Interpretacja Urzędu Skarbowego w Mielcu
US.III/415-11/07, US.III/415-12/07
z 4 lipca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.III/415-11/07, US.III/415-12/07
Data
2007.07.04



Autor
Urząd Skarbowy w Mielcu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
przekształcanie
specjalna strefa ekonomiczna
spółka cywilna
spółka jawna
utrata prawa do zwolnienia


Pytanie podatnika
Czy Podatnik z chwilą przekształcenia, będzie mógł nadal korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, na podstawie tego samego zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej z uwzględnieniem poniesionych nakładów inwestycyjnych oraz wykorzystanej wartości zwolnienia w podatku dochodowym?
Tożsamy z
123578, 139203, 53317, 120258


Działając na podstawie:

  • art. 14a §§ 1 i 4, art. 93a ustawy z dnia 29.08.1997 roku - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 roku nr 8, poz. 60 z późn. zm.),
  • art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy z dnia 26.07.1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 roku nr 14, poz. 176 z późn. zm.),

po rozpatrzeniu wniosku z dnia 16.05.2007 roku, który wpłynął do tut. organu dnia 21.05.2007 roku, w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, dotyczącej zwolnienia od opodatkowania dochodów przedsiębiorców przekształcających formę prawną działalności gospodarczej, kontynuujących prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Mielcu udzielając interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego postanawia uznać że stanowisko podatnika jest prawidłowe w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku.

W dniu 21.05.2007 roku wpłynął do tut. organu wniosek Pana W. z dnia 16.05.2007 roku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego, dotyczący interpretacji przepisów w związku z przekształceniem formy prawnej działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Zgodnie z opisem stanu faktycznego zawartym we wniosku, podatnik prowadzi działalność gospodarczą jako wspólnik spółki cywilnej pod nazwą „Firma X” na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej EURO PARK MIELEC na podstawie zezwolenia wydanego wspólnikom spółki. W związku z możliwością osiągnięcia przez spółkę wartości przychodów (netto w dwóch ostatnich latach obrotowych powodujących, zgodnie z przepisami o rachunkowości, obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych) skutkującą na podstawie art. 26 § 4 ustawy z dnia 15.09.2000 roku - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. nr 94, poz. 1037 z późn. zm.) zwanej dalej „Ksh” przekształceniem spółki cywilnej w spółkę jawną, podatnik złożył zapytanie, czy z chwilą przekształcenia, będzie mógł nadal korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, na podstawie tego samego zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej z uwzględnieniem poniesionych nakładów inwestycyjnych oraz wykorzystanej wartości zwolnienia w podatku dochodowym.

Zdaniem wnioskującego, pomimo przekształcenia formy prowadzonej działalności, będzie mógł korzystać z w/w zwolnienia na zasadzie kontynuacji, na podstawie tego samego zezwolenia na działalność w specjalnej strefie ekonomicznej.

Rozpatrując przedmiotowy wniosek Naczelnik Urzędu Skarbowego w Mielcu stwierdza co następuje: W wyniku przekształcenia spółki cywilnej w spółkę jawną, czy to na zasadzie przekształcenia obligatoryjnego (art. art. 26 § 4 Ksh) czy fakultatywnego (decyzja wspólników), spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej (art. 553 § 1 Ksh). Spółka przekształcona pozostaje podmiotem w szczególności zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane spółce przed jej przekształceniem, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji albo ulgi stanowi inaczej (art. 553 § 2 Ksh). Konstrukcja w/w unormowań, wskazuje, że jedynie w sytuacji, gdy przepisy szczegółowe (lex specialis) odnoszą się do następstwa prawnego, zakres tego następstwa kształtowany jest przez unormowania tych przepisów. Brak takiego uregulowania w przepisach szczególnych skutkuje zastosowaniem cyt. wyżej zasad ogólnych (lex generalis) zawartych w Ksh.

Na gruncie prawa podatkowego funkcjonuje analogiczna zasada. Sukcesję praw i obowiązków w sytuacji przekształcenia spółki cywilnej w spółkę jawną reguluje w/w ustawa - Ordynacja podatkowa stanowiąc, że osobowa spółka handlowa powstała w wyniku przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej wstępuje we wszystkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej spółki. (art. 93a § 1 pkt 2 w związku z § 2 pkt 1 lit. „a”). Przez przepisy prawa podatkowego należy rozumieć przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych, za które uważa się ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich (art. 3 pkt 1 i 2 Ordynacji podatkowej). Powyższe przepisy ogólne Ordynacji podatkowej mają zastosowanie w przypadku braku unormowania dotyczącego następstwa prawnego w podatkowych przepisach szczególnych.

W związku z powyższymi zasadami, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Mielcu, poddał analizie akty prawne dotyczące kwestii podniesionych we wniosku, stwierdzając co następuje:

Ustawa o podatku o dochodowym od osób fizycznych nie zawiera regulacji w zakresie sukcesji prawa do zwolnienia od opodatkowania dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, natomiast uzależnia ona w art. 21 ust. 1 pkt 63a uzyskanie tego prawa, m. in. od posiadania zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20.10.1994 roku o specjalnych strefach ekonomicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 roku, nr 42, poz. 274), stanowiąc, że w razie cofnięcia zezwolenia, podatnik traci prawo do zwolnienia i jest obowiązany do zapłaty podatku za cały okres korzystania ze zwolnienia (art. 21 ust. 5b).

Cytowana wyżej ustawa o specjalnych strefach ekonomicznych, również nie zawiera regulacji dotyczących sukcesji praw w wyniku przekształceń formy działalności. Ustawa w art. 12 stanowi, że dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub podatku dochodowym od osób fizycznych. Określa ona zamknięty katalog przesłanek: wygaśnięcia, cofnięcia, ograniczenia i zmiany zezwolenia (art. 19), które nie dotyczą następstwa prawnego.

Zgodnie z § 10 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 01.02.2007 roku w sprawie mieleckiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. nr 26, poz. 163), do przedsiębiorcy, który posiada zezwolenie wydane przed dniem wejścia w życie w/w rozporządzenia tj. 24.02.2007 roku, stosuje się dotychczasowe warunki udzielania pomocy regionalnej. Przedmiotowe zezwolenie nr 114/ARP/2006 na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej EURO-PARK MIELEC wydane zostało wspólnikom spółki przez Agencję Rozwoju Przemysłu S.A. w dniu 24.05.2006 roku, a więc na mocy obowiązującego przed dniem 24.02.2007 roku, § 5 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14.09.2004 roku w sprawie mieleckiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. nr 218, poz. 2209 z późn. zm.), zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, pod warunkiem, że nie przeniesie w jakiejkolwiek formie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne – przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym oraz, że będzie prowadził działalność gospodarczą przez okres nie krótszy niż 5 lat. W w/w rozporządzeniach brak jest regulacji dotyczących następstwa prawnego. Zezwolenie j/w nr 114/ARP/2006 z dnia 24.05.2006 roku na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej EURO-PARK MIELEC ustalające warunki prowadzenia działalności na terenie strefy, również nie obejmuje sytuacji dotyczących przekształceń formy prowadzonej działalności.

W powyżej cytowanych aktach prawnych, brak jest regulacji dotyczących następstwa prawnego, należy zatem przyjąć, że zastosowanie znajdzie generalna zasada wyrażona w Kodeksie spółek handlowych oraz w Ordynacji podatkowej wskazująca na pełną sukcesję praw i obowiązków. Przekształcenie formy prawnej prowadzonej działalności nie powinno skutkować wygaśnięciem, cofnięciem lub ograniczeniem zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, a co za tym idzie, utratą prawa do zwolnienia od podatku dochodowego.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Mielcu, stwierdza, że w zakresie przedstawionym przez podatnika stanowisko jego jest prawidłowe. Niniejszej interpretacji dokonano w oparciu o stan prawny obowiązujący na dzień złożenia zapytania i stan faktyczny przedstawiony we wniosku.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj