Interpretacja Urzędu Celnego w Gdyni
321000-RPA-9104-12/07/DW
z 10 września 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
321000-RPA-9104-12/07/DW
Data
2007.09.10
Autor
Urząd Celny w Gdyni
Temat
Podatek akcyzowy
Słowa kluczowe
skład celny
zawieszenie poboru akcyzy
znaki akcyzy
Pytanie podatnika
W treści swojego podania wnioskodawca opisał stan faktyczny, w którym wyroby akcyzowe zharmonizowane, posiadające niewspólnotowy status celny, zostają dostarczone do składu celnego wnioskodawcy ze składu celnego innej firmy z innego państwa członkowskiego UE. Po objęciu przedmiotowych wyrobów procedurą składu celnego część towarów zostaje oznaczona znakami akcyzy. Oznaczenie odbywa się w pomieszczeniach składu celnego, w obecności funkcjonariusza organu celnego, nadzorującego ten skład celny. Czynność ta zostaje udokumentowana protokołem. Oznaczone wyroby zostają następnie zgłoszone do procedury dopuszczenia do wolnego obrotu. Czy oznaczanie znakami akcyzy towarów objętych procedurą składu celnego w składzie celnym jest zgodne z ustawą z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym?
P O S T A N O W I E N I E Na podstawie art. 14a § 1 w związku z art. 14a § 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity w Dz.U. Nr 8 poz. 60 z 2005r. z późn. zm. w brzmieniu obowiązującym przed 1 lipca 2007 r.), art. 2 pkt. 9, art. 4 ust 1 pkt 4, art. 11 ust. 1, art. 26 ust. 3 pkt 1, art. 27 ust. 5, art. 86 ust. 1, art. 87, art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 23.01.2004r. o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 29 poz. 257 z późn. zm.), art. 84, art. 98 ust. 1 lit. a Rozporządzenia Rady Nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r. ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz.U.UE L z dnia 19.10.1992 r. z późn.zm.), art. 6g ustawy z dnia 24 lipca 1999 r. o Służbie Celnej (Dz. U. Nr 72 poz. 802 z późn. zm.) w związku z § 33 ust. 2, ust. 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego (Dz.U. Nr. 65 poz. 598 z późn. zm.). postanawiam uznać stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe. U Z A S A D N I E N I E Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż oznaczanie znakami akcyzy towarów objętych procedurą składu celnego w składzie celnym jest zgodne z ustawą z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym. Opierając się na treści art. 4 w zw. z art. 11 ust. 1, art. 26 ust. 1 pkt 1, art. 86 ust. 1 art. 87 ust. 1-3 oraz art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym, wnioskodawca stwierdził, iż przytoczone przez niego przepisy prawa pozwalają na sformułowanie następujących wniosków dotyczących dopuszczalności oznaczania znakami akcyzy wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w składzie celnym:
Ponadto wnioskodawca uzasadnia swoje stanowisko w oparciu o regulację zawartą w treści § 33 ust. 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 kwietnia 2004 roku w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego. Wskazany przepis określa zwolnienie pracowników szczególnego nadzoru podatkowego z obecności w trakcie oznaczania wyrobów znakami akcyzy w składzie celnym, co zdaniem wnioskodawcy wprost wskazuje na dopuszczenie przez ustawodawcę możliwości oznaczania wyrobów znakami akcyzy w składzie celnym. Racjonalny ustawodawca nie stanowiłby bowiem o zwolnieniu pracowników szczególnego nadzoru podatkowego z obecności przy czynności, która i tak nie mogłaby mieć miejsca. Powyższe wskazuje zdaniem wnioskodawcy wyraźnie na brak w przepisach prawa zakazu wykonywania czynności oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy w składzie celnym, a zatem powyższa czynność jest dozwolona. Po przeanalizowaniu stanu faktycznego i prawnego dotyczącego niniejszego zagadnienia stwierdzam, iż stanowisko wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe. Zgodnie z art. 98 ust. 1 lit. a Rozporządzenia Rady Nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r. ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz.U.UE L z dnia 19.10.1992 r. z późn.zm.), procedura składu celnego pozwala na składowanie w składzie celnym towarów niewspólnotowych, które w czasie tego składowania nie podlegają należnościom celnym przywozowym ani środkom polityki handlowej. Zgodnie natomiast z art. 84 cyt. Rozporządzenia Rady, procedura składu celnego jest zawieszającą procedurą celną. Art. 26 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 23.01.2004r. o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 29 poz. 257 z późn. zm.) stanowi, iż pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych zawiesza się, jeżeli wyroby te są objęte zawieszającą procedurą celną. W oparciu o przytoczone wyżej przepisy prawa prawidłowym jest stwierdzenie, iż wyroby akcyzowe zharmonizowane objęte procedurą składu celnego podlegają procedurze zawieszonego poboru akcyzy, przy czym, zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy muszą być prawidłowo oznaczone odpowiednimi znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, obowiązek oznaczania wyrobów znakami akcyzy ciąży m.in. na importerach wyrobów akcyzowych podlegających takiemu obowiązkowi. Dodatkowo, zgodnie z art. 87 ust. 2 pkt 1 cyt. ustawy, wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być importowane bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia znakami akcyzy. Przez import, w myśl art. 2 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym, rozumieć należy przywóz wyrobów akcyzowych z terytorium państw trzecich na terytorium kraju. Opierając się na wskazanych wyżej przepisach prawa we wskazanym przez wnioskodawcę stanie faktycznym należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie wnioskodawca z chwilą wyprowadzenia wyrobów akcyzowych o niewspólnotowym statusie celnym ze składu celnego w celu objęcia ich procedurą dopuszczenia do obrotu staje się importerem tych wyrobów, z tego więc tytułu staje się w myśl art. z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym podmiotem zobowiązanym do oznaczania wyrobów znakami akcyzy. Jednocześnie wskazać należy, że zgodnie z art. 87 ust. 2 pkt 1 cyt. ustawy, przedmiotowe wyroby z chwilą dokonania importu, czyli w omawianym przypadku z chwilą wyprowadzenia ze składu celnego i zgłoszenia do procedury dopuszczenia do obrotu, muszą uprzednio być oznaczone znakami akcyzy. Jednocześnie wskazać należy, iż z chwilą zakończenia celnej procedury zawieszającej składu celnego zakończeniu ulega również w stosunku do przedmiotowych wyrobów procedura zawieszenia poboru akcyzy, co również, zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, skutkuje koniecznością oznaczenia wyrobów znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy. Należy przy tym zauważyć, iż wobec braku odmiennych uregulowań, do momentu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy ustawodawca dopuszcza dowolność co do miejsca nanoszenia znaków akcyzy. Podsumowując powyższe, w przedmiotowym stanie faktycznym czynność oznaczenia przedmiotowych wyrobów znakami akcyzy musi odbyć się przed wyprowadzeniem wyrobów ze składu celnego, oczywista zatem staje się konkluzja, iż brak jest przeszkód, aby wspomniana czynność mogła odbywać się w składzie celnym. Odmienne stanowisko stałoby w sprzeczności zarówno z literą prawa, jak i z intencją ustawodawcy, który, jak słusznie wskazuje wnioskodawca, w treści § 33 ust. 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 kwietnia 2004 roku w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego przewidział możliwość oznaczania wyrobów znakami akcyzy w składzie celnym. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.