Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty
III-2/443-29/36633/07/DP
z 23 lipca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
III-2/443-29/36633/07/DP
Data
2007.07.23



Autor
Drugi Urząd Skarbowy Łódź-Bałuty


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
nagroda rzeczowa
nieodpłatne przekazanie rzeczy
opodatkowanie


Pytanie podatnika
Czy istnieje obowiązek naliczania podatku VAT od nieodpłatnego przekazania nagród rzeczowych związanych z akcją promocyjną wyrobów Spółki, w sytuacji gdy akcja ta organizowana jest w celu zwiększenia sprzedaży produktów Podatnika ?


Działając na podstawie przepisów: art.14a § 1 i § 4 oraz art. 216 § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8,poz. 60 ze zm.) w związku z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr. 217, poz. 1590), udzielając interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług w indywidualnej sprawie, Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20.06.2007 r.

Z wniosku z dnia 20.06.2007r. (data wpływu do tut. organu: 22.06.2007r.) wynika, że Podatnik w celu podniesienia popytu na produkowane wyroby, organizuje akcje promocyjne – konkursy, w których przekazuje nagrody rzeczowe zwycięzcom konkursów, czy też osobom spełniającym warunki zawarte w regulaminach promocji. Nagroda przysługuje za dokonanie zakupów wyrobów produkowanych przez Spółkę o określonej wartości i w danym okresie czasu. Jak podkreśla Wnioskodawca istotne jest, że akcja skierowana jest zarówno do takich przedsiębiorców, którzy dokonują bezpośrednich zakupów od Podatnika (w tym ewentualnie do pracowników kontrahentów), jak również do takich kontrahentów, którzy nie zawierają z Wnioskodawcą umów sprzedaży wyrobów produkowanych przez Spółkę, a wyroby te nabywają na rynku od innych przedsiębiorców (najczęściej hurtowników). Akcja prowadzona jest na podstawie regulaminu, której zasady zamieszczone są na stronie internetowej Spółki. Podatnik weryfikuje i kontroluje dokonane przez uczestników akcji zakupy m.in. na podstawie kserokopii faktur zakupowych. Strona korzysta z odliczenia VAT naliczonego przy zakupie nagród rzeczowych przekazywanych następnie osobom, które spełniły warunki akcji promocyjnej, tj. bezpośrednio kontrahentom (ewentualnie pracownikom tych kontrahentów) i przedsiębiorcom, którzy wyroby Spółki nabyli od innych podmiotów niż Podatnik.

Przekazanie nagród dokumentowane jest fakturą wewnętrzną. Spółka przekazując przedmiotowe towary nalicza podatek VAT. Strona wyjaśnia także, że obecnie nie prowadzi ewidencji, o której mowa w ar. 7 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług w związku z art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż w przypadku przekazywania prezentów o wartości przekraczającej 5 zł Spółka zawsze nalicza od tej czynności podatek VAT.

W związku z przedstawionym stanem faktycznym wystąpiono z zapytaniem, czy istnieje obowiązek naliczania przez Wnioskodawcę podatku VAT od nieodpłatnego przekazania nagród rzeczowych związanych z akcją promocyjną wyrobów Spółki, w sytuacji gdy akcja ta organizowana jest w celu zwiększenia sprzedaży produktów Podatnika; przekazanie nagród następuje więc na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem.

Pełnomocnik Strony jest zdania, że w takiej sytuacji nie ma obowiązku naliczania podatku VAT od wartości przekazywanych nagród rzeczowych, ponieważ we wszystkich opisanych sytuacjach przekazanie przez Spółkę towarów ma związek z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Zdaniem Wnioskodawcy do przedstawionego stanu faktycznego zastosowanie znajdują argumenty zawarte w wyroku WSA we Wrocławiu z dnia 3 kwietnia 2007r. (sygn. akt I SA/Wr 152/07). Wnioskodawca zauważa, że w powołanej sprawie Sąd przyznał rację Spółce, wskazując, że dokonana z dniem 1 czerwca 2005r. zmiana art. 7 ust. 3 ustawy o VAT spowodowała, że nie podlega VAT nieodpłatne przekazanie towarów na cele związane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem.

Zdaniem pełnomocnika Spółki na gruncie stanu prawnego sprzed 1 czerwca 2005r. można było wnioskować, że wyjątek odnoszący się do nieopodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnej dostawy próbek i towarów małej wartości zakresem swym obejmował jednocześnie przekazanie towarów należących do przedsiębiorstwa podatnika na cele związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem. W opinii pełnomocnika Spółki z obecnego brzmienia art. 7 ust. 2 i 3 ustawy o VAT wynika, że każde przekazanie towaru związane z działalnością przedsiębiorstwa nie podlega opodatkowaniu VAT, a nie tylko takie, którego przedmiotem jest próbka lub prezent o małej wartości.

Ocena prawna:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług <...> podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Ustawodawca w art. 7 ust. 2 w/w ustawy przez dostawę towarów, o której mowa wyżej, rozumie również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia ,

2) wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Przepisu tego nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek – o czym stanowi art. 7 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Przez prezenty o małej wartości - zgodnie z art. 7 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, - rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

1) o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz.176 z późn. zm.), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;

2) których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia lub jednostkowy koszt wytworzenia przekazanego towaru nie przekracza 5 zł.

Dokonując oceny zakresu zastosowania przepisów ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług w odniesieniu do czynności wykonywanych przez Podatnika należy wziąć pod uwagę zasadę racjonalności ustawodawcy oraz interpretować przepis art. 7 ust. 2 w zestawieniu z art. 7 ust. 3 ustawy. W związku z powyższym przekazanie towarów nie będących drukowanymi materiałami reklamowymi i informacyjnymi, prezentami o małej wartości i próbkami na cele związane bądź niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa traktować należy jako czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jeżeli podatnik miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego związanego z tymi czynnościami w całości lub w części.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że w przypadku przekazywania towarów (nie będących próbkami ani drukowanymi materiałami reklamowymi i informacyjnymi) nie podlegają opodatkowaniu przekazywane jednej osobie prezenty o wartości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, o ile podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości osób obdarowanych. Brak ewidencji powoduje, że jedynie prezenty o wartości do 5 zł nie podlegają opodatkowaniu. Wszystkie prezenty o wartości wyższej podlegają opodatkowaniu, jeżeli podatnik miał prawo do odliczenia podatku.

Niniejszej odpowiedzi udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony w zapytaniu oraz stan prawny obowiązujący na dzień udzielenia odpowiedzi.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj