Interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie
1401/PH-II/4407/14-179/06/MZ/PV-II
z 4 października 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1401/PH-II/4407/14-179/06/MZ/PV-II
Data
2007.10.04



Autor
Izba Skarbowa w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja


Słowa kluczowe
obowiązek instalacji kasy rejestrującej
pośrednictwo finansowe
usługi pośrednictwa
zwolnienie z obowiązku instalacji kasy rejestrującej


Pytanie podatnika
Czy przyjmowanie wpłat od klientów i przekazywanie do adresata (np. dostawy energii) jest usługą zwolnioną od podatku od towarów i usług, której sprzedaż nie powodujeobowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej?



DECYZJA

Na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), § 2 pkt 1, § 3 ust. 1 pkt 4 i § 3 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28.03.2006r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 51, poz. 375 z późn. zm.), po rozpatrzeniu zażalenia wniesionego przez X Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, na postanowienie Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 09.11.2006r. nr 1472/RPP1/443-687/06/SMP w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


postanawia:

- zmienić w/w postanowienie organu pierwszej instancji.


UZASADNIENIE

Wnioskiem z dnia 09.08.2006r., uzupełnionym w dniu 30.10.2006r., Strona wystąpiłado Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie o interpretacjęco do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego. Z przedstawionegowe wniosku stanu faktycznego wynika, że X Sp. z o.o. podjęła działaniazmierzające do rozszerzenia zakresu prowadzonej działalności gospodarczej m.in. o przyjmowanie opłat za rachunki od odbiorców masowych (rachunki za gaz, prąd. energię etc.), którą to usługę zakwalifikowała pod symbolem PKWiU 65.23.10-00.00 „Usługi pośrednictwa finansowego, pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszy emerytalne - rentowych". Strona stoi na stanowisku, że przyjmowanie wpłat od klientów i przekazywanie do adresata (np. dostawy energii) jest usługą zwolnionąod podatku od towarów i usług. Ponadto sprzedaż tych usług nie będzie powodowałaobowiązku ewidencjonowania ich przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Postanowieniem z dnia 09.11.2006r. nr 1472/RPP1/443-687/06/SMP Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie uznał stanowisko Strony za nieprawidłowe i udzielił interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawapodatkowego. Organ pierwszej instancji wskazał, że świadczenie usług zakwalifikowanych przez Stronę jako usługi pośrednictwa finansowego jest zwolnione z podatku od towarówi usług, jednak zwolnienie z VAT nie warunkuje zwolnienia z obowiązku ewidencjonowaniaprzy zastosowaniu kasy rejestrującej. Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotui kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej reguluje rozporządzenieMinistra Finansów z dnia 28.03.2006r. w sprawie kas rejestrujących. Zgodnie z § 2 pkt lw/w rozporządzenia ustawodawca zwolnił z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31.12.2006r. m.in. świadczenie usług pośrednictwa finansowego. Ponadto, zgodnie z § 3 ust. lpkt 4 w/w rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w okresie do dnia31.12.2006r. podatników rozpoczynających sprzedaż po 31.12.2005r., o którejmowa w poz. 1-39 załącznika do rozporządzenia, w przypadku gdy przewidywany przezpodatnika udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalnościokreślonej w art. 111 ust. l ustawy planowanych do zrealizowania do końca 2006r. będziewyższy niż 70 %.

Na postanowienie Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie Strona złożyła zażalenie z dnia 21.11.2006r., w którym wnosi o zmianę w/w postanowienia. W ocenie Strony z treści w/w postanowienia nie sposób wywnioskować, czy organ pierwszej instancji uznał, w świetle przepisów prawa podatkowego, stanowisko Strony za nieprawidłowe co do istoty, czy też miał on wyłącznie wątpliwości co do argumentów przedstawionych w złożonym wniosku, w tym do zaklasyfikowania tych czynności do odpowiedniego grupowania PKWiU. Strona w piśmie z dnia 30.10.2006r.będącym uzupełnieniem do wniosku z dnia 09.08.2006r. dokonała klasyfikacji świadczonychprzez siebie usług. Jeśli więc organ podatkowy, nie będący uprawniony do zmiany w/w klasyfikacji, nie zamierzał wystąpić w tej sprawie z zapytaniem do właściwego urzędu statystycznego, to nie ma powodów do kwestionowania klasyfikacji dokonanej przez podatnika. W stosunku zaś do kwestii ewidencji przedmiotowych usług przy użyciu kasy rejestrującej Spółka wyraźnie podkreśla, iż usługi zwolnione od podatku nie podlegają takiemu obowiązku, gdyż nie występuje w ich przypadku podatek należny. Obowiązek ewidencji dotyczy bowiem obrotu i podatku należnego a o tym można mówić wyłącznie przy sprzedaży podlegającej opodatkowaniu stawką inną niż zwolniona. Konkludując, Strona uważa, iż w zakresie czynności zwolnionych od podatku VAT nie ma obowiązku ewidencjonowania ich za pomocą kas rejestrujących, zwolnienia zaś wskazane w rozporządzeniu dotyczącym kas rejestrujących mają co najwyżej zastosowanie do czynności, w związku z którymi występuje podatek należny. Brak jest zatem podstaw zdaniem Strony, do nakładania na podatnika wykonującego czynności zwolnione od podatku VAT, obowiązku ewidencjonowania związanego z tym obrotu za pośrednictwem kas rejestrujących. Wynika to z samego celu wprowadzania kas, wskazanego w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. ewidencjonowania podatku należnego.

Po rozpatrzeniu przedmiotowej sprawy, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, zauważa, co następuje:

Na podstawie art. 5 ust. l pkt l ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarówi usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usługpodlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.Przepis art. 41 ust. l w/w ustawy stanowi, iż stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniemust. 2 - 12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. l. Natomiastzgodnie z art. 43 ust. l pkt l w/w ustawy, zwolnione zostały od podatku VAT usługi pośrednictwa finansowego, tj. usługi zaliczone do grupowania statystycznego sekcja J ex (65-67) - wymienione w zał. nr 4 pod poz. 3 - z wyłączeniem:

  1. działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,
  2. usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,
  3. usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20),
  4. usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,
  5. usług ściągania długów oraz faktoringu,
  6. usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12,
  7. usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. l pkt 12,
  8. transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,
  9. transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.

Na podstawie art. 111 ust. l w/w ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicydokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnychgospodarstw rolnych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnegoprzy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z § 2 pkt l rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28.03.2006r.w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. nr 51, poz. 375 z późn. zm.), zwalnia się z obowiązkuewidencjonowania do dnia 31.12.2006r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionychw załączniku do rozporządzenia. Termin ten został wydłużony do dnia 30.06.2007r. rozporządzeniem z dnia 22.12.2006r. (Dz. U. z 2006r., Nr 243, poz. 1768) zmieniającym w/w rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących z dniem 27.12.2006r. Jednocześnie przepis § 3 ust. l pkt 4 w/w rozporządzenia stanowi, że do dnia 31.12.2006r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania podatników rozpoczynających sprzedaż po dniu 31.12.2005r., o której mowa w poz. 1 - 39 załącznika do rozporządzenia, w przypadkach gdy przewidywany przez podatnika udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. l ustawy planowanych do zrealizowania do końca 2006r. - będzie wyższy niż 70%. Ponadto, zgodnie z § 3 ust. 3 pkt 2 w/w rozporządzenia, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 4, traci moc po upływie dwóch miesięcy licząc od dnia 31.12.2006r. - w przypadku podatników rozpoczynających działalność w drugim półroczu 2006r., u których udział obrotów ze sprzedaży zwolnionej od obowiązku ewidencjonowania wymienionej w poz. 1 - 39 załącznika do rozporządzenia, w obrotach ogółem, z działalności określonej w art. 111 ust. l ustawy będzie do końca 2006r. równy lub niższy niż 70%.

Na wstępie wskazać należy, że we wniosku z dnia 09.08.2006r., uzupełnionym pismem z dnia 30.10.2006r. Strona wyczerpująco przedstawiła stan taktyczny, który stanowi jedyną faktyczną podstawę udzielonej interpretacji i tym samym wyznacza granice, w jakichinterpretacja będzie mogła wywołać określone w ustawie skutki prawne. Bezzasadnym zatemwydaje się analizowanie przez Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowegow Warszawie, czy dokonywane w przyszłości przez Stronę czynności będą się mieścićw grupowaniu PKWiU 65.23.10-00.00. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie zauważa,co również podnosi Strona w zażaleniu, że odpowiedzialność w zakresie kwalifikacji danegotowaru czy usługi do właściwej grupy statystycznej spoczywa wyłącznie na podatniku.Wynika to z faktu, że to właśnie on posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwegozaliczenia danego towaru (usługi) do odpowiedniego grupowania PKWiU. W przypadkuwątpliwości, może on zwrócić się do właściwego organu statystycznego o dokonanie takiejklasyfikacji zgodnie z obowiązującymi przepisami. Powyższe wynika również z Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24.01.2005r. w sprawie trybuudzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005r.nr l. poz. 11), który stanowi, cyt.: „Zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadąjest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty(wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonychw poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami RadyMinistrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Opisane we wniosku usługi w zakresie przyjmowania wpłat od klientów i przekazywanie do adresata (dostawcy energii, gazu czy usług telekomunikacyjnych) Strona zakwalifikowała do grupowania PKWiU 65.23.10-00.00 „Usługi pośrednictwa finansowego pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalne - rentowych. Zgodnie więc z w/w art. 43 ust. l pkt l ustawy o VAT, w związku z poz. 3 załącznika nr 4 do ustawy, powyższe usługi są zwolnione od podatku od towarów i usług.

W kwestii obowiązku ewidencjonowania powyższych usług przy zastosowaniu kasrejestrujących, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdza, iż usługi pośrednictwa finansowego pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszy emerytalno - rentowych, sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 65.23.10-00.00, mieszczące sie w grupie usługi pośrednictwa finansowego PKWiU 65-67, zostały wymienione w pozycji 15 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28.03.2006r. w sprawie kas rejestrujących i na mocy § 2 pkt l w/w rozporządzenia sprzedaż tych usług jest do dnia 30.06.2007r. zwolniona z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Do dnia 31.12.2006r., na mocy § 3 ust. l pkt 4 w/w rozporządzenia, zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obejmowało również podatników rozpoczynających sprzedaż po dniu 31.12.2005r., o której mowa między innymi w poz. 15 załącznika do rozporządzenia, w przypadkach gdy przewidywany przez podatnika udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. l ustawy planowanych do zrealizowania do końca 2006r. - będzie wyższy niż 70%. Niemniej jednak rację należy przyznać Naczelnikowi Urzędu Skarbowego, iż wbrew twierdzeniom Strony, zwolnienie to nie wynika z faktu zwolnienia przedmiotowych usług z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Powyższe nie wpływa jednak na rozstrzygnięcie przedmiotowej sprawy tym bardziej, iż zgodnie z art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego udziela sie w indywidualnych sprawach podatnika. W złożonym wniosku z dnia 09.08.2006r. Strona zaś wskazała jako wątpliwość do rozstrzygnięcia „Czy (...) świadcząc na rzecz osób fizycznych i prawnych usługę przyjmowania opłat za rachunki świadczy usługi podlegające zwolnieniu od podatku od towarów i usług oraz zwolnieniu z ewidencjonowania takiej sprzedały za pomocą kas rejestrujących”. Udzielona interpretacja we wskazanym wyżej trybie art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa dotyczy zatem konkretnie w/w usług zakwalifikowanych przez Stronę do usług pośrednictwa finansowego.

Biorąc powyższe pod uwagę postanowiono jak w sentencji.

Decyzja niniejsza jest ostateczna. W przypadku uznania jej za niezgodną z prawem, Stronie służy na podstawie art. 53 § 1 i art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. nr 153, poz. 1270) prawo do wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie w terminie 30 dni od dnia doręczenia niniejszej decyzji, za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj