Interpretacja Urzędu Skarbowego Kraków-Prądnik
PB/415-146/06/PK
z 14 marca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PB/415-146/06/PK
Data
2007.03.14



Autor
Urząd Skarbowy Kraków-Prądnik


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych


Słowa kluczowe
Europejski Fundusz Społeczny
przychód z działalności gospodarczej
środki pomocowe


Pytanie podatnika
Czy środki z EFS podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym a koszty sfinansowane dotacjami z w/w źródeł będą kosztami uzyskania przychodu?


Postanowienie

Naczelnik Urzędu Skarbowego ... działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 29.12.2006 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z otrzymaną dotacją pochodzącą ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 29.12.2006 r. do tut. Urzędu wpłynął wniosek o interpretacje w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych w związku z otrzymaną dotacją pochodzącą ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż firma „....” S.C. realizuje projekt w ramach Priorytetu 2 Zintegrowany Program Operacyjnego Rozwoju Regionalnego „...”.

W związku z jego realizacją Spółka, której jest Pan udziałowcem otrzyma dofinansowanie od Wojewódzkiego Urzędu Pracy jako „Instytucji Wdrażającej” na pokrycie kosztów jego realizacji w formie dotacji z Europejskiego Funduszu społecznego. W Pana opinii przedmiotowe środki nie podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a ww. dotacja będzie „obojętna podatkowo„ bowiem wydatkowane środki pokryte z opodatkowanej dotacji będą kosztami podatkowymi i zrównoważą przychody otrzymane z dotacji.

Dokonując oceny stanu faktycznego i stanowiska przedstawionego we wniosku, w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego, tut. Organ podatkowy stwierdza co następuje:

Zgodnie w myśl art. 21 ust. 1 pkt 46 wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli :
a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywanie za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów, którym podatnik bezpośrednio realizującej cel programu zleca- bez względu na rodzaj umowy- wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Zwolnienie z opodatkowania zawarte w powołanym przepisie może być zastosowane w sytuacji gdy spełnione zostaną dwie przesłanki, tj.:
a) środki finansowane pochodzą od podmiotów wskazanych w analizowanym przepisie i zostały przekazane na podstawie, o której mowa w tym przepisie,
b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. Przy analizowaniu warunku określonego pod lit. a) cyt. przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ważne jest, aby w danej sytuacji zostało zachowane kryterium pochodzenia środków pieniężnych, oraz że dochody te przeznaczone są dla osób bezpośrednio realizujących cel programu finansowanego z tych źródeł.

Jak wynika ze stanu faktycznego będącego przedmiotem zapytania oraz załączonej do wniosku umowy, wymieniony projekt jest finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonywania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielonej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 (Dz. U. Nr 116, poz. 1206).

Pomoc, jaką otrzymują beneficjenci, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych.

W związku z tym nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit.a) cytowanej ustawy.

Jednocześnie w myśl z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem, albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych lub prawnych, od których zgodnie z art. 22a – 22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Pomoc finansową z funduszy strukturalnych ze względu na kierunki jej przeznaczenia można podzielić na środki z których finansowane są programy:
- inwestycyjne
- o charakterze społecznym i edukacyjnym, jak np. szkolenia, praktyki zawodowe w zakresie podnoszenia kwalifikacji zawodowych lub reorientacji zawodowej, usług doradczych.

Kierując się takim podziałem środków do otrzymanej przez beneficjentów ostatecznych pomocy finansowej z tych środków, obowiązujące przepisy w zakresie podatków dochodowych stosuje się w zależności od celów na jakie przeznaczone są te środki.

W przypadku otrzymania przez beneficjentów ostatecznych pomocy przeznaczonej na inwestycje, wydatki poniesione na przedsięwzięcia objęte wsparciem nie są kosztami uzyskania przychodów zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. b i c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a otrzymane środki pomocowe jako zwrot tych wydatków nie będą przychodami zgodnie z art. 14 ust. 3 pkt 3a ww. ustawy.

Natomiast odpisy amortyzacyjne od części wartości inwestycji która została zrefundowana nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów stosowanie do art. 23 ust. 1 pkt 45 przedmiotowej ustawy.

Jeżeli pomoc jest przeznaczona na wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich, a więc na cele o charakterze społecznym i edukacyjnym przy zastosowaniu przepisów podatkowych należy wziąć pod uwagę rolę jaką spełniają podmioty uczestniczące w realizacji określonego Programu.

W tych działaniach beneficjent jest wykonawcą określonych w umowie świadczeń za odpłatnością, których wykonanie zleciła Instytucja Wdrażająca.

Na podstawie powyższych przepisów należy stwierdzić, że skoro realizowany przez Pana projekt jest finansowany z funduszy strukturalnych otrzymane dotacje stanowić będą przychód z prowadzonej działalności gospodarczej. Natomiast zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy kosztami uzyskania przychodów z poszczególne źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 tej ustawy, a zatem wydatki sfinansowane z tych przychodów będą zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Równocześnie tut. Urząd uprzejmie informuje, iż powołane przez Pana pismo Ministra Finansów dotyczy opodatkowania środków pochodzących z funduszy strukturalnych EFS podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę.
Stosownie do art. 14b § 1 § 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej i może być zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.

Pouczenie :
Na powyższe postanowienie, zgodnie z art. 236 ustawy Ordynacja podatkowa służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej ..., za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego ..., w terminie 7 dni od daty otrzymania niniejszego postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj