Interpretacja Izby Skarbowej w Poznaniu
BM/415 – 28/07/Z/MCG
z 31 sierpnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
BM/415 – 28/07/Z/MCG
Data
2007.08.31



Autor
Izba Skarbowa w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z kapitałów pieniężnych


Słowa kluczowe
akcje pracownicze
sprzedaż akcji


Pytanie podatnika
Czy podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochody ze sprzedaży akcji PEKAES AUTO – TRANSPORT S.A. nabyte w 1998 r.?


Wnioskiem z dnia 06.04.2007 r., uzupełnionym pismem z dnia 27.04.2007 r. Podatnik zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Szamotułach o pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodów ze sprzedaży akcji PEKAES AUTO – TRANSPORT S.A. nabytych w 1998 r.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Podatnik w 2006 r. dokonał za pośrednictwem Centralnego Domu Maklerskiego S.A. sprzedaży akcji ww. Spółki. Z tego tytułu osiągnął dochód, potwierdzeniem którego był otrzymany dokument PIT-8C wystawiony przez pośrednika. Zdaniem Wnioskującego, akcje Spółki PEKAES AUTO – TRANSPORT nabyte zostały w ofercie publicznej, zatem znajdują zastosowanie przepisy art. 52 ust. 1 lit. b) ustawy o PIT w brzmieniu obowiązującym sprzed 01 stycznia 2004 r. Podatnik przywołał również art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy z 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o PIT, stwierdzając, że zwolnienie obejmuje tylko akcje wyemitowane przed 31 grudnia 2003 r., na późniejsze nałożony jest 19% podatek.

Na poparcie swojego stanowiska Podatnik wskazał wyrok Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 25 stycznia 2006 r. (sygn. II S.A. /Wa 3884/06), w którym, według Strony, Sąd stwierdza, że podatnik, który przed 2004 r. nabył akcje wyemitowane na podstawie przepisów prawa o publicznym obrocie papierami wartościowymi, przy ich sprzedaży ma prawo do zwolnienia z podatku dochodowego oraz, że emisja akcji PKS była emisją publiczną.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Szamotułach, w oparciu o przedstawiony przez Stronę stan faktyczny, postanowieniem z dnia 27.06.2007 r. nie podzielił stanowiska Podatnika stwierdzając, że przedmiotowe akcje nie zostały nabyte w drodze publicznej subskrypcji, bowiem oferta zakupu była skierowana do ściśle określonych adresatów. W konsekwencji powyższego, w ocenie organu pierwszej instancji, dochód uzyskany w 2006 r. ze sprzedaży pracowniczych imiennych akcji nie może skorzystać ze zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 19 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. i podlega opodatkowaniu na podstawie art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W dniu 06.07.2007 r. Podatnik złożył zażalenie, w którym podniósł, że w 1998 r. nabył akcje pracownicze w trybie publicznej oferty, zatem nie może zgodzić się się ze stanowiskiem wyrażonym w wydanym postanowieniu Naczelnika Urzędu Skarbowego w Szamotułach. W zażaleniu zawarł zarzut błędnego ustalenia stanu faktycznego, poprzez przyjęcie że nabycie w 1998 r. akcji Spółki PEKAES AUTO – TRANSPORT, nie miało charakteru publicznej oferty. Jego zdaniem, na podstawie art.19 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzyskany w 2006 r. dochód ze sprzedaży akcji, korzysta ze zwolnienia podatkowego. Podatnik wniósł o zmianę skarżonego postanowienia oraz o orzeczenie, że podatek uiszczony z w/w tytułu podlega zwrotowi.

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu po przeanalizowaniu stanu faktycznego sprawy oraz odnoszących się do zagadnienia przepisów prawnych, stwierdza, co następuje:

Kwestią sporną w niniejszej sprawie jest to, czy dochód uzyskany przez Podatnika z odpłatnego zbycia akcji serii J Spółki Akcyjnej PEKAES AUTO-TRANSPORT korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w przepisie art. 52 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.:. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.). Stosownie bowiem do jego treści w okresie od 1 stycznia 2001 r. do 31 grudnia 2003 r. wyłączono z opodatkowania m. in. dochody z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, które są dopuszczone do publicznego obrotu papierami wartościowymi, nabyte na podstawie publicznej oferty lub na giełdzie papierów wartościowych, albo w regulowanym pozagiełdowym wtórnym obrocie publicznym, albo na podstawie zezwolenia udzielonego w trybie art. 92 lub 93 przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. – Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (Dz. U. Nr 118, poz. 754 ze zm.).

Ustawa z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956 ze zm.) w art. 19 ust. 1 pkt 2 stanowi, że przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stosuje się do opodatkowania dochodów uzyskanych po dniu 31 grudnia 2003 r. z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, o których mowa w art. 52 pkt 1 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2004 r. pod warunkiem, iż papiery te zostały nabyte przed dniem 1 stycznia 2004 r.

Z cyt. przepisów wynika, iż aby uznać dochód uzyskany ze sprzedaży akcji spółki PEKAES AUTO-TRANSPORT S.A. za zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym, powinny zostać spełnione łącznie dwa warunki.

Po pierwsze sprzedawane akcje powinny zostać dopuszczone do obrotu publicznego, po drugie - ich nabycie winno nastąpić na podstawie publicznej oferty lub na giełdzie papierów wartościowych, bądź też na regulowanym pozagiełdowym wtórnym obrocie publicznym.

Z uwagi na fakt, że przepisy prawa podatkowego, a ściślej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie zawierają ustawowej definicji pojęcia „publiczna oferta”, to zgodnie z utrwalonym w orzecznictwie sądowoadministracyjnym poglądem, przy dokonywaniu wykładni tego pojęcia należy odwołać się do rozumienia tej nazwy w innych działach obowiązującego prawa polskiego.

Kwestię obrotu papierami wartościowymi dopuszczonymi do publicznej oferty regulują, obowiązujące w momencie nabycia spornych akcji, przepisy ustawy Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi. Ustawa ta nie zawiera jednak jednoznacznej definicji publicznej oferty, stanowiąc jedynie w art. 4 pkt 8, iż przez używane w ustawie pojęcie „pierwszej oferty publicznej” należy rozumieć proponowanie po raz pierwszy przez wprowadzającego lub subemitenta usługowego, w sposób określony w art. 2, nabycia emitowanych w serii papierów wartościowych.

W tej sytuacji kwestię publicznego charakteru danej oferty należy rozstrzygnąć w oparciu o przepisy art. 2 ust. 1 powołanej ustawy, który definiuje wprost pojęcie „publicznego obrotu papierami wartościowymi”, zawierając zarazem kwestie dotyczące publicznej oferty - zakres znaczeniowy „publicznej oferty” mieści się bowiem w pojęciu publicznego obrotu. Zgodnie z powołanym przepisem publicznym obrotem papierami wartościowymi jest proponowanie nabycia, nabywanie lub przenoszenie praw emitowanych w serii papierów wartościowych przy wykorzystaniu środków masowego przekazu albo w inny sposób, jeżeli proponowane nabycie skierowane jest do więcej niż 300 osób albo do nieoznaczonego adresata.

Z cytowanego przepisu wynika, iż cechami przesądzającymi o publicznym charakterze oferty jest proponowanie nabycia emitowanych w serii papierów wartościowych przy wykorzystaniu środków masowego przekazu albo w inny sposób, jednakże oferta taka musi być skierowana do więcej niż 300 osób albo do nieoznaczonego adresata.

Jednocześnie ustawodawca określa sytuacje, w których obrót papierami wartościowymi - w tym również oferta nabycia - pozbawiony jest publicznego charakteru, mimo posiadania określonych wyżej cech. Do takich sytuacji należy m.in. wymienione w pkt 2 cyt. art. 2 ust. 1 ustawy udostępnienie w procesie prywatyzacji przez Skarb Państwa akcji pracownikom danej spółki oraz producentom rolnym, na trwale z przedsiębiorstwem związanym.

Z powyższego wynika, że zasada ta nie ma zastosowania do akcji nabywanych przez pracowników prywatyzowanych przedsiębiorstw, bowiem zakup tego rodzaju akcji nie następuje w drodze oferty czy rokowań pomiędzy zbywcą akcji (Skarbem Państwa) a pracownikiem, którego uprawnienie do zakupu akcji na określonych warunkach wynika wprost z przepisów prawa.

Uwzględniając powyższe uregulowania prawne i przestawiony przez Podatnika stan faktyczny poprzez stwierdzenie, że nabył akcje pracownicze, uznać należy, że dochód uzyskany w 2006 r. ze sprzedaży akcji serii J spółki PEKAES AUTO – TRANSPORT S.A. nie jest zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, bowiem akcje te zostały nabyte w ofercie dla pracowników w związku z prywatyzacją spółki przez Skarb Państwa, zatem nie zostały zakupione na podstawie publicznej oferty lub na giełdzie papierów wartościowych, albo w regulowanym pozagiełdowym wtórnym obrocie publicznym, albo na podstawie zezwolenia w trybie art. 92 lub 93 przepisów cyt. ustawy Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi.

Wobec powyższego uzyskany w 2006 r. dochód ze sprzedaży akcji pracowniczych nabytych przez Podatnika w 1998 r. nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 19 ustawy zmieniającej, w związku z art. 52 pkt 1 lit.b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W świetle powyższego całość uzyskanego dochodu podlega opodatkowaniu na podstawie art. 30b ust. 1 ustawy podatkowej.

Końcowo się zauważa, iż stosownie do dyspozycji zawartej w przepisie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn.zm.), organ odwoławczy w drodze decyzji zmienia albo uchyla postanowienie w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, jeżeli uzna, że zażalenie wniesione przez podatnika, płatnika lub inkasenta zasługuje na uwzględnienie.

Jak wyżej wykazano, stanowisko organu pierwszej instancji, w tym stanie faktycznym, jest prawidłowe. Stąd też brak jest przesłanek do uwzględnienia zażalenia i dokonania zmiany postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego w Szamotułach.

Interpretacji udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz zgodnie ze stanem prawnym obowiązującym w dniu jej sporządzenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj