Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/ROP1/423-171/07/MK
z 2 lipca 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/ROP1/423-171/07/MK
Data
2007.07.02
Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Sprzedaż nieruchomosci i praw majątkowych
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody
Słowa kluczowe
badanie
cele statutowe
cena rynkowa
dane
nauka
obniżenie ceny
przychód
sprzedaż rzeczy
studenci
wartość rynkowa
zadania statutowe
zbycie rzeczy
Pytanie podatnika
Czy u Wnioskodawcy, prowadzącego działalność statutową polegającą m. in. na upowszechnianiu wyników badań naukowych i prac rozwojowych, przychodem ze zbycia danych meteorologicznych i hydrologicznych jednostkom naukowym i studentom dla potrzeb prac naukowo-badawczych jest preferencyjna cena, faktycznie przez nich zapłacona, czy przychód należy obliczyć zgodnie z art. 14 ust. 1 zdanie 2. i ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
P O S T A N O W I E N I E Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. Nr 8 z 2005 r., poz. 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych w indywidualnej sprawie Podatnika przedstawionej w piśmie z dnia 30.04.2007 r., z datą wpływu do tutejszego organu podatkowego w dniu 30.04.2007 r. p o s t a n a w i a uznać za prawidłowe stanowisko Podatnika. U Z A S A D N I E N I E Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że do zadań statutowych Wnioskodawcy należy m. in.: - upowszechnianie wyników badań naukowych i prac rozwojowych, - uczestniczenie w działalności Światowej Organizacji Meteorologicznej i innych agend wyspecjalizowanych ONZ, - prowadzenie współpracy z innymi organizacjami i instytucjami krajowymi i zagranicznymi. Zgodnie z Prawem wodnym, Wnioskodawca może odpłatnie udostępniać dane meteorologiczne i hydrologiczne pozyskane w ramach realizacji zadań statutowych. W przygotowywanym cenniku za udostępniane dane Wnioskodawca zamierza wprowadzić dwie kategorie cen: - preferencyjne – dla jednostek naukowych i studentów oraz - standardowe – dla pozostałych nabywców. Ceny standardowe ustalone byłyby na poziomie gwarantującym co najmniej pokrycie kosztów. Ceny preferencyjne dla jednostek naukowych, nabywających dane meteorologiczne i hydrologiczne dla celów naukowo-badawczych, kształtowałyby się na poziomie wielokrotnie niższym (10 groszy) niż ceny standardowe, zaś dla studentów, nabywających te produkty dla celów pisania plac dyplomowych, cena byłaby symboliczna – wynosiłaby 1 grosz za jedną daną. Na tle powyższego stanu faktycznego Podatnik wnosi o udzielenie w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych: czy przychodem z tytułu zbycia danych meteorologicznych i hydrologicznych jednostkom naukowym i studentom dla potrzeb realizowanych prac naukowo-badawczych jest cena faktycznie zapłacona przez te jednostki i studentów, czy też przychód powinien zostać obliczony zgodnie z zasadami określonymi w art. 14 ust. 1 zdanie 2 i ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych? Wnioskodawca stoi na stanowisku, że z uwagi na zadania statutowe może wprowadzić zróżnicowanie cen, aby umożliwić ich dostępność dla jednostek ze sfery nauki. Podatnik podnosi, że w odniesieniu do danych meteorologicznych i hydrologicznych w praktyce nie występuje jednolita wartość rynkowa, o której mowa w art. 14 ust. 1 zdanie 2. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zdaniem Wnioskodawcy, ceny dla odbiorców z szeroko rozumianej sfery nauki nie są cenami poniżej wartości rynkowej, bowiem wartością rynkową w odniesieniu dla tych odbiorców są właśnie ceny na poziomie 1 grosz i 10 groszy. Ceny te, w ocenie Wnioskodawcy, są cenami jakie mogą być zapłacone przez tych odbiorców - są więc cenami na poziomie równoważącym podaż i popyt. Wobec powyższego, zdaniem Podatnika, brak jest podstaw do określenia wartości rynkowej w trybie art. 14 ust. 1 zdanie 2. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnym - podstawą określenia przychodu ze sprzedaży jednostkom naukowym i studentom danych meteorologicznych i hydrologicznych będą ceny cennikowe, rzeczywiście płacone przez te kategorie odbiorców. Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie podziela wyrażone we wniosku stanowisko Podatnika odnośnie przychodu z tytułu zbycia danych meteorologicznych i hydrologicznych jednostkom naukowym i studentom dla potrzeb realizowanych prac naukowo-badawczych i informuje, co następuje: Przychód z odpłatnego zbycia rzeczy lub praw majątkowych określa art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.): przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy lub praw majątkowych, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie. Jeżeli jednak cena bez uzasadnionej przyczyny znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej. Na podstawie art. 14 ust. 2 tej ustawy, wartość rynkową, o której mowa w ust. 1, rzeczy lub praw majątkowych określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia. Zgodnie z ustawą z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 239, poz. 2019 ze zm.), Wnioskodawca posiada i utrzymuje bazę danych historycznych z zakresu meteorologii, hydrologii i oceanologii, zgromadzoną w wyniku ujednoliconych metod określanych przez Światową Organizację Meteorologiczną, stanowiącą wyłączne źródło informacji hydrologicznych, meteorologicznych i oceanologicznych dla potrzeb rozpoznania i kształtowania oraz ochrony zasobów wodnych kraju, a także rozpoznania warunków meteorologicznych, klimatologicznych i oceanologicznych. Na tle zacytowanego przepisu ustawy Prawo wodne, biorąc pod uwagę, że Podatnik na mocy przepisów ustawowych posiada bazę historycznych danych meteorologicznych i hydrologicznych, stanowiącą wyłączne źródło informacji w tym zakresie, uznać należy, że to Wnioskodawca kształtuje ceny rynkowe, o których mowa w art. 14 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, stosowane w obrocie danymi meteorologicznymi i hydrologicznymi. Zatem ceny ustalone przez Podatnika za udostępniane dane stanowią ceny rynkowe, gdyż tylko Wnioskodawca posiada wiarygodne dane meteorologiczne i hydrologiczne, które mogą być wykorzystywane dla celów naukowych i badawczych przez podmioty, które nabywają przedmiotowe informacje. Wnioskodawca zamierza wprowadzić ceny preferencyjne za udostępniane dane meteorologiczne i hydrologiczne dla jednostek naukowych, nabywających dane dla celów naukowo-badawczych i studentów - dla celów pisania prac dyplomowych. W opinii Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, ustalenie cen preferencyjnych na poziomie wielokrotnie niższym niż ceny standardowe - dla jednostek naukowych na poziomie 10 groszy za jedną daną, dla studentów – 1 grosz, związane jest z realizacją celów statutowych Wnioskodawcy, do którego zadań należy m. in. upowszechnianie wyników badań naukowych i prac rozwojowych, prowadzenie współpracy z organizacjami i instytucjami krajowymi i zagranicznymi. Dlatego zdaniem tutejszego organu podatkowego, wprowadzenie cen preferencyjnych dla jednostek naukowych i studentów stanowi uzasadnioną przyczynę – o której mowa w art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - uzasadniającą ustalenie tej ceny na poziomie niższym niż ceny standardowe, przeznaczone dla pozostałych nabywców, a ustalone na poziomie gwarantującym co najmniej pokrycie kosztów ich pozyskania przez Podatnika. Artykuł 14 ust. 2 tej ustawy pozwala na obniżenie ceny rynkowej stosowanej w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku z uwagi na stan i stopień zużycia oraz czas i miejsce odpłatnego zbycia. Należy zwrócić uwagę, że przepis ten posługuje się zwrotem „w szczególności”, co oznacza, iż wymienione w nim przesłanki obniżenia ceny rynkowej stanowią przyczyny przykładowo wymienione przez ustawodawcę. W odniesieniu do przedmiotowego stanu faktycznego przyczyną ustalenia ceny dla określonych kategorii nabywców na poziomie niższym niż standardowy jest realizacja zadań statutowych przez Wnioskodawcę – upowszechnienie wyników badań naukowych oraz współpraca z organizacjami i instytucjami. Zatem przychodem z tytułu zbycia danych meteorologicznych i hydrologicznych jednostkom naukowym i studentom dla potrzeb realizowanych prac naukowo-badawczych będzie dla Wnioskodawcy cena faktycznie zapłacona przez tych nabywców. Biorąc pod uwagę powyższe, Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie postanowił jak w sentencji. Interpretacja w zakresie podatku od towarów i usług zostanie udzielona odrębnym postanowieniem. Niniejsza interpretacja odnosi się wyłącznie do przedstawionego przez Wnioskodawcę i przytoczonego w treści postanowienia stanu faktycznego oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia i jest aktualna do czasu zmiany stanu prawnego lub stanu faktycznego przedstawionego przez Pytającego. W związku z treścią art. 14b § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przedmiotowa interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji w trybie określonym w art. 14b § 5 w/w ustawy. Na podstawie art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie zawierające interpretację służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w terminie 7 dni od doręczenia postanowienia za pośrednictwem Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.