Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-219/07-2/MN
z 26 października 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-219/07-2/MN
Data
2007.10.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
usługi naprawy pojazdów samochodowych
usługi naprawy pojazdów samochodowych
warsztat
warsztat
zwolnienie z obowiązku instalacji kasy rejestrującej
zwolnienie z obowiązku instalacji kasy rejestrującej


Istota interpretacji
Czy podatnik wykonujący wyłącznie usługi w zakresie badań technicznych pojazdów mechanicznych (PKWiU 74.30.Z, określone przez podatnika), po przekroczeniu 40 000 zł przychodów z tytułu świadczenia usług dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej musi zainstalować kasę fiskalną?



Wniosek ORD-IN 756 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 10 września 2007 r. (data wpływu 13 września 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania obrotów za pomocą kasy rejestrującej - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 13 września 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania obrotów za pomocą kasy rejestrującej.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi usługową działalność gospodarczą wyłącznie w zakresie badań technicznych pojazdów mechanicznych (według klasyfikacji statystycznej – 74.30.Z). Przychody z tytułu wykonywanych usług dla klientów indywidualnych, nie prowadzących działalności gospodarczej przekraczają 40.000 zł. Każda usługa w zakresie badań technicznych jest ewidencjonowana w programie komputerowym X „XXX”. Cotygodniowo informacja o ilości wykonywanych badań technicznych jest przekazywana do Starostwa Powiatowego Wydziału Komunikacji w C., a dalej do Centralnego Rejestru Pojazdów. Usługi w ewidencji rejestrowane są narastająco. Dla Podatnika przychód do celów podatkowych wynika z ilości wykonanych badań technicznych według numerów z ewidencji w każdym miesiącu.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Podatnik musi instalować kasę fiskalną...

Zdaniem Wnioskodawcy firma wykonuje wyłącznie usługi w zakresie badań technicznych pojazdów. Przychody z tego tytułu ewidencjonowane są za pomocą programu komputerowego, rejestrującego każde badanie techniczne, dlatego też instalowanie kasy fiskalnej prowadziłoby do podwójnego ewidencjonowania przychodów podatnika. Wnioskodawca uważa, że zainstalowanie kasy fiskalnej nie zwiększy Jego przychodów.


Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdza się, co następuje.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 25 czerwca 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 116, poz. 804) zwolnił z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących na czas określony niektóre grupy podatników.

Mocą przepisu zawartego w § 3 ust. 1 pkt 3 tego rozporządzenia z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2007 r. zwalnia się podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania. Zwolnienie to jednak traci moc zgodnie z § 3 ust. 4 po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca, w którym nastąpiło w trakcie 2007 r. przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

Ponadto stosownie do § 2 pkt 1 tego rozporządzenia z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2007 r. zwalnia się podatników prowadzących działalność gospodarczą w zakresie przewidzianym w załączniku do ww. rozporządzenia. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie badań technicznych pojazdów mechanicznych, którą zaliczył do grupowania 74.30.Z – klasyfikacji statystycznej. Zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia, ten rodzaj działalności nie kwalifikuje się do zwolnienia o jakim mowa w § 2 pkt 1. Zatem Podatnikowi nie przysługuje zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Dodatkowo podkreślić należy, iż Minister Finansów wskazał w pozycji 38 załącznika do ww. rozporządzenia, że jeżeli podatnik prowadząc działalność gospodarczą świadczy usługi, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła, jest zwolniony z ewidencjonowania obrotów za pomocą kasy rejestracyjnej do dnia 31 grudnia 2007 r. Zapis ten nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług przed dniem 1 lipca 2007 r.


Mając powyższe na uwadze, stanowisko Zainteresowanego jest nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj