Interpretacja Małopolskiego Urzędu Skarbowego
PO2/423-2/07/9527
z 5 lutego 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PO2/423-2/07/9527
Data
2007.02.05



Autor
Małopolski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Podstawa opodatkowania i wysokość podatku --> Zryczałtowany podatek dochodowy od przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Pobór podatku --> Osoby prawne jako płatnicy


Słowa kluczowe
certyfikat rezydencji
informacja podatkowa
kontrahent zagraniczny
montaż
nabycie od podmiotu zagranicznego
urządzenie przemysłowe


Pytanie podatnika
Czy do wynagrodzenia wypłacanego kontrahentowi zagranicznemu – sprzedawcy urządzenia przemyslowego- za montaż zakupionego urzdządzenia dokonywany przez pracowników Spółki (kupującego) pod nadzorem pracowników sprzedawcy, w sytuacji gdy cena za montaż jest rozdzielona od ceny urządzenia, znajduje zastosowanie art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
- Czy Spółka winna żądać od kontrahenta przed dokonaniem pierwszej płatności aktualny certyfikat rezydencji podatkowej?
- Czy Spółka powinna wykazać usługi nadzoru nad montażem w informacji IFT-2 składanej zgodnie z art. 26 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie, działając na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu Państwa wniosku znak FG/FPR/873-000-68-29/112/2006 z dnia 24.11.2006 r. (data wpływu do Ministerstwa Finansów 29.11.2006 r., data wpływu do tut. Urzędu jako organu właściwego w sprawie 28.12.2006 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie odpowiedzi na pytania dotyczące stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oznaczonego numerem II stwierdza, że przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

Uzasadnienie

Wnioskodawca (Spółka) zamierza podpisać umowę z kontrahentem ze Szwajcarii na zakup urządzenia przemysłowego. Po dostawie urządzenia do Wnioskodawcy, pracownicy Wnioskodawcy będą montować urządzenie, natomiast pracownicy kontrahenta będą nadzorować jego montaż. Cena kontraktowa będzie rozdzielona na cenę urządzenia i cenę za montaż. Na gruncie tak opisanego stanu faktycznego Wnioskodawca formułuje trzy zapytania:
1)Czy do usług nadzoru nad montażem będzie mieć zastosowanie art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?,
2)Czy Spółka winna żądać od kontrahenta przed dokonaniem pierwszej płatności aktualny certyfikat rezydencji podatkowej?
3)Czy Spółka powinna wykazać usługi nadzoru nad montażem w informacji IFT-2 składanej zgodnie z art. 26 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Zdaniem Spółki:
1)przedmiotowa transakcja nie mieści się w art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ponieważ usługi nadzoru nad montażem nie zostały wymienione w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, jako przychody od których należy pobierać podatek u „źródła”.
2)Spółka nie musi żądać od kontrahenta certyfikatu rezydencji podatkowej.
3)Spółka nie ma obowiązku wykazywać w deklaracji IFT-2R przedmiotowej transakcji.

Odnosząc się do złożonych zapytań Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego uznaje stanowisko Spółki za prawidłowe i stwierdza, że ponieważ potwierdzenie stanowiska Spółki w odpowiedzi na zapytanie nr 1 przesądza o sposobie rozstrzygnięcia pozostałych zapytań złożonych przez Spółkę, odpowiedź tut. Organu na złożone zapytania zawarta została w jednym postanowieniu.

Na podstawie art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) od określonych przychodów uzyskiwanych przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy (nie mających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu) ustala się podatek dochodowy w wysokości 20% (w odniesieniu do przychodów wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 1-2a), bądź 10% (w odniesieniu do przychodów wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 3-4) przychodu. Wśród przychodów wymienionych w art. 21 ust. 1 ustawy należy wymienić przede wszystkim przychody z odsetek, z praw autorskich lub praw pokrewnych, z praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, w tym także środka transportu, urządzenia handlowego lub naukowego, za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how) (art. 21 ust. 1 pkt 1) oraz z tytułu świadczeń: doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze (art. 21 ust. 1 pkt 2a). W myśl art. 26 ust. 1 ww. ustawy osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz w art. 22 ust. 1, są obowiązane, jako płatnicy, pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji. Na podstawie art. 26 ust. 3 zdanie drugie pkt 2 ww. ustawy płatnicy są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 2, oraz urzędowi skarbowemu - informację o dokonanych wypłatach i pobranym podatku sporządzone według ustalonego wzoru. Informacja, której dotyczy cyt. przepis art. 26 ust. 3 ww. ustawy stanowi informację, o której mowa we wniosku.

W ocenie Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego wynagrodzenie wypłacane kontrahentowi- sprzedawcy urządzenia przemysłowego- za montaż zakupionego urządzenia dokonywany przez pracowników kupującego pod nadzorem pracowników sprzedawcy nie stanowi przychodu sprzedawcy, o którym mowa w art. 21 ww. ustawy, jako nie objęte zakresem ww. przepisów ustawy. W konsekwencji nie zachodzi potrzeba żądania przez Spółkę od kontrahenta certyfikatu rezydencji, ani wykazywania wypłaconego wynagrodzenia w informacji IFT-2/IFT-2R.

Mając na uwadze powyższe wniosek rozstrzygnięto jak w sentencji.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę.
Stosownie do art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.

W dacie złożenia zapytania w sprawie objętej wnioskiem nie toczyło się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Na niniejsze postanowienie przysługuje prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie ul. Wadowicka 10 za pośrednictwem Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego, w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj