub 23.20.16) i biokomponentu w postaci estrów metylowych wyższych kwasów tłuszczowych (PKWiU 24.66.48-90-10), w związku ze stanowiskiem wnioskodawcy, jakoby podstawą tą była ilość użytego w procesie blendowania oleju napędowego, a nie produktu finalnego w postaci oleju napędowego z zawartością biokomponentu, należy zauważyć, iż zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych, paliwami ciekłymi są paliwa ciekłe, o których mowa w ustawie z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw, natomiast biopaliwami ciekłymi są:

  1. benzyny silnikowe zawierające powyżej 5,0 % objętościowo biokomponentów lub powyżej 15,0 % objętościowo eterów, o których mowa w pkt 4,
  2. olej napędowy zawierający powyżej 5,0 % objętościowo biokomponentów,
  3. ester, bioetanol, biometanol, dimetyloeter oraz czysty olej roślinny - stanowiące samoistne paliwa,
  4. biogaz - gaz pozyskany z biomasy,
  5. biowodór - wodór pozyskiwany z biomasy,
  6. biopaliwa syntetyczne - syntetyczne węglowodory lub mieszanki syntetycznych węglowodorów, wytwarzane z biomasy, stanowiące samoistne paliwa.

napędowy.

Z dniem 1 stycznia 2007 r. przepis § 12 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, zwalnia od akcyzy:

  • benzynę silnikową nieetylizowaną w wysokości 1,50 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tej benzyny,
  • olej napędowy w wysokości 1,00 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tego oleju napędowego, z tym że zwolnienie nie może być wyższe niż należna kwota akcyzy z tytułu sprzedaży tych paliw.

Stosownie do art. 64 ustawy o podatku akcyzowym podstawą opodatkowania paliw silnikowych jest liczba litrów gotowego wyrobu w temperaturze 150 C.

Zgodnie z art. 65 ust. 1 powyższej ustawy w przypadku paliw silnikowych stawka akcyzy została ustalona w kwocie podatku na ilość gotowego wyrobu.

Aby wyliczyć należny podatek akcyzowy od biopaliwa ciekłego z zawartością biokomponentów w pierwszej kolejności należy ustalić właściwą stawkę podatku akcyzowego dla danego rodzaju paliwa. Zgodnie z poz. 1 pkt 5 lit. b rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego stawka ta wynosi 1.048 zł/1.000 l dla oleju napędowego z udziałem biokomponentów o zawartości siarki do 0,001% włącznie. Warunkiem zastosowania powyższej stawki podatku dla paliw z dodatkiem biokomponentów jest zaklasyfikowanie ich do odpowiedniego symbolu PKWiU wskazanego w załączniku tj. PKWiU 23.20.15 lub PKWiU 23.20.16.

Zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 2b znowelizowanego rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego zwalnia się od akcyzy spełniające wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach i zawierające powyżej 2% biokomponentów oleje napędowe w wysokości 1,00 zł od każdego litra biokomponentów dodanego do tego oleju napędowego - z tym, że zwolnienie nie może być wyższe niż należna kwota akcyzy z tytułu sprzedaży tych paliw. Zgodnie z § 12 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia zwolnienie to ma zastosowanie pod warunkiem, ze podmiot korzystający ze zwolnienia produkujący paliwa ciekłe z zawartością biokomponentów lub biopaliwa ciekłe prowadzi dokumentację techniczną wskazującą na sposób wytworzenia takich paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych i zawartość w nich biokomponentów.

W związku z powyższym od dnia 1 stycznia 2007 r. należny podatek akcyzowy ustalony od ilości powstałego biopaliwa ciekłego/oleju napędowego z zawartością powyżej 2% biokomponentu może zostać pomniejszony o kwotę zwolnienia wynikającą z § 12 ust. 1 pkt 2b rozporządzenia tj. o 1,00 zł, od każdego litra dodanego biokomponentu.

Mając na uwadze powyższe wysokość przysługującego podatnikowi zwolnienia należy w przypadku dodania do 800 l oleju napędowego 200 l biokomponentów obliczyć w następujący sposób:

200l x 1,00 zł/l = 200 zł

następnie kwotę akcyzy za 1000 l oleju napędowego (olej napędowy + biokomponenty) należy pomniejszyć o kwotę przysługującego podatnikowi zwolnienia:

1048 zł – 200 zł = 848 zł

Do dnia 31 grudnia 2006r. obowiązywały trzy kwoty ulgi: 1,50 zł, 1,80 zł, 2,20 zł stosowane w zależności od ilości dodanych biokomponentów. Od dnia 1 stycznia 2007r. zwolnienie od akcyzy oleju napędowego i benzyny silnikowej z zawartością biokomponentów dotyczy jedynie oleju napędowego i benzyny silnikowej nieetylizowanej, w których zawartość biokomponentów przekracza 2% w wysokości odpowiednio 1,00 zł i 1,50 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tych paliw, stosownie do § 12 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż organ I instancji zgodnie z obowiązującymi przepisami uznał przedstawione we wniosku stanowisko Spółki za błędne.

Odnosząc się do zarzutu Strony, jakoby organ I instancji nie ocenił całokształtu argumentacji przytoczonej przez Podatnika, stwierdzić należy, iż zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Finansów z dnia 07.01.2005 r. sygn. PA-VI-03/378.1/04/JP/5044, obowiązkiem naczelnika urzędu celnego jest wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Interpretacje te powinny też wskazywać zgodnie z prawem sposoby realizacji obowiązków prawa podatkowego. W sentencji postanowienia organ podatkowy powinien ograniczyć się tylko do oceny stanowiska wnioskodawcy jako prawidłowego lub nieprawidłowego. Natomiast w uzasadnieniu postanowienia powinna znaleźć się ocena prawna stanowiska wnioskodawcy, uznanego za nieprawidłowe z przytoczeniem przepisów prawa. Z treści zaskarżonego postanowienia wynika, iż organ podatkowy poddał analizie stanowisko podatnika i dokonał jego oceny, zgodnie z wymogami art. 14a Ordynacji podatkowej. Fakt, że nie przywołano w uzasadnieniu szczegółowej argumentacji podatnika nie stanowi naruszenia przepisów art. 14a Ordynacji podatkowej, bowiem z istoty swej ocena stanowiska dokonana być musiała z ich uwzględnieniem, a ponadto jak wskazano powyżej to nie poszczególne argumenty ale ostateczne stanowisko Podatnika było przedmiotem oceny w zaskarżonym postanowieniu. Organ podatkowy przy wydawaniu postanowienia poddaje ocenie prawnej stanowisko wnioskodawcy w przytoczonym przez niego stanie faktycznym, udzielając interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj