Interpretacja Urzędu Skarbowego Warszawa-Bemowo
US.1431/DGI/412-8-437/07/MP
z 10 kwietnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.1431/DGI/412-8-437/07/MP
Data
2007.04.10



Autor
Urząd Skarbowy Warszawa-Bemowo


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
amortyzacja
działalność gospodarcza
środek trwały
zakup


Pytanie podatnika
Podatnik prowadzi działalność gospodarczą. Jako osoba prywatna zakupił Pan budynek w zabudowie bliźniaczej. Zakupiony budynej zamierza Pan przeznaczyć na podstawie sporządzonego przez siebie oświadczenia na działalność gospodarczą.
1. Czy na podstawie oświadczenia dotyczącego wniesienia używanego budynku do firmy, podatnik może przeznaczyć zakupiony na cele prywatne budynek na potrzeby działalności gospodarczej.
2. Czy można wprowadzić ten budynek w kwocie brutto do ewidencji środków trwałych zgodnie z art. 22n ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz amortyzować zgodnie z art. 22a-22m w/w ustawy?
3.Czy odsetki od zaciągniętego kredytu na zakup wspomnianego budynku można zaliczyć w koszty uzyskania przychodu?


Postanowienie

Działając na podstawie art. 216 oraz art. 14 a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. -Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Bemowo stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 05.01.2007r. (data wpływu 11.01.2007r.) uzupełnionym w dniu 22.01.2007r. oraz w dniu 21.03.2007r. jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 11.01.2007r. wpłynął do tutejszego Urzędu Pana wniosek w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w trybie art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.).

Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie pośrednictwa ubezpieczeniowego. Jako osoba prywatna dokonał Pan zakupu budynku w zabudowie bliźniaczej znajdującego się w Warszawie udokumentowanego fakturą nr xxx z dnia xxxxxxx

Zakupiony budynek zamierza Pan przeznaczyć na podstawie sporządzonego przez siebie „oświadczenia” na działalność gospodarczą i w miejscu tym stworzyć swoją siedzibę firmy. Następnie przedmiotowy budynek wprowadzić do ewidencji środków trwałych zgodnie z art. 22n ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( (Dz.U. z 2000r. Nr 14, poz.176 z późn. zm.) oraz amortyzować zgodnie z art. 22a-22m w/w ustawy.

W złożonym wniosku zwraca się Pan z zapytaniem:1.Czy na podstawie załączonego oświadczenia dotyczącego wniesienia używanego budynku do firmy, może przeznaczyć zakupiony budynek na cele prywatne na potrzeby działalności gospodarczej?2.Czy można wprowadzić ten budynek w kwocie brutto do ewidencji środków trwałych zgodnie z art. 22n ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz amortyzować zgodnie z art. 22a-22m w/w ustawy?3.Czy odsetki od zaciągniętego kredytu na zakup wspomnianego budynku można zaliczyć w koszty uzyskania przychodu firmy Nestor Biuro Brokerskie?

Zdaniem Pana, jeżeli podatnik wykaże stosownie do art. 22j ust. 3 pkt.1 w/w ustawy, iż budynek był wykorzystywany przed jego nabyciem co najmniej przez 60 miesięcy może ustalić indywidualnie stawkę amortyzacji wynikającą z przyjęcia 10-cio letniego okresu eksploatacji tj. 10% rocznie, która stanowić będzie koszty uzyskania przychodu tej działalności gospodarczej. W przeciwnym razie stawka wynosić będzie 2,5% w skali rocznej (budynek biurowy), zgodnie z wykazem rocznym stawek amortyzacyjnych stanowiących załącznik nr 1 w/w ustawy. Oczywiście wartość środka trwałego (zakupiony budynek) powinna być ustalona według cen nabycia tzn. w kwocie brutto. odpowiadającej cenie rynkowej.

W/w budynek był sfinansowany przez zaciągnięty kredyt i zdaniem Pełnomocnika, jeżeli zakupiony budynek był przeznaczony na prowadzenie działalności gospodarczej to odsetki od kredytu mogą być też uwzględnione jako koszty uzyskania przychodu firmy.

Zgodnie z art. 22a ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000r. Nr 14, poz.176 z późn. zm.), amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 22c, stanowiące własność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do użytkowania: 1. budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością 2. maszyny, urządzenia i środki transportu3. inne przedmiotyo przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 23a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

Natomiast w myśl art. 22g ust. 1 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-18, uważa się:w razie nabycia w drodze kupna -cenę ich nabycia,w razie częściowo odpłatnego nabycia – cenę ich nabycia powiększoną o wartość przychodu, określonego w art. 11 ust. 2b

Z treści art. 22n ust. 2 cytowanej wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika , że warunkiem koniecznym, umożliwiającym dokonywanie odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych jest wprowadzenie tych składników majątkowych do ewidencji środków trwałych.

Wobec powyższego oświadczenie o przeznaczeniu w/w budynku na potrzeby firmy oraz wprowadzenie go do ewidencji środków trwałych jest podstawą do dokonywania odpisów amortyzacyjnych i zaliczanie ich do kosztów uzyskania przychodów z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej.

Stosowanie indywidualnej stawki amortyzacyjnej w odniesieniu do budynków (lokali) budowli normuje przepis art. 22j ust. 1 pkt.3 w/w ustawy, zgodnie z którym podatnicy, z zastrzeżeniem art. 22l, mogą indywidualnie ustalić stawki amortyzacyjne dla używanych lub ulepszonych środków trwałych, po raz pierwszy wprowadzonych do ewidencji danego podatnika, z tym że okres amortyzacji nie może być krótszy dla budynków i budowli niż 10 lat, z wyjątkiem budynków wymienionych w rodzajach 103 i 109 Klasyfikacji, trwale związanych z gruntem, kiosków towarowych o kubaturze poniżej 500 m#179;, domków kempingowych oraz budynków zastępczych, dla których okres ten nie może być krótszy niż 3 lata.

Na podstawie art. 22j ust. 3 pkt. 1 środki trwałe, o których mowa w ust. 1 pkt. 3 uznaje się za używane, jeżeli podatnik wykaże, że przed ich nabyciem były wykorzystywane co najmniej przez okres 60 miesięcy. Aby można było zastosować indywidualną stawkę amortyzacji do zakupionego budynku, zgodnie z regulacjami zawartymi w cytowanych przepisach art.22 j ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych muszą być spełnione n/w warunki:budynek został po raz pierwszy wpisany do ewidencji środków trwałych podatnika;spełnia określoną w ustawie definicję używanego środka trwałego

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego nie wynika, że przedmiotowy budynek spełnia w/w kryteria, a zatem jedynie dochowanie w/w warunków będzie mogło skutkować zastosowaniem przez Pana indywidualnej stawki amortyzacyjnej 10% przez okres 10 lat dla nabytego lokalu użytkowego. W przeciwnym razie należy wybrać metodę liniową amortyzacji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych. Metoda ta może przybrać formę między innymi amortyzacji standardowej przy zastosowaniu stawki wynikającej z Wykazu rocznych stawek amortyzacyjnych stanowiących załącznik nr 1 w/w ustawy czyli 2,5% w skali rocznej.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Możliwość zaliczania wydatków do podatkowej kategorii kosztów istnieje wówczas, gdy spełnione są łącznie następujące przesłanki:wydatek pozostaje w związku przyczynowym z przychodem lub ze źródłem przychodów i jest poniesiony w celu osiągnięcia przychodu,wydatek nie znajduje się na liście kosztów nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 w/w ustawy,wydatek został właściwie udokumentowany.

W art. 23 ust. 1 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawodawca wymienia wydatki, które nie są zaliczane do kosztów i tak na podstawie pkt. 8 tegoż artykułu nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na spłatę pożyczek (kredytów), z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek (kredytów).

Art. 23 ust 1pkt. 32 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wyklucza zaliczanie w koszty uzyskania przychodów naliczonych lecz nie zapłaconych albo umorzonych odsetek od zobowiązań, w tym również od pożyczek (kredytów). Przywołane przepisy nie uzależniają możliwości zaliczania w koszty uzyskania przychodów odsetek od kredytu, przyjmując za kryterium rodzaj zaciągniętego kredytu. Warunkiem uznania za koszty uzyskania przychodów odsetek od kredytu jest fakt ich zapłacenia oraz istnienie związku przyczynowo-skutkowego między kredytem, a przychodem z działalności gospodarczej. Nadmienia się, że obowiązek udowodnienia, że kredyt został przeznaczony na działalność gospodarczą spoczywa na Podatniku.

Wobec powyższego jeżeli zakup w/w budynku był sfinansowany zaciągniętym kredytem a następnie przedmiotowy budynek zostanie przeznaczony na działalność gospodarczą to odsetki od tego kredytu mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów z tytułu działalności gospodarczej pod warunkiem, że zostaną one faktycznie zapłacone (nie wystarczy samo ich naliczenie).

W świetle przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązujących przepisów organ podatkowy potwierdza prawidłowość stanowiska wyrażonego we wniosku.

Mając powyższe na uwadze Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa – Bemowo postanawia jak w sentencji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj